Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Så mener kanskje mange at jeg burde lagt til en USB kontakt i hver ende for å forenkle tilkoblingen. Husk at denne enheten kun er 1.4cm bred og 2.7cm. lang. Dette er nesten størrelsen på en USB kontakt. Legg til to kontakter så vil kretskortet blir tre ganger så stort. Plutselig blir det bare en stor "kladd" som blir i veien.

For dere som er litt mer tekniske (noe jeg tror mange her inne er) kan du 3D printe en liten boks som denne kan være i. Man kan også lodde av LED dioden som indikerer at den fungerer og lodde på en egen LED diode som man fester gjennom et hull i boksen hvis man vil ha en bekreftelse.

Hvis denne enheten ikke holder batteribanken din våken slik den skal så må følgende gjøres:

På kretskortet har jeg laget tre merker. "LOAD" - "OFF TIME" og "ON TIME".

"ON TIME" motstanden vil mest trolig ikke lage noe trøbbel så denne bør mest trolig ikke endres, så la denne være. Det er denne motstanden som bestemmer hvor lenge pulsen skal vare. Den er satt til ca. 1 sekund og det bør holde for at batteribanken skal detektere den og se pulsen som en last.

"OFF TIME" er den motstanden som bestemmer hvor lang tid det skal ta mellom hver gang batteribanken skal få en puls. Denne bør settes på så lang tid som mulig, men innenfor marginene for når batteribanken automatisk slår seg av. Hvis batteribanken din slår seg av automatisk etter 15 sekunder hvis den ikke merker noen last, så hjelper det lite at denne sender en puls hvert 25 sekund. Da må denne motstanden endres til en lavere verdi. Halverer man verdien halverer man tiden etc.

"LOAD" er den motstanden som bestemmer hvor mye last batteribanken skal lastes med. Altså hvor stor pulsen skal være. En 5V puls med 51ohm motstand betyr ca. 100mA puls. Jeg vil tro at dette er nok i de fleste tillfeller. Men hvis den ikke funker som den skal og "OFF TIME" motstanden er korrekt, så må denne pulsen endres til en større. Lavere verdi på motstanden = høyere puls.

Igjen, halverer man verdien, så dobler man effekten etc.

PS! Ikke bruk for lav verdi her. Jo lavere verdien er jo større blir pulsen og mer varme må ledes bort av motstanden. Hvis ikke batteribanken ser at det er last når man bruker en feks. 30ohm. motstand, som betyr ca. 170mA så bytt ut batteribanken i steden for å utfordre skjebnen.

Mulig litt krøkkete skrevet på morgenkvisten, og trolig trenger du ikke bry deg med noe av dette da sjansen er relativt stor for at den jeg sender ut vil fungere.

Men jeg gir den bort gratis til fem personer av en grunn. Det er for å teste den ut, så dere som får den må anse dere som testpersoner og gjør dette på eget ansvar :)

Min batteribank har nå stått med en slik tilkoblet i to dager nå, uten problemer. Å jeg bruker en 1/4W motstand som egentlig er alt for liten. Men jeg sier dette for å fraskrive meg alt ansvar. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Monterte sammen "lab" forsterker nummer tre da jeg fikk forsterkeren i posten i dag :)
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Da er alle multimeterne ankommet :)
8FB6BFD7-2057-481D-98EC-80CD043D14B6.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Labforsterker? Er vel strømforsyninger dette?

Mye koster alle disse multimeterne totalt sett?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 nov 2021, 00:30 Labforsterker? Er vel strømforsyninger dette?

Mye koster alle disse multimeterne totalt sett?
Jeg vet hvor du vil med spørsmålet :)

Jeg har vel betalt ca. en 1000-lapp for alle sammen inkludert frakt + det jeg ga for Biltema multimeteret for ett par år siden. Ca. 795,-

Jeg skal kjøpe meg et Brymen 869 som hovedmultimeter etter hvert. Jeg trenger det ikke, men prisen er gode på disse og dem skal nesten være helt på høyden med Fluke. Vertfall i følge andre.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av cannon »

"Multimeter" må ikke forveksles med "mange metere". Multimeter betyr at du har et måleinstrument til alle typer målinger. Du kan trygt kaste 5 av de på bildet, eller alle 6 hvis du er i ferd med å anskaffe enda et til.... :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 21 nov 2021, 19:47 "Multimeter" må ikke forveksles med "mange metere". Multimeter betyr at du har et måleinstrument til alle typer målinger. Du kan trygt kaste 5 av de på bildet, eller alle 6 hvis du er i ferd med å anskaffe enda et til.... :crazy:
En ganske platt påstand fra en ellers munnrapp og oppegående medlem her inne synes jeg :)

Hvorfor skal jeg kaste fem multimetere som gjør akkurat den samme jobben som en Fluke til 5.000 kroner? Altså, Fluke er bra, lg sikkert verdens beste multimeter produsent, men de målingene jeg foretar meg i furtebua vedrørende finelektronikk så funker dem helt utmerket. Jeg har testet dem alle og alle gir meg tilnærmet spot on verdier på motstander og spenninger.

Selvsagt ville jeg ikke målt høyspent med de jeg har kjøpt, og kanskje heller ikke 220V, grunnet en langt dårligere sikring på innsiden, men jeg driver ikke med slik type måling.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av cannon »

"Platt" fleip. Basert på at jeg ikke skjønner hvorfor noen trenger 6-7 mutimetere. Jeg klarer meg med 2, og de befinner seg noen hundre kilometer unna hverandre.
Har oppfattet at du handler billig-greier på Ali-et-eller-annet, derav tipset om å resirkulere dem som el-avfall.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 21 nov 2021, 20:57 "Platt" fleip. Basert på at jeg ikke skjønner hvorfor noen trenger 6-7 mutimetere. Jeg klarer meg med 2, og de befinner seg noen hundre kilometer unna hverandre.
Har oppfattet at du handler billig-greier på Ali-et-eller-annet, derav tipset om å resirkulere dem som el-avfall.
Jeg skjønte nesten det ja.

Men jeg tror du er litt forutintatt vedrørende AliExpress. Selvsagt får man mye søppel der. Ingen tvil om det. Men hvis man gjør litt research på forhånd så kan man spare mye penger.

Hovedgrunnen til din skepsis her er rett og slett uvitenhet. Kanskje fordi du har brent deg på dårlige kjøp av multimeter tidligere? Hvilket multimeter var det evt?

Jeg har lest meg opp en god del på Multimetere og lest en drøss av tester og jeg har sett mange reviews av andre som har skrudd multimetere i filler og testet dem i hue og ræva. Klart er det forskjeller og Fluke samt Agilent og Brymen skiller seg ut i det lvre sjiktet. Men det meste går på byggekvalitet og sertifiseringer vedrørende input sikring. Altså kun viktig når man driver med høyere spenninger.

Så må man legge til grunn at multimeterne jeg har kun blir brukt hjemme i kjelleren til elektronikk bruk. Da tør jeg påstå at en Fluke til 5 laken er idiotisk å kjøpe. Dem som har Fluke er ofte dem som har fått dekket dette gjennom jobb etc. at en privatperson skal bruke like mye på et multimeter som en laptop er for meg helt uforståelig.

Jeg kan ikke finne et eneste scenario hvor et Fluke multimeter må til for å redde dagen. Å skulle den dagen komme, så ja, da skal jeg kjøpe meg en Fluke. Men så langt er jeg ikke overbevist om at det er en god invistering for min del.

Ofte så har jeg brukt tre multimetere på samme krets for å måle spenning og strøm. Så tre multimetere er kjekt og ha. De andre har jeg for å teste litt for å se om disse holder mål og testene jeg har sett stemmer. Så langt så er jeg overbevist om at alle multimeterene jeg har er gode multimetere for hjemmebruk og elektronikk :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av cannon »

Jeg har et rimelig Velleman og en fluke. Begge gjør akkurat samme nytte for meg med mitt behov. Jeg gir ikke uttrykk for skepsis, og jeg vet nok om disse sakene til å dekke mitt eget behov. Har til og med fag-utdannelse i elektro.
Diskusjoner om Ali-ditt og Biltema-datt er helt meningsløse for meg. Handler mye på ebay og kanskje plutselig på Ali.
Og, jeg måler bare med ett instrument.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 21 nov 2021, 21:57 Jeg har et rimelig Velleman og en fluke. Begge gjør akkurat samme nytte for meg med mitt behov. Jeg gir ikke uttrykk for skepsis, og jeg vet nok om disse sakene til å dekke mitt eget behov. Har til og med fag-utdannelse i elektro.
Diskusjoner om Ali-ditt og Biltema-datt er helt meningsløse for meg. Handler mye på ebay og kanskje plutselig på Ali.
Og, jeg måler bare med ett instrument.
Da missforsto jeg utsagnet "billiggrier og resirkulering"... tror jeg...

Ut fra hva du skriver her er vi ganske enige... tror jeg... Å diskutere AliExpress og Bilteme etc. er også jeg enig i er meningsløst. Man får gode og dårlige produkter alle steder. Derimot bruker jeg ofte to multimetere når jeg målet kretser og noen ganger tre. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Kom over denne videoen på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=jXvGpFMKj5U&

Legg merke til multimeteret i videoen som er nummer to fra venstre. Klikk så på denne linken:
https://www.biltema.no/verktoy/maleverk ... 2000024201

Det er Amecal som lager multimeterene til Biltema og en link til multimeteret kan du se her:
https://www.amecal.com/product-page/pro ... r-st-9927t

Så selv om man ikke tar alt dette 100% bokstavelig samt legger til feilmarginer og feilmålinger begge veier etc. så viser dette at man kan få gode multimetere som er like gode som Fluke når det kommer til å måle nøyaktighet. Vertfall slik jeg ser det. Men jeg har tatt feil før jeg...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 24 nov 2021, 07:05 Kom over denne videoen på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=jXvGpFMKj5U&

Legg merke til multimeteret i videoen som er nummer to fra venstre. Klikk så på denne linken:
https://www.biltema.no/verktoy/maleverk ... 2000024201

Det er Amecal som lager multimeterene til Biltema og en link til multimeteret kan du se her:
https://www.amecal.com/product-page/pro ... r-st-9927t

Så selv om man ikke tar alt dette 100% bokstavelig samt legger til feilmarginer og feilmålinger begge veier etc. så viser dette at man kan få gode multimetere som er like gode som Fluke når det kommer til å måle nøyaktighet. Vertfall slik jeg ser det. Men jeg har tatt feil før jeg...
Dette blir som å si at 2 BMW-Biler med samme karosseri er like. Det er forskjell på M3 og 320.
Samme med instrumentene du sammenligner.
Et eksempel: DC volt nøyaktighet i området opp til 1000V: BT +/- 0,5%. Amecal +/- 0,09%.
.....eller, "skinnet bedrar", som det også kalles;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Poenget mitt var at her tester han Fluke en av sine toppmodeller til over 7.000 kroner. Denne burde danket ut alt annet til den prisen mener jeg. Selv om «danket ut» på det nivået betyr for oss vanlige dødelige veldig ubetydelige forskjeller.

Så med tanke på hva hva Fluke meteret koster så vil jeg si det ble «danket ut» i denne testen.

Samtidig så forstår jeg hvorfor Fluke koster mer. Men for MEG spiller disse grunnene liten trille.

Dette er jo en av Flukes toppmodeller mot langt billigere multumeter. Faktisk en tiendel av prisen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av cannon »

Jeg vet ikke hvordan du kan påstå at "Amecal" leverer mulitmeter til Biltema. Det er åpenbart ikke samme produktet (ref spesifikasjonene) , men det kan se ut som de bruker samme leverandør på "casingen". Det kan også være en kopiert casing. Dette er svært vanlig praksis i mange bransjer.
Biltema sitt produkt er altså ikke testet mot Fluke, selv om du påstår det ved å indikere at BT og Amecal sine produkter er like.

Svar