RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: RuneMC's blogg - turer og foto... (Gaustatoppen s32)

Legg inn av Olav K »

Flotte bilder RuneMC :thumleft
Kjenner kjøresuget kom tilbake, tungt og brutalt. Har ikke kjørt de veiene der før, men nå er de inne på lista. Ser iallefall utrolig flott ut i høstsol og fine farger :prf
Tror nok jeg må ha meg en tur på tirsdag..... :-k
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: RuneMC's blogg - turer og foto... (Gaustatoppen s32)

Legg inn av Banditmannen »

Så ut som en veldig fin tur. :thumleft
Utrolig flotte bilder! :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - turer og foto... (Gaustatoppen s32)

Legg inn av RuneMC »

@Olav K takker - men Vestlandet har nå mange naturperler som overgår dette. Men er vel noe i at gresset er grønnere på andre siden av gjerdet også... selv om det kan være fordi det er mer dritt der :knegg

@Banditmannen - ja, flott tur. Selve fjellpartiet er jo under en halvtimes kjøring, så det gjelder å ta noen stopp for bilde eller pause. Men veien fram og tilbake er jo også ganske fin, spesielt etter Kongsberg. Så forresten veldig mange på MC som var ute og nøt denne fine, sommerlige høstdagen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: RuneMC's blogg - turer og foto... (Gaustatoppen s32)

Legg inn av freddy123 »

Fine bilder som jeg koste meg med, vurderte tur om gaustatoppen på søndagen jeg også, men blei heller en båttur, nesten så jeg angrer litt når jeg ser på de fine bildene :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - turer og foto... (Gaustatoppen s32)

Legg inn av RuneMC »

@freddy123 - jo, takk og tru'kke sjølivet var noe dårligere... men selv har jeg hverken båt eller hytte, så slipper slike dilemma :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - det ruller mot høst...

Legg inn av RuneMC »

Etter startbryter-trøbbel siste uke hvor jeg såvidt har smakt på kollektivtransport til jobben igjen :oh :doh så gjorde det ordentlig godt å rulle noen mil idag fra tretiden og utover et par timer - behagelig temp på 14C var det også :thumleft

Det er forresten andre ting som ruller også - det ruller fort mot senhøst og det ruller noen traktorer med gjørmete hjul rundt på veiene - for ikke å snakke om fuktig vei med stedvis løv - og noen flotte dieselroser så jeg også på asfalten noen steder. Så tok det helt rolig idag, bortsett fra på slutten når veiene begynte å tørke opp.

Her et bilde fra Hvalstrand som jeg svingte nedom. Fine høstfarger de fleste steder nå og imorgen skal det visstnok være sjanse for sol...
Bilde

Og jada MC'n startet etter tanking på Liertoppen også - det var egentlig noe av det mer spennende, med tanke på startbryter som er midlertidig reparert med litt loddetinn.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - det ruller mot høst...

Legg inn av RuneMC »

Flott vær idag. Rundt 10C, sol og ikke minst tørre veier :thumleft

Ble en fin liten rundt nedover Hurumlandet og rundt Oslo idag
Bilde
Nær bunnen av Oslofjordtunnelen der det blir to felt i motsatt retning var det en tankbil som stod med varselblink på. Fullt mulig å passere i venstre fil, men det var altså nok til at tunnelen var stengt fra Drøbak-siden. Tok som vanlig en liten omvei om de fine og bakkete svingene på Nesodden - klaffet ganske bra med at det ikke var så mange sirompa bilister idag, og i fri dressur er de svingene helt rå :prf

Videre tok jeg oppover forbi Tusenfryd (fin dag der også å dømme av folkestrømmen) og Tyrigrava før jeg svingte om Svartskog/Ingierstrand.
Her var store deler av veien splitter pine nyasfaltert og med litt fukt og løvdryss fra trærne i tillegg, var det bare å putre i moderat fart oppover til Hvervenbukta. Det var selvfølgelig også nygruset i svingene fordi Vegvesenet har mye omtanke for inkompetente bilisters manglende evne til å holde seg innenfor vegbanen - og løser dette med generøse mengder grus :doh

Kjørte forbi Operaen og Rådhuset i Oslo. Det er litt gøy å kjøre innom byen av og til - kikke på turister og folkeliv. Her er det forøvrig bare en regel... gass og brems mykt så blir det 10x mindre stressende enn om en gir full gass/brems mellom lyskryssene. Havnet bak en Boss Hoss et lite stykke, og snakk om å føle seg utklasset i kategorien motorlyd ! Ved siden av den høylytte brummingen føltes min som en liten kattepus som sa purr, purrrrrr :lol

Ut av byen og opp til Sollihøgda er en fin kontrast til start-/stopp-kjøringen i Oslo sentrum - jammen glad jeg ikke kjøre inne i byen til hverdags.
Skaret - Sylling satt som et skudd idag med tørr asfalt og null grus eller løv. Legg til fine høstfarger og det er bare å kjenne at gliset er på plass i hjelmen.

Ellers fikk jeg testet ABS'en på tampen av turen ved Liertoppen. Rett etter tunnelen under motorveien er det to sideveier som begge har vikeplikt. Jeg pleier å sette på fjernlyset gjennom tunnelen, så også denne gangen, men LIKEVEL var det en Volvo V70 som var på vei over den første veien rett etter tunnelen. Så heldigvis fant sjåføren det for godt å se til venstre og bråbremse da hun så meg (eldre dame med hvitt hår). Da var bilen sånn ca 1m ut i veien og jeg kjente ABS'en jobbe fra mine forbremser. Hornet ble brukt og "bruk hodet"-gest avlevert idet jeg passerte :evil
Sist redigert av RuneMC den 05 okt 2014, 19:45, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: RuneMC's blogg - det ruller mot høst...

Legg inn av Desmo »

RuneMC skrev: Havnet bak en Boss Hoss et lite stykke, og snakk om å føle seg utklasset i kategorien motorlyd ! Ved siden av den høylytte brummingen så ble min egen for en liten kattepus som sa purr, purrrrrr :lol
Du kunne jo vist'n er litt svingete veistubb, så kunne det hende at motorbrølet ble etter. :thumleft
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - det ruller mot høst...

Legg inn av RuneMC »

Han svingte kjapt nok... til høyre mot posør-stripa på Karl Johan :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - senhøst, men sesongen er ikke helt over

Legg inn av RuneMC »

Lørdag 11 oktober tok jeg det som jeg trodde skulle bli siste tur for sesongen.

Fint vær på formiddagen og valgte meg kombinasjonen Lurdalen - Lampeland - Bingsveien og ellers transportetappe tur/retur Hokksund via motorveien for å spare litt tid og dermed gjøre turen litt lenger unna hjemlige trakter. I tillegg rapporterte jo Busa Trond at det fortsatt var endel grus på strekningen Sylling/Vikersund uka før, som ellers er en mer interessant vei enn motorveien om Drammen.

Lurdalen er fin.. mye av veien er bare 3m bred, men mange fine svinger pluss at veien følger det kuperte terrenget, så det blir litt opp og ned også.
Mye ganske nyasfaltert og fin asfalt, men bredden gjør at det ikke er passelig med moderat tempo og da får man med seg mer av naturen også.

Et vann ved starten av Lurdalen fra Kongsberg-siden
Bilde

Lenger opp i Lurdalen nærmere Flesberg
Bilde

Etter kort stopp innom Kiwi'n i Lampeland var det de fiiine tempo-svingene opp til Lyngdal og videre ta av til høyre og et lite stykke på asfalt før det er grusveien til Bingsveien.
Langs grusveien og den observante leser ser at brøytepinnene allerede er på plass...
Bilde

Høstnatur
Bilde

Nedover Bingsveien retning Hokksund. Mange fine svinger langs denne veien og lite trafikk.
Du kan også velge mellom 2-3 forskjellige veier som alle fører deg ned til hovedveien mellom Skotselv og Hokksund.
En av veiene passerer en ganske aktiv gjeng modellfly-entusiaster som har eget klubbhus og "flystripe".

Været var imidlertid blitt endel kjøligere etter at sola forsvant.
Bilde

Uansett en fin tur-kombo denne runden om Lurdalen - Lampeland - Bingsveien/Skotselv - Hokksund :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - senhøst, men sesongen er ikke helt over

Legg inn av RuneMC »

Etter turen 11. oktober trodde jeg som sagt sesongen var over... spesielt når det kom snø den 16. oktober

Men igår den 25. oktober var det jammen 10Cog sol :thumleft. Så da ble det en liten tur i lokalområdet.
Det er fordelen ved "hjemmelagring" av MC'n - at man kan få uttelling for slike fine perioder!

Grimsrudveien langs Drammensfjorden hadde flotte farger i finværet
Bilde

...og vi får ta med biken også...
Bilde

Tror forresten jeg så en 4-5 MC'er på runden, så tydelig at det er flere som ikke har parkert for godt.

Idag er det 12C og jammen varsles det ikke det de nærmeste dagene også.
Litt gråere, men opphold, så spørs nok om ikke MC'n skal få luftet seg litt til, sånn helt på tampen av sesongen. :mc1
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: RuneMC's blogg - senhøst, men sesongen er ikke helt over

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev:
Tror forresten jeg så en 4-5 MC'er på runden, så tydelig at det er flere som ikke har parkert for godt.
Du traff kanskje meg, avsluttet sesongen med en "full Hurum-runde" motsatt vei av den du har avbildet sykkelen din. Hadde mellom 10 og 14,5 grader og en flott dag, selv om det ikke hadde tørket helt i alle svingene. Møtte en del sykler jeg også.

Aporopå svinger og din lokal-lekegrind, så var det rystende å se ødeleggelsen, raseringen, av et av de aller beste svingpartiene på Hurum-runden. På vei opp mot høyeste punkt mellom avkjøringen til Holmsbu og Tofte ser det ut til at vil bli helt rett vei til neste år. Det er jo dårlig gjort!!! :P :p

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - senhøst, men sesongen er ikke helt over

Legg inn av RuneMC »

PCP skrev:
RuneMC skrev: Tror forresten jeg så en 4-5 MC'er på runden, så tydelig at det er flere som ikke har parkert for godt.
Du traff kanskje meg, avsluttet sesongen med en "full Hurum-runde" motsatt vei av den du har avbildet sykkelen din. Hadde mellom 10 og 14,5 grader og en flott dag, selv om det ikke hadde tørket helt i alle svingene. Møtte en del sykler jeg også.

Aporopå svinger og din lokal-lekegrind, så var det rystende å se ødeleggelsen, raseringen, av et av de aller beste svingpartiene på Hurum-runden. På vei opp mot høyeste punkt mellom avkjøringen til Holmsbu og Tofte ser det ut til at vil bli helt rett vei til neste år. Det er jo dårlig gjort!!! :P :p
Spørs, tok ikke lange turen, nok til en bensinfylling og deretter T/R Klokkarstua, pluss en gang ekstra på det mest svingete partiet ved Hyggen, det er spesielt en sving hvor jeg kan ta kontrollert fotpinneskrap nå :D

Ellers ja - de holder på å rette ut veien der det svinger som mest før Tofte - det er ikke alltid at det er bra at kommunene får midler til veier.
Kunne heller spandert ny asfalt mange steder før de gikk på prosjekter som dette.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - en forskrudd slutt på sesongen...

Legg inn av RuneMC »

Flotte kjøreforhold innover til jobben idag... registrerer at det virkelig begynner å bli fullt av elbiler i kollektivfeltet... men fortsatt grei gevinst i tid.

Gledet meg også til noen flere dager med kjøring nå utifra værmeldingen - men det holdt til jeg parkerte sykkelen og la merke til en liten metallnubb... nærmere sjekk viste at det var en liten skrue.

Hjemturen ble derfor noe mer spennende da jeg valgte å la skruen bli sittende, men gikk uten problem. Det kan ha vært ren flaks, for når jeg kom hjem hvislet det ut luft så snart jeg vred littegrann på den med skrutrekkeren.... altså igjennom... :sorry

Fordekk velger jeg å ikke plugge, da det skal være mindre lurt både ifølge kjøreskolelærer og gjengs oppfatning. Fordekket er mer utsatt for bevegelser og belastninger i gummien og en forhjulsskrens grunnet plutselig luftmangel er noe av det siste jeg ønsker meg. Så da blir det bestilling av nytt dekk, som sikkert tar et par uker og da er nok sesongen over, selv med blaff av global oppvarming :roll

Jaja, 27 oktober med 12C og fine kjøreforhold tror jeg likevel må være en slags rekord :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - forberedelser til 2015 sesongen...

Legg inn av RuneMC »

Med den "artige" mørke og kalde årstiden, kombinert med NSB som nok en gang leverer reduksjon i tilbudet med 4-vogners togsett istedenfor 8 vogner som det er behov for i rushtiden (slik at mer sentrale toglinjer kan få tog hvert 10 minutt)... så er det ikke rart man lengter til en lysere årstid hvor MC'n igjen gir frihet og lykke sammenlignet med overfylte tog.
DSC06456dxo.jpg
Det er et par ting som må ordnes før sesongen, og idag fikk jeg ihvertfall lagt på nytt fordekk ettersom det gamle punkterte pga en skrue.
Det var ca halvslitt, så den skruen koster meg altså ca 500 kr. Denne verdifulle skruen auksjoneres bort til høystbydende :knegg
DSC06457dxo.jpg
DSC06458dxo.jpg
Nytt dekk på plass - vakkert ! :thumleft
DSC06459dxo.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar