Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk denne i posten i dag.
D10B70CE-25D2-4A76-A9AC-4A6DD727D066.jpeg
Dette er en varmepistol med temperaturjustering som skal brukes til random ting i furtebua. I hovedsakt til å lodde av komponenter etc. :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da er varmluftspistolen på plass i furtebua. I morgen skal jeg rydde litt samt organisere litt på benken. For nå begynner det å bli mye rot der...
5C1A16CD-E4D1-4B2F-9529-A3F7AD7B8314.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 01 sep 2022, 21:45
Toalmar skrev: 01 sep 2022, 19:51
Bjerknez skrev: 01 sep 2022, 11:13 Søk på «MaAnt D1» på aliexpress.

Da får du opp pennen. Du får den i foskjellige størrelser. Kun pennen får du fra 42 kroner +frakt og moms som betales i kassen.
Takk for tipset, da er det en på vei til meg :)
Det var så lite :)

Merk at dette ikke er en Dremel erstatter. Til det er den for svak. Men har testet den litt og den kutter fint tynne gjenstander etc. men denne er kun til presisjonsjobber. Jeg vil bruke den til å fjerne baner på kretskort og generelt til elektronikk.

Du kan se en review av den her:
https://youtu.be/pSuaS11QeWY
Har en Dremel i skapet som brukes svært lite. Kan være godt å ha en liten som denne,. Har ikke noe spesielt å bruke den til, men man vet ikke, og til den prisen :)
Vespa 300 GTS 2011 modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Man kan sikkert gravere med den, polere små gjenstander etc. viser til videoen jeg postet lenger opp vedrørende bruk til elektronikk etc. tror jeg betalte 142 kroner for min. Kjøpte den største pakka. Inkludert frakt. Det er den verdt.

Jeg bruker dremel inni mellom, men den blir alt for grov med tanke på erstatning for denne lille pennen. Den lille pennen kapper fint 1mm plastikk vertfall. Testet i går. Men på 1mm aluminiumsplater tror jeg du må beregne ekstra tid.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Tro det eller ei, det ser kanskje ikke slik ut, men så ryddig har det aldri vært på arbeidsbenken i furtebua på veldig lenge :lol
B89ADB5D-7657-4A0D-9984-4747A2EA67AB.jpeg
Nytt siden sist er forøvrig en tinnsuger og en varmluftspistol. Selvsagt fra Kina. Fungerer som bare det :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av JoeHugin »

Nydelig arbeidsbenk, hadde ikke forventet å finne oscilloskoper og lab-PSUer på et MC forum 😅 Digger det!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 04 sep 2022, 11:34 Nydelig arbeidsbenk, hadde ikke forventet å finne oscilloskoper og lab-PSUer på et MC forum 😅 Digger det!
Takk for det :)

"Nydelig" vet jeg ikke. Det er generelt ganske stappet og rotete på benken, men jeg vet nå vertfall hvor jeg finner tingene mine :lol

Driver og pusler litt med elektronikk og mikrokontrollere etc. på fritiden. Bare for hobby og jeg må (om jeg får si det selv) si at jeg har lært ganske mye grunnleggende innenfor elektronikk og programmering av mikrokontrollere de siste to årene.

Her er forøvrig en av tingene jeg har kokt sammen i furtebua selvsagt med god hjelp fra Youtube. Det er ikke min oppfinnelse dette, men det er nå vertfall et produkt jeg ikke kan se selges noe sted i verden:

https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/

JoeHugin
Innlegg: 204
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av JoeHugin »

Bjerknez skrev: 04 sep 2022, 12:01
JoeHugin skrev: 04 sep 2022, 11:34 Nydelig arbeidsbenk, hadde ikke forventet å finne oscilloskoper og lab-PSUer på et MC forum 😅 Digger det!
Takk for det :)

"Nydelig" vet jeg ikke. Det er generelt ganske stappet og rotete på benken, men jeg vet nå vertfall hvor jeg finner tingene mine :lol

Driver og pusler litt med elektronikk og mikrokontrollere etc. på fritiden. Bare for hobby og jeg må (om jeg får si det selv) si at jeg har lært ganske mye grunnleggende innenfor elektronikk og programmering av mikrokontrollere de siste to årene.

Her er forøvrig en av tingene jeg har kokt sammen i furtebua selvsagt med god hjelp fra Youtube. Det er ikke min oppfinnelse dette, men det er nå vertfall et produkt jeg ikke kan se selges noe sted i verden:

https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/
Jeg mener en "testbenk" skal preges av organisert kaos. Man må finne det man skal ha når man skal ha det.

Morsomt å lære seg sånt, har drevet med det i noen år selv - problemet mitt er at jeg har 10 millioner interesseområder, så sliter med å gjøre ferdig prosjekter 😅

Kul og veldig bred hjemmeside du har også.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

JoeHugin skrev: 04 sep 2022, 14:20
Bjerknez skrev: 04 sep 2022, 12:01
JoeHugin skrev: 04 sep 2022, 11:34 Nydelig arbeidsbenk, hadde ikke forventet å finne oscilloskoper og lab-PSUer på et MC forum 😅 Digger det!
Takk for det :)

"Nydelig" vet jeg ikke. Det er generelt ganske stappet og rotete på benken, men jeg vet nå vertfall hvor jeg finner tingene mine :lol

Driver og pusler litt med elektronikk og mikrokontrollere etc. på fritiden. Bare for hobby og jeg må (om jeg får si det selv) si at jeg har lært ganske mye grunnleggende innenfor elektronikk og programmering av mikrokontrollere de siste to årene.

Her er forøvrig en av tingene jeg har kokt sammen i furtebua selvsagt med god hjelp fra Youtube. Det er ikke min oppfinnelse dette, men det er nå vertfall et produkt jeg ikke kan se selges noe sted i verden:

https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/
Jeg mener en "testbenk" skal preges av organisert kaos. Man må finne det man skal ha når man skal ha det.

Morsomt å lære seg sånt, har drevet med det i noen år selv - problemet mitt er at jeg har 10 millioner interesseområder, så sliter med å gjøre ferdig prosjekter 😅

Kul og veldig bred hjemmeside du har også.
Takk for det :thumleft

Ja, det er mange prosjekter som går i vasken hos meg også. Men det er en del av morroa. :)

Noen ganger går jeg i furtebua og bare tar meg en kaffe og surfer litt på nett og småpusler litt, mens andre ganger så starter jeg prosjekter som gjerne kan ta flere uker, før jeg evt. dumper dem for andre ting jeg ønsker å starte opp i mellomtiden. Å slik går no dagan :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

En ting er sikkert. Når det gjelder multimeter prober så sverger jeg til Probemaster. En av få ganger jeg foretrekker dyrt over billig.
8037F69A-222B-490C-9138-42B4E4E4630A.jpeg
E67C91F0-8612-44FE-A80F-31CFF3899021.jpeg
028659E5-A8F8-44F6-AB8E-D1ACBFFD8AAA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Monterte en bryter på kabelen til varmluftspistolen jeg kjøpte i går så jeg slipper og dra ut og inn kontakten hver gang jeg ikke bruker den/ikke bruker den. Litt mer hendig med en bryter.
IMG_1464.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg kjøpt meg lenger apparatkabler (3 meter) og en hvit liten tvbenk hylle som passer på kjellerbordet som jeg skal ha lab psu'ene og osiloskopet samt multimeter og loddestasjon i. For å få det litt mer organisert og for å få LITT bedre plass på bordet.

Jeg skal også på sikt bore hull i bordet for å trekke kabler igjennom så ikke disse blir liggende over bordplaten.

Det får bli et lite helgeprosjekt, siden hyllen må modifiseres en smule for å få plass til multimeter og oscilloscope i nederste hylle da denne er kun 17cm. Høy. I midterste hylle skal jeg ha de tre lab psu'ene ved siden av hverandre og toppen blir stående tom, inntil videre. Kjekt å ha et sted å sette feks. Andre ting jeg kommer til å kjøpe på sikt. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Så hva gjør man når en er rastløs midt på natten og tenker på prosjektet i furtebua vedrørende organisering samt montering av ny hylle på benken etc?

Jo, man setter i gang, slik at alt er mer eller mindre klart til helgen.

Slik så det altså ut før jeg begynte:
1.JPG
Jeg fjernet det meste som sto på bordet slik at jeg kunne t bort det brune papiret på bordet.
2.JPG
Grunnen til papiret var at jeg i utgangspunktet var usikker på hva jeg skulle bruke dette bordet til. Jeg så for meg litt mekking etc. og monterte derfor slike stålplater, som ble dekket av gråpapir når jeg skulle prøve meg litt på elektronikk, og etter det ble den liggende...
3.JPG
Så jeg fjernet disse også, samt de to varmelampene i taket. Disse ble ikke mye brukt da poenget med disse var å leke meg litt med epoxy og herding og epoxy krever temperaturer over 20 grader for å herde skikkelig.
4.JPG
Hylla som jeg kjøpte brukt via Finn fra en lokal person til den nette sum av 50 kroner passet bra. Jeg skulle i utgangspunktet modifisere den den litt ved å flytte den midterste hyllen litt lenger opp for å få plass til Brymen multimeteret under, men det hadde blitt for mye støy klokken 02:00 på natten så jeg droppet det.

Så slik ser det foreløpige ferdige resultatet ut:
5.JPG
Jeg fikk LITT bedre plass og ikke minst ser det mer organisert ut og jeg har de tingene jeg bruker nærmere rekkevidde etc. Må si meg godt fornøyd med nattens innsats i furtebua :)

Benken jeg bygde for tre år siden er bunnsolid og henger på en måte på veggen med støttebein forran. Hele benken er bygget med 50x100mm plank og bordplaten består av ca. 20 stk. 50x50mm lengder som er limt og skrudd i hverandre og overflaten er høvlet og malt med spesiell gulvbeis som er enormt slitesterk.

Man kunne regelrett ha parkert en bil på dette bordet. Det amme gjelder forøvrig hyllene ved siden av bordet, som også er bygget med 50x50mm og 50x100mm plank. Alt er skrudd OG limt. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk også litt "Solder mask" (usikker på hva alle disse benevnelsene av produkter er på norsk). Det er altså en slags "epoxy" man bruker på kretskort for å isolere baner som ligger åpne. Kan også brukes som "lim" for å feste småting til kretskort. Herdes ved hjelp av UV lys.

Desverre var den medfølgende lykten med UV lys i beste fall lite effektiv, så en ny 10W UV lykt er bestillt og på vei i posten :)
6.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar