Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Er man sikker på at man styrer noe med varierende spenning for tiden? Kanskje? Jeg ser liksom for meg at PWM er noe man typisk bruker. Krever kanskje noe elektronikk på selve demperen. Tenker egentlig at man enklest mulig gjør dette med en justerbar Buck-omformer.

For testing så kan et lab-aggregat komme godt til nytte.


Hvordan går det med tilhengerprosjektet?

Jeg tenkte her om dagen at du kunne lage en trådløs tilhengerkobling jeg da.

Da får du brukt både RF-sendere og mottagere og mikrokontroller med masse fin kode og greier. Så monterer du tilhengerkontakt på tilhenger-enden og tilhengerstøpsel på bil-enden.

To mikrokontrollere kommuniserer over en eller annen enkel protokoll over RF. En som master og en som slave. Med Led-lys på hengeren med lavt strømforbruk.
Så kan du sikkert snekre inn en eller annen form for pæresjekk som trigger CAN i bilen.. Og bil-siden av galskapen er dimensjonert for å lure pæresjekk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Kan også testes på benken i furtebua lenge før bil og henger kommer inn i bildet. Det er behagelig.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Snekker.edvin »

Screenshot_20210717_191753.jpg
Går det bra med deg? Passerte den steden i går kveld og skjønte at de var lenge siden sist jeg har lest bloggen din.
Håper at alt er bra med deg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av AJ »

Snekker.edvin skrev: 17 jul 2021, 19:24 Bilde
Går det bra med deg? Passerte den steden i går kveld og skjønte at de var lenge siden sist jeg har lest bloggen din.
Håper at alt er bra med deg.
Må ha vært samme skilt som jeg også så langs veien for ikke lenge siden. Men husker ikke nå hvor det var... :scratch

Når det gjelder Bjerknez så er vel MC-interessen så og si ikke-eksisterende om dagen, vil jeg tro.
Så da daler nok interessen noe for MCsiden.no også, går jeg ut fra...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Snekker.edvin »

Screenshot_20210717_211327_com.google.android.apps.maps.jpg
Savner de fine prosjektene og debattene
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg en 12V "testlampe" her om dagen, mest for morroskyld. Grønt lys for 12V og rødt lys hvis polariteten er feil. Et fint lite timesprosjekt som ikke kostet meg mer enn maks 2 kroner å lage.
9A308419-EC0F-4FCF-A524-3700A3E609E4.jpeg
8530932D-B40F-446E-A69F-AC5411996685.jpeg
7C99B905-DCF2-4331-9E2E-B9F440EB71E0.jpeg
D03EF916-94F5-4A02-AD0F-E45EC3357920.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Den der falt i smak!

Det som dog er en god grunn til å bruke prøvelampe i utgangspunktet er at en glødepære laster kretsen mer enn et multimeter med høy indremotstand!

Det gjør jo ikke din versjon

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 07 aug 2021, 22:17 Den der falt i smak!

Det som dog er en god grunn til å bruke prøvelampe i utgangspunktet er at en glødepære laster kretsen mer enn et multimeter med høy indremotstand!

Det gjør jo ikke din versjon
Det er sant. På den annen side så bør jo ikke et et batteri fungere optimalt selv om det har spenning nok til å lyse opp en led diode. Men poenget med denne er jo selvsagt ikke å teste selve batteriet men å hurtigtestenkretser for å se om det er strøm der. Har planer om å lage meg en kontinuitet tester også. :)

Men med 1K ohm motstand så laster prøvelampa mi kretsen med rundt 10mA. Med større motstand kan man fint få den til å laste kretsen med ned mot 1mA, men da blir den helt ubrukelig i kretser ned mot 5V. Prøvelampa mi fungerer også i 5V kretser, men da lyser led diodene opp mye svakere.

Man kan selvsagt lage en testlampe som styrer dette selv, men poenget var å lage en superenkel sak som alle med en loddebolt,, led diode og en motstand kan slenge sammen :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

"Arvet" forøvrig denne etter min far. Denne ble produsert i 1971 på Mascot Electronic AS i Fredrikstad. Samme stedet som min far jobbet og som også jeg har jobbet i tidligere.

Jeg fant flere forsynere/adaptere etc. i kjelleren fra den samme tiden, men de andre virket ikke. Denne derimot virker som bare det og jeg har testet den under load og alt virker som det skal. Det eneste jeg har gjort er å pusse disse metallklypene for disse var ganske rustne etter å stått i kjelleren i minst 25-30 år uten å bli brukt.

Jeg måtte også klippe av en liten bit av kabelen i hver ende da denne også hadde gått i oppløsning samt satt på nye ringkabelsko i den andre enden. Lendingen er den samme gamle og den virker overraskende myk og fleksibel til å være så gammel. Til sammenligng er ledningene man kjøper på Biltema MYE stivere enn disse.
IMG_0283.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Har vært litt i kontakt med min feminine side og funnet det perfekte middelet for å merke kontakter etc. med en spesiell farge for å indikere om det er pluss, minus, signal etc.

Jeg har prøvd med alskens tusjer, men disse sitter ikke på hardplast og glatte overflater skikkelig. Jeg har prøvd maling etc. og dette sitter heller ikke. Derimot var det noen som visket meg i øret om at neglelakk funket fint og tørket forholdsvis raskt.

Så da endte det med at jeg gjorde noe jeg aldri noensinne har gjort før. Nemmelig det å sette mine bein på innersiden av dørstokken til en Hennes og Mauritz butikk for å kjøpe neglelakk. Kleint når ho i kassa spurte om jeg var medlem når jeg skulle dra kortet... Fikk litt innovertiss merket jeg...

Men det funket som bare det :)
IMG_3611.JPG
Neglelakk kan også brukes til å vannbeskytte kretskort etc. Dette har blitt testet av flere og man kan regelrett dyppe kretskort i vann mens kretsen kjører uten problemer. Nå er jo uansett ikke det formålet og er nok ikke anbefalt hvis hovedmålet er å bruke ting under vann, men det viser vertfall at det fungerer bra hvis noe skal brukes utendørs :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk med meg en gammel PC fra jobben hjem her om dagen som jeg tenkte jeg skulle ta ut strøforsyneren på og bruke som en justerbar power supply i furtebua.

Jeg har allerede en justerbare power supply og jeg venter en til i posten, så dette blir mest for morroskyld. Uansett så lærer man av det, og slikt fikleri er ren terapi for min del.
IMG_0319.JPG
IMG_0318.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Å i dag fikk jeg disse i postkassen :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg montert (loddet på) motstander og LED diode(r) på kretskortene jeg bestillte. Funker som bare det :twothumbs:
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
I tillegg har jeg ryddet opp i samt sortert kablene fra en gammel stasjonær PC fra jobben som jeg fikk, slik at 3.3V, 5V og 12V er gruppert korrekt. Enkeltkablene man ser på bildet er såkalte sense kabler. Kobler man den grønne til jord så slår forsterkeren seg på. Denne kan derfor kobles til en bryter etc. 

Den blå er -12V og den vil ikke bli brukt. 

De to lilla kablene er strømførende hele tiden så lenge forsterker er koblet til nettkabel og gir 5V. Disse kablene kan derfor feks. brukes til en stanby LED indikator etc. Eller som USB ladeport. 

Den grå gir 5V når grønn kabel er koblet til jord og kan brukes som en "power on" LED indikator etc. 
5.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Kjekt å bruke -12V hvis du skal powre noe med 24V.

Kjekt med en sånn strømforsyning. Brukte slike til å drive forsterkere en periode.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - På stedet hvil i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 13 aug 2021, 18:38 Kjekt å bruke -12V hvis du skal powre noe med 24V.

Kjekt med en sånn strømforsyning. Brukte slike til å drive forsterkere en periode.
På hvilken måte kan det gjøres?

Ja, artig med slike forsterkere. Men det blir jo en forsterker for "gjerrigknarken". Lager den mest for morroskyld. Man får jo kjøpt ferdige benk forsterkere som koster 2-300 kroner.

Sikkerheten er også et problem her. Så ja, jeg ser bakdelene. Men samtidig er det en hobby og da spiller liksom ikke slikt så mye :)

Svar