JRO blogg: 2015

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05

Legg inn av Olav K »

JRO skrev:
Olav K skrev::vs Ser du har vært og kost deg i "sandkassa" mi. Knallfin tur, og passe "vondt i rumpa langt" :thumleft
Kjenner det river i kroppen når jeg ser det er flere her inne som er på tur forbi huset mitt.. Men snart er det min tur igjen :)
Ja, det er jo fantastisk at en kan kjøre 60 mil gjennom mange fylker uten en dråpe regn. Du kommer deg vel snart hjem Olav K så du kan kjøre trippelen din på mange turer.
Ja den skal kjøres, det er sikkert... har dessverre noen forpliktelser der hjemme også, men kjøres.. det skal det :lol
Har mye ugjort enda :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: JRO blogg: Langtur idag fredag 30.05, med bilder

Legg inn av ojda »

Virkelig flott vær, deilig med en sjikkelig tur når det er sånn :prf
Siste dag på jobben i dag, så jeg hadde ikke muligheten til å
snike unna for sykkeltur :sorry
Fine bilder, ikkke så gale de fra GoPro`n heller.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av Andreas »

JRO skrev:
Andreas skrev:Har du fått lang vandring i pedalen også? Fått mange km på sykkelen? Bremsevæska bak og clutchvæska blir overraskende fort svart. Spesielt bak på Multistradaen, sikkert fordi reservoaret ligger på en såpass varm plass, rett over lyddemper/katalysator.

Det er dessverre ikke noe ukjent fenomen at bakbremsen blir fort slapp på MTS (og flere andre Ducatier). For å få ordentlig futt i bremsa igjen, så må kalipperen løsnes fra braketten og henges opp slik at den blir høyere enn ABS-enheten som er ca midt under førersetet. Da blir luftenippelen på kalipperen høyeste punktet i systemet. For best resultat så kan man stroppe fast bremsepedalen ned i hovedstøtta, og la systemet stå med trykk over natta. Man må legge noe mellom bremseklossene som har ca samme tykkelse som bremseskiva, f.eks en fastnøkkel i passende størrelse.
Nei, jeg har ikke lang vandring i pedalen, jeg har nå 7 200 km på sykkelen.

Det var da en omfattende operasjon for å få tilbake bremsekraft. Hvis dette er et kjent problem så syns jeg det er rart ikke Ducati har tatt tak i dette, bremser er jo en del av basic funksjoner som burde funket på en hver sykkel i hele sykkelens levetid. Hvis dette er en operasjon som må gjentas med jevne mellomrom burde det inngått som en del av service opplegget syns nå jeg.
I og med at bremsevæska er blitt så svart burde den byttes, eller er funksjonen i væska uberørt av fargeforskjellen?
De tok tak i det, og gjorde en endring på hovedsylinderen og bremseslangene i 2012. Det ble marginalt bedre. Byttet nettopp dekk på min, så da fikk jeg luftet bakbremsen ordentlig med det samme. Ble som natt og dag, så da varer det vell en 8-9000km igjen, slik at det passer inn med neste gang jeg må bytte dekk. Demonterte bakcaliperen på en annen Multistrada her en dag, uten å ta av hjulet. Å det gikk fint, det gjør jobben en del enklere.

Slik hengte jeg opp calipperen:

[img]http://i440.photobucket.com/albums/qq12 ... gejpg1.jpg[/img]

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Dårlig bakbrems.

Legg inn av JRO »

Andreas skrev:
JRO skrev:
Andreas skrev:Har du fått lang vandring i pedalen også? Fått mange km på sykkelen? Bremsevæska bak og clutchvæska blir overraskende fort svart. Spesielt bak på Multistradaen, sikkert fordi reservoaret ligger på en såpass varm plass, rett over lyddemper/katalysator.

Det er dessverre ikke noe ukjent fenomen at bakbremsen blir fort slapp på MTS (og flere andre Ducatier). For å få ordentlig futt i bremsa igjen, så må kalipperen løsnes fra braketten og henges opp slik at den blir høyere enn ABS-enheten som er ca midt under førersetet. Da blir luftenippelen på kalipperen høyeste punktet i systemet. For best resultat så kan man stroppe fast bremsepedalen ned i hovedstøtta, og la systemet stå med trykk over natta. Man må legge noe mellom bremseklossene som har ca samme tykkelse som bremseskiva, f.eks en fastnøkkel i passende størrelse.
Nei, jeg har ikke lang vandring i pedalen, jeg har nå 7 200 km på sykkelen.

Det var da en omfattende operasjon for å få tilbake bremsekraft. Hvis dette er et kjent problem så syns jeg det er rart ikke Ducati har tatt tak i dette, bremser er jo en del av basic funksjoner som burde funket på en hver sykkel i hele sykkelens levetid. Hvis dette er en operasjon som må gjentas med jevne mellomrom burde det inngått som en del av service opplegget syns nå jeg.
I og med at bremsevæska er blitt så svart burde den byttes, eller er funksjonen i væska uberørt av fargeforskjellen?
De tok tak i det, og gjorde en endring på hovedsylinderen og bremseslangene i 2012. Det ble marginalt bedre. Byttet nettopp dekk på min, så da fikk jeg luftet bakbremsen ordentlig med det samme. Ble som natt og dag, så da varer det vell en 8-9000km igjen, slik at det passer inn med neste gang jeg må bytte dekk. Demonterte bakcaliperen på en annen Multistrada her en dag, uten å ta av hjulet. Å det gikk fint, det gjør jobben en del enklere.

Slik hengte jeg opp calipperen:

[img]http://i440.photobucket.com/albums/qq12 ... gejpg1.jpg[/img]
Jeg har vært i kontakt med Løvaas, setter inn sykkelen i slutten av juli da blir det fult Termignoni anlegg og skifte av bremse og clutchvæske. Skal få de til å gjøre som deg henge opp caliperen og sette trykk på bremsepedalen for å få bedre bremseeffekt.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Ferien har startet.

Legg inn av JRO »

Har levert sykkelen inn hos Løvaas i dag, drar en uke til Tyrkia på søndag så da får Multistradaen litt nye deler.

Setter på et Termignioni hel anlegg, dette består av eksosanlegget + nytt filter og ny ECU
Termignioni exhaust.jpg
Etter at dette er montert så kommer dette opp når jeg starter sykkelen.
race ecu.jpg
I tillegg har jeg kjøpt nye fothvilere fra SW Motech som skal monteres, disse er litt bredere og gir bedre støtte når en skal stå å kjøre.
Footpegs.jpg
I tillegg blir det bytte av bremsevæske bak, og forhåpentligvis bedre bakbremser.

Så mens jeg stekes i Tyrkia får Ducatien stell i Holmestrand.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: JRO blogg: Ferien har startet.

Legg inn av Busa Trond »

:vs
De er bere lekkert med snaset utstyr. Moro du blir med på PreHøstTuren :thumleft
God tur, savner vafler :sorry :knegg

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Ferien har startet.

Legg inn av JRO »

Busa Trond skrev::vs
De er bere lekkert med snaset utstyr. Moro du blir med på PreHøstTuren :thumleft
God tur, savner vafler :sorry :knegg
Ja, håper at ikke noe kommer i veien for Prehøst turen, har bestilt USA tur men den blir fra 24.august så det går bra i forhold til Prehøst. Og riktig som du skriver blitt lite vaffelpresse i år, kanskje vi får det til i september?
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: JRO blogg: Ferien har startet.

Legg inn av ojda »

Detta blir bærre lækkert, men du må da kjøre bakerst :sk? For "vi gamle" tåler ikke støy :rose
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: JRO blogg: Ferien har startet.

Legg inn av Andreas »

JRO skrev:Har levert sykkelen inn hos Løvaas i dag, drar en uke til Tyrkia på søndag så da får Multistradaen litt nye deler.

Setter på et Termignioni hel anlegg, dette består av eksosanlegget + nytt filter og ny ECU
Termignioni exhaust.jpg
Etter at dette er montert så kommer dette opp når jeg starter sykkelen.
race ecu.jpg
I tillegg har jeg kjøpt nye fothvilere fra SW Motech som skal monteres, disse er litt bredere og gir bedre støtte når en skal stå å kjøre.
Footpegs.jpg
I tillegg blir det bytte av bremsevæske bak, og forhåpentligvis bedre bakbremser.

Så mens jeg stekes i Tyrkia får Ducatien stell i Holmestrand.
Stilig, nå blir det lyd i twinnen :prop: Heldighvis så slipper de på verkstedet å bytte ECU`n din (det er mye arbeid på MTS`n). På din 13`modell så er det så enkelt som å plugge i en dongel i diagnostic-pluggen. Den låser opp Ducati Performance programmet som allerede ligger i ECU`n :-)

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Ferien har startet.

Legg inn av JRO »

Da har jeg hentet Multistradaen hos Løvaas etter at nytt stasj er montert. Det er et helt nytt lydbilde på sykkelen, db killer er ikke montert. Så jeg må nok som ojda skrev kjøre sist på tur med MCsiden's eldste medlemmer. Her kommer noen bilder.

Nytt eksosanlegg montert, Termignioni hel anlegg.

Bilde

Bilde

Forsøkte meg også på et kort lydbilde, men videoen gir svært lite inntrykk av det reelle lydbildet.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=2F8aw3raavA[/video]

Så nå er jeg klar for nye turer og den første langturen blir vel PreHøst turen.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: JRO blogg: Ny eksos på Ducatien s 20

Legg inn av LordShaft »

åååå herre....gåsehud :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: JRO blogg: Ny eksos på Ducatien s 20

Legg inn av ojda »

Detta var bærre lekkert :prf
Nevnte jeg at jeg ikke har høytalere på pc`n :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: JRO blogg: Ny eksos på Ducatien s 20

Legg inn av Staven »

Det er no eget med ducati lyd :) :) Nice
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: JRO blogg: Tankefull

Legg inn av JRO »

Lenge siden jeg har oppdatert bloggen min. Sitter her foran PC'en like før jul og tenker skal jeg gi meg selv en MC julegave i år. Multistrada'en kommer i en oppdatert versjon i 2015 med ny motor øker med 10 hk til 160. Med ny teknologi DVT (Ducati Variable Timing) og med masse ny teknologi.

Skal jeg sjekke hva min 13 modell gir i innbytte tro, hvor mye må jeg legge i mellom for å kunne bestille meg en 15 modell. PMS tankene spinner rundt om dagen og lysten på en 15 modell er stor. Men samtidig er også tvilen der med en første års modell med ny teknologi, bør en vente til 16 modellen kommer og håpe at barnesykdommene er fikset.

Her er et bilde av 15 modellen, jeg syns den er kjempefin.
Multistrada 1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: JRO blogg: Tankefull

Legg inn av LordShaft »

Rett og slett et smykke..... Sist jeg sjekket, har ducati vært nevneverdig plaget med barnesykdommer da?

Note 4

Svar