JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av AJ »

Jalmar skrev: Du vet AJ, damer og lukeparkering... :bananas
Er no' med det, ja... :knegg
Trur ikke je ska' kommentere mer enn dæ, veit je... Tru'kke je ska' ta sjansen på få Bimma på nakken, nei... :8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

svimeslåtten skrev:
Gratulerer \:D/

Flott sykkel :D

Dette blir helt topp !!

Takk. Ja, jeg har nå passert 1700 km og ser helt klart at dette er riktig sykkel til mitt bruk. Og skulle jeg få enorm lyst på motorveikjøring, så står jo Voyageren klar.

Et mål for tiden etter ferien er å få narret med meg en som har en KTM og ei som har en BMW ut på en eller annen mc-tur til grusgrendte strøk... :-J
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

AJ skrev:
Jalmar skrev: Du vet AJ, damer og lukeparkering... :bananas
Er no' med det, ja... :knegg
Trur ikke je ska' kommentere mer enn dæ, veit je... Tru'kke je ska' ta sjansen på få Bimma på nakken, nei... :8-[

Vi får heller se godt på bildet av Bimmas bimmer, for det er jo ikke så ofte den sykkelen står stille :knegg
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
svimeslåtten
Innlegg: 4
Registrert: 09 nov 2008, 00:02
Motorsykkelen din: KTM 990 SMR
Sted: Oslo

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av svimeslåtten »

Hyggelig å høre at du er fornøyd (selv om jeg var ganske sikker på det) !

Jepp - blir gjerne med på tur med KTM'en - men det er ikke såååååååå viktig med grus ;e
Prøver forresten å få GS'en klar snart. Den passer bedre på grus :thumleft

God tur til helgen !

Prekæs :D
Full fart - spar tid !!!
----------------------------------------
Ved siste vareopptelling i garasjen:
KTM 990 SMR
BMW R100GS/PD
Ducati Harris special
Opel Speedster 2001

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1594
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Kjellrf »

Desmo skrev:Jalmar kan ikke bli beskyldt for å være kravstor til kjøretøyene sine. Kawasaki og Citroën, da gitt. :lol
Kawa og Citröen er en fin blanding!
Begge er merker som enkelte (dvs skylappfolket) tror gir mindre, men tvertimot gir mer. :thumleft

Og gratulerer med ny sykkel, Jalmar!

:=D>
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Geir »

Kjellrf skrev:
Desmo skrev:Jalmar kan ikke bli beskyldt for å være kravstor til kjøretøyene sine. Kawasaki og Citroën, da gitt. :lol
Kawa og Citröen er en fin blanding!
Begge er merker som enkelte (dvs skylappfolket) tror gir mindre, men tvertimot gir mer. :thumleft

Og gratulerer med ny sykkel, Jalmar!

:=D>
Tiltredes! Hvert enda ord! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Bare innom for en kaffekopp mellom turene. :mk

Det har vært en hektisk tid i denne ferien. Men nå er det bare 1 uke igjen. :b_c:

Ferien begynte med et dødsfall i familien, så første ferieuke blei fyllt med litt annerledes stress enn jeg kunne tenkt meg. Meningen var å dra på en ukes grustur med Bimma, men dette måtte utsettes og amputeres litt. Vi kom avgårde på lørdagen og hjem igjen tirsdagen. Fin tur i grensetraktene mellom Norge og Sverige.

Så var det å hente en passasjer som er med på tur en uke hver sommer. Han blei henta onsdagen og vi pakket og ordnet på onsdag kveld. Vi bestemte oss for å bruke Versysen istedenfor Voyageren denne gangen, så det blei noen utfordringer på pakke- og intercomfronten. Jeg investerte i Bagster-trekk og veske så alt ordna seg. Utrolig hvor mye det er plass til på Versysen. Det var spennende å teste langtur med den med to på og dobbelt av alt vedrørende bagasje og datautstyr. Men den gjorde jobben perfekt. :prf

Vi kjørte rundt Vännern og kom igjen på lørdagen. Så blei det litt utpakking, klesvask og levering av passasjer på søndagen. Deretter blei det ny runde med pakking og planlegging.

Så på tirsdag morgen dro jeg ut på solotur med Versysen. Kjøpte et selvoppblåsende liggeunderlag på Jula som jeg var interessert i å teste, så jeg tok med telt. Ferden gikk først til Notodden og videre halvt rundt Tinnsjøen på Blefjellsia. Gromveien er for tiden stengt. Fra Rjukan kjørte jeg Myllargutveien og kom ut på E134 ved Haukelid. Her blei det overnatting i hytte, for været var ikke lovende. Telt er vel og bra, men foretrekker skikkelig tak over hodet når det regner.

Neste dag gikk ferden nedover rv 9 gjennom Setesdalen. Så la jeg kursen mot Lindesnes via Marnadal. Overnattingen denne gang blei på Lindesnes Gjestehus. Jeg skal ikke bruke været som årsak denne gangen, men rett og slett latskap. Mye enklere å være eneste gjest på en gjestehus. På kvelden tok jeg Versysen ned til Lindesnes Fyr for de obligatoriske bildene ved skiltene. Og det blei fiskemiddag på restauranten der. Det var moro å la Versysen strekke på beina uten bagasje for en gangs skyld. :prop:

Dagen etter satt jeg kursen oppover mot Vennesla og rv 41. Kjørte småveiene langs rv 41 så mye som mulig. Flott område å kjøre i med mc. Kom omsider opp til Åmli, og tok inn en liten vei som ender opp ved Fyresdal. Derfra blei det straka vegen til Dalen og videre opp til E134 ved Vinjesvingen. Tok så E134 over Haukelid i sprutregn, og ned til Odda. Kjørte så videre mot Lofthus der jeg overnatta i hytte på Lofthus Camping. Dyrt og primitivt. Skulle ha kjørt noen kilometre til, og overnatta på Ullensvang Hotell for samme prisen. Men sånn er det bare. Teltet fikk være nedpakket enda en gang. :8-[

Dagen etter blei det full gass mot Geilo, med en stopp på Ustaoset for den obligatoriske tallerkenen med rømmegraut. Så gikk ferden til Gol, over Golsfjellet til Leira, opp til Fagernes, over Valdresflya og ned til Sjoa. Der begynte drittværet igjen, så jeg bestemte meg for å kjøre hjem. Bakdekket på Versysen var nede på slitasjevarslerne, og time for nye dekk var avtalt med Mc-Partner påfølgende mandag. Kjørte i regn nedover E6 helt til Mjøsbrua, der jeg tok av mot Gjøvik. Kjørte så til Skreia og Skreibærja til Minnesund. Derfra blei det off-road ( eller E6 som det også kalles) hjem.

1751 km på 4 dager, og ikke en eneste natt i teltet... :knegg

Så nå har det vært en dag med avslapping, og i dag blir det litt stell av Versysen før den skal på 6000 km service i morra. Da skal den få på nye dekk foran og bak også. Har bestemt meg for å prøve Pirelli Scorpion Trail. Trenger litt grøvre dekk til gruskjøringa, og jeg tror de kan være bra. Det eneste jeg er litt urolig for er hvor mange kilometre jeg kan få ut av Pirelliene. Hvis de ikke er bra nok, eller slitesterke nok, skal jeg prøve Avon Distanzia. De får mye skryt, og de er litt grovere enn Pirelliene.

Etter snart en måned og 6000 km sammen med Versysen må jeg si at jeg er svært fornøyd med sykkelen. Har prøvd det meste nå. Den lille mopeden gjør en god jobb, er morsom å herje med på allslags underlag og den er nøysom. Bensinforbruket har stabilisert seg på 0,38 uansett kjørestil og bagasjebelastning. Og den oppfører seg pent om man har 0 bagasje, full bagasje, er alene på sykkelen eller har passasjer. Kan absolutt anbefale denne sykkelen til de som er på jakt etter en allrounder. :prf

Bilder blei det ikke så mye av denne gangen. Har tatt en drøss bilder, men ikke giddi å laste ned noen enda. Vi får se åssen det blir etter ferien. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Desmo »

Jalmar skrev: til Mjøsbrua, der jeg tok av mot Gjøvik. Kjørte så til Skreia og Skreibærja til Minnesund. Derfra blei det off-road ( eller E6 som det også kalles) hjem.
E-6'en byr på utfordringer takket være veiarbeider. Det kan bli mer offroadkjøring der, enn det mange prøver på ellers. En kamerat som kjører tankbil for Statoil svinger av E-6 på Dal, og kjører over Råholt-Eidsvoll Verk-Minnesund på gamleveien. Han sparer tid på det på tross av alle rundkjøringene.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Sånn, da var nye dekk på plass og 6000 km-service tatt på Versysen :D

Det skal bli spennende å se hvordan de nye dekkene vil klare seg. Har aldri brukt Pirelli før. Men nesten. Er veldig glad i Metzeler, og de eies jo av Pirelli.

Jeg fikk testet dekkene litt på min "innkjøringsrunde" etter montering. Har en 10-mils runde hvorav 2,5 mil er på grus av vekslende kvalitet. Dekkene klarte seg utmerket på den runda, og er nå skrubba reine for glatt beskyttelseshinne og klare for normal bruk. Ikke for det, jeg har da hatt en del sett med nye dekk på mcene gjennom tiden, og egentlig aldri merka noe til at helt nye dekk er merkbart glattere enn ellers. :dontknow

Jeg har altså nå fått på Pirelli Scorpion Trail både foran og bak. Dekktrykket har jeg satt til 36/40 psi foran/bak. Det er varierende tilbakemeldinger på disse dekkene fra brukerne på versys-forumet og adv-forumet. Ingen klager på grep eller andre bruksegenskaper, men noen klager på kort levetid/kjørelengde. Men det er også rapporter om kjørelengder opp mot 10000 km på bakdekket, og vedkommende som oppnådde denne kjørelengden brukte samme lufttrykk som jeg har lagt meg på. Dekkene virker noe myke å ta på, så det er slett ikke sikkert de varer særlig lenge.Men nå skal jeg i hvert fall prøve. Det er rimelig begrenset tilgang på grove dekk til Versysen p.g.a. 17 toms forhjul, så jeg håper jeg blir fornøyd.

Hvis ikke Pirelliene svarer til forventningene skal jeg prøve Avon Distanzia neste gang. Litt dyrere er de, men de leveres i riktig dimensjoner og defår mye skryt fra brukerne. Også her rapporteres det om kjørelengder på 3-4000 km, men det er også noen som får til det 3-dobbelte.

For mitt vedkommende er jeg fornøyd hvis jeg kan få 10000 km ut av bakdekket. Fordekkene er det sjelden noe problem med kjørelengdene på.

Jeg skulle gjerne brukt Metzeler Tourance, men de klarer ikke skaffe fordekk i riktig dimensjon. Det er de som har hevet forskjermen på Versysen litt, og brukt et bakdekk foran med stor suksess. Dette er selvfølgelig et alternativ, men først vil jeg prøve Pirelli og Avon som faktisk leverer riktig dimensjon.

Et annet alternativ er å skifte forhjul. Forhjulet fra Suzuki DL1000 Vstrom passer så og si rett på, og det er 19 tom. Det eneste man må gjøre er å dreie av bremseskivenelitt fordi de er 310 mm og Versysen har 300 mm skiver. Så må man lage nye spacere til akselen og shimse opp bremsekalipperne 2,5 mm på hver side. Så det er absolutt et alternativ. Også her må forskjermen heves litt, men det er en enkel sak.

I morra bærer det ut på ny langtur. Vet ikke helt hvor jeg setter kursen, men det må bli til et sted med masse grusveier så jeg får testa dekka skikkelig. Og denne gangen skal jeg satse mer på vill-camping og teltliv. :prf
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Ja, så har det bare sånn helt plutselig gått lang tid igjen. Sånn er det bare.

Har ikke direkte ligget på latsiden annet enn på internettfronten. Versysen har passert 11000 km, Voyageren nærmer seg 100000 km og Gamle har egentlig ikke nærmet seg noe som helst i det siste. Han har stått møkkete og urørt i et hjørne av garasjen siden jeg parkerte han etter vinteren 08/09 :8-[

Jeg har så smått begynt å rusle litt med hjemmesiden min igjen. Fikk rensa opp skikkelig der og sletta alt for en stund siden. Meningen er jo å starte på nytt og legge inn litt av hvert. Det begynner å komme litt innhold på siden, så de som måtte være nysgjerrige kan gjerne ta en titt. Jeg er mottagelig for synspunkter også *mas

Vi må vel snart innse at 2011-sesongen forsiktig nærmer seg slutten. Voyageren har jeg allerede satt inn, men Versysen skal få være tilgjengelig en liten stund til. Hadde håpet jeg skulle få tatt 12K-servicen før sesongen var over. Vi får se åssen det går...

:mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jompa »

Va såvidt innom og glante på hjemmesida di i går kveld.
Det va ikke småtteri å skifte bakdekk på Voyageren. Men med ei sånn bruksanvisning kunne selv svigermora mi gjort det :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Jompa skrev:Va såvidt innom og glante på hjemmesida di i går kveld.
Det va ikke småtteri å skifte bakdekk på Voyageren. Men med ei sånn bruksanvisning kunne selv svigermora mi gjort det :thumleft
Det er litt mye skruing for å komme til bakhjulet, men det er heldigvis sjelden en behøver å demontere det. Har fått tak i forsterka Marathon ME880-dekk nå, så da blir det antagelig skifte bare hver høst.

Skal jo etter hvert få inn noen flere sånne bruksanvisninger. Syns det er greit med "step-by-step" og noen bilder. Det er fint fyllstoff på hjemmesiden :knegg Nå er jo ikke akkurat Voyageren den mest vanlige sykkelen her i steinrøysa, så det er vel ikke så mange som vil ha direkte nytte av disse "bruksanvisningene". men det er litt artig å lage dem da. Hadde jeg bare hatt mer tid... Det blir mest jobb om dagen...

Skal snart skrive ferdig siden om bakhjuls-skiftet. Og så blir det en side om service og vedlikehold av kardangen. Og deretter må jeg skrive ferdig oljeskift-siden.

Det kan hende denne vinteren blir brukt til litt utvidet vedlikehold og oppfriskning av Voyageren. Den skal jo ikke brukes noe særlig mer på grus nå som jeg har Versysen til slikt. Så da kan det jo være litt moro å ha den mer strøken. Vi får se hva vinteren bringer av tid til slike ting... :dontknow
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Pollti »

Jalmar ! Glemte jo å se på nye doningen din jo ? Pønsk ut en passende straff :-k

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Straffen må bli at jeg kommer på besøk til deg neste gang, og drikker opp all Braastaden din. :\m/:

Forresten er det uforskammet flott kjørevær om dagen. Jeg hadde egentlig tenkt å la Versysen stå til over vinteren nå som den kom tilbake fra 12000-service. Mc-Partner hadde nemlig vaska sykkelen når den var på service, så det var jo egentlig litt synd å møkke den til igjen. Men en liten tur ut for å fylle opp bensintanken blei det...

Bilde


Det var faktisk noen sykler på Grava i dag. :thumleft En Versys til bl.a.

Jeg kjørte fra Grava og ut til Såner, der jeg tok over på rv 120 som jeg fulgte til Lillestrøm og hjem. Glemte å fylle bensin da... :redface
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Tia flyr og det blir forsvinnende lite internett-aktivitet. Forresten har det blitt forsvinnende lite mc-aktivitet også.

Intet nytt på mc-fronten for mitt vedkommende. Har de samme 3 sliterne, og er svært fornøyd med dem. Voyageren har godt og vel runda 100K km, Versysen nærmer seg 30K, og Gamle har stått stille de siste sesongene :mk

Må vel innrømme at jeg oftere og oftere tyr til bilen når jeg reiser på tur :redface . Så det er en viss mulighet for at Versysen og Voyageren blir solgt til våren igjen, til fordel for bil med camping-muligheter.

Så hvis noen er på jakt etter perfekt touring-sykkel til langtursbruk, kan det være mulig at jeg kan overtales til å selge Voyageren. Når det gjelder Versysen, har den fått motorbeskyttelse og veltebøyler, så den er en perfekt sykkel for de som liker å ferdes langt uansett underlag. Skikkelig moro i grusgrendte strøk, selv om den nå går på Metzeler Z8-dekk :thumleft

Men vi får se om jeg endrer mening i løpet av resten av sesongen. :prop:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Svar