RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: RuneMC's blogg - ut på tur...

Legg inn av freddy123 »

Du er virkelig mye ute på tur du Rune :) venter i spenning på oppdatering med masse fine naturbilder og tekst :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av RuneMC »

Gårsdagens tur ble litt i overkant lang, ca 70 mil :-)å
I korte trekk Røyken - Jotunheimvegen - Skåbu - Espedal - Gausdal - over til Dokka via 250 og Randsfjordens vestside nedover.

Startet relativt tidlig til meg å være dvs kl 10.
Fin start via Sylling - Skaret og det var såpass kjølig på morgenen at jeg tok opp glidelåsen under armene. Glidelåsen går i full armlengde og i åpen posisjon ekspanderer armene litt med et stykke mesh-stoff som gir fin lufting.

Kjapp stopp på Vik for handling av sandwich og drikke til turen, og så videre opp mot Hønefoss og E16 mot fagernes.
Den veien er for det meste en transportetappe, men siste milene før Bagn er det ihvertfall en avveksling via Austsidevegen i Begnadalen.
Det som er fint er omtrent ingen trafikk pluss at en føler det som en liten reise tilbake i tid å kjøre langs slike veier som er litt smalere og har litt dårligere standard enn nye veier der det altfor ofte blir køkjøring.

Et par ggr jeg har kjørt der har det vært hest med kjerre fra gården Piltingsrud - nok noe som bidrar til "tidsreisen".

En gangbro ligger langs elva
Bilde
Bilde fra broen sørover
Bilde
...og nordover
Bilde

Veien legger til litt i tid, men mest fordi man stresser ned :-)

Fra Bagn er det noen fine svinger hvor noen biler ble passert etter tur. Det var forøvrig en god del trafikk oppover mot Fagernes denne dagen... de fleste fortsatte mot Bergen, men nok av biler som kjørte nordover også, og noen av de er på skikkelig "sightseeing", så endel biler ble igjen passert.

Endelig Beitostølen og forbi Båtskaret så folder Valdresflye og Jotunheimen seg ut i panoramautsikt
Bilde

Jeg fortsatte til fotogene Gjendesheim. Der var det rimelig fullt på den første parkeringen og en P-vakt stoppet alle. Jeg sa jeg bare skulle ut og ta noen bilder og snu, så da fikk jeg kjøre videre... ellers var veien full av turgåere som sikkert hadde fått parkere her. Det er en parkering rett etter avkjøringen og en helt ute ved Gjendesheim, men denne blir som regel fylt opp først.

Langs veien, rett før Gjendesheim
Bilde

Ved kaia - rett over
Bilde

Folk ved kaia
Bilde

Opp mot fjellet (ene halvdelen av Besseggen-turen)
Bilde

På vei tilbake bilde tatt retning Bygdin
Bilde

På vei tilbake mot Bygdin/Jotunheimvegen langs 51 - bilde tatt i retning nordover. Til høyre Veslefjell i bakgrunnen og Knutshø i foran.
Bilde

Til å være nesten midt i Juli, synes jeg det var relativt mye snø igjen (bilde tatt vestover langs 51)
Bilde

Fortsatt skiføre oppe på høyfjellet - og det var litt som å kjøre over en åpen fryseboks, merkbart kjøligere akkurat her :-)
Bilde

Men så var det bomveien Jotunheimvegen som er gratis for MC - et eksempel til etterfølgelse :thumleft

Ikke langt etter å ha svingt inn på Jotunheimvegen. Avkjøringen er rett nord for Bygdin.
Bilde

...og et lite stykke til, bilde tatt i samme retning vestover
Bilde

Innsjøen Vinstre som Jotunheimvegen går langs et godt stykke. Jotunheimvegen er litt over 5 mil med fin grusvei. Finkornet løsgrus eller hardpakkede hjulspor.
Bilde

Mange idyller langs vannet
Bilde

Igjen et bilde tatt vestover tilbake mot Bygdin.
Bilde

Litt zoom
Bilde

Jeg møtte både erfarne grus-racere i stående posisjon (for å kjøre fort og kontrollert) og andre på BMW RT med passasjer. Tilogmed en gjeng med 5-6 stykker på Tempo Corvette :D
Videre er foregår det hesteridning, turgåing og sykling langs veien - så passer greit å moderere farten både til underlag og trafikk.
Sauer og kyr er det også endel av. Kanskje mest kyr... var et sted hvor en bil foran meg stoppet helt opp og da kjørte jeg sakte forbi og så an dyrene. En spesielt nysgjerrig kalv var på vei mot sykkelen, men såvidt litt økning av turtallet var nok til å få den til å endre kurs :D

Videre et stykke hvor veien går litt lenger inn i fjellet. Ikke mye trafikk akkurat her, og på så rette strekk får selv jeg farten opp på grusveier.
Bilde

En rolig gruppe kyr som beitet. Disse var helt klart vant til trafikk og enset ikke kjøretøy.
Bilde

En annen gruppe kyr som slappet av...
Bilde

Videre mot Skåbu, retning østover
Bilde

Gården i det fjerne er vel i Skåbu-området etter at bomveien er ferdig.
Bilde

Når bommen kommer på Skåbu-siden, så er det fortsatt et stykke grus i ganske bratt bakke nedover med krappe svinger. Den ble tatt i sakte fart, 230kg sykkel er ikke egnet til å sladde i grus med - ihvertfall ikke på mitt nivå :janikk

I Skåbu er det forresten en bensinstasjon i den kjente kjeden (?) "Bunker Oil", hvilket passet bra siden jeg ikke hadde tanket siden Liertoppen. Det gikk på 14 liter, dvs 7-8liter igjen på tanken, men bensinmåleren er upresis og begynner å blinke for lite bensin i god tid.

Nedover Espedalen er en fin vei som gir "Flåklypa Grand prix" følelsen på flere strekk. Kombinert med lite trafikk gjør dette til en anbefalt vei. Jeg kom så godt i siget med kjøringen at jeg ikke tok flere bilder.
For de som er interessert i enda mer grusvei, så er det mulig å enten kjøre opp til Gålåseter og pense seg inn på Peer Gynt veien derfra, eller fra et stykke ned i Espedalen så er det også skiltet til Peer Gynt veien. "Peer Gynt veien" er egentlig et lite veinettverk av div grusveier, som f.eks. ender opp ved Skeikampen sørover eller Nord Torpa/Synnfjell.

Ellers kan nevnes at 250'n over fra Lillehammer til Dokka har fått splitter pine ny asfalt nå (ikke vegmerking ennå) så den var flott. Kan anbefales for cruisere :thumleft

Fra Dokka ble det selvfølgelig vestsiden av Randsfjorden nedover med alle sine små humper og fine svinger - og svært lite trafikk. Kan tenke meg at denne er spesielt flott vei å kjøre med GS'er, Multistrada'er og KTM SA'er og slikt med elektronisk styrt fjæring. :knegg
Sist redigert av RuneMC den 16 jul 2015, 22:23, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av Desmo »

250 Vingrom-Dokka er en perle av en vei. Men en skal ikke slippe vettet totalt, for det er en del beitedyr oppe på Vingromsåsen. Personlig liker jeg best å kjøre fra Dokkasiden når jeg skal kjøre der. Hvis vi flytter oss litt lenger sørover til Randsfjorden, så er det bedre veistandard på østsiden. Og den er ikke direkte kjedelig heller. Du følger fv 33 fra Dokka til Svingvoll, svinger av på fv 34 til Brandbu og fv 240 ned til Jevnaker.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av freddy123 »

kanon post rune og mange virkelig gode bilder :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av RuneMC »

@freddy123 - takker. Nå må jeg bare kjøpe nytt SDHC kort til kameraet siden det jeg har er nesten fylt opp (beholder kort som ekstra backup ettersom de er så billige). Det handler om å ta mange bilder og velge de beste :janikk

@Desmo - ja, jeg så noen dyr som kunne tenkes å si "bææ", og et par lå helt uanfektet i vegbanen og solte seg, så helt riktig - må ta høyde for dyr langs denne veien.

Igår tok jeg en runde rundt Hurum, og kan melde at det også der er mye flunkende ny asfalt, ettersom veiarbeidene ser ut til å gå mot slutten. Faktisk bare i Tofte sentrum at det er endel pågående veiarbeid nå. Og før Tofte der jeg var redd veien skulle rettes helt ut har de faktisk laget svinger på den nye veien også, om enn litt mer moderate. Er ikke helt sikker på hva som da var meningen, synes å være veldig mange millioner (utifra et års anleggsarbeide) som er brukt på veldig lite :scratch
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av LordShaft »

Det er ikke en dum måte å lagre bildene på det. Minnekort fulle av bilder. Gjerne om du har konvertert de til jpeg. Ikke en dum ide. Kjøpe inn flere litt "tregere" 32 giga eller 16 giga kort :-k

Note4

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av RuneMC »

@LordShaft - nja, 5 til 10 år for SD-kort, ingen vet helt sikkert. Men det er klart at et 32GB SD kort har et hendig lite format.

Det eneste sikre og som jeg praktiserer, er å kopiere hele arkivet over til nytt media jevnlig.

Dvs SD-innhold kopieres til disk 1 og til disk 2. Med noen års mellomrom så skifes disk 1 og disk 2 ut med nyere modeller som kan lagre mye mer.

Hjelper f.eks. lite å ha data liggende på gammel teknologi hvis du ikke har avlesningsenheter for dette lenger. Dermed sikrer kopiering over til nytt media en gjenoppfriskning av dataene samtidig med en teknologi-fornyelse.

Ellers så kan man jo laste opp alt til div skytjenester og satse på at proffe aktører har sikre løsninger osv. Men det gir ingen beskyttelse ift hva som skjer om aktøren går konk, blir kjøpt opp eller er utsatt for virus eller rett og slett gjør menneskelige feil (ups, slettet visst feil disk, sorry...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Jotunheimvegen s39)

Legg inn av LordShaft »

Ja slik det er nå benytter jeg meg av ekstern harddisk og "sky" tjenesten til Google. Altså google disk som det heter. Jeg har ingen tro på at de klarer de helt store kukstøkkene. Er nok større sannsynlighet for at jeg klarer å surre meg til noe som mange ganger før. Når en tror en har sikkerhets kopiert alt, så er det alltid 10% en har glemt en plass :redface

Note4

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (litt rundt omkring s39)

Legg inn av RuneMC »

Søndag ble det en liten tur der jeg kjørte litt nye veier.

Dvs etter Sylling - Vikersund så svingte jeg av etter innfallsmetoden ved det skilt mot Ruud:
https://goo.gl/maps/2hAJU

En artig husklynge med blanding av gammelt og nytt ute i åkeren
Bilde

Det var absolutt ikke noen høyhastighetsvei - og vekslet mellom 60 og 40 soner.
Jeg kjører jo uten GPS og håpet veien gikk i en eller annen sløyfe sånn at den kom ut lenger opp mot Krøderen, men retningen var mer mot Hønefoss.

Etter å ha kjørt et stykke gikk veien over til grusvei i et kryss, men skilt mot Gravermoen og Presterud. Valgte Gravermoen fordi veien så bredere og mer trafikkert ut. Som synes var det også et håndlaget skilt med NVK... hva nå enn det var...
Bilde

Det var noen ferister som ble passert med håndskrevne skilt om beitedyr
Bilde

Noen km til så var det bomvei som het Sørliveien, med avgift 10kr for MC som jeg betalte. (Penger i konvolutt type)
Bilde

Bilde

Veien var av den lettkjørte typen med null grus i relativt brede hjulspor, så her gikk det fint å holde 60 mange steder
Bilde

Jeg håpet veien skulle være en gjennomfartsvei til nye veier, men det var dessverre en blindvei, og ca 6 km etter bomkassen var jeg framme ved Holleia. Jeg kjørte helt oppom Holleia hytta, men der var det campingleir med fullt av folk og hunder, så der var det bare å snu...

Fint vann der da
Bilde

Og NVK - jo, det var Norsk Vorsterhund Klubb leste jeg når jeg kom hjem
http://www.vorsteh.no/artikkel/les/2562 ... C3%B8ven!/
Så jeg hadde dumpet midt opp i det arrangementet. :-)

Og beitedyr var det langs veien
Bilde

Tilbake til skiltet der det gikk en vei til Presterud, så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne sjekke ut den veien også.
Den var litt smalere og mer grusete og enda fullere av sau, men etter ca 2km så endte den ved en gård - blindvei det også.
På veien tilbake i denne lille veisnutten var sauen usedvanlig uanfektet og det var såvidt de flyttet litt på seg der de lå i skyggen av noen trær, så måtte riktig lose MC'n forbi med sau på begge sider. :knegg

Jaja, da har jeg ihvertfall sjekket de veiene og vet at de er blindveier.
Alltid gøy å kjøre veier jeg aldri har kjørt tidligere.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av RuneMC »

Etter at mesteparten av årets ferie var passert, så det endelig ut til å klaffe med 2 dagers sammenhengende bra vær - ingen selvfølgelighet denne sommeren.

Jeg har jo så langt ikke besøkt våre nasjonale stoltheter som Trollstigen og Geiranger - og det har jo ligget der og murret i bakhodet... ikke så rent lite. Jeg mener "alle" har jo vært der. Tilogmed tyskere og nederlendere på MC-ferie. For ikke å nevne horder med bobiler og busslaster med charterturister fra stort sett hele verden - m.a.o. "alle" unntatt jeg :redface

Men nå så det ut til å klaffe. Aksept fra familien også OK da "barna" etterhvert er blitt ungdommer som mer enn gjerne vil være litt alene hjemme :-k

Dag 1 - via Valdresflye og Dombås til Bjorli
Onsdag morgen tok jeg en kikk på Yr og fant ut at det var "GO". Det kunne bli noen regnbyger, men ikke før på slutten av turen - så jeg fikk gardere meg med regndressen. Jeg hadde ikke kjøreplanen helt klar, så etter litt mysing på booking.com for å finne hotell så ble det etterhvert å velge mellom "transportetappe" til Grotli eller Bjorli første dagen. Grotli ligger jo rett ved Gamle Strynefjellsveg, mens Bjorli er nærmere Trollstigen. Etter mye vurdering bestemte jeg med for å kjøre til Grotli og så jobbe jeg meg sørover igjen. Booking.com gjør det jo enkelt å booke hotell, men samtidig vanskelig fordi det er så mye å velge blant, så det tok litt tid å bestemme seg - men Bjorligard så OK ut og prisen absolutt OK til 765,- for en natt inkl frokost :thumleft

Endelig kl 11 kom jeg meg avgårde - ting tar tid, både å bestemme seg for hotell, pakke, sjekke værmelding, klargjøre MC'n. Men så var det å rulle avgårde i strålende sol. Ifølge Yr så det ut til at Valdresflye opp til Vågå kunne ligge litt i le for evt regnbyger, så da ble den veien valgt.

Tok Tranby-Sylling-Sollihøgda første delen av turen, der jeg tilfeldigvis ble liggende bak en bil med hårreisende kutting av hver eneste sving.
Etterhvert akkompagnert av mine korte bært, som ble til lange bært da sjåføren også kuttet en sving hvor det kom to MC'er imot - makan ! :evil

I Begnadalen valgte jeg Austsidevegen som har en fin rasteplass rett ved elva
Bilde

Lunchen var medbrakt egg&bacon sandwich fra Vik
Bilde

Videre opp til Fagernes og forsåvidt helt fra Hønefoss var det få biler - kanskje ekstra få på grunn av stengingnen av Gudvanga tunnelen? Uansett trivelig med lite trafikk, og spesielt svingene opp fra Bagn.

Vips var man på Valdresflye og utsiktspunktet over Jotunheimvegen og Vinstre - der pre-høstturen skulle dagen etter
Bilde

Det blåste endel, men ellers var det flott vær og flotte farger på Øvre Sjoadalsvatnet.
Bilde

Nedover bakkene mot Vågå var det en veteran-lastebil som skapte endel kø, før den endelig kjørte til siden.
Ved Vågåvatnet var det første tegn på mørke skyer vestover - men dette var faktisk så nærme jeg kom regn denne dagen :-)
Bilde

Fra Vågå ble det et lite stykke nordøst til Dombås - hvor dagens middag i form av hamburger-meny på JaFs!
De hadde forresten en Harley hengende i taket :-)
Bilde
Vinterlagring har alle hørt om, men hva skal vi kalle dette? Høylagring ? :knegg

Veien fra Dombås til Bjorli - hva skal man si... Lang og rett! Mil etter mil med nylagt asfalt. På ett sted var det dirigering der de holdt på å legge asfalten. Imponerende stykke arbeid som gjerne kan kopieres av kommunale entreprenører...

Endelig Bjorli
Bilde

Burde vel tatt bilde av hotellet, men det lignet bildene på Booking bortsett fra at det hadde blitt malt om til svart.
Etter innsjekking var det inn med pikkpakket på rommet, som viste seg å være bra standard
Bilde

Bilde

Relativt få gjester på hotellet virket det som, så det ble med en halvliter i baren, litt surfing på iPad'en osv før en tidlig kveld.
Strategien for morgendagen var å ta frokost så tidlig som mulig, dvs kl 7, og kjøre avgårde mot Trollstigen i håp om å komme før evt bobil- & buss-rush.

Fortsettelse følger... :prop:
Sist redigert av RuneMC den 16 aug 2015, 00:12, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av LordShaft »

Hoi hoi... Strålende lesing til frokosten. Nok en gang, dette kan du :thumleft

Note4

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av Flanker »

Hvor er liker-knappen? Som vanlig flotte bilder, gleder meg til fortsettelsen :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av RuneMC »

Dag 2 - Første etappe: Trollveggen, Trollstigen og Eidsdalvatnet
...startet med at jeg våknet 03:19 av å være tett i nesa... også jeg som nesten aldri er tett i nesa. Det er noe med å sove borte...

Himmelseng ser fint ut, men ikke fullt så praktisk i virkeligheten når bena ikke når ned og bare dingler over kanten, slik at det blir en gymnastisk øvelse å gå ut - da våkner man ihvertfall. Men sovnet nå igjen etter litt og våknet igjen litt over 6. Dusj m/ikke helt patent sluk her også, men litt bedre enn det som Flanker beskrev fra Pollfoss, bare halve badet ble vått. God varme i gulvet dog, så greit nok.

Ble litt betenkt om strategien med tidlig frokost ville være tilstrekkelig for å unngå turist-rushet i Trollstigen da de 4-5 kinesiske turistene sjekket ut før frokost kl 7 :oh Men det er mulig de skulle slutte seg til resten av følget som sikkert bodde på et annet hotell.

Frokosten hadde kokt egg, et trau med eggerøre og ditto med bacon og ellers variert utvalg av pålegg og frukt. Eggerøren var som vanlig av pulver-typen, her kan generelt både hoteller og kantiner skjerpe seg - ihvertfall hvis Norge skal friske opp turistnæringen og bli kjent for god mat. Baconet var godt stekt så godkjent :thumleft Mengden mat var noe nøktern, men stod sikkert i forhold til antallet gjester - høysesongen her er nok i vintermånedene med alpinsenteret rett ved. Eneste jeg savnet var noe småkaker eller lign til kaffen.

Etter frokost ble det et kjapt skifte til kjøreklær og utsjekking - med kun en bag i toppboksen og regndressen stroppet fast på setet (totalt unyttig på turen - men ikke greit å forutse med varslene fra Yr...) gikk det kjapt og været var upåklagelig med bare godværs makrellskyer å se :D

Det var rimelig frisk temp så tok de lange hanskene til å begynne med. MC'n var like våt som om det skulle ha plaskregnet, men det var kun kondensert tåke.
Tørket raskt av setet og avsted bar det kl 07:40 ca

Fra Bjorli og videre mot Åndalsnes gikk det ikke lenge før det relativt slake terrenget fra dagen før skiftet karakter til fjell som steg opp og ga en forsmak på hva som ventet. Siden det var tidlig på dagen lå elva Rauma i skyggen - den er nok mye finere i sollys med krystallklar grønnfarge. Veien svingte nedover i slake svinger.

