Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg sier ikke mer...


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Jompa skrev: 21 jan 2018, 23:12
Stian87 skrev: 21 jan 2018, 23:03
Jompa skrev: 21 jan 2018, 19:27Ikke for å sabotere Bjerknezs slanking, men jeg steker alltid biffen uten salt og krydder.
Den blir mye saftigere og mørere da. Så får hver enkelt salte og krydre etter egen smak når kjøttet ligger på tallerkenen.
Hadde vært interessant om du hadde en kulinarisk artikkel å vise til der. Noe av utfordringen med å salte etter steking er at i min erfaring vil kjøttet smake salt i stedet for at saltet fremhever kjøttets egen smak.
Kun egen erfaring, som jeg ikke føler det minste behov for å dokumentere. Men... det kan hende at jeg steker biffen feil :-k
Ok, bare nysgjerrig på om du hadde det fra et sted :thumleft

Angående dette med salt kjellv: salt har helt klart den egenskapen, men du skal bruke ganske mye før det begynner å trekke ut fuktighet som ligger inne i kjøttet. Jeg har personlig aldri hatt noe problem med at biffen ikke er saftig nok. Men det er klart at fremgangsmåten ved steking og hviletid vil være avgjørende faktorer her.
http://www.finecooking.com/article/the-science-of-salt

Lite utdrag om salting av kjøtt:

Grilled meats Seasoning meats with salt or a salty spice rub draws out protein-rich juice that dries on the surface during cooking, creating a crisp, deeply seasoned crust.

Denne effekten får man ikke ved å salte i etterkant, da saltet i større grad kun smaker salt
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KåreDump »

Stian87 skrev: 22 jan 2018, 09:57 Angående dette med salt kjellv: salt har helt klart den egenskapen, men du skal bruke ganske mye før det begynner å trekke ut fuktighet som ligger inne i kjøttet.
Du har helt rett her Stian87!!
Myten om at man ikke skal salte før steking er nettopp det, en myte!
For å tørke ut kjøtt trenger du mengder salt og ikke minst tid!

En annen ting som jeg stusser over er at selv erfarne kokke fremdeles av og til forteller oss at vi skal brune kjøttet i stekepanna før vi steiker kjøttet i ovn (eller sous vide), fordi det lukker porene og gjør at kjøttet blir mer saftig!
Dette er også det reneste svada!!

Det har absolutt noe for seg å brune kjøttet først, men det har ingen ting med lukking av porer å gjøre!
Stekeskorpen gir smak, thats it!!
Det har rett og slett med den kraramelliseringen (Maillard-effekten) man kun oppnår ved høy temperatur!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker at når mateksperter (se video over) synes maten rett fra Mc Donalds er god, uten at de vet at det er fra Mc.Donalds og samtidig står og håner kjeden, så kan såkalte mateksperter ta seg en bolle. Det går nesten en sport i å misslike junkfood.

En hamburgermeny fra Mac'ern er uansett ti ganger bedre enn den ihjeltrukkede Wienerpølsa i tørt brød fra Statoil. Det eneste som redder pølsas ære er en god dose tilbehør som Ketchup/Sennep eller andre remedier.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Hehe, helt klart KåreDump. Dette med porene er noe forbanna piss. :lol

Ja jeg er enig i det bjerknez, personlig synes jeg ikke maten fra macern er all verdens, men dette har mye med kvaliteten på en del av råvarene å gjøre. Om de hadde brukt mer kjøtt på burgeren, ferskere sylteagurker, ferskere grønnsaker hadde det vært helt allright. Streetfood, som junkfood egentlig faller i kategorien under er absolutt noe av det mest smakfulle man kan spise. Det er imidlertid en vesensforskjell mellom en skikkelig Reuben sandwich og en blings, akkuratt som det er en vesensforskjell mellom en burger på macern og på kverneriet. Det handler om råvarer og kunnskap. Dette reflekteres i pris og tid det tar å lage maten, uten at det trenger å ta all verden av tid å lage en burger.

Spiser på macern en gang i blant selv, men velger som regel ikke bigmac, denne homestyle serien de har hatt, særlig den som het homestyle juicy med trøffelmajones var meget god.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg spiser sjelden på mac'ern selv jeg, men det er fordi jeg synes det er for dyrt i forhold til mengde mat og jeg liker heller ikke å sitte i sterile lokaler fult av ketchup og klin over alt samt unger som skriker. Drive in er bedre, men strengt tatt ikke noe fan av mac'ern jeg heller.

Peppes Pizza derimot... mmmmmmmmm :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KåreDump »

Faller av og til for fristelsen og dropper innom McDonalds, Burger King, eller lignende sjapper.
Smaken er ikke den verste, men får bestandig en følelse av å være rulla inn i smult etter hvert besøk!
Mulig det er innbilning, men jeg føler meg klissete!!
Bjerknez skrev: 22 jan 2018, 13:04 Jeg tenker at når mateksperter (se video over) synes maten rett fra Mc Donalds er god, uten at de vet at det er fra Mc.Donalds og samtidig står og håner kjeden, så kan såkalte mateksperter ta seg en bolle. Det går nesten en sport i å misslike junkfood.
Tror terskelen for å kalle seg ekspert er rimelig lav!
Mange "eksperter" blir rimelig kjapt avkledd i blindtester.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Det tror jeg også, og derfor tror jeg også de fleste her inne ikke hadde klart og smake forskjell på "flott" kjøtt vs "billig" kjøtt.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 22 jan 2018, 14:27 Det tror jeg også, og derfor tror jeg også de fleste her inne ikke hadde klart og smake forskjell på "flott" kjøtt vs "billig" kjøtt.
Det har du nok helt rett i Bjerknez. Skulle nok kunne kjent forskjell på kjøtt fra forskjellige deler av kua, eller kyllingen, og fra forskjellige dyr. Men et godt eksempel er at man i Norge får kjøtt fra storfe, som kan være fra ku eller okse. Kvaliteten kan være svært varierende, du kan ofte merke det på mørhet marmoreringsgrad osv. Dette vil nok være vanskelig for de fleste, inkludert meg selv å kjenne forskjellen på. Men jeg skal nok greie å både smake og se forskjell på kjøtt fra norsk ku/okse og et stykke Wagu/Kobe... :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Haha...synes jeg ser det. En jeng mc folk sitter å glufser i seg kjøtt mens den ene sier "det stykket her var nok fra venstre baklår" :)'

Yeah right!

Jeg tør vedde ganske mange penger på at noen her inne hadde fått full pott i en slik blindtest. Alt har med tilberedningen å gjøre (tror jeg) samt salting og krydring etc. Skal man få noe smak av kjøtt så må det tilberedes skikkelig og da er det jo ikke kjøttet i seg selv som gir smaken men krydderet som legges på i etterkant :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av KåreDump »

Joda, det kan være problematisk å skille en kalvebog fra et lår fra en okse osv...

I Norge er vi i grunn ganske noldus når det kommer til kjøtt. Vi tror atomagisk at biffkjøtt er best, i alle fall om det står Gilde på pakken.
Helt feil!! Gilde-biff er bingo, du vet ikke hva slags kjøtt du får (kan være ku, kalv, eller okse), og mørhetsskalaen deres.... den er helt på jordet!
Har kjøpt biff som etter skalaen skulle være mør som smør, men minnet mer om sålene på mine to år gamle Converse (både i smak og tekstur)!!

Dessuten er stort sett alt biffkjøtt det som er minst smakfullt, men kjappest å tilberede.
Det er mye av "billigkjøttet" som er mye mer smakfullt, men det tar lengre å tilberede det rett!

Det er slett ikke bare krydder som gir smak!! Mesteparten av smaken kommer fra fettet, jo feitere/mer marmorert kjøtt desto mer smak!
Det er jo bare å tenke over hvilke deler man koker kraft av.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Hehe, skulle nok greid å kjenne forskjell på indrefilet og entrecote f.eks, men det er klart at det hjelper å se stykket også. Full pott i blindtest mellom de forskjellige delene av kua skulle nok holde hardt
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 22 jan 2018, 16:20 Full pott i blindtest mellom de forskjellige delene av kua skulle nok holde hardt
Det er faktisk ikke mulig! Det som har størst betydning for smaken er hvordan dyret har levd og hva det har spist. Det står det ingen ting om på pakken du kjøper.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Jompa »

Her har du, Bjerknez, fortalt oss at du er i gang med en skikkelig hestekur, og så jabber vi i vei om mat.
Regnr med at det er skikkelig motiverende :crazy: :lol :twisted
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 22 jan 2018, 18:03 Her har du, Bjerknez, fortalt oss at du er i gang med en skikkelig hestekur, og så jabber vi i vei om mat.
Regnr med at det er skikkelig motiverende :crazy: :lol :twisted
Haha, det gjør meg ingenting jompa. Jeg har stålkontroll på den biten og vil definitivt aldri misslykkes. Dette er ikke et forsøk på og ned. Jeg kommer garantert til å gå ned 30 kg :thumleft

Folk kan friste meg så mye dem vil, men gleden av å lykkes overgår det meste annet, så her er det bare å klinke til med diskusjoner om de saftigste rettene. Gjerne med bilder også :thumleft

Svar