Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 24 mar 2020, 14:50 Blir spennende å høre hvordan den fungerer. Har sett mye bra om den på nettet.

Hva slags strømforsyning skal du bruke på den?
Bruker den som følger med tenker jeg. Tror den er på 19 volt eller noe. Den lille TS100 loddebolten skal jo faktisk være like effektiv som langt dyrere loddestasjoner har jeg sett. Denne er på 65watt og er ikek stort større enn en sprittusj. Den er også mye raskere til å varme seg opp etc.

Den er jo ikke gratis, selv fra Kina. Tror jeg betalte 650 kroner inkludert frakt. Men så har jeg også bestillt 7-8 loddespisser i tillegg. :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av oivindg »

Visste ikke at det følger med strømforsyning. De jeg har sett på YouTube er bare loddebolt og kabel.

19V bør holde i massevis.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Sjekket nå. Er på 24 volt den som følger med og leverer 3 ampere. Joda, jeg tror man får den i forskjellige pakker. Jeg kjøpte selvsagt den største hvor også batteri følger med. Om jeg kommer til å bruke batteriet vet jeg ikke, men vertfall ikke til loddebolten. :)

Men du kan jo i utgangspunktet fyre denne med en hvilken som helst strømforsyning, bare man ikke bruker over maks volt som er 24v.

EDIT:
Ser at det står at den må fyres med minst 12V.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Mottok som nevnt denne herligheten i dag:
ts100.JPG
Førsteinntrykket mitt er at denne er minst like kraftig som den jeg har (som du ser i bakgrunnen på bildet over) som er en loddestasjon kjøpt på Clasern for sikkert 7 år siden. Forskjellen er at denne er langt langt mindre men allikevel kraftigere. Imponerende!

Den eneste bakdelen med en slik liten loddebolt er nok mangelen på en skikkelig "stand" til svamp og for å holde loddebolten. Den bittelille saken som følger med er alt for lett og man kan ikke rense tippen uten at man drar den rundt på bordet.

Så derfor gikk jeg også i innkjøp av denne loddestasjonen inkludert en skikkelig "stand":
https://www.aliexpress.com/item/3282050 ... hweb201603_

Denne er nok ikke vesentlig mye kraftigere enn TS100 vil jeg tro, men ergonomien er bedre og den tar litt mindre plass enn den jeg har da den jeg har nå er en loddestasjon med fast stand.

Jeg har sett en del tester av både Weller og Hakko og disse imponerer ikke nevneverdig i forhold til prisen. Det er vertfall det testerne på Youtube sier, inkludert en Elektroingeniør. Spesielt ikke til hobbybruk.

Den jeg har skal jeg gi bort til en kompis som så vidt har begynt å lodde litt. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

I furtebua er det alltid liv! :)

Ble noen sene kveldstimer i går hvor jeg bestemte meg for å gjøre ferdig selve koblingene samt lodding av det første prosjektet jeg startet. Jeg har flakket mye frem og tilbake vedrørende hvordan det skulle bli, men bestemte meg i går for bare å få det sammen, ellers så blir det prosjekter stående halvferdig over alt.

Så hva er målet med dette prosjektet og hva er det jeg lager?
Planen min er å lage en slags "sentral" i kjelleren. En plastboks (koblingsboks) som skal henges på veggen og innmaten i denne skal styre temperatur ved å slå av/på vifteovn samt mulighet for manuell overstyring via en app på telefonen ved behov.

Koblingsboksen skal også få en innfelt LCD skjerm som viser temperaturen i sanntid med 5 sek. intervaller samt luftfuktighet. Dette vises også i appen på mobilen uansett hvor i verden jeg befinner meg. (nesten da vertfall...)

Det er også installert en egen enhet inne i boksen som skal styre temperaturen inne i selve boksen. Hvis noe blir overopphetet skal jeg bli varslet og det høres en alarm i boksen samt at LED dioder begynner å blinke rødt. Jeg vil også få en varsel direkte på telefonen hvis dette skjer.

Det er altså to separate kretskort inne i denne koblingsboksen med hver sin micro controller. Den ene har en ESP32 og den andre en Wemos D1 Mini. Den ene av dem styrer det meste, men den andre kontrollerer bare temperaturen inne i denne boksen.

Under ser du bilde av hovedenheten som nå er loddet og koblet ferdig, samt testet og alt virker(!) Jeg vinner nok ingen designpris her, men alt dette vil bli skjult inne i koblingsboksen uansett.
IMG_2498.jpg
IMG_2501.jpg
Under ser dere også bilde av den andre enheten som kun skal overvåke temperaturen inne i selve boksen. Lagde denne egentlig litt for morroskyld, men det ble en artig greie og jeg lærer jo mye av dette.
IMG_2502.jpg
Nå gjenstår det bare og skjøre ut hull til LCD displayet i boksen samt koble til sensorer og plassere dem der dem skal være og henge den opp på veggen.

Litt artig dette... For 4 mnd. siden visste jeg ikke hva en Arduino var og langt mindre om hvordan man programmerer disse. Nå har jeg testet ut flere micro controllere og funnet ut at Arduino er vel og bra, men at det finnes mer effektive moduler der ute som feks. ESP32 og Wemos D1 Mini som også har innebygget WiFi/Bluetooth etc. Men alt til sitt bruk.

Jeg er fortsatt ikke noen proff programmerer og det kommer jeg heller aldri til å bli. Det er mye klipp og lim av koder, men nå vet jeg vertfall hvordan koden henger sammen og hvordan ting fungerer, så nå kan jeg vel ved hjelp av internett programmere hva som helst vil jeg tro.

Blir artig å teste dette når alt er helt ferdig og henger på veggen. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av ELO1973 »

Dette minner litt om gjæringstemperatur-kontrolleren jeg laget - styrte hhv. varme og kjøling med SolidState-relé.
Hva skal du bruke for å styre vifteovn?
Ellers brukte jeg en undersentral fra Biltema som prosjektboks. Monterte også et par 10A-automater fra BT på skinnnen inni boksen for alt som var 230V-relatert...kan jo være en idé :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

ELO1973 skrev: 27 mar 2020, 10:03 Dette minner litt om gjæringstemperatur-kontrolleren jeg laget - styrte hhv. varme og kjøling med SolidState-relé.
Hva skal du bruke for å styre vifteovn?
Ellers brukte jeg en undersentral fra Biltema som prosjektboks. Monterte også et par 10A-automater fra BT på skinnnen inni boksen for alt som var 230V-relatert...kan jo være en idé :-k
Vifteovnen skal styres med et rele som jeg fester på ledningen samens med en wifi modul (Wemos D1 Mini). Mulig jeg også putter dette inn i en boks. Vi snakker jo 220v her og 10 ampere. Dette er dog den siste delen av prosjektet. Frem til denne er klar så styrer jeg vifteovn med en slik Wifi kontakt fra Clasern med Clasern sin app. Funker forsåvidt fint den, men det er en standalone sak som ikek snakker sammen med det andre jeg har laget.

Jeg holder meg nok til 12v og under det for min del. Jeg er ingen elektriker og føler vel ikke jeg har lyst til å drive med så mye sterkstrøm.

Derimot skal jeg leke litt med tanken på og bruke en Logic Level Mosfet i steden for Rele. :)

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av ELO1973 »

Bjerknez skrev: 27 mar 2020, 10:08 Derimot skal jeg leke litt med tanken på og bruke en Logic Level Mosfet i steden for Rele. :)
OK, jeg brukte et par sånne fra ebay
https://www.electronics-tutorials.ws/po ... relay.html
Optoisolerte transistorbaserte switcher ferdig i en boks, som kan swithces fra 3V og oppover.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Vet ikke helt hva dette er i forhold til Mosfet som jeg tenker på...?

Kan man styre source med PWM med den du linket til?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av FredrikE24 »

Du kan pulsbredde modulere sourcen på Solid-State-relléer ja. Etter mitt skjønn er det best og gå for SSR.

Det viktige er at lasten må være vekselstrøm.
Sist redigert av FredrikE24 den 27 mar 2020, 14:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 mar 2020, 14:10 Du kan pulsbredde modulere sourcen på Solid-State-relléer ja. Etter mitt skjønn er det best og gå for SSR.
Dette er i såfall noe jeg må lese mere om... :vs

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er imidlertid viktig å benytte vekselstrømslaster.

Jeg har god erfaring med trykkregulering i en stor tank i et vannbårent varmesystem. 1MW(Megawatt) med elektrisk varme styrt med Solid state relleer fordelt på 8 kolber. Relleene rakler ut og inn uten problem for å ligge å vedlikeholde et bestemt overtrykk med en PID-regulator som gjeter systemet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22860
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 mar 2020, 14:15 Det er imidlertid viktig å benytte vekselstrømslaster.

Jeg har god erfaring med trykkregulering i en stor tank i et vannbårent varmesystem. 1MW(Megawatt) med elektrisk varme styrt med Solid state relleer fordelt på 8 kolber. Relleene rakler ut og inn uten problem for å ligge å vedlikeholde et bestemt overtrykk med en PID-regulator som gjeter systemet.
Menneh.... nå driver jeg med 3.3 og 5v da og ikke vekselsstrøm etc. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av FredrikE24 »

Skal ikke styre en ovn?

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av ELO1973 »

Trodde ikke SSR var så glade i PWM jeg....at de slet litt med å henge med når frekvensen ble litt høy?...men kan ha lest/husket feil :-)

Svar