Bilde

En fin kirke (Kors kirke) med noen flotte fjell i bakgrunnen som jeg ikke var obs på lå langs denne veien da jeg planla turen - nemlig Trollveggen - bonus :thumleft
Bilde

Jeg har jo vanskelig for å kjøre forbi fjell uten å ta bilde - og apropos fellesturer, de ville enten kjørt fra meg eller blitt helt sprø av alle stoppene jeg tar :lol
Bilde

Det var her jeg oppdaget at det var Trollveggen pga skilt om Trollveggen Camping :knegg
Bilde

Trollveggen i morgensol
Bilde

Ikke lenge etter var det å svinge av til Fv63 mot Trollstigen og Geiranger.
Et bilde av Rauma fra Sogge bru
Bilde

Noen premiesauer som lå på jordet og koste seg...
Bilde

På Sogge bru camping rett etter var det bare noen få våkne personer å se - dette tydet godt :-)

Videre mot Trollstigen var det en stemningsfull morgentåke som jeg også vil kalle bonus :thumleft
Bilde

Bilde

...og så selve Trollstigen - og ikke en bil å se !
Bilde

Dvs det var en bil ved fossen, men den kjørte rett etter
Bilde

Ved fossen. Jeg så her den første turistbussen fra siden jeg hadde kjørt kl 08:49. Langt der nede.. og virket som den stoppet opp for å la passasjerene ta en fotoseanse.
Bilde

Turen opp gikk dermed uhindret av bobiler og dill - ah! Full klaff for morgenstrategien! :thumleft
Ad selve Trollstigen så fikk jeg egentlig ikke inntrykk av at det gikk så mye oppover og heller ikke noe særlig sug i magen av utsikten før siste del.

Oppe på turistsenteret var det 3-4 bobiler og ditto personbiler. Der tok jeg en stopp for å gå ut på utsiktsplattformen.

Ved turistsenteret
Bilde

Utsikt over dalen
Bilde

Jeg så det var en sti med gelender videre for å få tatt bilde av veien og dalen, men man er da på MC-tur og ikke fottur tenkte jeg og kjørte videre :-)

Slett ikke uten postkortmotiv videre heller
Bilde

Bilde

Bilde

De første turistbussene fra denne siden så jeg hhv 09:10 og 09:25 ca.
M.a.o. før kl 9 er et hett tips for Trollstigen uten trafikk.

Fin farge på elva her. Det var forresten skiltet at elva var vakker men livsfarlig (sikkert sterk strøm)
Bilde

Ved fergeleiet i Linge
Bilde

Ferge hvert 20 min og ble vinket fremst på siden, sammen med et par andre MC'er

Mini-cruise pr ferge - fin nok utsikt dette :thumleft
Bilde

Fergemannskapet var meget sympatisk og vinket ført iland en bil som nødvendigvis måtte kjøre før vi fikk fri passasje, og så vinket han oss på MC iland først :thumleft Dermed var det fri bane opp bakkene fra Eidsdal! At det var litt hårnåler her også var jeg ikke helt obs på, så bremsen fikk kjørt seg litt i første svingen :knegg

Jeg tok ledelsen, men stoppet fort for foto, så da passerte de andre to
Her idet en av de passerer
Bilde

Eidsdalvatnet måtte jeg bare stoppe for å ta foto av også... flott ikke sant?
Bilde

...forsettelse følger...
Sist redigert av RuneMC den 16 aug 2015, 00:13, redigert 4 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av kjellv »

Fantastisk Rune :thumleft
Kjekt å se at du koser deg i min sandkasse i govær :prf
Jeg ser at du er en type jeg kunne tenkt meg å kjøre sammen med! Jeg trives egentlig best aleine på tur, da kan jeg stoppe når som helst det passer meg. I en større gruppe funker ikke det på samme måte, da blir man frakjørt som du sier...
Gleder meg til fortsettelsen her :yeyeye

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39)

Legg inn av LordShaft »

Jeg lurer meg på om dette kan være litt av grunnen til at jeg trives så godt med å kjøre på tur alene selv... Da kan jeg stoppe uten å ta eller vise hensyn.

Men over til noe langt viktigere. Dette med foto er du forbanna god på Rune :love

Måten du komponerer bildene er bare helt fantastisk i mine øyner. Det er helt supert å se, samt lære litt. Takk for at du deler.

Note4

Svar