Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 16 sep 2019, 16:06 Er du fornøyd med saga di?
Jeg ble litt skuffet da jeg pakka den ut. Litt mer plast enn jeg hadde trodd, bladet en 1 mm skeivt i forhold til paralellføringen.
Gradene stemmer ganske bra, men det trengs en kalibrering før den er 100%
Synes det var litt for dårlig da dette tross alt er Bosch proffsag.
Saga er helt kanon synes jeg. Men man må huske på at dette er den rimeligste saga til Bosch i proffserien. 4.600 kroner inkludert bord er ikke mye. Men det at det er plast er positivt for min del for da er den litt lettere. Hadde gjort en del research før kjøp så viste dette fra før av ja.

Jeg målte dette her hos meg dagen etter jeg fikk den, da det var en del Youtube videoer som viste at dette burde man gjøre. Men min sag hadde ingen skjevhet vertfall, som jeg kunne måle. For min del ingen big deal uansett, da selv jeg med mine ti tommeltotter kan justere dette, hehe.

Men ja, dem kunne tatt seg bryet med å kalibrert sagen etter produksjon. Der holder jeg med deg. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da var bordsnurrepipelort maskinen og skrustikka samt metallplatene på plass. Prøvde først med tykk dobbeltsidig teip på platene, så får vi se hvordan det holder...

Nå kan jeg snart starte på neste prosjekt, som er hyller under bordet og et eget bord med jul til bordsagen :)
323E7FB2-3926-403F-8079-1585090A9E04.jpeg
4B75D757-0740-4EFB-825B-02D89E36DAD3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rha »

Ser jo ikke gale ut, men åssen blir det når du bikker over på modellfly og vil skratch bygge en sopwith camel på 3 meter i vingespenn? Gleder meg :D
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Rha skrev: 16 sep 2019, 18:10 Ser jo ikke gale ut, men åssen blir det når du bikker over på modellfly og vil skratch bygge en sopwith camel på 3 meter i vingespenn? Gleder meg :D
Går fint ann å bygge noe med tre meter vingespenn i kjellern. Flaskehalsen blir vel egentlig døråpningen.... :knegg

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Sakkle »

Tenkt på noe luft-avtrekk eller støvoppsamling nedi bua di? Trestøv er ikke bra for lungene og ser ut som rommet ikke er så stort så støv-konsentrasjonen i lufta kan fort bli høy.

Er forøvrig kanskje de mest solide hyllene jeg har sett noensinne :twothumbs:
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Du skulle hatt opp en TEK123(evt. TEK100) mellom benken og verktøytavla. Med noen stikk og diverse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 16 sep 2019, 18:17 Tenkt på noe luft-avtrekk eller støvoppsamling nedi bua di? Trestøv er ikke bra for lungene og ser ut som rommet ikke er så stort så støv-konsentrasjonen i lufta kan fort bli høy.

Er forøvrig kanskje de mest solide hyllene jeg har sett noensinne :twothumbs:
Jada, har kjøpt en grovstøvsuger (står under bordet) som kan kobles til de fleste maskinene. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 16 sep 2019, 18:46 Du skulle hatt opp en TEK123(evt. TEK100) mellom benken og verktøytavla. Med noen stikk og diverse.
Det skal legges opp en ny 16amp kurs ned i kjelleren om litt. Venter på elektrikker.
Når det er gjort, så har jeg planer om å gjøre noe med kontaktene ja. Men noe veldig fancy blir det nok ikke. Jeg får se hva det blir til. Det er en del ting som skal på plass før det :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Når elektrikeren først er der, så kan han vel bare hive opp en kanal :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 16 sep 2019, 19:08 Når elektrikeren først er der, så kan han vel bare hive opp en kanal :thumleft
Joda, det kan han sikkert, men det har gått med en del kroner til denne kjelleren nå og langt mer enn jeg egentlig hadde tenkt å bruke. Jeg kommer ikke til å stå der nede 24/7 og jeg kommer heller ikke til å tjene noe penger på denne kjelleren så egentlig er den ganske nedprioritert rent økonomisk, selv om jeg har tatt i et tak akkurat nå.

Jeg ser en slik skinne som absolutt fin å ha, men jeg kan like godt strekke en kontaktfordeler med bryter fra hovedstikket selv og feste denne ett sted. Evt. kan jeg ha to slike fordelere. Legger jeg dem opp litt "smart" så får jeg også skjult ledningene. Dette får jeg ikke gjort hvos jeg skal koble til utstyr til en slik skinne, siden alle ledninger og kontakter da vil synes..

Dessuten så står sagen og en kommende høvelmaskin på den andre siden av rommet og da vil jeg ikek strekke ledninger fra bordet og bort til disse. Så jeg tror at jeg fint klarer å fikse dette på en like bra, eller bedre måte selv.

Når det er sagt må jeg også kjøpe meg en passende stol til et ganske høyt bord, og jeg har planer om å få litt lyd i kjelleren og montere noen høytalere. Dette blir bare noe billig skrap og trolig blir det bare kjøpt en DAB radio eller noe. Litt usikker ennå. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Alternativ kan jeg frese spor i en 2x4 og trekke kabler gjennom denne, samt feste på fordelerkontakt med bryter selv. Ser jo mer hjemmelaget ut selvsagt, men det er liksom hele poenget med dette prosjektet. Jeg vil lage det meste selv. Men oppsett av ny 16amp kurs har jeg jo ikke lov til å gjøre selv. :)

Selv om jeg helt sikkert hadde fått til dette også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser en slik kanal du nevner koster ca. 5-600 kroner. I tillegg kommer kontaktene. Elektrikeren tar seg sikkert en time ekstra for å montere denne inkludert strekk av kabler etc. I tillegg blir det mye støv og skitt på sikt og det er nok ikke bra for disse kontaktene.

Å frese spor i en 2x4, skjule kabler bak denne samt lime/skru på en kontaktfordeler med bryter koster meg ingenting og kan gjøres fullt lovlig. Skulle kontaktene eller fordeleren ryke, så kjøper jeg lett en ny på Clasern.

Det enkle er ofte det beste. :)

Vi har forøvrig slike skinner som du nevner over alt på jobben. Vi tok over bygget etter et firma som drev med telefonsalg (transcom) og der er det skinner i hue ig ræva, med telefonuttak, strøm over alt. Noe skikkelig herk spør du meg. Vi har hattt mye problemer med disse og fellesnevneren er støv. Vi har også hatt røykutvikling i en av disse.

Da har jeg ikke nevnt alle skinnene som har løsnet. Det vil si at kontaktinnsatsene løsner og skyves inn i skinnen. Det blir bare en sabla smørje. Selv om det ser pent ut med en gang etter montering :)

Keep it simple mener nå jeg. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

En liten hvil i byggeprosessen. Naboen hadde fulgt med på prosjektet mitt og stukket innom for å se. Han overleverte en defekt varmluftspistol og lurte på om jeg ville se på denne.

Sikkert ikke noe mer galt enn brudd eller dårlig kontakt på ledning etc. Men jeg har jo det som trengs for å fikse slikt, så jeg sa jeg kunne reparere denne hvis det ikke var noe mer alvorlig galt med den.
E1E378EC-C875-46EF-8CF1-5135FE6DC35E.jpeg
Jeg kjøpte meg også en vinkelsliper i dag. Det er noe jeg av og til har savnet faktisk. En liten søt blåbosch fra Clasern og noen kappeskiver, pusseskiver, stålrondell etc.
55AD073B-F4D4-4557-98F7-EC665BEA4BD1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Varmluftspistolen ble reparert og fikk en innvending vask. Det var en dårlig kontakt i nærheten av varmeskjoldet som var feilen. Jeg fikset også en sprukket del av ledningen. Så pusset jeg blåsetuten så den ble litt blankere. I morgen skal jeg gi den litt mer stell før jeg leverer den tilbake. :thumleft
064720CE-4E5E-4611-8351-EA03AF456343.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Du detailer varmluftpistolen. I like 👍

Svar