RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av freddy123 »

Kanon referat og bilder Rune :)

Gleder meg til fortsettelse.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av Olav K »

Har kommet meg hjem fra jobb, og koser meg på zofaen med tur-referatet ditt.... nydelige bilder, kjøresuget når nye høyder men bildene fra denne turen :prf :thumleft
Herrlig :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av RuneMC »

Takker for alle positive kommentarer :-)

Dag 2 - Andre etappe: Geiranger og Dalsnibba
Etter Trollstigen gikk det i greit tempo videre mot Geiranger. Ble en stykke liggende bak en tyskregistrert Golf som så ut til å bli rattet av en pensjonist hvor det var litt variabelt hvor mye han beveget seg ut og over midten av veien. Dermed fant jeg det klokest å bli liggende bak. Etter en liten stund registrerte han imidlertid at det var en MC bak og kjørte til siden for å slippe meg forbi :thumleft

Det varte ikke lenge før Geiranger nærmet seg med skilt om Ørnesvingen. Men i selve Ørnesvingen var det litt så som så med parkering, dvs så en ledig plass, men da var jeg allerede passert, så jeg tok en kort stopp ved "parkering forbudt" skiltet på nedsiden istedet :knegg

Geiranger langt dernede
Bilde

Jeg tok en stopp til litt lenger ned. Et megastort cruiseskip som sikkert rommet mer enn hele Geirangers befolkning og et mer standard størrelse skip var i fjorden.
Bilde

Flott også i andre retningen med stupbratt fjell ned i fjorden
Bilde

Og nye bilder litt lenger ned
Bilde

Bilde

Og helt nede ved fjorden. Virkelig idyllisk og "fotogent" :D
Bilde

Det minste cruiseskipet på litt nærmere hold
Bilde

Derfra var det en liten bit inn til Geiranger der førsteinntrykket kort kan oppsummeres som: Et virkelig vakkert sted, men stedet er jammen en skikkelig turistbule ! :lol Hele byen hadde fartssone 30 og strømmer av besøkende strømmet oppover gatene for å komme opp til utsiktspunkt eller til bussparkeringen i øvre del av byen. Fartssonen var nok fornuftig utifra at mange gikk midt i veien. Tanken på å stoppe der meldte seg egentlig ikke i det hele tatt gitt min aversjon mot "turistfeller" :knegg Jeg tipper Geiranger i seg selv kan være verdt et besøk på tampen av sesongen når den verste turiststrømmen har gitt seg og høstfargene har meldt sin ankomst :janikk Eventuelt hvis man har booket hotell med balkong og kan sitte og slappe av med en halvliter mens man betrakter aktiviteten i byen på avstand.

Opp fra Geiranger var det ganske så smal vei og krappe hårnålssvinger. Fort gikk det ikke, for nå var alt av biler, bobiler og busser på veien og det var helt tydelig rushtid av busser på vei ned. Her var det en ny opplevelse for meg hvordan bussene måtte bruke absolutt begge kjørebaner for å komme rundt svingene, så det ble nytt sjekk punkt å vri hodet opp og til siden i god tid før neste sving for å sjekke at det ikke var en buss på vei nedover. Veien var jo såpass smal at bussene tvang alt større enn vanlige personbiler delvis litt utenfor asfalten. Ganske utrolig at det kjører så mange og så store busser ned der... men men, interessant opplevelse. Noen av bilistene manglet også erfaring med hvordan dette fungerte og kjørte noen ganger for nærme svingen - buss-sjåføren ventet da istedet ovenfor svingen på at bilen skulle komme seg rundt og forbi før den kjørte inn i svingen. Selv passet jeg på å ha god avstand til bilen foran dersom jeg så det kom buss ovenfra - vet jo aldri når de kommer på at de skal rygge, så greit med ekstra margin...

På vei opp fra Geiranger
Bilde

Bilde

Litt opp i terrenget - next stop Dalsnibba !
Bilde

Ah, ute av rushtrafikk-sonen :-)
Bilde

Dalsnibba
Det var ikke lange biten videre til Dalsnibba hvor de genialt nok har anlagt bommen i litt oppoverbakke - dermed av med motoren og av med hansker for å fiske fram bankkortet. Nok en bomvakt som kunne gått smilekurs... også så raskt som han jobbet... Men i ettertid har jeg tenkt at det kanskje er en mening med det å ikke jobbe for fort her, slik at trafikken slippes opp i puljer :-k Etter å ha holdt kortleseren opp i luften en stund, tydelig søkende etter signal, viste han meg displayet med "Teknisk feil". Jeg hadde heldigvis med cash til å betale de 110,-

Avkjørselen til Dalsnibba og litt av Djupvatnet
Bilde

Resten av Djupvatnet
Bilde

Oppe på Dalsnibba med utsikten ned mot Geiranger
Bilde

Bilde

Bilde

Det var mange som ville ha det ekstra luftig utenfor gjerdene. Pop sted for foto og "selfies"
Bilde

På vei nedover igjen en liten stopp for bilde nedover mot bommen/vannet
Bilde

Fortsatt på Nibbevegen, med veien videre mot Grotli i det fjerne
Bilde

Et stykke videre på veien til Grotli, med foto retning der jeg kom fra
Bilde

Litt historie presentert på en stein ved veien :-)
Bilde

Igjen et stykke videre og retning bakover
Bilde
Sist redigert av RuneMC den 16 aug 2015, 10:27, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av Jørgen L »

Vakkert! Har kjørt trollstigen en gang, og det er vakkert skue og vill natur så langt øyet kan se:) Har planer om å få til en rundtur selv, neste fritur, om det blir en dag med oppholds:)

God tur videre!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av RuneMC »

Dag 2 - Tredje etappe: Gamle Strynefjellsveg og til Lom

Der veien fra Geiranger/Dalsnibba kom ut ved E15 ble det en stopp på rasteplassen for å sjekke hva som lønte seg ift Gamle Strynefjellsveg. Kortest å kjøre mot Stryn for å ta den mot Grotli, så da kjørte jeg den veien.

Et par bilder tatt langs E15

Artig hestesko-form på fjellet
Bilde

Hvor var eieren, hvor var båndene :lol
Bilde

Her begynner gamle Strynefjellsveg, rett etter en tunnel. Bildet tatt vestover.
Bilde

Bilde

Rett etter starten, fortsatt asfalt her. Veldig vaskebrett-aktig.
Bilde

Litt lenger opp, fortsatt utsikt bakover og mot vest. Midt i bildet ser vi taket til hotell Videseter. Det virket veldig stille når jeg passerte det, men jeg så jo kun baksiden av hotellet - mulig det var litt liv og noen gjester der - fin utsikt ihvertfall og asfalt helt fram for den som ikke liker grus.
Bilde

Utsikten var i det hele tatt gjennomgående best mot vest (ha! det rimte :-) ) så er nok et tips å kjøre fra Grotli mot Stryn.

Enda et stykke oppover og - ja du gjettet riktig, mot vest
Bilde

Da jeg nærmet meg kafeen ved Stryn sommerski var jeg egentlig veldig klar for noe mat og drikke, men neida - stengt. "Velkommen tilbake neste sesong" :doh

Vannet der med isflak var flott da
Bilde

Skjønner ikke helt hvorfor sommerskisenteret var stengt - går da fint å stå slalåm mellom steinrøysene der ennå :scratch
Bilde

For fjellklaterere er det å stå på toppen og skue utover som ofte er "premien", for meg er slik utsikt like god "premie"
Bilde

Veien fortsatte - bilde mot øst for engangs skyld
Bilde

Hvilke farger! :love
Bilde

Absolutt en severdig vei dette her - og møtte en god del motorsyklister
Bilde

Som sagt er nok veien best å kjøre fra øst mot vest, da får man en gradvis økning av de visuelle intrykkene
Bilde

Stadig visuelle perler
Bilde

Farvel til Strynefjellet for denne gang
Bilde

Østover og nedover mot dalstrøkene
Bilde

Hyttefelt
Bilde

Klart fjellvann
Bilde

Nede på Rv15 bar det mot Skjåk, her en bru over til Skjåkvegen på andre siden av elva
Bilde

Under Skamsar bru langs Rv15 - flotte farger
Bilde

"Street art" a la Skjåk :knegg (undergang v/samme bru)
Bilde

Her begynte magen å knurre og tanke bli klar for påfyll, så da ble det en pit-stop i Skjåk med stedets lokale Skjåkburger, komplett med ost, bacon og grillkrydder! :yeyeye

God og mett fortsatte jeg til neste etappe som skulle bli Sognefjellsvegen/Tindevegen.

Her et bilde fra Lom. Lom sentrum (litt utenfor høyre bildekant) var forresten "tjåke fullt" av motorsyklister og andre turister, tydeligvis et pop sted for "pit-stop" det også.
Bilde

Fortsettelse følger...
Sist redigert av RuneMC den 16 aug 2015, 13:07, redigert 3 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av L-NA »

:thumleft

Beklager at jeg ikke er flinkere med å gi tilbakemeldinger, men du skal vite at jeg følger med på Bloggen din Rune, og må bare si at det er fantastisk mye god lesing og flotte bilder. Jeg har kjørt opp og ned Vestlandske Fjell, samt ut og inn det fleste Fjorder på Vestlandet i mange år, men ennda ikke Trollstigen :sk? .
Jeg må nok skylde litt på Kona, siden hun hater det jeg elsker mest med MC kjøring....nemlig "Bratte oppover bakker og hårnålsvingene" :D :D :D ....Men I år stod Trollstigen for tur :-) :-) :-)
Det endte med at jeg og sykkelen tok oss en litt ufrivillig flyvetur, før vi endte ut i en myr like Nord for Ålesund. Og jeg måtte nøye meg med å bare se Trollstigen fra vinduet på en Pickupen da vi kjørde hjemmover, med en knust sykkel, samt Konas Suzuki på lasteplanet :redface :redface

Ser ikke ut til at jeg skule få den helt fine hårnål opplevelsen i år...forrige helg snudde vi på vei ned til Lysebotnen pga. Sykkelritt :evil :evil

Får håpe på litt finvær i September når jeg kommer hjem fra Jobb, og prøve igjen da...ellers så kommer det vel en slags sommer til neste år også....i mellomtiden så får jeg kose meg med alle dei flotte bildene og dine gode historier.. :-) Takk skal du ha :-)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av RuneMC »

@L-NA - takker! Den flyveturen hørtes ikke helt bra ut, men godt at det tydeligvis gikk bra med dere :thumleft September kan jo være magisk hvis været klaffer med klar luft og sol...


Dag 2 - Fjerde etappe: Sognefjellsvegen (55) og Tindevegen
(Vi skiver fortsatt 13. august)

Fra Lom går Sognefjellsvegen som også er meget severdig. Fra Turtagrø så er det mulig å ta Tindevegen (bomvei) over til Øvre Årdal som var min plan.

Tradisjonell arkitektur
Bilde

Etter en litt flat start kommer man relativt opp i et flott fjellområde
Bilde

Joda, ikke verst utsikt langs Tindevegen heller
Bilde



En gammel seter kanskje?
Bilde

Idyllisk område
Bilde

Så et hopp opp til skikkelig høyfjell og utsiktspunkt ved Fantesteinen
Bilde

Utsiktsperler av fjell og vann
Bilde

Bilde

Svingete vei, høyfjell, sol og sommer - kan man be om noe bedre?
Bilde

Det går litt trått sånne steder... det er så mye å ta foto av...
Bilde

MC-folket kjenner sin besøkelsestid på slike dager...
Bilde

Den smeltede snøen og skygge lager et artig golfball-mønster
Bilde

Nok av tinder også langs Sognefjellsvegen
Bilde

Så er Tindevegen påbegynt og foto er tatt tilbake i retning veikrysset mellom Sognefjellsvegen og Tindevegen der Turtagrø er.
Bilde

Joda, ikke verst utsikt langs Tindevegen heller...
Bilde

Bilde

Bilde

Mener å huske at det var langtfra så mye hvitt når jeg kjørte tidligere på sommeren for et par år siden
Bilde

Bommen for Tindevegen kommer på slutten fra denne siden, og her var prisen gått opp til 75,- Alltid litt styr med slike bommer - av med hansker og legge de i toppboksen, ta fram kort og evt holde det i munnen, kjøre fram til automat, stoppe opp, betale, kjøre når bommen går opp, stoppe etter bom, legge kort tilbake i lommebok, ta på hansker.
Ikke lenge før bommen var det endel bilturister som hadde rigget seg for overnatting - så der var nok planen sikkert å kjøre tilbake til Turtagrø neste dag, og så enten vest eller øst langs Sognefjellsvegen. Smart!

Endelig litt skog på vei ned mot Øvre Årdal. Ah, det har sine fordeler når innholdet av en flaske BonAqua vil tilbake til naturen :knegg
Bilde

Fortsettelse følger med siste etappe hjem fra Øvre Årdal...
Sist redigert av RuneMC den 16 aug 2015, 13:47, redigert 5 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av LordShaft »

September er som rune sier, ofte en magisk tid her på vestlandet :thumleft

Det er utrolig kjekt å følge med i bloggen din rune. Du tar bilde som fanger stemningen langt bedre enn de fleste. Å det virker nesten som du har tur referat i bakhodet hver gang du kjører på tur.

Nok en gang, takk for at du deler og setter standarden :thumleft

Note4

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av RuneMC »

@LordShaft - takker for godord

Dag 2 - Femte og siste etappe: Øvre Årdal via Tyinvegen og hjem

I Øvre Årdal gjorde jeg en kjapp stopp for å vurdere reiserute hjem. Valget falt på Tyinvegen som det mest effektive.
Det begynner jo jammen å bli tidlig mørkt om kveldene, og altfor sent på kveld så er diverse dyr ute og vanker - alltid et ekstra risikoelement for oss uten "bur".

Farvel med Øvre Årdal
Veien opp var forsåvidt litt interessant med flere av disse dårlig opplyste tunnelene. Lurer på om en også var skiltet glatt... uansett kjørte jeg til siden her istedenfor å ha en bil rett bak meg. Bedre føre var enn etter snar...
Bilde

En stopp litt lenger opp når det begynte å bli mer høyfjell igjen. Retning vestover.
Bilde

Slett ikke uten utsikt veien mot Tyin heller
Bilde

Hyttefelt i ettermiddagssol - ikke langt fra Tyin hotell som sees såvidt... forøvrig noe stygt betongbyggverk rett før dette.
Bilde

Nok et bilde av Vangsmjøse og deler av Jotunheimen i bakgrunnen
Bilde

Så var det ned på E16 og inn i veiarbeidsområde. Et strekk var det trafikklys og pukk- & grusføre noen hundre meter. Skiltet 50, men jeg ga på litt friskt med stående kjøring pga en bil rett bak, men den ga også på... Etter opphevelse av 50'n holdt jeg god fart, men bilen hang på som bare det. Til slutt begynte jeg å lure på om den hadde fått steinsprut da jeg gasset på, så tenkte isåfall at det var bedre å kjøre til siden og evt ta en prat. Jeg kjørte til siden på en liten lomme ved veien, men bilen suste videre, så det var nok bare en som likte å kjøre fort. :-)å

Ble uansett et bilde av det
Bilde

Ved Øye ble det nok en liten foto-stopp
Bilde

Pent sted
Bilde

Der startet også et av de større asfaltarbeidene, med følgebil et ganske langt stykke.
Bilde

Deretter var det mil etter mil med nylagt asfalt. Ble så jeg lengtet etter slitt asfalt og kjente parametre for veigrep etterhvert og det kom da også nærmere Fagernes.
På Fagernes tok jeg en siste pit-stop før det var straka vegen hjem. Solnedgang kom litt før Hønefoss og jammen ble det kaldt ganske kjapt, så stoppet for å bytte til de lange hanskene der. Hjemme litt over kl 22, så det ble en marathon-dag med mange timer i salen. Sov til nærmere 11 dagen etter :lol

Snipp snapp snute så var todagers-turen om diverse severdige veier ferdig.

Jammen er de som bor på nordvestlandet heldige som har slike attraksjoner i nærområdet :thumleft
Sist redigert av RuneMC den 16 aug 2015, 15:26, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av poulet_cavalier »

Imponerende bilder og ikke minst imponerende at du har tolmodighet til å stoppe så ofte for å ta dem. :thumleft
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av Flanker »

Helt herlig! Takk for at du gidder å stoppe så ofte... Bildene er konge :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av kjellv »

Takk for en fantastisk og nydelig illustrert reiseskildring :thumleft
Dette var virkelig god søndagsunderholdning!
For meg som for tiden ikke har annet enn rullestol og kjøre med var det absolutt ingen god medisin mot min langt framskredne kjøreabstinens, der har min tilstand forverret seg betraktelig mens jeg har lest igjennom dette mange ganger.
Men takk igjen likevel. Til neste sommer blir det turer igjen på meg også :prf

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av Tommas »

Skyhøy kvalitet her, får virkelig lyst til å komme meg ut på sykkel ;-)

:thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av RuneMC »

Takk igjen for positive kommentarer. Ganske så fornøyd med denne bilde-batchen selv - og er absolutt nyttig for at jeg selv skal mimre over turene mine :janikk

Det gjelder å se an værmeldinger og "gripe dagen" som det heter... men at det skulle bli j...vlig vanskelig å finne to påfølgende dager med godt vær denne ferien - det hadde jeg ikke trodd.

Og kjellv - fortsatt god bedring! Hvis jeg noengang skal skaffe henger for MC, tror jeg at det skal bli av typen som senkes helt ned til bakkenivå slik at den kan rulles rett på.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av jhn »

Fullstendig bortkastet å ta denne turen selv ... nå har jeg jo "vært" der

Svar