Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jan 2022, 07:58 Blir da litt 2Fast2Furious over det? Men for all del, om man liker «neonlys» :roll
Blir litt jalla spør du meg :redface
Jeg skjønner hvorfor du mener det å jeg er helt enig med deg. Men den måten jeg kommer til å gjøre det på blir langt mer diskre og mer "stilrent".

Jeg er heller ikke fan av neonlys :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 18 jan 2022, 07:36 Ser jeg finner en drøss av slike Pixel Bluetooth controllere på AliExpress og er ikke overrasket over det, men det er værre og finne slike controllere med IP67 rating (som tåler vann).
Om det ikke er pot-meter eller annet "åpent" i den (antagelig ikke) og du får åpnet kapslingen, lodd gjerne kablene direkte og saus printet og boksen innvendig inn med støpeepoxy, eller vanlig epoxy noe fortynnet med en skvett rødsprit. Ikke bare blir den vanntett, men det er god beskyttelse mot vibrasjonene. Og/eller tykk krympestrømpe utenpå som stikker ut sammen med kabling, så vanntetter du "tuten" på krympestrømpa der kablene kommer ut med f. eks. silikon eller Tec7 el likn.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 18 jan 2022, 23:36
Bjerknez skrev: 18 jan 2022, 07:36 Ser jeg finner en drøss av slike Pixel Bluetooth controllere på AliExpress og er ikke overrasket over det, men det er værre og finne slike controllere med IP67 rating (som tåler vann).
Om det ikke er pot-meter eller annet "åpent" i den (antagelig ikke) og du får åpnet kapslingen, lodd gjerne kablene direkte og saus printet og boksen innvendig inn med støpeepoxy, eller vanlig epoxy noe fortynnet med en skvett rødsprit. Ikke bare blir den vanntett, men det er god beskyttelse mot vibrasjonene. Og/eller tykk krympestrømpe utenpå som stikker ut sammen med kabling, så vanntetter du "tuten" på krympestrømpa der kablene kommer ut med f. eks. silikon eller Tec7 el likn.
Ja, har tenkt tanken. Men hadde håpet at det hadde fantest noe litt mer stilrent bare :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Driver å funderer litt på hvilken løsning jeg skal bruke for å kontrollere en evt. ledstripe(r) på sykkelen. Man har jo mulighet for både Bluetooth, WiFi, IR og RF (radiosignaler). Tenker uansett jeg kjøper ferdig enhet her da det er liten vits i å finne opp kruttet på nytt. Siden det skal monteres på selve sykkelen, så bør det også være noenlunde vanntett.

Man får kjøpt moduler med alskens måter og styre led lysene på, men jeg tipper at Bluetooth + IR (Styring av lys via app(bluetooth) og samtidig mulighet for å styre dem via fjernkontroll(IR) ) er den mest anvendelige for min del. Wifi er jo ikke noe poeng når man skal kunne styre dette når man er på farten.

Med en modul til 90 kroner fra AliExpress kan jeg bruke de mest populære led stripene som heter WS2812B som er 5V LED striper. Man kan fort tro at å kjøre 12V LED strips på motorsykkelen er en nobrainer, men dette er ikke så enkelt som det høres ut som.

12V batteriet kan fort gi opp mot 14ish volt og da kan man ødelegge en 12V LED strips, eller rettere sagt LED'ene grunnet overspenning. Man vil da trenge en "buck"-converter som justerer spenningen ned til stabile 12V i tillegg, men dette er heller ikke så enkelt, da denne trenger ca. 1-2V mer enn utgangsspenning for å kunne gi stabile 12V og batteriet gir jo normalt sett ikke nok volt til å klare dette.

Med 5V LED strip er man på sikrere grunn, da en buck converter klarer å gi stabilt 5V ut med alt fra 6-36V inn. En buck converter som dette vil nok gjøre susen:
buck.jpg
Denne er kapabel til å gi 4-5 ampere kontinuerlig, men jeg er ikke i nærheten av dette med den løsningen med LED striper jeg ser for meg, så denne er nok innafor. Jeg kan også begrense strømmen med denne for å evt. beskytte den for å smelte, men dette blir uansett ikke noe problem.

Nå har jeg jo ikke fått sykkelen enda så jeg vet ikke hvordan og hvor jeg kan plassere led striper, men jeg ser for meg led striper som lyser opp bakken under sykkelen (hvis mulig) samt litt diskre belysning rundt motor etc. Kanskje også belysning inne i sideveskene som blir aktivert når jeg lukker dem opp OG hvis det er mørkt. Evt. kun en manuell bryter.

Et annet problem med løsningen nevnt over er at denne Bluetooth modulen vil trekke strøm når den ikke er i bruk og LED stripene er avslått. Jeg må altså montere en bryter i tillegg.

Man kunne sikkert koblet dette rett på tenningskretsen etc. men jeg vil ikke røre ledninger og kabler som allerede er der på en helt ny sykkel. Jeg vil derfor at dette skal bli en løsning som kjører av seg selv rett fra batteriet på egen "kurs".

Det største problemet her blir uansett plassen. Jeg får håpe det er plass nok under salen etc. til å gjemme bort ett par bokser :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

I går slapp en kjent Youtuber en ny review av den nye Triumph Speedmaser 1200. Dette lover godt ser det ut til :)

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg nettopp sendt over ekstrautstyrs listen til Graarud Motor angående hva jeg ønsker som tillegg på sykkelen.

- Radiator Guard (Av erfaring gull verdt da radiator fort blir skadet. Samt at jeg synes det ser bedre ut med)
- Varmeholker (Et must, fordi jeg rett og slett alltid har hatt det....)
- Knee Pads (orginale knebeskyttere montert på tanken for å unngå riper og stygge merker)
- Orginale sidevesker i skinn (av opplagte grunnet)
- Rail Removal Finisher og Rear Mudguard Finisher. (Gjør at jeg kan fjerne ryggstøtte og den bakre salen samt sette på deler som skjuler skruehull etc. for å få en clean lukk på stussen når jeg skal posere hjemme i bygda)

Utover dette så er jo cruise control standard og sykkelen trenger i mine øyne ingen styling utover dette. Potta har jeg valgt og beholde orginal. I følge Youtube videoer og andre gir denne en veldig fin lyd orginalt.

Det eneste jeg mister som jeg er vant med fra før er Quick Shifter, men i mitt hode trenger man ikke dette på en slik sykkel. Jeg tror ikke det er mulig å få tak i heller. Vertfall ikke orginalt. men dette er helt greit for meg.

Jeg savner dog en litt cleanere look i stussen vedrørende skiltoppheng, men dette er noe jeg får ta litt på sikt tror jeg.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Relax »

Flott sykkel det der! :thumleft
Og du har også valgt de fineste fargene på den! :prf
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 20 jan 2022, 06:24 Flott sykkel det der! :thumleft
Og du har også valgt de fineste fargene på den! :prf
Takk for det :)

Ja, den hvite og den svarte med pinstripes er så absolutt den som ser best ut også i mine øyne. Den har nå kommet med en som heter "Gold Line" som er noe dyrere som er grå med gullstriper, men fortsatt synes jeg den hvite og svarte ser best ut. :)

Jeg ser faktisk ingen konkurrenter til denne overhodet i den prisklassen. Måtte jeg valgt en annen sykkel så måtte det blitt Triumph Rocket eller evt. en HD Fat Bob. Men begge disse koster nesten dobbelt så mye og når det gjelder utseendet så synes jeg fortsatt Speddmaster ser best ut av disse.

Motormessig har den jo ikke noe å stille opp med sammenlignet med Rocket etc. men skal jeg være dørgende ærlig så driter jeg fullstendig i det. Speddmaster er tross alt en 1200 som jeg tipper har like mye skyv opp til lovlige hastigheter som en hvilken som helst annen sykkel. Jeg har jo kjørt en 1300 Yamaha cruiser tidligere og husker godt momentet i denne. Det varte ikke lenge, men med så mye moment langt nede i registeret så kan man holde seg på sweetspot nærmest hele tiden uten å jage turtall.

Speedmaster 1200 er også 10 år nyere enn min første cruiser som var en 2012 modell. Den gamle cruiseren jeg hadde likte jeg veldig godt, men den var stor og tung, og ut fra tester er nok Triumphen langt mer sofistikert enn Yamahaen, som var full av mekaniske lyder over hele fjøla. Bare det å sette Yamahaen i gir hørtes ikke særlig bra ut. Den klunket i gir såpass at det hørtes ut som girkassa forsvant ut pottemunningen.

Jeg er helt overbevist om at Speedmastern vil bli en god følgesvenn i noen år. Prisen på rundt 200.000,- synes jeg så absolutt den er verdt også. :)

Jeg var så opphengt i hester, aksellerasjon, dynamiske dempere, og fandens oldemor at kravet til ny sykkel nærmest ble umulig. BMW S1000R hadde alt dette, men desverre manglet den fullstendig sjarm og ikke var den god å kjøre langt med heller med min rygg.

Nå er det som om jeg begynner på nytt igjen, med blanke ark, etter en del år med kjennskap til nakensykler i øvre sjiktet. Jeg likte dem alle, men nå er jeg tilbake til start for å føle litt ekte MC glede, der alt startet :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Relax »

Du har blitt mer voksen :D

Smak og behag , selvsagt, men sykkelen "din" er mer klassisk, ren , "nostalgisk" , romatisk, cool stil og lett gjenkjennelig fra sykler flere ti-år bakover...helt til Marlon Brando, James Dean, Norma Jean. En annen kultur og atmosfære .. No stress ....
:thumleft
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 20 jan 2022, 09:05 Du har blitt mer voksen :D

Smak og behag , selvsagt, men sykkelen "din" er mer klassisk, ren , "nostalgisk" , romatisk, cool stil og lett gjenkjennelig fra sykler flere ti-år bakover...helt til Marlon Brando, James Dean, Norma Jean. En annen kultur og atmosfære .. No stress ....
:thumleft
Hehe, ja kanskje det :lol

Jeg liker egentlig ikke å inrømme det, men hooligan dagene på MC ryggen er for meg over nå (tror jeg). Kult med sykkel som har overflod av krefter og alskens dubbeditter, forstå meg riktig, men egentlig har det ikke gitt meg annet enn kortvarig glede og slunken lommebok. Ikke får man brukt kreftene heller. Da står onkel der og det har jeg merket for å si det sånn :knegg

Nei... nå skal det bare cruises :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ble ferdig med denne rakkern i dag, da jeg fikk USB-C kontaktene i posten og fikk loddet på denne :)
IMG_0748.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Madammen kjøpte noen "flotte" solcelle drevne utelys på Europris til 10 kroner stykket som ho trodde ville vare livet ut og det viste seg overraskende nok ikke stemte. En etter en så tar dem kvelden og brått står dem bare der til pynt uten noe som helst lys overhodet.

Det er jo egentlig ikke verdt og fikse disse i det hele tatt, men nyskjerrig som jeg er så måtte jeg vertfall sjekke hvorfor disse går og eller blir så fort dårlige.

Så jeg åpnet opp en som ikke virket og tok en titt:
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Det viste seg etter 1 minutt med probing at batteriet kun kunne bidra med 0.15V. Et nytt batteri alene koster vel like mye fra Norsk butikk sim flere slike lamper, så og bytte dette blir jo bare fjernt. Ikke hadde jeg slike batterier heller.

Så jeg slang det inn i en multilader jeg har og ladet det opp. Det tok i vertfall til seg lading og mest trolig virket ikke lampen fordi de mørke nettene er alt for lange og batterikapasiteten er for liten (100mA).

Men jeg fikk nå ladet det opp og monterte det sammen. Det vr også dårlig kontakt i denne bryteren som man kan slå den av/på med, så den fjernet jeg (bruker jo aldri den uansett) og lagde en kontaktbro slik at den alltid var på. Jeg byttet også ut til en av kina LED diodene jeg hadde liggende, som viste seg å gi langt bedre lys enn den dioden som satt der fra før.
4.JPG
Så er disse lysene verdt 10-20 kroner stykket? Faktisk, så må jeg si at dem er det. At dem klarer å lage noe slikt for den summen er bare merkelig. Men ja, det er også laget på absolutt billigste måte. Det som tar drepen på disse lampene er korrosjon og dårlig batteri. Selve kretsen består av tre komponenter. LED, LED driver og en inductor. Thats it. Så lenge batteriet funker og man ungår korrosjon, så vil nok disse vare i årevis.

men dem fleste bruker dme til dem ikke lyser mer og kaster dem i søppla. Noe jeg forstår godt. For det er ikke verdt og bruke tiden på å reparere dem. Det er bare nok et produkt som er laget for bruk og kast i store mengder. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

Det er vel en fotocelle der som stopper lyset om dagen eller er det spenning fra panelet som stopper lyset?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

I alle disse led lysene i den klassen sitter det en liten TO-92 komponent med navn QX5252F (det finnes mange slike som også kan hete noe annet men som gør det samme) Dette er en liten led driver for spesielt laget for bruk i slike lys med fire ben som tar seg av alt sammen. Denne trenger kun en inductor ved siden av for å fungere som booster spenningen fra 1.2V NIMH batteriet i AA eller AAA størrelse til rundt 3V. Alle disse billige led lysene blir levert med et slikt batteri og som oftest har ikke batteriet høyere kapasitet enn 100-300mA.

Men så er jo også solcellepanelet på disse veldig lite, så et større batteri hadde kanskje ikke gjort så mye. I Norge har vi lange mørke vintere og korte lyse dager, så skal man ha et utelys som fungerer året rundt som lyser hele tiden når det er mørkt, så trenger man større solcelle som kan lade batteriet fortere og et batteri med større kapasitet.

Å dytte et større batteri i disse KAN hjelpe litt, men det hjelper jo ikke hvis solcellen ikke klarer å lade opp batteriet i løpet av en dag... :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Lagde meg et lite kretskort med en slik krets. Her er dte bate å lodde inn to komponenter samt ledninger til solcelle, batteri og LED så har man en fungerende krets.

Koster 50 kroner for 240 stk. slike kretskort. Det koster heller ikke mer enn 250 kroner for 50stk. 1.2V AAA 600mA NIMH batterier. Komponentene er så og si gratis. Men la oss si 1 krone maks for to komponenter.

Min hoderegning sier da at en slik krets inkludert komponenter koster meg ca. 5 kroner.

Da mangler jeg fortsatt solcellen, og noen cm. med ledning, og selvsagt selve lampen, men lampen og solcellen er nok ikke det som ryker på disse.

Det er fortsatt ikke verdt tiden og fikse disse mener jeg, men uansett litt artig at man kan bytte ut hele innmaten ved å bare bytte ut kretskort og batteri så har man en "ny" lykt :)
solar.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar