Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Stian87 »

Ingen av anekdotene motbeviser at markedet bestemmer prisen. Tvert imot beviser anekdotene at noen var villige til å betale det det forlangte eller mer for produktet. Disse er jo selvfølgelig en del av markedet, hva annet skulle de kjøperne liksom være?

Hvis du ikke får solgt gjenstanden din for den prisen du ber om så er du som Simpson sier ingen selger. Trekker du annonsen din er du heller ingen selger.

Selvsagt hadde ting hatt en pris, selv om markedet bestemmer, men det jo mer sammensatt enn det. Jo mer etterspørsel det er på en knapp vare jo dyrere blir prisen. Hvis du er den eneste som selger noe har du monopol, men det hjelper ikke om ingen vil ha det du selger.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av TGR »

Hva menes med at man "ikke er en selger"? I en situasjon hvor man skal selge noe, så er man jo formelt selger, slik det fremkommer feks i kontraktsmaler. At man ikke er selger av yrke, eller en superselger som får solgt alt man legger ut på røde rappet, det har jo ingenting med dette å gjøre.

Og nei, markedet bestemmer ikke prisen. Det har markedet aldri gjort. Det eneste markedet bestemmer, er hva de er villige til å betale. Og selv om en gjenstand ikke blir solgt for prisforlangende, så betyr ikke det nødvendigvis at prisen er feil. Prisen kan være feil naturligvis, men det kan like gjerne være at markedet ikke er der, akkurat nå, for akkurat dette produktet, til akkurat den prisen.

Og det er vel tilfelle for Bjerknez akkurat nå. Hvor mange er i markedet for en slik sykkel, akkurat nå? Timinga er dårlig, det er ikke sesong, og det ligger et annet godt tilbud på markedet, akkurat nå. Når våren kommer, og markedet er tilbake, den andre sykkelen er kanskje solgt, ja så er prisen kanskje akkurat riktig. :twothumbs:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 07 sep 2019, 12:49

Og nei, markedet bestemmer ikke prisen. Det har markedet aldri gjort. Det eneste markedet bestemmer, er hva de er villige til å betale. Og selv om en gjenstand ikke blir solgt for prisforlangende, så betyr ikke det nødvendigvis at prisen er feil. Prisen kan være feil naturligvis, men det kan like gjerne være at markedet ikke er der, akkurat nå, for akkurat dette produktet, til akkurat den prisen.

Og det er vel tilfelle for Bjerknez akkurat nå. Hvor mange er i markedet for en slik sykkel, akkurat nå? Timinga er dårlig, det er ikke sesong, og det ligger et annet godt tilbud på markedet, akkurat nå. Når våren kommer, og markedet er tilbake, den andre sykkelen er kanskje solgt, ja så er prisen kanskje akkurat riktig. :twothumbs:
Du sier det jo selv, markedet er ikke der, og det betyr ingen kjøpere til den prisen. Hadde den stått til 150.000 hadde den blitt solgt på minuttet. Og det betyr at kjøper bestemmer prisen.
Det er jo nettopp tilbud-etterspørsel. Hvordan skape ett marked? Tilby varer for en pris folk vil betale. Du kan ikke selge poteter for 200 kr.kg, for det vil ikke folk gi. Hvis selger bestemte prisen kunne de jo forlange hva som helst og Bjeknez kunne jo hvis han hadde den eneste sykkelen på Finn forlangt 5.000.000, men siden folk da ikke velger å betale det er det nettopp kjøpers marked.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av TGR »

Dette blir jo bare ordkløveri.

Det koker ned til 1 ting. Hvem fastsetter prislappen? Det er det naturligvis selger som gjør. Det er 100% opp til selger å avgjøre hvorvidt han er villig til å selge for den prisen markedet er villig til å betale.

Kjøper kan ikke bestemme hva prisen skal være, han kan kun bestemme hva han selv er villig til å betale.

Ergo er det selger som bestemmer prisen.

Nough said. Over og ut. :roll

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 07 sep 2019, 13:47 Dette blir jo bare ordkløveri.

Det koker ned til 1 ting. Hvem fastsetter prislappen? Det er det naturligvis selger som gjør. Det er 100% opp til selger å avgjøre hvorvidt han er villig til å selge for den prisen markedet er villig til å betale.

Kjøper kan ikke bestemme hva prisen skal være, han kan kun bestemme hva han selv er villig til å betale.

Ergo er det selger som bestemmer prisen.

Nough said. Over og ut. :roll
Logisk tankegang det :thumleft
Så hvis du lager eller selger varer for salg, men bestemmer at prisen er høyere enn hva merkedet (les kjøper) er villig til å betale, så hadde du etter hvert hatt ett rimelig stort lager med varer som ingen vil ha. Etter en stund hadde det stoppet helt opp. :knegg
Så du tar helt feil. Tenk prisnivået hvis selger skulle forlange hva som helst........
Men ja, selger kan velge å selge til prisen noen vil gi, men kan ikke forlange noe til å gi det han ønsker og blir sittende med varen eller tjeneste han ønsker å selge.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av TGR »

Du kan ikke blande sammen kommersiell virksomhet med et privat salg av en enkelt gjenstand. Det er to vidt forskjellige ting.

Hvis du skal selge sykkelen din, så er det du som til syvende og sist avgjør hva prisen skal være. Om du har priset den for høyt for markedet akkurat der og da, så er det allikevel du som til slutt tar en avgjørelse, på om den skal selges for det som det er mulig å få for den på det aktuelle tidspunkt, eller ei.

Og da er det så enkelt som at den som har beslutningsmakt, er den som bestemmer. Hvis ikke du forstår noe så enkelt, så kan jeg ikke hjelpe deg.

Og nå kan jeg ikke bruke mer tid på dette tøvet, faktisk..... :roll

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av simpson »

Lykke til med framtidige salg da, for det eneste du kan gjøre er faktisk å ta valget om du vil selge eller ikke, for du vil ikke få mere enn det noen vil gi uansett hvor mye du ønsker å få

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 07 sep 2019, 14:07 Lykke til med framtidige salg da, for det eneste du kan gjøre er faktisk å ta valget om du vil selge eller ikke, for du vil ikke få mere enn det noen vil gi uansett hvor mye du ønsker å få
Jeg vet ikke hva som driver deg til å fortsette å kverulere på dette.....

De siste 3 år har jeg kjøpt 7 sykler. Jeg har solgt 5 av dem, og på bunnlinja er det i store trekk balanse. Noen har jeg tapt litt på, andre har jeg tjent litt på. Så takk for lykkeønskninger, jeg tror det skal går greit :)

Men dette dreier seg ikke om meg eller om Bjerknez, eller om noen av oss konkret. Det handler om hvem som har beslutningsmakt. Hvis jeg kommer til deg og sier at jeg vil kjøpe sykkelen din for en slikk og ingenting, så er det du bestemmer om den skal selges for den prisen, eller ei. Det kan ikke jeg bestemme.

Så da kan vi vel bli enige om at det er du, eller i denne saken så er det Bjerknez, altså selger, som til slutt er den som bestemmer hva prisen skal være.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av Rune75 »

TGR skrev: 07 sep 2019, 14:01 Du kan ikke blande sammen kommersiell virksomhet med et privat salg av en enkelt gjenstand. Det er to vidt forskjellige ting.

Hvis du skal selge sykkelen din, så er det du som til syvende og sist avgjør hva prisen skal være. Om du har priset den for høyt for markedet akkurat der og da, så er det allikevel du som til slutt tar en avgjørelse, på om den skal selges for det som det er mulig å få for den på det aktuelle tidspunkt, eller ei.

Og da er det så enkelt som at den som har beslutningsmakt, er den som bestemmer. Hvis ikke du forstår noe så enkelt, så kan jeg ikke hjelpe deg.

Og nå kan jeg ikke bruke mer tid på dette tøvet, faktisk..... :roll
Hehe, ganske fornøyelig lesing. Du tror du påstår at markedet ikke bestemmer prisen. Du mener det motsatte uten å forstå det selv. Morro.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av TGR »

Rune75 skrev: 07 sep 2019, 14:18 Hehe, ganske fornøyelig lesing. Du tror du påstår at markedet ikke bestemmer prisen. Du mener det motsatte uten å forstå det selv. Morro.
Ok.....

Enda en som ikke forstår forskjellen på at markedet dikterer hvilken pris de er villige til å betale, men det er selgers avgjørelse om han vil selge eller ei.

Hvilken del av begrepet "beslutningsmakt" er det dere ikke forstår? :scratch

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 07 sep 2019, 14:22
Rune75 skrev: 07 sep 2019, 14:18 Hehe, ganske fornøyelig lesing. Du tror du påstår at markedet ikke bestemmer prisen. Du mener det motsatte uten å forstå det selv. Morro.
Ok.....

