Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Tommas »

Det var da en utrolig sympatisk lokasjon :thumleft

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Tonys »

Da ordner det seg jo!
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Kom en inn fra sidelinja og sier at det ville vært meget rart om iat og maf satt på samme sted. Så da er jeg like lost igjen.

laban
Innlegg: 58
Registrert: 03 mai 2015, 21:02
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av laban »

Har ikke møller i nærheten da, de er ikke vonde å be om å få se plan tegningene.
Mener bestemt denne sensoren sitter på midten av motoren din mot torpedo veggen, enkel å komme til må bare av med dekslene på motoren

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av mortenolb »

Er ikke superaktiv på mc-relaterte ting om dagen, og her har jeg jo ikke vært på lenge :o

Liten oppdatering:
Det blir ingen mc-sesong på meg i år. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å stå over for å prioritere nedbetaling av unødvendige lån, men så bestemte bilen seg for å dra på EU-kontroll og komme tilbake med en regning på 16 000, så da står plutselig neste års sesong i fare i tillegg. Må rett og slett se hvor fort jeg klarer å betale ned mastercarda. Når de er betalt ned så er oddsen for at jeg får refinansiering betydelig større, antar jeg. Sykkelen trenger jo storservice, samt helst nye bremseskiver og diverse slitedeler(har fortrengt nøyaktig hva). Det blir fort dyrt, og med dekkforbruk og generelt så mye jeg pleier å kjøre så kan jeg ikke forsvare det når økonomien er på halv tolv fra før. Jeg hadde planer om å prøve å selge bilen og ta det tapet på lånet som jeg får, siden det i utgangspunktet ikke er så mye nå, men så har jo dritten selvfølgelig begynt å ruste, så da taper jeg for mye igjen. Må prøve å få tatt det selv, men de neste par månedene har jeg jo ikke råd til en sprayboks med lakk engang. Og utenom det så har jeg jo virkelig ikke peil på hvordan det skal gjøres, og ikke eier jeg noe å slipe med heller(regner med at å pusse for hånd med sandpapir er unødvendig å prøve...).

På tross av det så er humøret mye bedre enn det var i høst, og jeg sliter ikke sånn med å holde ut i forhold til jobb osv.. Ble reddet i vinter av å finne tilbake til gleden av å stå på ski, så nå hater jeg ikke vinteren lenger! Det hjelper mye.

Så da er det vel ikke så mye mer å si om den saken i denne omgang. Blir spennende å se om jeg klarer å komme meg på beina igjen så jeg får kjørt neste år.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av kjellv »

Takk for oppdatering Morten :-) Synd vi ikke får sett deg på veien i år, men jeg synes du prioriterer riktig for å komme deg ut av klemma. Lykke til :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av mortenolb »

Tar en liten oppdatering til, da det har skjedd litt her.

Etter å ha snakket litt med en kompis tilbydde han seg plutselig å låne meg nok penger til at jeg får solgt bilen og sletta gjelda på billånet, samt kjøpt en billigdritt. Som sagt, så gjort, og jeg fikk hjelp av to forskjellige kompiser(en av dem Toven) til å få gjort bilen så pen som mulig utvendig og innvendig, uten å ta noe rust osv. og så tok jeg noen bilder, og la den ut på finn. Den ble solgt på under 5 minutter etter jeg la ut annonsen, men jeg burde nok hatt litt is i magen og venta lenger, så hadde jeg sikkert fått mer enn det han pruta ned til(selv om den ikke nødvendigvis er verdt mer mtp. at rusta må fikses). I tillegg hadde det vært mindre pes, siden han jo ikke skal komme og se på den, og skulle få den fraktet ned. Så dukker jo denne motorlampa opp igjen da, og feilen er IAT-sensoren(intake air temperature), og jeg har vært rundt på to forskjellige møller, hatt mekonomen-verkstedet på telefonen og vært innom, men siden det er så kort varsel så har dem ikke hatt tid til å sjekke det ut. Dog tok han på mekonomen seg tid til både igår å prøve å guide meg over telefon, og idag prøve å vise meg hvor den satt. Dessverre satt den ikke der den satte på den passaten han hadde bytta den på for litt siden, men han pekte ut noen mulige lokasjoner, og jeg tror jeg fant sånn ca. hvor den skal sitte i forhold til radiatoren, men det er umulig å komme til uten å komme under bilen. Dog har ikke feilen kommet tilbake igjen, så det spørs da om det egentlig er noe. Har hatt i diagnose-dingsen og målt av temperaturen på IAT flere ganger, og da viser den riktig ift. utetemp.
Uansett. Pengene for salget er på konto, og pengene fra kompisen min er på konto, men siden han ikke har vært og sett på bilen så vet jeg ikke om jeg tør å betale ut lånet før jeg veit at han ikke kommer til å klage på fire tusen ting når han ser den.
Igår ringte han og spurte om jeg kunne få kjørt den ned(til arendal), også sa jeg at jeg skal se på det. Dog kom jeg frem til at det ikke er veldig hensiktsmessig ift. jobb og søvn-kombinasjon. Har sagt ifra om det idag, men ikke hørt noe etterpå.

Så blir det spennende, på en dårlig måte, å se hvordan dette kommer til å gå ihop til slutt, og hvor mye slit det blir i etterkant av salg.

Noen som har noen forslag til bil under 20 000kr? Kikker allerede på Toyota, men er det noe annet som kan måle seg mtp. driftssikkerhet?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av AJ »

Ser der, ja!
Dette høres da veldig positivt ut :thumleft .

Hva gjelder bruktbilsalg så er vel cluet å opplyse om alt man kjenner til av tidligere og nåværende feil og svakheter, som f.eks. høyt oljeforbruk, sikringer som evt. ryker jevnlig, osv, osv.
Dvs. å ikke legge skjul på noe. Risken for å få en boomerang-effekt etter salget vil derfor bli redusert til forhåpentligvis ingenting.

Kjøpte selv en 20 år gammel bil i fjor som det oppsto noen få småting med. Selger hadde nok "glemt" å opplyse om et par-tre ting.
Men lav pris på deler som jeg byttet på egenhånd og en rask rep. gjort av meg selv uten delekjøp, gjorde at jeg ikke tok bryet med å konfrontere selgeren.

Nå har bilen vært på EU-kontroll og flere ting må rettes på. Men dette kan jeg ikke uten videre tilbakeføre på selger siden jeg nå har hatt bilen et år. Og mye kan skje på en gammel bil som dette i løpet av en sommer, høst og vinter. Særlig bremsene som er et av punktene som må rettes på.

Så vær ærlig om bilen du selger og kjøper vil neppe ha noen grunn til å komme med uberettigede klager i ettertid.

Betyr den positive utviklingen at det likevel blir MC-sesong på deg i år, eller?
Håper det!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av kjellv »

Gode nyheter dette Morten :thumleft

Veldig enig med deg å tenke Toyota når du er på jakt etter skuddsikker billigbil. Vær ikke opptatt av årsmodell når du kjøper slike biler. Nesten så man kan si at jo eldre jo bedre. Kommer du langt ned på -90 tallet så unngår du det meste av avansert elektronikk og får en bil man kan forstå dersom man var så heldig å ha motorlære som valgfag på ungdomsskolen.
Men vær kritisk til hvilke merker du velger. Ikke kjøp stor bil, de er dyrere å vedlikeholde og kan være supertørste med bensinforbruk på rundt en liter på mila.
Mange japanske fra -90 tallet er gode slitere, og det er god tilgang på både nye og brukte deler. Mange av disse har vært på topp 10 lista over de mest driftssikre bilene. Du får selvfølgelig ikke noen stor utstyrsliste på kjøpet, men er billig bilhold målet så går det an å se stort på dette. Aircon var ikke vanlig på disse, men tenk heller at dersom det er for varmt så kjører du heller MC :thumleft
Toyota var det mange av. Kikk gjerne på Corolla. Mazda har også mange udødelige, Nissan også. Tellerstand er viktig, og rust! EU kontroll kan fort bli dødsdom for slike biler dersom det er farlig rust på dem. Men finner du en som er nylig EU-godkjent så kan du ha bil i to år uten vedlikeholdsutgifter, og innkasserer vrakpant i stedet for rep om to år. Det er billig bil det :thumleft
Ligg unna Franske småbiler, Peugeot, Renault og Citroen! De blir sjelden gamle.
Kikk på denne for eksempel http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73034785 To år til neste EU, og da er den også veteran. da slipper du unna årsavgifta også :prf

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av mortenolb »

Blir ingen mc-sesong på meg i år. Har fortsatt betydelig(i mine øyne, ikke i den store sammenhengen) gjeld jeg må bli kvitt før jeg kan tenke på noe sånt.

Jeg kan nok strekke meg til nedpå 90-tallet en gang, men bil som er eldre enn meg er jeg skeptisk til. Ikke fordi det nødvendigvis går til helvete, dog. Kan vel hende jeg burde se nærmere på den du linka, er bare noe med hva jeg føler at jeg vil bli sett i, og utrolig nok så er en Corolla fra ~95-00 betydelig mer aktuelt :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Blir ingen mc-sesong på meg i år. Har fortsatt betydelig(i mine øyne, ikke i den store sammenhengen) gjeld jeg må bli kvitt før jeg kan tenke på noe sånt.

Jeg kan nok strekke meg til nedpå 90-tallet en gang, men bil som er eldre enn meg er jeg skeptisk til. Ikke fordi det nødvendigvis går til helvete, dog. Kan vel hende jeg burde se nærmere på den du linka, er bare noe med hva jeg føler at jeg vil bli sett i, og utrolig nok så er en Corolla fra ~95-00 betydelig mer aktuelt :lol
Denne Camryen begynner å bli så sjelden at det er jo direkte kult å eie den jo :yeyeye

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av mortenolb »

Det kan hende, men så var dette en Carina, da! Neida, jeg bare er ikke helt enig :D Er noen andre gode alternativer, da. En avensis sedan fra 2001 som har gått 170, til 22k og en Corolla fra 97 som har gått 174 til 20k. Den Avensisen har bytta regreim på 98 000km, så da høres det jo egentlig ut som at det snart er på tide å bytte igjen.

Edit: ser ikke ut som den avensisen har hatt service på 40 000km ifølge det som er lista opp i annonsen, og den corollaen står det at nylig har hatt service og bytta regreim.. er vel kanskje noe suspekt med en 2001-modell til 22k?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Det kan hende, men så var dette en Carina, da! Neida, jeg bare er ikke helt enig :D Er noen andre gode alternativer, da. En avensis sedan fra 2001 som har gått 170, til 22k og en Corolla fra 97 som har gått 174 til 20k. Den Avensisen har bytta regreim på 98 000km, så da høres det jo egentlig ut som at det snart er på tide å bytte igjen.
Ja Carina ja... beklager. Men like sjelden :thumleft
Men husk litt hva jeg nevnte tidligere. Regreim er noe nymotens greier, eldre biler har som regel registerkjede i stedet for reim. Den skal ikke byttes. Men jeg kjenner ikke Toyota så godt at jeg vet på stående fot om når de begynte med regreim.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av mortenolb »

Det er vel heller omvendt på dem? Corolla fikk jo ikke kjede før facelift på slutten av 90-tallet såvidt jeg har klart å se..
De andre står det jo at det er bytta på før, men uansett så var den røde Corollaen solgt, såvidt jeg kan skjønne, og avensisen er jeg skeptisk til..
Sist redigert av mortenolb den 27 mai 2016, 21:59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MortenOlbs Rautetråd - Neida, så..

Legg inn av Geiroe »

Glem toyota til småpenger, det blir fort dyrt å skifte deler. Grunnen til at de er billige å ha "nye" er at du slipper å skifte deler på de.
Her er en du bør ta en titt på, høy kilometer er ikke alltid ulempe på Volvo, da vet du at det er mange ting som alltid er skiftet. En ting du skal være oppmerksom på er clutch, skifte av clutch må tas på verksted, fordi hele subframen og motor/gir må ned for å skifte. Går fort en dag på verksted. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75332834
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar