Kawasaki ZZR 600. Skinndress og bart.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av ega16 »

Carpa skrev:I de aller fleste av tilfellene hvor folk sliter med vekt så skyldes det for lite eller for mye inntak av kcal i forhold til aktivitet. At vi blir feitere og feitere skyldes jo at aktivitetsnivået har blitt merkbart lavere de siste årene.

Men, det er utrolig vanskelig for en person som er undervektig å legge på seg, jeg kjenner flere, de spiser og spiser men legger ikke på seg (og jada, de spiser en sunn og variert kost). Da jeg var 20 år spiste jeg pølser og sjokolade, drakk cola hver dag og trengte ikke å bekymre meg for å bli overvektig, det klarte jeg bare ikke. Jeg var i perioder så tynn at folk maste om at jeg måtte legge på meg (utrolig slitsomt, hvem maser på feite folk om å slanke seg?) Nå derimot trenger jeg bare å se en flaske cola så legger jeg på meg. Joda aktivitetsnivået er lavere men også inntak av kaloririk mat er lavere.

Det er mye lettere for en overvektig person å slanke seg enn det er for en undervektig å legge på seg og hadde det vært så enkelt som dere påstår så hadde ikke dette vært vanskelig i det hele tatt.

Lurer på om dere som er så bastante i deres uttalelser er ernæringseksperter eller om dere bare er treningsnarkomane som har blitt forelest dette med kost, forbrenning, bygging av muskler osv....

Dere kan linke til så mange sider som forteller om dette temaet som dere bare orker, jeg kan lett finne linker som støtter mine meninger også men foretrekker å prate ut ifra egen erfaring. Dere kan jo google litt selv så finner dere nok temaer som omhandler dette.
Og basalforbrenningen på en som har masse muskler versus en som har lite muskler er forskjellig, det samme gjelder også i forhold til stoffskiftet.

Som sagt tidligere så er det litt enspora å tro at alt kan fikses med kosthold og trening, det finnes unntak fra disse.
Da du var 20 år ja, der har du jo svaret ditt...Og det er alltid morsomt med disse menneskene som kun kan se på ting og legge på seg.. Når de først begynner å telle kalorier så finner man fort ut at de langt i fra kun ser på ting.

Gå opp i vekt = innta mer enn forbruk
Gå ned i vekt = innta mindre enn forbruk

Det er faktisk ikke vanskligere enn det!

Grunnen til at noen av de undervektige har problemer med å legge på seg er rett og slett at de spiser for lite (og det hjelper også lite hvis de lider av spiseforstyrrelser i tillegg) Blir teit å komme med påstander om at det er vanskligere for undervektige enn overvektige, dette er da helt individuellt!

Fullstendig irrelevant hva jeg er. Det finnes både ernæringsfysiologer og PTer som er helt på jordet.

Ja kilder til påstander og studier man kommer med er fullstendig bortkastet.. sukk.. Skjønner at det ikke er mye håp her.

Og nei faktisk vet du hva? Trening og kosthold det hjelper ikke en dritt dersom viljen ikke er der! Det finnes ingen snarveier!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av Carpa »

Nå finnes det en egen tråd for videre diskusjon av temaet.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av TheHaughom »

Jeg har de kjøreskoene du linket til før forbrenningsdiskusjonen. Må si jeg er meget fornøyd med dem, med det variable været vi har her på vestlandet har de alltid holdt meg tørre og varme. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

TheHaughom skrev:Jeg har de kjøreskoene du linket til før forbrenningsdiskusjonen. Må si jeg er meget fornøyd med dem, med det variable været vi har her på vestlandet har de alltid holdt meg tørre og varme. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Takk for feedback. Setter pris på det. :-)

I morgen tror jeg at jeg drar innover til Trondheim for å prøve ut kjøreklær. Har studiedag. Får kjøre bil da, så er turen relevant for studiet.... :-)å

Ryggskinne må nok også til, sverger til ekstern, og ikke innsydd i foret på jakken. :-)
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Jeg vil anbefale deg å prøve kjøreutstyret litt skikkelig når du først tester.

Sett deg på en utstillingsykkel. Kjenn om buksen eller jakken presser på plasser den ikke skal. Sjekk at beina ikke trekker for langt opp når du sitter på huk, og at de ellers er komfortable å ha på seg ;-)
Jeg har opplevd selgere som er mer opptatt av salg enn å finne klær som faktisk sitter som de skal. =;

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Jeg vil anbefale deg å prøve kjøreutstyret litt skikkelig når du først tester.

Sett deg på en utstillingsykkel. Kjenn om buksen eller jakken presser på plasser den ikke skal. Sjekk at beina ikke trekker for langt opp når du sitter på huk, og at de ellers er komfortable å ha på seg ;-)
Jeg har opplevd selgere som er mer opptatt av salg enn å finne klær som faktisk sitter som de skal. =;
Enda et godt tips fra LordShaft. :vs

Du burde belønnes med en bedre kopp ferskkvernet presskannekaffe. Om du er i Stjørdal er du hjertelig velkommen. :mk

Jeg er sunnmøring, og student. Kombinasjonen her gjør at jeg egentlig er mest fristet til å sende mail rundt for å forhøre meg om pris. Samtidig tenker jeg at dette er litt dumt, jeg er "for" at butikker som utøver service burde bli belønnet deretter.

Synspunkter på mailutsending, kontra det å dra til butikken og prøve ut klærne ordentlig? Kommer nok til å få dårlig samvittighet om jeg noterer størrelser på alt og bestiller dette på nettet..
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av erlend_cbr »

Hei, gratulerer så mye med fin motorsykkel!

Jeg er veldig interessert å vite hvordan det er å være på sykkelen med nedsatt hørsel. Jeg så på NRK-reportasjen din (veldig bra, forresten) at du hadde implantat, men etter hva jeg skjønte så vil vel ikke den fungere med hjelm? Samt, den var retningsstyrt?

For min egen del så er vel hørselen kanskje ikke den sansen jeg bruker mest på min sykkel, da vind og motorlyd sperrer ute mye annet.

Når det kommer til synlighet i trafikken så har jeg ærlig talt gitt blaffen i såkalt godt synlig kjøreutstyr (brannfakkel). Ja, jeg kan se han 40-åringen i motsatt kjørefelt med signalgul hjelm en kvart kilometer i front, men den hjelper stygt lite når samme mann putrer på to hjul i en blindsone. Jeg føler ikke at farge på klærene gjør mye for å bli sett - på dagtid. Kjøpte en signalgul reindress til å ha over skinnutstyret en gang, men følte ikke at folk jeg kjørte forbi i køen så meg bedre av den grunn.

Refleks/fluoriserende farger på natten derimot, det skal jeg ikke protestere på.

P.S: Jeg har alltid også vært tynn, og jeg er 1.90 høy. Selv om jeg alltid har sagt at høy forbrenning er årsaken til en BMI på under 19 gjennom hele ungdomstiden, så var det neppe gener. Nå som jeg har en mer bedagelig hverdag (les: mindre aktiv, desverre), så har til og med jeg begynt å legge på meg, er 26 år i dag og flørter med snart 90 kilo.

Jeg får vel be LordShaft piske meg i gang med X-Fit? :rop
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Jeg ville ikke sendt ut mail å forhørt meg. Er du sunnmøring er du vel stor i kjæften også (er sunnmøring jeg også) Kom deg ut å prøv klærne. Se an selgeren, finner dere tonen og du skal handle flere ting, kan du faktisk være heldig å finne en veldig god pris i butikk. Halvarsson er ikke så billig å bestille på nettet vel :scratch Mulig jeg husker feil.
Når jeg bestilte skinndressen min var det ikke mange kronene som skilte. Jeg kjøpte i butikk pga fantastisk service.

Jeg spør alltid om de har noe å gå på når det kommer til pris. I verste fall får du et nei :roll

Beveger jeg meg nordover på sykkelen kommer jeg helt klart innom for en kaffe kopp :-) Kan ikke takk nei til slikt :-)

Jeg er alltid lett å be når det kommer til å svinge pisken (ja det hørtes tvilsomt ut :lol)

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

erlend_cbr skrev:Hei, gratulerer så mye med fin motorsykkel!

Jeg er veldig interessert å vite hvordan det er å være på sykkelen med nedsatt hørsel. Jeg så på NRK-reportasjen din (veldig bra, forresten) at du hadde implantat, men etter hva jeg skjønte så vil vel ikke den fungere med hjelm? Samt, den var retningsstyrt?

For min egen del så er vel hørselen kanskje ikke den sansen jeg bruker mest på min sykkel, da vind og motorlyd sperrer ute mye annet.

Når det kommer til synlighet i trafikken så har jeg ærlig talt gitt blaffen i såkalt godt synlig kjøreutstyr (brannfakkel). Ja, jeg kan se han 40-åringen i motsatt kjørefelt med signalgul hjelm en kvart kilometer i front, men den hjelper stygt lite når samme mann putrer på to hjul i en blindsone. Jeg føler ikke at farge på klærene gjør mye for å bli sett - på dagtid. Kjøpte en signalgul reindress til å ha over skinnutstyret en gang, men følte ikke at folk jeg kjørte forbi i køen så meg bedre av den grunn.

Refleks/fluoriserende farger på natten derimot, det skal jeg ikke protestere på.

P.S: Jeg har alltid også vært tynn, og jeg er 1.90 høy. Selv om jeg alltid har sagt at høy forbrenning er årsaken til en BMI på under 19 gjennom hele ungdomstiden, så var det neppe gener. Nå som jeg har en mer bedagelig hverdag (les: mindre aktiv, desverre), så har til og med jeg begynt å legge på meg, er 26 år i dag og flørter med snart 90 kilo.

Jeg får vel be LordShaft piske meg i gang med X-Fit? :rop
Heisann Erlend. :-) Takk skal du ha :-)

På grunn av implantatene bruker jeg mer tid på å finne passende hjelm, både til telemarkskjøring og motorsykkelkjøring. Har tatt ut putene i andre hjelmer for å øke komforten, men det fungerer bra. :-)

Har to implantater, men bruker stort sett bare det ene. Retningshørsel eier jeg ikke i det hele tatt. Om noen roper fra et sted klokken syv fra meg kan jeg godt se klokken ti.... Jeg er uansett godt fornøyd - jeg hører nok til å klare meg ålreit. :-) Men det er klart at jeg gjerne skulle vært "normal". :-)

Implantatene er på sett og vis ikke helt retningsstyrt, mikrofonene fungerer veldig bra. Kan høre gresshopper synge.

Lyder får jeg inn, men problemet ligger heller i hva folk sier når de prater. Så - om dere møter en hørselshemmet og skal si noe, og blir misforstått - ikke hev stemmen så veldig høyt. Ikke oraliser det dere skal si (voldsomme munnbevegelser). Rett dere til personen, snakk vanlig. Omformuler deg om det er nødvendig. Hørsel er enormt individuelt i forhold til hva man oppfatter - og ikke.
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Jeg ville ikke sendt ut mail å forhørt meg. Er du sunnmøring er du vel stor i kjæften også (er sunnmøring jeg også) Kom deg ut å prøv klærne. Se an selgeren, finner dere tonen og du skal handle flere ting, kan du faktisk være heldig å finne en veldig god pris i butikk. Halvarsson er ikke så billig å bestille på nettet vel :scratch Mulig jeg husker feil.
Når jeg bestilte skinndressen min var det ikke mange kronene som skilte. Jeg kjøpte i butikk pga fantastisk service.

Jeg spør alltid om de har noe å gå på når det kommer til pris. I verste fall får du et nei :roll

Beveger jeg meg nordover på sykkelen kommer jeg helt klart innom for en kaffe kopp :-) Kan ikke takk nei til slikt :-)

Jeg er alltid lett å be når det kommer til å svinge pisken (ja det hørtes tvilsomt ut :lol)
Høyrast ut som en steikje god idé. Får testast ut i praksis i morgon. Hev nok ikkje noke å tape på å høyra med seljaren om han kan vere student-vennleg. Du he heilt rett i at Halvarssons ikkje kan kjøpast billeg over verdensveven på linje med andre merke, som for eksempel Alpinestars. :sk?

Reknar med eg høyrar frå deg om du skulle vere i distriktet då. :-)
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Hahaha jeg prater breiere enn jeg klarer å skrive. Jeg hadde friminutt i alle nynorsk timene :lol

Jeg kommer helt klart til å gi beskjed om jeg tar turen nordover. Alltid like kjekt å hilse på nytt folk som deler samme lidenskap :thumleft

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Hahaha jeg prater breiere enn jeg klarer å skrive. Jeg hadde friminutt i alle nynorsk timene :lol

Jeg kommer helt klart til å gi beskjed om jeg tar turen nordover. Alltid like kjekt å hilse på nytt folk som deler samme lidenskap :thumleft
Hehehe. :-D

Oppdaget Ivar Aasen i slektstreet her om dagen. Pappa bedriver slektsforskning store deler av fritiden. :-)

I dag ble det kjøp av diverse godsaker. :prf


Ble følgende;

Halvarssons Panzar
Halvarssons Prince

Shoei GT-Air. Hvit med mønster, i størrelse M. Satt som et skudd.

Lommeboka er relativt slunken nå, måtte ut med 11 275 kroner totalt. :-)å


Dro nytte av dine tips, LordShaft. Gikk rundt en stund med klærne, prøvde, byttet jakken en størrelse opp for å vurdere. Flotte greier.

Nedturen er at de måtte bestille inn Panzar-jakken i hvit og sort, og hjelmen i medium for det hadde de ikke inne. :-)

Buksen fikk jeg med hjem. :roll
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Kanonbra :thumleft

Høres ut som du har gjort et bra valg. Medium i hjelm, det var ikke rare pæra :lol
De hadde ikke inne skinndressen min heller, tok 3 dager fra jeg bestilte til de hadde den inne i butikken. Så tviler på du slipper å vente så alt for lenge.

Men skjønner godt at du helst ville ha med deg alt i dag :prop:

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Kanonbra :thumleft

Høres ut som du har gjort et bra valg. Medium i hjelm, det var ikke rare pæra :lol
De hadde ikke inne skinndressen min heller, tok 3 dager fra jeg bestilte til de hadde den inne i butikken. Så tviler på du slipper å vente så alt for lenge.

Men skjønner godt at du helst ville ha med deg alt i dag :prop:
Kvalitet, og ikke kvantitet av hva hjernestørrelsen angår. :D

Håper jeg slipper å vente så lenge.

Venter på noe fra Lundamo Auto også - klosser rundt hele og styrelager. Hadde vært ålreit å få hentet alt i samme slengen, men.. :-)

Sjekker sporingen på tingene fra Tyskland hver dag også, venter i spenning. :prop:
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Hahaha kjenner til følelsen... Jeg har et helanlegg som er på vei fra USA! Har gått å ventet på det i snart 2 uker nå. Holder på å bli SPRØ av å vente :twisted

Svar