RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av LordShaft »

Setter du musen over den gule pilen, altså markøren, så får du opp "farten" uten at jeg skal kunne påstå å si hvor riktig denne er. Men ser du på gjennomsnittfarten så er den overraskende lav. :-k

Den regner jo tiden du står stille også, men dette registreres ikke noen plass. Jeg ser ikke hvordan dette skal kunne brukes imot deg på noe som helt måte. Å på en tur på ca 20 mil er det 4 slike piler hvor farten min er synlig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av kjellv »

RuneMC skrev: Og kjellv - fortsatt god bedring! Hvis jeg noengang skal skaffe henger for MC, tror jeg at det skal bli av typen som senkes helt ned til bakkenivå slik at den kan rulles rett på.
Noe sånt for eksempel?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=lAROZHytlc4[/video]
En kamerat av meg prøvde å få importrettigheter til denne i Norge for et par år siden. Men han gav opp. Det var et langt løp å gå med typegodkjenning, registrering mv. Det viste seg til slutt at ikke engang produsenten i USA var særlig behjelpelig.
Synd i grunnen, hengeren er ganske smart!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av RuneMC »

Eller denne http://www.maartensimport.no/Airtrailer-14127s.html
...dog 35K for en mono-henger er litt heftig...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=d_hA5CBC31A[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... høsten er her...

Legg inn av RuneMC »

Igår hadde jeg tanker om en litt lengre runde, men kortet ned litt da et skyområde la seg over der jeg kjørte og gjorde det relativt kjølig langs Tyrifjorden, så da droppet jeg å kjøre om Lampeland osv, og tok rett sørover mot Hokksund hvor det var sol igjen. Fint nedover Eikeren og Hanekleiva og avsluttet med Østbygdaveien i Sande.
Bilde

Etter å ha kjørt innom Liertoppen og kjøpt litt drikke til lørdagskvelden, tok jeg forsåvidt en runde om Oslo og Tyrigrava også - som ble avsluttet med en skikkelig haglskur mellom Sætre og Klokkarstua. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre oppom Holmenkollen for å se på noen kollegaer som var med på http://www.oslosbratteste.no/ men det kunne jeg bare glemme da dette arrangementet tydeligvis også innebar at støtteapparatet til de enkelte skapte en bilkø som stod dønn :doh

Idag var det kun 5C på morgenen, men knall sol og blå himmmel sørget for fine 11C etterhvert, så da kjørte jeg avgårde for å ta runden om Lampeland.

Langs Tyrifjorden, nær Vikersund - tydeligvis dagen for bråtebrenning også
Bilde

Fra Vikersund til Åmot og mot Bingen... noen ulldotter koser seg i høstsola på et jorde...
Bilde

Hadde egentlig tenkt å ta Nyseterveien fra Bingen til Lampeland, men der var det skilt om at den var stengt 8 km lenger fram, så da ble det grusveien fra Bingen til Lyngdal istedet.
Det var lagt på endel ny grus på toppen, så sikkert topp for de som kan og vil sladde - men for meg ble det litt nervøst, men det går nå sakte framover med grus-kompetansen. Prøvde litt stående kjøring og klemte godt til med knærne rundt tanken... jada, gir nok bedre kontroll/stabilitet på kjøringen det :janikk
Bilde

Ved slutten av grusveien ligger Litmovatnet... men det har man jo tatt mange bilder av før, så da prøver fotografen å finne nye motiv - som mosekledde steiner i motlys :-)
Bilde

I Lyngdal var det fortsatt "traktorutstilling" av diverse veterankjøretøy - det brukes nok som en severdighet for å sette Lyngdal i Numedal litt på kartet.

Men langs den fiine veien mellom Lyngdal og Lampeland, der måtte jeg bare ta bilde av vann og høstfarger - snakk om "eye candy"
Bilde
For den som ikke liker grus er det fin asfaltvei mellom Soneren og Lampeland - og da får du med deg disse flotte vannene.

En gammel demning
Bilde

Utsikten nordover fra demningen
Bilde

Etter Lampeland tok jeg mot Pikerfoss og deretter Ulland... dvs veien til Lurdalen.

Flotte høstfarger her også - og minst like flott å kjøre med finfin asfalt som bukter og hever og senker seg som reneste Flåklypa-løype.
Bilde

Det var lite trafikk langs Lurdalsveien idag, så nær som på slutten da jeg ble liggende bak 3 biler, og med endel syklister osv imot så ble jeg liggende der, selv om jeg hadde veldig lyst til å kjøre forbi en ex-militær Volvo feltvogn som spydde dieseleksos til den store gullmedalje...

Fra Kongsberg ble det om Darbu - virkelig flotte de nyasfalterte svingene rett etter man tar av fra E134, og til slutt om Råde, før det ble korteste vei hjem.
Bilde

Oppsummert: Knallfin høstdag med tørre og fine veier og grei temp :thumleft

(De som allerede har vinterlagret kan angre seg :knegg )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... høsten er her...

Legg inn av ZZR-Erling »

Fine bilder! Vi har ei gammel seter ovenfor Lampeland, så jeg er litt kjent borti der. :thumleft

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... høsten er her...

Legg inn av Busa Trond »

Det er vakkert med høstfarger. Kjørte igjennom ei haglskur i går jeg også, ei slik ei som forteller at du lever :knegg

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... høsten er her...

Legg inn av freddy123 »

Fine bilder nok en gang her ja :)

Jeg må få kommet meg opp i de traktene der jeg også før det blir helt slutt på kjøringen for i år ... Neste helg kanskje visst været gir meg lov :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... høsten er her...

Legg inn av Moffa »

Her var det noe jeg dro kjensel på ja ;)
Du leverer igjen; fin rapport og nydelige bilder! :thumleft
Takk for at du deler :prf
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... høsten er her...

Legg inn av Olav K »

Fader du er flink å ta bilder... Siden jeg bare fikk 40 mil igår kjenner jeg det napper i throttle-neven :knegg
Ser ut som en kongetur det der :D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... høsten er her...

Legg inn av RuneMC »

@alle: Takker

@Olav K: Takk det samme. Men jeg prøver jo å gjøre gråstein til gull mens du har det ekte gullet i form av vestlandske gråstein-fjell med litt mer spennende turveier/utsikter enn her i "lavlandet" :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... høsten er her...

Legg inn av RuneMC »

Dagen idag startet med at jeg kastet bort litt unødvendig tid.
Dette skulle nemlig være den store garasjeryddedagen for ting som skulle kjøres på "fyllinga", eller gjenvinningsstasjonen som det heter nå. Så inn med litt overmodent garasjefyll som madrass, overmadrass, stekeovn, gamle malingsspann og noen liter spillolje fra oljebytte på MC'n. Kjørte avgårde de 10 min til gjenvinningsstasjonen og der var det fin plakat med "Stengt 14 September til 10 November" :oh :doh Er det muuulig, stenge gjenvinningsstasjonen i 2 mnd (!) Her er det noen offentlig ansatte som neppe tenker kundebehandling. (Jeg hadde attpåtil sjekket åpningstidene før jeg dro, men ikke sett at det stod et relativt anonymt notat om stengningen lenger ned på siden - argh... hadde jo ikke kostet dem noe å bruke farger eller en fotnote i åpningstids-tabellen)

Så da ble det tilbake og lesse av igjen. Fant ut at jeg måtte ta en kaffekopp for å roe ned litt og pense tankene over på MC-tur istedenfor irritasjon over hvor likegyldige kommunen egentlig er ift publikum.

Ble obs på at månen fortsatt var synlig litt før kl 10 på formiddagen - rart å tenke på at noe så stort og så langt borte holdes i bane rundt jorden av en usynlig kraft som gravitasjonen
Bilde

Jeg valgte å kjøre mot Sylling-Vikersund nok en gang, det er en ganske ideell start på en runde da det ikke er noe motorvei og veien langsmed Tyrifjorden er både variert, krevende og gøy :thumleft Dvs litt sakte start ble det via Vestsideveien i Lier der det var blitt en ny 40-sone med intet mindre enn 6 fartsdumper før Sjåstad kirke (sukk)
Men uansett var det virkelig en symfoni av høstfarger idag, så en knalldag å være på veien.

Etter Sylling tok jeg sløyfen rundt Røine, og her et bilde når det går nedover mot hovedveien igjen.
Bilde

Deretter videre mot Vikersund. Alltid på vakt mot grus fra løs kantmasse i svingene på denne veien, men idag var det bare pittelitt, så tempoet ble fint.

Fra Åmot tok jeg mot Bingen og Lyngdal. Valgte idag den østligste av de 3 grusveiene som går imellom. Den er skiltet "Privat - Kjøring på eget ansvar", men ingen bom eller slikt. Et bilde av høstfarger langs denne veien
Bilde

Mens jeg kjørte på denne stedvis humpete grusveien og øvde meg på litt stående kjøring for å få opp farten, ble jeg plutselig obs på at hele frontpartiet (kåpe + instrument + skjerm) beveget seg mer enn vanlig - det virket rett og slett skikkelig "lealaust". Stoppet opp for å sjekke og så at et par av kåpeskruene kunne skrus lenger inn, men hadde selvfølgelig ikke tatt med verktøy idag.... Tok også tak i vindskjerm og dyttet rundt for å kjenne hvor løst, men det var ikke alarmerende mye, så burde kunne kjøre fint hjem.

Lauvnesvatnet før Lyngdal (men du passerer bare dette vannet om du tar den østligste grusveien eller kommer fra Soneren/Sigdal
Bilde

...og får ta med et bilde av MC'n på tur, et stykke før Lampeland
Bilde


Fra Lampeland gikk det nesten korteste vei hjemover - men fikk da med meg fantastiske Ulland/Lurdalen idag også :thumleft

Vel hjemme fant jeg ut at det var et par skruer som fester metall-braketten som holder instrument og kåpe som var årsaken. ("Front cowling brace bolts") To stk 12mm bolter der den ene var "missing in action" og den andre ikke var helt tilskrudd. Søkte litt og fant at disse to skruene visstnok er notoriske for å skru seg selv ut, så skrudde ut den gjenværende og ga den rikelig med blå threadlock. Virker som det holder fint med en skrue - dønn stabilt, men satser nok på å få tak i den som mangler også. Disse skruene blir nok et sjekkpunkt - ihvertfall foran langturer :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... høsten er her...

Legg inn av Jompa »

Pene og stemningsfulle bilder, igjen.
Hvis skruene du skriver om ikke er nødvendig å løsne til stadighet, gjør en dråpe locktite susen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar