JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Det er ikke til å komme bort fra at det er spennende å vente på at ny mc skal bli levert. Jeg regner med at den nye KLXen vil flytte hit rundt den 20. mai. Mens man venter kan man jo gjøre seg opp noen tanker rundt dette med mc, lyster og behov, samt hvordan ting forandrer seg etterhvert som man blir eldre. :gk

Min tohjuls-løpebane startet i 1982. I hvert fall når det gjelder registrerte kjøregreier. Yamaha DT50 Enduro. Når jeg tenker tilbake på all moroa jeg hadde med den sykkelen, på tross av alle begrensninger norske lover hadde tredd nedover hodet på den, må jeg si at den gjorde en god jobb. Hadde jo hele tiden garasjen full av andre objekter som var mer eller mindre kjørbare, men klarte å holde DTen original og fin. Mest som en garanti for at jeg alltid hadde den å kjøre med uansett hva som skjedde med de andre.

Etterhvert kom jo lappen på stor sykkel, og DTen blei bytta ut med Jawa TS350. Husker den kosta 19000 kroner ny :knegg Kombinert kickpedal og girpedal, halvautomatisk klutch og godlukta fra 2-takt eksosen var vel de tekniske høydepunktene.

En fellesnevner for utviklingen deretter var at syklene skulle være raskere, sterkere og tøffere. Og da blei også alt dyrere. Tilslutt følte jeg at det ikke var særlig moro mer. Jeg begynte å lengte tilbake til da man slang et par skift og tannbørsten i ryggsekken og la ut på tur. Men man kan selvfølgelig ikke gå ned på kubikk. Nei, det skulle tatt seg ut. Man risikerer jo både frihetsfølelse og respekt hvis sykkelen ikke kan toppe 250 og kanskje tilogmed bruker flere sekunder opp til 100. Gåkke an vet dere.

Men så kom det et lite vendepunkt her forleden. Jeg fikk anledning til å hjelpe en kommende motorsyklist med øvelseskjøring på lettsykkel. I den forbindelse fikk jeg prøve en Varadero 125. En litt eldre sykkel som måtte fikses opp. Jeg hjalp til med dette, og sykkelen blei veldig fin tilslutt. Og den var faktisk ikke så hakkandes gæli å kjøre. Jeg fikk umiddelbart en sånn god følelse av "back to basic" og det var faktisk ganske så moro og letthåndterlig.

Så da var det en runde i tankeboksen. Kanskje det var på tide å skaffe en liten sykkel i tillegg til Voyageren? Kanskje man kunne finne tilbake til det som var moro i ungdommen da man reiste på tur med det man hadde og alt gikk minimalistisk for seg?

Så da er vi ved utgangspunktet for mitt eksperiment. Tenkte lenge på om jeg skulle anskaffe en 125, men kom fram til at en 250 vil gjøre jobben bedre. Prisene er ikke så voldsomt forskjellige heller. Det skal bli spennende å se om den lille knallerten kan bringe tilbake gleden ved turkjøringen. Og Voyageren står jo klar i garasjen for de lange asfalt-turene uansett ;-)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jompa »

Er det noe jeg savner fra mopedtida, så er det kjøringa i skogen og på fjellet. Da man drømte om stor offroader eller crosser.......
Tyning opp lange bakker med plutselig bråstopp, sotstolpe i pluggen.
Eller vann i tenningsanlegget ? Tørking og prøving i det uendelige før mopedfaen plutselig fant det for godt å starte igjen.
Mens all mygga på hele vidda samla seg rundt og på meg.

Det er forresten mere jeg savner også, samlinga ved kiosken, kappkjøringa, de første turene med "dame" bakpå..... det var tider.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar