Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 06 okt 2019, 17:00 Dette ble jo bra, jeg hadde vært storfornøyd. Likte godt teksten under MANCAVE også :thumleft
Hehe, takk for det. Men jeg er langt fra ferdig med skiltet. Akkurat nå har jeg faktisk ingen plan. Bortsett fra den hvite teksten er jeg ganske fornøyd så langt. Men jeg må vinne en måte hvor jeg får flyttet tekst fra pc til treverk uten å ruinere meg helt.

Å sitte å kappe bokstaver for hånd er veldig tidkrevende og det er stort sett blokkbokstaver som blir noenlunde bra.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av bm »

Re; Det jeg egentlig skulle hatt er en foliekutter, slik at jeg kunne laget meg et design på PC'en for så og sendt den til en maskin som kutter designet i en folie som jeg kan lime på treverket og lakke/male på bokstaver etc.

Da er jeg heldigere enn deg, har CO2 laser i garasjen som graverer i alt mulig og skjærer i enkelte materialer.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av bm »

Dette graverte jeg og skar ut for å dekke over hullene etter kontakten for hengerfestet.
IMG_20190815_211102.jpg
IMG_20190817_165240.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Tøft :)

Hva er den billigste løsningen du anbefaler for å gjøre noe tilsvarende?

Jeg trenger ikke noe annet enn en maskin som kutter i folie etc. Jeg har sett mange på youtube bruke en skriver kaldt «Cricut». Ser lovende ut... (til mitt bruk)?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Hva skjer i kjelleren for tiden?
Er du lei av din nye hobby allerede eller var det mest morsomt å fikse og handle?
Jeg er litt sånn, at planlegging, handling av utstyr og bygging av prosjekter ofte er mer interessant enn å bruke det jeg har bygget.
Har planer for garasjen nå, men montering av garasjeinnredning, arbeidsbenker osv for å få orden på alt for mye verktøy osv.
Bruker mye tid på nett for å finne ut hvilken innredning jeg skal ha, hva jeg skal ha på gulvet og sånne ting.
Men når jeg en dag er ferdig, blir det ikke brukt noe mer tid i garasjen enn det gjør i dag. :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 15 okt 2019, 05:39 Hva skjer i kjelleren for tiden?
Er du lei av din nye hobby allerede eller var det mest morsomt å fikse og handle?
Jeg er litt sånn, at planlegging, handling av utstyr og bygging av prosjekter ofte er mer interessant enn å bruke det jeg har bygget.
Har planer for garasjen nå, men montering av garasjeinnredning, arbeidsbenker osv for å få orden på alt for mye verktøy osv.
Bruker mye tid på nett for å finne ut hvilken innredning jeg skal ha, hva jeg skal ha på gulvet og sånne ting.
Men når jeg en dag er ferdig, blir det ikke brukt noe mer tid i garasjen enn det gjør i dag. :scratch
Hehe, skjer mye i kjellern for tiden, men ikke alltid jeg orker å skrive om hver minste ting. En sjelden gang er gleden større uten trangen til å flashe alt man gjør. Selvsagt kommer jeg med oppdateringer fra tid til annen, men ikke hva jeg bedriver med hver eneste dag.

Du har rett i at det er gøy og planlegge samt handle. Dette er vel strengt tatt ingen hemmelighet. Men jeg synes det er like morsomt og bruke utstyret. Det store problemet er at tiden ikke alltid strekker til.

Men for å oppsummere sånn kjapt, så har jeg de siste dagene testet blandinger av epoxy da de to første blandingene mine ble veldig "myke" etter herding. Jeg tester også ut diverse fargekombinasjoner vedrørende epoxy pigmenter.
IMG_2063.JPG
Så har jeg selvsagt klart og slenge sammen ett skjærebrett denne uken som det skal finnes plass til på kjkkenet etter at madammen krevde og få denne. Å lege ett slikt brett tar fort en uke totalt når man kun har en liten time pr. dag og holde på. Det skal kuttes og skjæres samt limes. Limet trenger 24 timer for å herde 100% før man gir tykkelseshøvelen litt jobb. Så er det mye pussing, samt litt flambering og til slutt tre strøk med olje som skal tørke minst 12 timer mellom hvert strøk.

Men det ble da ikke så gale...?
IMG_2060.JPG
Å slik går no dagan :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Neida, det så ikke galt ut det.
Ikke helt barneskolesløyd /juleverksted, men for viderekommende :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Det var betryggende og høre at jeg ikke befant meg på barneskolesløyd stadiet :knegg

Neste prosjekt er jeg dog usikker på. Det vil si at det er nok å henge fingrene i når det gjelder kjelleren. Hyller får man aldri nok av...

Driver å leter etter folk på finn som gir bort gamle møbler i massivt treverk av typen Mahogny etc. som jeg kan hente. Da kan man jo bare skjære det opp og slenge det gjennom høvelen så har man ferskt treverk.

Mahogny koster fort 2-300 kroner meteren... i motsetning til en en meter 2x4 på Byggmax som man får for rundt 15 kroner. Grunnen til at Mahogy er et langt bedre treverk er fordi det er hardere og uten kvister, samt har en langt mørkere farge.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kjellv »

Hva slags olje bruker du på skjærefjøler? Det er nok lurt å ha i bakhodet at det skal håndteres mat på den, og innholdet i oljen bør man ha kartlagt før den brukes her. Jeg lagde noen trekopper en gang som var tenkt til å brukes, ikke stå på hylla og støve ned. Disse måtte impregneres. Jeg prøvde dengang også matolje. Men heller du varm kaffe i den slipper matoljen ut av treet og flyter oppå kaffen. Harsk soyaolje legger en klar bismak på kaffen for å si det sånn..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Valnøttolje herder vel slik at den ikke løser seg igjen?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

På skjærefjøler bør man bruke såkalt "food safe" oljer. Dette er oljer som ikke er skadelig etter at den er herdet skikkelig. Nå har ikke jeg laget kaffekopper i tre ennå. Jeg bruker vertfall "Liberon Finishing Oil" og "Liberon Hard Wax Oil"

Beste beskyttelsen for innsiden av kaffekopp vil jeg tro muligens er epoxy da epoxy tåler varme etter herding. Epoxy blir jo også brukt på benkeplater etc.

De kaffekoppene jeg har hatt i treverk som er kjøpt i butikk virker som dem var lakkert da jeg ser en av dem har flasset litt nedi koppen. Uansett så er vel treverk ikke det beste man kan bruke i den sammenheng tror jeg. En ting er skjørefjøl og kaffekopp, samt bestikk etc. Der bør man bruke såkalt food safe behandling, men for serveringsbrett og andre ting er ikke oljen man velger så viktig.

Vertfall slik jeg har forstått det så langt :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 06:07
simpson skrev: 15 okt 2019, 05:39 Hva skjer i kjelleren for tiden?
Er du lei av din nye hobby allerede eller var det mest morsomt å fikse og handle?
Jeg er litt sånn, at planlegging, handling av utstyr og bygging av prosjekter ofte er mer interessant enn å bruke det jeg har bygget.
Har planer for garasjen nå, men montering av garasjeinnredning, arbeidsbenker osv for å få orden på alt for mye verktøy osv.
Bruker mye tid på nett for å finne ut hvilken innredning jeg skal ha, hva jeg skal ha på gulvet og sånne ting.
Men når jeg en dag er ferdig, blir det ikke brukt noe mer tid i garasjen enn det gjør i dag. :scratch
Hehe, skjer mye i kjellern for tiden, men ikke alltid jeg orker å skrive om hver minste ting.
Hva i huleste? Har det blitt slutt på det nå? ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 15 okt 2019, 08:11
Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 06:07
simpson skrev: 15 okt 2019, 05:39 Hva skjer i kjelleren for tiden?
Er du lei av din nye hobby allerede eller var det mest morsomt å fikse og handle?
Jeg er litt sånn, at planlegging, handling av utstyr og bygging av prosjekter ofte er mer interessant enn å bruke det jeg har bygget.
Har planer for garasjen nå, men montering av garasjeinnredning, arbeidsbenker osv for å få orden på alt for mye verktøy osv.
Bruker mye tid på nett for å finne ut hvilken innredning jeg skal ha, hva jeg skal ha på gulvet og sånne ting.
Men når jeg en dag er ferdig, blir det ikke brukt noe mer tid i garasjen enn det gjør i dag. :scratch
Hehe, skjer mye i kjellern for tiden, men ikke alltid jeg orker å skrive om hver minste ting.
Hva i huleste? Har det blitt slutt på det nå? ;-)
Haha, å neida. Men det jeg driver med til daglig er ikke alltid like interresant tror jeg. Er bedre å samle opp litt :)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kvase »

Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 06:45 Driver å leter etter folk på finn som gir bort gamle møbler i massivt treverk av typen Mahogny etc. som jeg kan hente. Da kan man jo bare skjære det opp og slenge det gjennom høvelen så har man ferskt treverk.
Som regel så kan man finne utrolig mye eksotisk treverk på loppemarked når slik blir arrangert til gi bort priser -
Har brukt max 5 liter bensin på kjøring til slike loppemarked å skaffa meg robuste tre hylle systemer til flere av mine rom i kjelleren ca 12--14 hylle meter lengde -Gratis- da folk vil ha slike de ser på tilbud i stål og form pressa hyller som såkalt tåler 120 kg pr hylle :scratch
-
Ja hva kan man ikke finne der ute som folk ikke verd setter lengre :crazy:
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, kanskje jeg skulle tatt meg en tur på loppemarked en dag. Det byr meg egentlig litt i mot, men en gang må jo være den første, hehe

Svar