Enda en som ikke forstår forskjellen på at markedet dikterer hvilken pris de er villige til å betale, men det er selgers avgjørelse om han vil selge eller ei.

Hvilken del av begrepet "beslutningsmakt" er det dere ikke forstår? :scratch
Har ikke sett noen påstå at selger ikke avgjør om han vil selge eller ikke, bare at selger bestemmer hva markede skal betale

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av TGR »

Vi får vel lande på en "enighet" om at dersom selgers forventninger er for høye, så får han ikke solgt.

Tidvis kan man se en og annen gjenstand på Finn som er priset langt over snittet i markedet, og som ved første øyekast kan se ut til å være overpriset. Men ofte vil man oppdage at akkurat det eksemplaret kan være svært påkostet, evt i eksepsjonelt god stand, det kan være dullet og stelt med langt utover det normale, ha fullstendig og nitidig servicehistorikk, ha vært lagret innomhus i oppvarmede lokaler, har aldri vært kjørt i oppoverbakker eller regnvær osv, og som sådan også da ha en helt annen reell verdi en gjennomsnittet.

Jeg blir litt provosert av denne holdninga om at det er markedet som bestemmer prisen. På samme måte som jeg blir provosert av at ganske mange etterhvert har en holdning om at man aldri skal betale prisantydning, fordi at den alltid er satt for høyt. Det blir jo helt feil, dersom prisantydningen er velbegrunnet.

Og som Bjerknez også demonstrerer i denne saken, så har han en begrunnelse for hvorfor han mener at prisen er riktig. Og det er det altså han som bestemmer. Så får jo da potensielle kjøpere gå i tenkeboks og bestemme seg for om de er enige eller ei.

Peace out :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av simpson »

Jeg har ikke hatt i Bjeknez i tankene. Vet ikke om det er bra eller dårlig pris da jeg ikke skal ha BMW
Men hvis du skal selge noe så er du en tilbyder. En kjøper vurderer om han vil betale det selger forlanger og således bestemmer om han vil kjøpe. Hvis han mener det ikke er verdt prisen så blir det ingen handel og tilbyder er like langt og blir sittende med varen. Så ja selger kan bestemme prisen men kjøper avgjør om det blir salg eller ikke. Hvis du har noe for salg er jo målet nettopp å selge og da må du godta det folk vil gi og ikke motsatt, hvis ikke forlanger du mer enn det er verdt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av AJ »

Selvfølgelig er det selger av en vare eller tjeneste som beslutter prisfastsettelsen. Men det er markedet - kjøpere som selger henvender seg til med sitt prisforlangende for det som er til salgs - som beslutter om de vil kjøpe eller ikke til den prisen selger har besluttet at han vil ha.

Begge parter tar en beslutning og får selger solgt til prisen han ber om, ja, så har selger som markedsaktør lagt prisføringer på markedet.
Får han ikke solgt, men lar seg etter hvert påvirke til å sette ned prisen og får solgt til nedsatt pris, må vi kunne si at kjøperen, som har tatt en beslutning om å vente å se, har (in)direkte påvirket selger med sin beslutningsmakt.
Altså en markedsmekanisme hvor selger og kjøper påvirker hverandre gjensidig i prisfastsettelsen. Ergo; markedsaktørene selger og kjøper utgjør markedet og bestemmer prisen ut fra hvilken grad de lar seg påvirke.

Til slutt vil det selvfølgelig alltid være selger som sitter med den endelige beslutningen om å selge til en gitt pris. Men altså ofte ikke ubetydelig påvirket av beslutninger i markedet.
Mao. markedet som består av markedsaktørene selger og kjøper, bestemmer prisen selv om altså selger gjør den endelige prisfastsettelsesbeslutningen. Alt etter hva og hvor fort markedsaktørene påvirkes av hverandres beslutninger.

:knegg
Jeg bare måtte. Kunne ikke la være... :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - BMW S1000R

Legg inn av simpson »

Du har mye rett i det du sier AJ
Meeen.... ingenting er verdt mer enn det folk vil gi for da blir det ikke solgt. Se på kunst, antikviteter osv. Hva er det verdt? Materialverdien er ofte nærmere null men salgsverdien kan bli høy nettopp fordi NOEN vil betale mye. Men kjøp og salg er komplisert og har blitt utviklet over mange tusen år

Svar