MLeikarnes's MC blogg - Suzuki DR350S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: MLeikarnes's MC blogg - Vår!

Legg inn av Andreas »

FAR Sleipner skal vell rett til Afrika på jobb? Jeg jobber i Oceaneering, og vi har fått spørsmål om hvem som vil bli med ned dit.. Det blir ikke meg, trives best i Norske farvann jeg :thumleft

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - Vår!

Legg inn av MLeikarnes »

Andreas skrev:FAR Sleipner skal vell rett til Afrika på jobb? Jeg jobber i Oceaneering, og vi har fått spørsmål om hvem som vil bli med ned dit.. Det blir ikke meg, trives best i Norske farvann jeg :thumleft
Den skal det ja, de går vel rundt 1. Mai etter hva de viste når jeg var ombord der på besøk forrige søndag. Da har vi kanskje vært på samme båt en gang? Vi hadde Oceaneering på Scorpion til tider. De sa det var amerikanere som skulle ombord fra Oceaneering?
Hvordan er det med lærlinger som FU-operatør i Oceaneering? Har en søster som har søkt i flere ROV selskap, men ikke fått noen respons, ikke annet enn at de ikke tar inn lærlinger.

Satser på at det blir enten Sleipner eller Sentinel til sommeren, har 4,5mnd igjen av kadettiden... Kunne tenkt meg å prøve noe annet enn norske farvann for en tid, kun for å se hvordan det er.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: MLeikarnes's MC blogg - Vår!

Legg inn av Andreas »

Jeg har vært et par turer på Scorpion og Sapphire, så det kan være mulig! Jobber du i maskin? Mener det ble sagt 50/50 norsk/amerikansk ROV-crew på Sleipner.

Det har jo vært permiteringer hos oss denne vinteren. Og slik det er pr.dags dato så har lærlingene vi har nå fått beskjed om at de ikke får fast jobb etter fagprøven. Vet ikke hvordan det er med inntak av nye lærlinger. Men det bruker å være på høsten. Hvis det er av interresse, så kan jeg sende deg PM med kontaktinfo til de som har med dette å gjøre :prf

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - Vår!

Legg inn av MLeikarnes »

Er i maskin ja, Har vært 2 år lærling i Farstad på Scorpion og Saga, så har kun vært på båt med ROV, var ikke mange oppdragene på Scorpion jeg var med på, men det var jo noen. På Saga var det jo kun ROV, men da bare Subsea7 og Fugro.
Litt kontaktinfo er hun sikkert interessert i, så det tar jeg gjerne imot!
Håper det tar seg opp igjen til sommeren og neste år slik at det blir enklere å få seg jobb når jeg har fått sertifikat. Har 4,5 mnd igjen som maskinkadett, så er det søking om jobb igjen. Var ett bra ROV-controll rom på Sleipner ihvertfall, stort og romslig.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - Vår!

Legg inn av MLeikarnes »

Ble ikke noen 1. Mai tur i år heller, en kombinasjon av dårlig vær og forkjølelse gjorde at det ikke fristet så mye (viktigere å bli frisk så man får kjørt mer sykkel! :prop: )
Men det ble en 3. Mai tur! Hjemmefra og over Atlanterhavsveien til Averøya, og deretter ut på Langøya og Store- og Lillesandø, for så å kjøre til Bådalen og "Innersiå" (som vi sier, om Kvernes stavkyrkje og videre) over Atlanterhavsveien hvor jeg kjørte til Vassgård på Eide for å besøke bestemor og bestefar. Før jeg kjørte hjem igjen for å pakke om og deretter videre til Ålesund. Ble noen "snarveier" til Ålesund også, det er alt for kjedelig å ligge å trykke i kø over Ørskogfjellet og gjennom Brusdalen... Kjørte til Tomrefjorden og så hvor langt de hadde kommet med Far Sentinel, de har fått løftet opp Helidekket siden jeg kjørte forbi for 14 dager siden! Fiksdalen og over Nakkedalen neste, en av de mest humpete asfaltveiene jeg vet om!
Bilde

Av en eller annen grunn fant jeg ut at veien heter "Vatnedalsvegen" og ikke Nakkedalen, Dalen har jo ett forskjellig navn på hver side, Nakkedalen på Fiksdal siden (Romsdalssiden) og Vatnedalen på Vatne siden (Sunnmøre).
Bilde

Fremdeles en del snø i fjellene rundt om! Ikke så rart når det har snødd og sluddet ommenan hele helgen...
Bilde

Turen igår:
Bilde

Har begynt på noen videoer også fra igår, men det tar så lang tid å rendre og lagre på denne gamle datamaskinen så det tar sin tid!
Har redigert og lastet opp en da, men jeg ser at den ble dobbelt så lang som den skulle... Men siste halvdelen er svart, så jeg må ha plassert en bit feil på tidslinjen... :sk? :-k

[video]https://www.youtube.com/watch?v=wsmB0z0 ... e=youtu.be[/video]
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - Mai, eksamenstid...

Legg inn av MLeikarnes »

Litt mer video fra Averøya! Youtube var ikke helt enig med lengden på videoen, måtte verifisere kontoen :scratch Mener jeg har gjort det før en gang da men... :scratch
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Dv53Lq7HBBY[/video]
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MLeikarnes's MC blogg - Mai, eksamenstid...

Legg inn av LordShaft »

Hehehe. guttungen på 1 år og 2 måneder er helt oppslukt når jeg setter på filmene dine. Lurer på om det kan være noe med musikken :roll

Har aldri opplevd dette av youtube selv :-k du må vertifisere kontoen din på hvilken måte? :scratch

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - Mai, eksamenstid...

Legg inn av MLeikarnes »

LordShaft skrev:Hehehe. guttungen på 1 år og 2 måneder er helt oppslukt når jeg setter på filmene dine. Lurer på om det kan være noe med musikken :roll

Har aldri opplevd dette av youtube selv :-k du må vertifisere kontoen din på hvilken måte? :scratch
Musikken ja, den kommer fra YouTube sitt creative commons bibliotek faktisk, litt plagsomt at lydklippene er så korte, har ikke nok tålmodighet til å klippe lyden sammen slik at den passer... :scratch "Atlanta" fra "Jingle Punks" (litt av ett navn må jeg si :lol )

Problemet med redigeringen er at det tar en time å rendre en 15min film... Og når dataen ikke er så kraftig så må det rendres etter noen få endringer :sk?

Etter hva som sto her i morges så var det at videoen var over en viss lengde og jeg har nådd ett visst antall filmer på YouTube, har vel passert 194 filmer nå... :-k Måtte kun skrive inn mobilnummer og få tilsendt en kode som skulle skrives inn, men jeg fikk ikke med meg dette før utpå ettermiddagen idag! :sk?
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MLeikarnes's MC blogg - Mai, eksamenstid...

Legg inn av LordShaft »

Dette har jeg veldig troen på :thumleft

http://www.androidpolice.com/2015/05/24 ... hotos-app/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den er online nå.... skriv inn photos.google.com i tjeneren din, så kommer du til den nye siden

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg - ........

Legg inn av MLeikarnes »

En del av dere har nok fått med dere hva som skjedde i Romsdalen den 25. mai 2015…

Pappa, Magne Leikarnes (magnele her på forumet) ble påkjørt av en lastebil, hvor hengeren kom over i feil kjørefelt. Pappa omkom i ulykken, han hadde ingen muligheter til å komme seg unna, om man ser på bildene av bilen som kjørte før så ser man at det ikke var noen mulighet…

Jeg kjørte til Ålesund tidlig på dagen for å sitte på skolen og øve til eksamen i Skipsteknikk på tirsdag, mens jeg var på skolen var det noen som snakket om at E136 i Romsdalen var stengt på grunn av en ulykke, jeg tenkte ikke mer over det og fortsatte med oppgavene. Men etter en stund blir man jo lei av å øve også, og da ender man jo ofte opp med å sjekke Facebook og diverse aviser. Og når jeg var innom Facebook så la jeg merke til at noen hadde delt en artikkel fra RBnett om ulykken, jeg trykte inn på denne artikkelen og leste den, men den tilsa ikke noe jeg kunne relatere meg til, gikk tilbake til Facebook og leste kommentarene. Der så jeg at noen skrev at det lå mer bilder på Åndalsnes Avis. Og som vi alle motorsyklister er, så er jeg også nysgjerrig på ting som omhandler motorsyklister. Jeg søkte opp Åndalsnes Avis på Google, gikk inn på siden og så overskriften «Motorsyklist omkom…», jeg så bildet når jeg trykte inn på siden. På den lille mobilskjermen så syns jeg ikke sykkelen så kjent ut, men så tenkte jeg på at jeg hadde prøvd å ringe pappa på veg til Ålesund for å fortelle om en columbianer på Triumph Explorer som jeg snakket med på fergen. Men da fikk jeg ikke svar, prøvde flere ganger hele veien til Ålesund. Jeg pakket sammen bøkene og dro på meg hjelmen og kjørte til hybelen for å se bildet på datamaskina. På veg til hybelen prøvde jeg igjen å ringe, men jeg fikk ikke oppkobling, noe jeg ikke så på som så unormalt, pappa hadde det med å være tom for batteri på telefonen. Jeg kom på hybelen, kastet av meg kjøreklærne i sofaen og startet opp datamaskinen. Søkte opp Åndalsnes Avis igjen, og der så jeg bildet mye tydeligere og mye større, og på det bildet så jeg først en innerveske til en Givi V35 koffert og en Givi V35 koffert, pappa hadde akkurat fått sine vesker på lørdag, deretter så jeg en orange Triumph, en Scorpion Eksospotte som var flyttet inn under hekken på sykkelen. Og da var det ingen tvil lengre, den sykkelen der hadde jeg tilbrakt mange timer sammen med, skruing, kjøring og sett på den mens vi kjørte sammen i mange tusen kilometer. Pappa kjørte jo til Dovre på søndag morgen og skulle hjem igjen på mandag. Vi skulle egentlig oppover på hyttetomta sammen på tirsdag når jeg var ferdig med eksamen, men han hadde så lyst til å se hvordan brønnprosjektet hans fungerte så han dro opp tidligere.
Jeg fortsatte å ringe men fikk ikke oppkobling, jeg prøvde vel nærmere 10 ganger, før jeg ringte hjem til mamma. Presten hadde akkurat kommet inn døren når jeg ringte, og han nikket til mamma og hun bekreftet det jeg allerede viste. Mamma sa at en kamerat av pappa, hun, og bestefar først skulle til Molde på flyplassen for å hente søsteren min før hun fant ut på samme måte som jeg. Og deretter kom de til Ålesund for å hente meg. Det var noen veldig lange timer på hybelen, jeg pakket sammen mesteparten av klærne og tingene mine, for jeg skulle ikke tilbake hit på en stund. (mye man tenker på…) Jeg pakket ut av BMW’n, la ut nøkkelen for å få noen til å flytte den. Det ble en lang natt, og mange lange og tunge dager, og det er fremdeles tunge dager som jeg fyller med å lage ting og holde på med mitt.
Har vært en del på arbeid og kjørt traktor (det er noe terapi i traktorkjøring), samt vært oppe på hyttetomta i 14 dager og satt opp murer for å få alt klart til vinteren kommer, slik at det ikke skulle bli problemer med frosten. Sykkelen min står fremdeles i Ålesund i selskap med mange flere BMW’er, jeg kommer nok til å hente den hjem nå snart, men da på pickup-planet… Legger sykkelkjøringen på hylla for en stund, og det vil vise seg når jeg er klar for det igjen, når andre er klare for at jeg skal kjøre igjen, men jeg vet at jeg må kjøre…
Jeg klaget inn Åndalsnes Avis til PFU og fikk nå idag medhold og Åndalsnes Avis har brutt god presseskikk. (http://www.andalsnes-avis.no/nyheter/ar ... 471066.ece). Jeg har ikke spesielt mye til overs til media etter dette… Ser ikke hvorfor de skal bruke bilder, de har kun en opplyselsesplikt, ikke en plikt til å vise bilder av ulykkes kjøretøyene slik som de gjorde. Det hadde holdt med å skrive at veien var stengt på grunn av en ulykke, det må folk bare respektere, som politiet skrev i sin twitter melding:
«Rauma: E 136 åpnes for trafikk etter lang tids stengning. Takker for utvist tålmodighet fra trafikkanter som har ventet lenge.»
Når det er en så alvorlig ulykke så skal det ikke være nødvendig å legge ut denne meldingen.

