Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

ejs skrev: 04 jan 2022, 08:48 Du kan jo starte med å bygge deg en Reprap Mendel 3d printer 😇
Usikker på om denne er bra eller dårlig eller om det var ironi eller ei, men å bygge en 3D printer selv sitter nok uansett langt inne :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 04 jan 2022, 14:46
ejs skrev: 04 jan 2022, 08:48 Du kan jo starte med å bygge deg en Reprap Mendel 3d printer 😇
Usikker på om denne er bra eller dårlig eller om det var ironi eller ei, men å bygge en 3D printer selv sitter nok uansett langt inne :)
Min første 3D printer bygde jeg selv (noen år siden), tenkte at jeg like godt kunne gjøre det for å lettere forstå hvordan feilsøke senere osv.
Bratt læringskurve, men den funket faktisk ganske bra. Etter en del modifikasjoner ble den bare bedre og bedre.
Trodde du digget å fikle med elektronikk o.l. jeg Bjerknez :D Men det er mulig du ikke gidder å bruke tid på akkurat det, men heller bruke kreativiteten din på å designe og printe nyttige ting til de diverse prosjektene dine ;)
Creality er vel et av de merkene som har gjort dette til "allemansseie" uten at det koster ut av hvitøye og har en del modeller som er enkle å ha med å gjøre. Også er de bygget med mye "standard" komponenter og design som gjør evt. modifikasjoner litt enklere.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes du skal bygge din egen printer i furtebua som jeg nevnte på forrige side.

Du har programmert mikrokontrollere tidligere, har du ikke? Stepmotorer, akser og masse moro.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, har desverre ikke tid til større prosjekter og Gammelsmurfen svarer egentlig på det jeg skriver. For meg er ikke kunststykket og printe ut en liten plastbit noe som trigger veldig med tanke på tiden det tar og sette seg inn i alt dette. Designbiten er dog mer interessant. Man kan bestille slike 3D prints i proff kvalitet av designet man har laget på nett for en billig penge og da ser jeg ingen grunn til at jeg skal lage meg en hjemmemekket printer til dette. :)

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av olela »

Bjerknez skrev: 06 jan 2022, 00:30 Man kan bestille slike 3D prints i proff kvalitet av designet man har laget på nett for en billig penge
Hei
Har du noen gode eksempler på slike sider? Jeg bestiller en del 3D print på jobb, for det meste i PA12 og kobber. Bruker for det meste Materialise og Protiq til dette, men er alltid åpen for nye forslag...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

olela skrev: 06 jan 2022, 07:39
Bjerknez skrev: 06 jan 2022, 00:30 Man kan bestille slike 3D prints i proff kvalitet av designet man har laget på nett for en billig penge
Hei
Har du noen gode eksempler på slike sider? Jeg bestiller en del 3D print på jobb, for det meste i PA12 og kobber. Bruker for det meste Materialise og Protiq til dette, men er alltid åpen for nye forslag...
PCBway er en av dem jeg vet om. Er ganske overbevist om at dem ikke er dem eneste. Disse har spesielaisert seg for levering til privatpersoner og prisene er egentlig veldig bra synes jeg.

https://www.pcbway.com/rapid-prototypin ... ercode=TOP

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Har du forsøkt å bestille noe der for å få en evt pris på 3d print?
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Sted: Skien
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av olela »

Det er bare å legge inn stp filer direkte på nettsiden, velge materialet, antall, etc, også får du prisen...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Denne controller boksen som Roargutten har designet koster 11 dollar + frakt for 20stk. Så absolutt en fin pris :) Men man må vente en uke eller tre da...

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Bjerknez skrev: 06 jan 2022, 18:19 Denne controller boksen som Roargutten har designet koster 11 dollar + frakt for 20stk. Så absolutt en fin pris :) Men man må vente en uke eller tre da...
Det var jo ikke avskrekkende. Har oppstått en issue med printeren her. Ikke helt funnet ut av det enda men jobber med saken.

Den oppfører seg ikke som den skal lengre.


Legger ved et par bilder av et design jeg er i ferd med å avslutte for en kompis

received_641645113826109.jpeg
received_635681177628721.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ser veldig bra ut Roargutten! :) :twothumbs:

Selv så sliter jeg litt med å få til å lage et design jeg har utfordret meg selv litt på. I utgangspunktet en enkel del når man ser den, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å få det til. Jeg er overbevist om at det er såre enkelt men har fått helt jernteppe. Finner ungen videoer som har laget noe lignende heller..

Men jeg gir ikke opp. Jeg vet jeg får det til en dag, men Ble overrasket over at en slik del var aå vrien, mens boksen jeg lagde med lokk lg skruehull var såre enkel. Selv for en nybegynner. ;)

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Bjerknez skrev: 06 jan 2022, 23:05 Ser veldig bra ut Roargutten! :) :twothumbs:

Selv så sliter jeg litt med å få til å lage et design jeg har utfordret meg selv litt på. I utgangspunktet en enkel del når man ser den, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å få det til. Jeg er overbevist om at det er såre enkelt men har fått helt jernteppe. Finner ungen videoer som har laget noe lignende heller..

Men jeg gir ikke opp. Jeg vet jeg får det til en dag, men Ble overrasket over at en slik del var aå vrien, mens boksen jeg lagde med lokk lg skruehull var såre enkel. Selv for en nybegynner. ;)
Har opplevd det selv noen ganger at deler man tror er enkle plutselig byr på noen utfordringer.

Kan se på det jeg om du vil.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Kan sende deg bilde av enheten inkludert mål etc. så kan du jo prøve deg frem selv. Er en ganske enkel sak tror jeg, men det stoppet bare helt opp når jeg kom til å lage en "leppe" langs en kant som er oval...

Sender deg litt senere i dag :)

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 203
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Sted: Årnes

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Roargutten »

Da har Bjerknez mottat en versjon av boksen jeg laget til Controlleren. Så får vi vente i spenning på om den passer ;)
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jepp. Skal se på dette til helgen :thumleft

Jeg tror nok som du sa at lime er det det enkleste og det beste. Men da blir det en engangsbiks for man får den neppe opp igjen uten å ødelegge den.

Jeg vurderer derimot å få noen til å 3D printe en boks med lokk til meg (som jeg tegner selv) som er ca. 80x50 cm. Og 4cm. Høy. Hva tar du for en printe en slik i god kvalitet? Helst fargen sort.

Svar