Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 19 mar 2024, 15:26 Har du ikke målt spenningen da? Trodde du hadde masse bra multimetere :P

Burde ikke måle den spenningen om det blir svart når du trykker på start og batteriet er kæss
Har ikke målt spenning under last. Men det kunne jeg selvsagt gjort.

Men nå går jo alt i svart uansett, så det er vel ganske åpenbart at batteriet er ødelagt, hvis det da ikke er noe annet galt selvsagt. Starter feks...?

Uansett får jeg svar å dette når nytt batteri ankommer :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Kom akkurat hjem og testet med å måle batteriet mens jeg slo på tenningen nå. Målte 12.9V hvilespenning, men når jeg slo på tenningen så falt spenningen til 11.6V.

Jeg prøvde ikke å starte den da jeg ikke orket og hente andre prober til multimeteret. Jeg må nemlig holde cluth inne mens jeg trykker på startknappen etc. men 11.6V med tenningen på tilsier vel uansett mest trolig at batteriet er kaputt.

Jeg har riktignok ikke testet lasten på batteriet gjennom vinteren, men hvilespenningen har jo vært eksepsjonelt bra. Den har ligget på godt over 13V i hele vinter. Den startet også de to første gangene helt fint. Men plutselig var det stopp...

Første gang i hele mitt liv jeg har opplevd batterihavari på noe jeg har eid. Inkludert gamle biler. Selvsagt blir ikke dette dekket av garanti da batteri blir regnet som slitedel og uansett var det kun 1 år garanti på batteriet.

Så da måtte jeg punge it 2.599 norske riksdaler for et nytt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av AJ »

Rart om det skulle være batteriet på en såpass ny sykkel med relativt lav km.stand... :-k

Kanskje årsaken heller er TFT problemet som nevnes her under punkt 1:
https://www.yourmotorgeek.com/triumph-r ... -problems/

Men du har kanskje fått bekreftet at batteriet er kaputt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 19 mar 2024, 16:43 Rart om det skulle være batteriet på en såpass ny sykkel med relativt lav km.stand... :-k

Kanskje årsaken heller er TFT problemet som nevnes her under punkt 1:
https://www.yourmotorgeek.com/triumph-r ... -problems/

Men du har kanskje fått bekreftet at batteriet er kaputt?
Det KAN være AJ, men det blir litt som å lese seg syk på og finne symptomer. Jeg tror ikke jeg skal gjøre det. Jeg satser på at det er batteriet og er det ikke det, så er jo dette uansett en garantisak som trolig uansett blir fikset før sommeren i værste fall. Så dette tar jeg med knusende ro. :)

En ting av gangen :thumleft

Men ja, jeg er enig med deg at det er rart at batteriet er kaputt på en sykkel som er rullet 17.000 km. Jegbhar ikke opplevd det før. Faktisk aldri. Ikke engang på de gamle mopedene jeg har hatt.
Sist redigert av Bjerknez den 19 mar 2024, 17:14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 19 mar 2024, 16:38
Jeg har riktignok ikke testet lasten på batteriet gjennom vinteren, men hvilespenningen har jo vært eksepsjonelt bra. Den har ligget på godt over 13V i hele vinter. Den startet også de to første gangene helt fint. Men plutselig var det stopp...
Så du har startet sykkelen et par ganger tidligere i løpet av vinterdvalen? Det beste er nok å la batteriet være helt i fred frem til første vårturen, det har funket for meg i alle år. Jeg har aldri vedlikeholdsladet batterier om vinteren ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 19 mar 2024, 17:13
Bjerknez skrev: 19 mar 2024, 16:38

Jeg har riktignok ikke testet lasten på batteriet gjennom vinteren, men hvilespenningen har jo vært eksepsjonelt bra. Den har ligget på godt over 13V i hele vinter. Den startet også de to første gangene helt fint. Men plutselig var det stopp...
Så du har startet sykkelen et par ganger tidligere i løpet av vinterdvalen? Det beste er nok å la batteriet være helt i fred frem til første vårturen, det har funket for meg i alle år. Jeg har aldri vedlikeholdsladet batterier om vinteren ;)
Jeg startet den første gangen i mars når jeg skulle vaske den. Jeg startet den også etter vask og tørk for å fordame resten av vannet. Dagen etter skulle jeg kjlre den ut for å pusse og gnikke litt og da bare klikket det når jeg trykket på knappen og alt gikk i svart.

Uansett så måler batteriet 11.6V når tenningen er på. Alt virker med tanke på display etc. når batteriet faller fra 12.9 til 11.6V bare ved å slå på tenning så er det åpenbrt noe galt. Enten er batteriet kaputt som AGM var ganske sikre på, eller så får dem noe å henge fingrene ganske snart :thumleft

Så jeg har ikke startet den gjennom vinteren nei.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Jompa »

Du kan begynne med å lade batteriet.
Hvilespenning over 13 volt høres usannsynlig ut, mellom 12 og 13 er normalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 19 mar 2024, 17:40 Du kan begynne med å lade batteriet.
Hvilespenning over 13 volt høres usannsynlig ut, mellom 12 og 13 er normalt.
Batteriet har stått på lading siden mandag morgen. Tok batteriet ut av laderen før jeg testet i dag.

Hvilespenningen har vært høy gjennom hele vinteren. Vertfall frem til desember måned. Etter det målte jeg ikke batteriet. Lå på over 13V. Tror jegbhar bildebevis tidligere i tråden her.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Bare glem det. Jeg sjekket tidligere post nå. Det er jeg som roter. 12.9V var hvilespenningen sist jeg sjekket. :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Her er posten:
viewtopic.php?p=420007#p420007

Målt 27.november.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Å her målte jeg det 31. desember

viewtopic.php?p=421094#p421094

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Å her målte jeg det 12. februar.

viewtopic.php?p=422762#p422762

Toalmar
Innlegg: 346
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 19 mar 2024, 16:38 Kom akkurat hjem og testet med å måle batteriet mens jeg slo på tenningen nå. Målte 12.9V hvilespenning, men når jeg slo på tenningen så falt spenningen til 11.6V.

Jeg prøvde ikke å starte den da jeg ikke orket og hente andre prober til multimeteret. Jeg må nemlig holde cluth inne mens jeg trykker på startknappen etc. men 11.6V med tenningen på tilsier vel uansett mest trolig at batteriet er kaputt.

Jeg har riktignok ikke testet lasten på batteriet gjennom vinteren, men hvilespenningen har jo vært eksepsjonelt bra. Den har ligget på godt over 13V i hele vinter. Den startet også de to første gangene helt fint. Men plutselig var det stopp...

Første gang i hele mitt liv jeg har opplevd batterihavari på noe jeg har eid. Inkludert gamle biler. Selvsagt blir ikke dette dekket av garanti da batteri blir regnet som slitedel og uansett var det kun 1 år garanti på batteriet.

Så da måtte jeg punge it 2.599 norske riksdaler for et nytt.
Det var da en svært høy pris. Er det da original batteri?
Har du eventuelt sjekket pris på tilsvarende fra andre?
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 19 mar 2024, 21:00
Bjerknez skrev: 19 mar 2024, 16:38 Kom akkurat hjem og testet med å måle batteriet mens jeg slo på tenningen nå. Målte 12.9V hvilespenning, men når jeg slo på tenningen så falt spenningen til 11.6V.

Jeg prøvde ikke å starte den da jeg ikke orket og hente andre prober til multimeteret. Jeg må nemlig holde cluth inne mens jeg trykker på startknappen etc. men 11.6V med tenningen på tilsier vel uansett mest trolig at batteriet er kaputt.

Jeg har riktignok ikke testet lasten på batteriet gjennom vinteren, men hvilespenningen har jo vært eksepsjonelt bra. Den har ligget på godt over 13V i hele vinter. Den startet også de to første gangene helt fint. Men plutselig var det stopp...

Første gang i hele mitt liv jeg har opplevd batterihavari på noe jeg har eid. Inkludert gamle biler. Selvsagt blir ikke dette dekket av garanti da batteri blir regnet som slitedel og uansett var det kun 1 år garanti på batteriet.

Så da måtte jeg punge it 2.599 norske riksdaler for et nytt.
Det var da en svært høy pris. Er det da original batteri?
Har du eventuelt sjekket pris på tilsvarende fra andre?
I følge AGM er det er Yuasa batteri vertfall. Om det er bra eller ikke aner jeg ikke, men jeg fikk pengene tilbake hvis det ikke fikset problemet. Så får vi se om det hjelper. Hvis ikke, så får dem komme og hente den samt finne problemet :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av FredrikE24 »

Høres for meg ut som en celle har gått, det er noe som kan skje det, brått og uventet. Skjedde på sykkelen min andre året jeg eide den. Da var dog batteriet 16 år gammelt, men har opplevd det på to biler også. Aldri på et Sønnak Exide eller Biltema-batteri forøvrig. På bil sverger jeg til Biltema sølvkalsium. Batteriet i mine foreldres BMW av den typen har stått i mine to tidligere biler som begge er vraket. Fortsatt i toppform. Nærmer seg vel 15 år.

Hvilken lader har du? Var en sånn Defa-sak? Eller Exide? Spørsmålet er om dette med vedlikeholdslading over lang tid er noe smart om ikke ladestyringen er intelligent nok.

Svar