Kawasaki ZZR 600. Skinndress og bart.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av ojda »

At opptak ikke nødvendigvis står i forhold til inntak, inntak er iallefall helt sikkert :roll
Som 20 åring veide jeg 68 kg+
Nå som 49 åring er vekta presset opp i 92 kg.
Jeg har idag et kosthold med betraktlig mindre fett og sukker :thumleft (Absolutt ingen brus, og mye mindre potetgullmat) i motsettning til på 80 tallet :scratch +++
Er heller ikke vesentlig mindre aktiv enn dengang :P :p Så det er alltid håp AleksanderRH:prf
Må tillegge at lengden var 185, både da og nå.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av JohnnyTh »

Tror jeg stiller meg bak Carpa her. Hun er nok inne på noe.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

ojda skrev:At opptak ikke nødvendigvis står i forhold til inntak, inntak er iallefall helt sikkert :roll
Som 20 åring veide jeg 68 kg+
Nå som 49 åring er vekta presset opp i 92 kg.
Jeg har idag et kosthold med betraktlig mindre fett og sukker :thumleft (Absolutt ingen brus, og mye mindre potetgullmat) i motsettning til på 80 tallet :scratch +++
Er heller ikke vesentlig mindre aktiv enn dengang :P :p Så det er alltid håp AleksanderRH:prf
Må tillegge at lengden var 185, både da og nå.
Godt å høre at det er håp. Men sånn i lengden tror jeg at jeg hadde vært fornøyd om fysikken ikke endrer seg - noe kjedelig å kjøpe dyre kjøreklær (type Rukka og så videre) for å så måtte bytte grunnet vekta. :scratch
Carpa skrev:
LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Sendt med Note2

Nå er du på bærtur altså. Hvordan har det seg at to personer som er like aktive og har samme kosthold da kan ha flere titalls kilo forskjell på vekta?

At muskler, aktivitet og mat justerer forbrenninga er helt riktig men det er også noen gener innblandet her som gjør at noen personer har så høy forbrenning at de ikke klarer å legge på seg og noen så lav forbrenning at dem legger veldig lett på seg.

Carpas Crap a talk

LordShaft er jo egentlig inne på det samme du nevner, Carpa - næringsopptak (både dårlig næringsopptak og motsatt) - jeg tilhører nok en av de med genet.

I dag tenkte jeg å kjøre tur til Trondheim, men ser det blåser litt. Syv grader ute. :-k Ikke kjøpt vinter-hansker enda. Det er vel vinden som er verst.
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:
LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Sendt med Note2
Nå er du på bærtur altså. Hvordan har det seg at to personer som er like aktive og har samme kosthold da kan ha flere titalls kilo forskjell på vekta?

At muskler, aktivitet og mat justerer forbrenninga er helt riktig men det er også noen gener innblandet her som gjør at noen personer har så høy forbrenning at de ikke klarer å legge på seg og noen så lav forbrenning at dem legger veldig lett på seg.

Carpas Crap a talk
Siden du tydeligvis har så veldig god greie på dette må du gjerne belære meg på kosthold og ernæring :thumleft

så hvis det er gener som bestemmer hvorfor er det da så lett å forandre forbrenningen til folk ved hjelp av riktig kosthold? :scratch

Lav Forbrenning
Her er mye det samme som gjelder når det kommer til høy forbrenning.

Enkelt forklart. Har du lite muskelmasse som krever energi. Har ikke kroppen behov for å ta til seg næringen. Å dermed vil ikke kroppen lagre noe som fett heller. Du vil oppleve det som du kan spise alt uten å gå opp et gram.
Begynner du gradvis å bygge opp muskelmassen din, spiser riktig vil du se en drastisk endring i akkurat dette.

Men hva vet jeg.... jeg er jo helt på bærtur :redface

Jeg kan finne masse artikler med kilder på nettet rundt akkurat dette. Men nå skal vi ikke gjøre gjøre bloggen din om til en kosthold og ernærings tråd :vs
Men dette er faktisk noe jeg vil utrope meg selv til å ha god greie på. Trass i at noen mener jeg er helt på trilletur :roll

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av Carpa »

Jeg har litt greie på det, ikke faglært men har holdt en del kurs og slanket bort en del kilo fett på andre folk.

Din påstand er at det ikke er noe som heter høy eller lav forbrenning og det er det jeg reagerer på.
Overvekt og undervekt kan skylles mange forskjellige ting som aktivitetsnivå, kosthold,alder, forskjellige hormoner som stoffskifte, melatonin og leptin. Det er ikke noe sammenheng mellom opptak av næring og forbrenningsnivå, man har ikke klart å se at de med høy forbrenning ikke tar til seg den næringen de skal. Det finnes slanke mennesker som spiser så usunt at de utvikler diabetes 2 men de legger ikke på seg.

Det er nok mer nyansert enn du fremstiller det Lordshaft.

Men, vi skal vel ikke kuppe bloggen med kostholdsprat, sorry :redface
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av JohnnyTh »

Min bror er mye mer aktiv en meg. Han har en fysisk aktiv jobb som troppsjef i jegertropp i forsvaret. Han trener og aktivt. 150 kg i benk og sort belte i karate pluss div andre kampsport som han driver med. Han er ekstremt opptatt av kosthold og det ble ikke bedre etter at han ble gift med ei som ikke tenker på annet en kosthold.
Jg spiser både sjokolade og drikker brus. Og på bensinstasjonen kjøper jeg baconpølse og han knasker på ei gullerot. Men på tross av dette så er jeg den med minst fett og han den som lettest legger på seg.

Jg tror ikke det er så enkelt som noen vil ha det til.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Ingen ting er sort/hvitt.... Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til vektøkning eller vektreduksjon.

En kan ta dette ned på et nivå som vil ta mange timer å forklare. Noe jeg ikke har tenkt å gjøre.
Men det er fortsatt en del kjøreregler som ingen kommer utenom når det kommer til trening.
Skal du ned i vekt må du få i deg mindre energi enn kroppen forbrenner i løpet av en dag.
Skal du opp i vekt, må du få i deg mere energi enn kroppen klarer å forbrenne. (kcal)
Jo mer muskelmasse du har, jo høyere er hvileforbrenningen din (kcal) og mere mat må til.
De fleste vil jo opp i muskelmasse og ikke i fett. som igjen gjør at du må aktivere og bruke muskelfibrene dine for at de skal ta til seg næring, bygge seg opp igjen og kreve enda mere energi.

Jeg regner med det er unødvendig å fortelle at du får i deg mye mer mat pr kcal ved å spise sunt enn å spise hamburgermeny på mcdonals.

Opptaket av næring skjer i tarmene dine. Hva kroppen trenger av næring er forbundet med veldig mange faktorer.
Drikker du mye melk, bidrar faktisk dette til at næringsopptaket ditt kan bli dårligere.
Så om du spiser hva du vil, og ikke går opp i vekt, betyr at kroppen din ikke tar til seg det kroppen din blir fødet med. Den er kanskje vant til en type kosthold eller et spisemønster.
Forandring i kosthold, aktivitetsnivå og litt tålmodighet. Kommer til å gjøre underverker for kroppen din.

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

Jeg har absolutt ingenting mot litt diskusjoner om kosthold, så det er bare å fortsette. :lol

Her er det ikke så mye nytt. Det regner og blåser, forhåpentligvis blir været bedre i morgen. Ikke meldt minusgrader i natt, så da får man forhåpentligvis kjørt sykkel i morgen. :prop:
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Nei la oss slippe, jeg blir så forbanna engasjert.... eller kanskje det var engasjert og forbannet :lol

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av ega16 »

kan ikke la være å blande meg inn når jeg ser at folk som tydligvis ikke har kjennskap til temaet men hevder det motsatte og kommer med bastante meninger og holder de gode gamle mytene i live..

Sammenligner man 2 personer som har samme vekt, høyde, alder, kjønn etc er det liten variasjon i hvor mye energy kroppenes deres omsetter ved basalforbrenning. Det at noen mennesker liksom har super høy forbenning pga gener er bare pisspreik.

Det som gir forskjell i forbrenningen fra person til person er bevegelse og aktivitet i løpet av en dag!

For de som vil ha kilder:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8055854" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8675595" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11224660" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12887158" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16277816" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16277825" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19136979" onclick="window.open(this.href);return false;

Når bare venter jeg på at noen fyrer ut neste standard påstand/myte. At mange små måltider i løpet av en dag øker fobrenningen kontra større måltid men færre.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Ingen ting er sort/hvitt.... Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til vektøkning eller vektreduksjon.

En kan ta dette ned på et nivå som vil ta mange timer å forklare. Noe jeg ikke har tenkt å gjøre.
Men det er fortsatt en del kjøreregler som ingen kommer utenom når det kommer til trening.
Skal du ned i vekt må du få i deg mindre energi enn kroppen forbrenner i løpet av en dag.
Skal du opp i vekt, må du få i deg mere energi enn kroppen klarer å forbrenne. (kcal)
Jo mer muskelmasse du har, jo høyere er hvileforbrenningen din (kcal) og mere mat må til.
De fleste vil jo opp i muskelmasse og ikke i fett. som igjen gjør at du må aktivere og bruke muskelfibrene dine for at de skal ta til seg næring, bygge seg opp igjen og kreve enda mere energi.

Jeg regner med det er unødvendig å fortelle at du får i deg mye mer mat pr kcal ved å spise sunt enn å spise hamburgermeny på mcdonals.

Opptaket av næring skjer i tarmene dine. Hva kroppen trenger av næring er forbundet med veldig mange faktorer.
Drikker du mye melk, bidrar faktisk dette til at næringsopptaket ditt kan bli dårligere.
Så om du spiser hva du vil, og ikke går opp i vekt, betyr at kroppen din ikke tar til seg det kroppen din blir fødet med. Den er kanskje vant til en type kosthold eller et spisemønster.
Forandring i kosthold, aktivitetsnivå og litt tålmodighet. Kommer til å gjøre underverker for kroppen din.
Du har selvsagt rett i alt dette. Jeg mner bare det ikke er så sort hvitt. Jeg og bror min bodde 15 år i samme huset og spiste det samme. Han trente jeg ikke. Han var fyldig og jeg var ikke. Hvorfor vet ikke jeg
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av ega16 »

Ja noen mennesker er tydeligvis utstyrt med sorte hull som magisk sluker til seg mer energi :)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av Carpa »

I de aller fleste av tilfellene hvor folk sliter med vekt så skyldes det for lite eller for mye inntak av kcal i forhold til aktivitet. At vi blir feitere og feitere skyldes jo at aktivitetsnivået har blitt merkbart lavere de siste årene.

Men, det er utrolig vanskelig for en person som er undervektig å legge på seg, jeg kjenner flere, de spiser og spiser men legger ikke på seg (og jada, de spiser en sunn og variert kost). Da jeg var 20 år spiste jeg pølser og sjokolade, drakk cola hver dag og trengte ikke å bekymre meg for å bli overvektig, det klarte jeg bare ikke. Jeg var i perioder så tynn at folk maste om at jeg måtte legge på meg (utrolig slitsomt, hvem maser på feite folk om å slanke seg?) Nå derimot trenger jeg bare å se en flaske cola så legger jeg på meg. Joda aktivitetsnivået er lavere men også inntak av kaloririk mat er lavere.

Det er mye lettere for en overvektig person å slanke seg enn det er for en undervektig å legge på seg og hadde det vært så enkelt som dere påstår så hadde ikke dette vært vanskelig i det hele tatt.

Lurer på om dere som er så bastante i deres uttalelser er ernæringseksperter eller om dere bare er treningsnarkomane som har blitt forelest dette med kost, forbrenning, bygging av muskler osv....

Dere kan linke til så mange sider som forteller om dette temaet som dere bare orker, jeg kan lett finne linker som støtter mine meninger også men foretrekker å prate ut ifra egen erfaring. Dere kan jo google litt selv så finner dere nok temaer som omhandler dette.
Og basalforbrenningen på en som har masse muskler versus en som har lite muskler er forskjellig, det samme gjelder også i forhold til stoffskiftet.

Som sagt tidligere så er det litt enspora å tro at alt kan fikses med kosthold og trening, det finnes unntak fra disse.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av Carpa »

ega16 skrev:Ja noen mennesker er tydeligvis utstyrt med sorte hull som magisk sluker til seg mer energi :)
Neida det er ikke noen sorte hull vi snakker om men kroppens evne til å ta opp all energien i maten vi spiser og omdanne denne til fett. Kroppen min har blitt veldig flink til det etterhvert men kroppen til svogeren min har ikke denne evnen.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=12&t=5855" onclick="window.open(this.href);return false;

Tar resten av diskusjonen her tror jeg :thumleft
På tide med flere bilder av sykkelen :D

Svar