Jeg vil ikke ha noe diskusjoner om lastebiler og alt det der, det får de avgjøre på grunn av undersøkelser de har tatt. Men det er helt klart at pappa ikke kunne ha unngått lastebilen, og sykkelen var i tipp topp stand etter hva de sier, men det viste jeg jo.
En annen ting som også er rart, er at politiet brukte så lang tid på å varsle pårørende, det tok rundt tre timer før presten kom på døra, og da hadde pappa sagt navnet sitt til de som kom først på stedet, han hadde også lommebok med mange identifiserbare kort, samt sin egen motorsykkel og mobiltelefon i lomma. Så her er det noe som er feil av politiet, de gikk også ut med at pappa var omkommet før vi fikk vite det, dette har de beklaget.

Jeg vil også takke AJ som på vegne av MCsiden sendte blomster og kort.

Til helgen skulle vi vært på Gamle Troll-Rally (Minitroll) på Bøflaten camping, Vang i Valdres…
Det er vel mer jeg skulle skrevet, men akkurat nå er det tomt inni hodet… Savnet og tapet er så stort at det er helt ubegripelig

Bilde

Bilde
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MLeikarnes's MC blogg - ........

Legg inn av kjellv »

Jeg blir bare stum når jeg leser innlegget ditt.
Selv om vi har hatt litt kontakt på pm i sommer og jeg kjente til dette, så er saken overveldende. Det er vondt å lese!
Men det er også godt og se at du er såpass ovenpå at du klarer å sette ord på det og dele dette på forumet.

Gratulerer med seieren i PFU. Den var viktig for deg, og den er viktig for oss alle!

Kjell Vidar

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MLeikarnes's MC blogg - ........

Legg inn av Bjerknez »

Slike ting er bare forferdelig trist. Er vel ikke mer å si om den saken.

Jeg klarer nok ikke helt å sette meg inn i hvordan det må være å få greie på slikt gjennom media, kjenne igjen sykkelen til faren sin på bilder og tankene som farer rundt i hodet i slike tillfeller. Det må være en ganske så stressende samt kvalmende opplevelse. Det gjør jo kanskje ikke saken lettere at du og faren din hadde tilsynelatende VELDIG god kontakt og delte mer eller mindre samme hobby (ut fra hva jeg har forstått). Men det er jo uansett trist og miste et familiemedlem så klart.

Jeg var i Molde i sommer og vurderte et par ganger og kontakte deg, men var litt usikker på om tiden var inne for det, da jeg jo viste om denne hendelsen ganske tidlig, så jeg lot være. Blir muligens en tur oppover i september, så hvis du har lyst til å slå av en prat over en kaffekopp eller to eller evt. en pils så send meg PM så tar vi det derfra. :thumleft

Jeg må jo opp og ta meg av kjellv her i forumet som ligger hjemme og skræver på sofaen og ikke kommer seg noe sted :lol

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: MLeikarnes's MC blogg - ........

Legg inn av JK95 »

Kondolerer :sorry

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: MLeikarnes's MC blogg - ........

Legg inn av xyvind »

Nei, så utrolig trist å lese. Kondolerer. Tøft av deg å skrive og dele såpass mye som du gjorde her.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MLeikarnes's MC blogg - ........

Legg inn av Olav K »

Dette hadde jeg ikke fått med meg. Kondolerer, og jeg føler med dere.
Jeg gikk seinest igår ettermiddag og tenkte "Nå er det jaggu lenge sia vi har hørt noe fra Mårten. Kanskje jeg skulle sende ham en PM og høre hva han driver med"
Bloggen din er en av mine absolutte favoritter, jeg har mange mange ganger latt meg imponere over din (og din fars) know-how, kreativitet, arbeidsvilje og det åpenbart veldig gode forholdet dere imellom.
Det finnes vel knapt det fagfelt dere ikke hadde kastet dere inn i, om det trengtes?
Så når jeg leste det siste innlegget ditt gikk det rett og slett kaldt nedover ryggen på meg, av flere grunner.

Jeg håper tiden hjelper deg og dere til å komme over tapet av faren din, at du igjen finner gleden ved MC kjøringa, og at hytteprosjektet blir fullført. Og jeg håper at du deler litt med oss en gang iblant.
Jeg vet vi er mange som setter pris på å lese om prosjektene, se bildene og la oss imponere.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar