Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

En liten oppdatering i tråden.

Jeg har nevnt tidligere at jeg holder på med å pusse opp kjøkkenet. Mesteparten av jobben er satt bort til folk som kan det. Mest grunnet ryggen. Oppussing er vel heller ikke min sterke side. Jeg vet hvordan jeg vil ha det og er god på å google samt ta til meg informasjon etc. så jeg har mer enn en gang rettledet håndtverkere som har vert på besøk.

Elektrikere som man betaler dyre dommer for tar fort snarveier og det ser jeg fort. Dermed blir det en telefon hvor jeg forklarer hvordan jeg vil ha det. De som la platene på veggen gjorde det feil fra første plate. Dem klinket sammen platene uten å lime skjøtene, og det står det med store bokstaver skal gjøres. Så første plate måtte dem ta ned igjen.

Elektriker strekker ledning utenpå veggplater på steder som allikevel havner bak kjøkkenet. Jeg vil ha alle ledninger skult og det var avtalen og står svart på hvitt. Dermed måtte dem gjøre om dette.

jeg stoler rett og slett ikke på håndverkere. Det blir tatt snarveier hele tiden og hadde jeg ikke fulgt prosessen med argusøyne samt lest meg opp litt selv, så hadde jeg IKKE blitt fornøyd med resultatet. Det samme skjedde når vi forøvrig pusset opp badet. Dem bare durer på og glemmer helt avtalen til tider.

Når man har en vegglengde på litt under 2 meter så skjøter man vel ikke listen midt på veggen??? Man bruker da for pokker en hel list til hele lengden?? Er ikke dette helt basic da? jeg hadde til og med kjøpt alle listene og bært dem inn for dem og det var ikke tomt for lister for å si det sånn.

Eneste grunn til at jeg setter bort jobben er at jeg vil ha det godkjent, så elektriker og rørlegger er et must. Resten blir for tungt for min rygg å holde på med vedrørende oppsett av kjøkken, veggplater etc.

Det eneste JEG har gjort på kjøkkenet selv er å rive det gamle. Tok det ned bir for bit i passende tempo og kastet det rett ut i konteiner på utsiden av vinduet. Jeg har også malt veggene, noe jeg gjorde i går og dette er hovedgrunnen til at jeg postet dette innlegget. Det ble faktisk (om jeg får si det selv) så utrolig bra at jeg nesten ble litt rørt. Male er noe av det værste jeg vet og ikke er jeg god på det heller, men etter mangfoldige timer på Youtube så fant jeg ut hvordan man skulle få så slett resultat som mulig.

Lady Supreme Finish (matt) ble kjøpt inn, samt skikkelige ruller fra tannbørsteprodusenten Jordan. Kjærringa mente jeg brukte for lang tid på malingen, men jeg parerte med å si at denne veggen skulle bli bra! Siden jeg ikke er noen proff maler så må jeg bruke litt tid for å få det perfekt.

Noe det også ble til slutt etter andre strøket.

Veggflaten er som tatt rett ut av en interiørkatalog og skjøtene i platen under synes nesten ikke i det hele tatt på Walls2Paint platene. jeg så i ettertid at mange hadde hatt problemer med disse skjøtene da dem syntes alt for godt.

jeg gikk dypere i materien og forhørte meg rundt. Selv produsenten hadde Photoshop'et eksempelbildene i katalogen sin. Det var vel dem mest elendige photoshop manipuleringen jeg har sett av en proff det siste århundret.

Svaret på problemet var enkelt. Når platene er dyttet inni hverandre (og skjøtene limt!) så får man en bitteliten "rygg" der skjøtene møtes. Jeg fortalte at jeg ville ha en slik rygg der og at dem måtte hamre dem heller litt for mye inn enn for lite.

Når dette var gjort så pusset jeg ned skjøtene med 120 papir slik at det ble helt slett og at det ikke var noen forhøyning (rygg) igjen. Så malte jeg første strøk, lot det tørke og pusset igjen forsiktig over skjøtene etter første strøk, før jeg la det siste strøket. Resultatet ble BEDRE enn det produsenten hadde fått til i katalogbildene sine!

Man kan se skjøtene hvis man går veldig nærme selvsagt, men dette ble over all forventning :thumleft

Klarer dere å se skjøtene?
vegg.JPG
Her er forøvrig et bilde fra Wals2Paint leverandøren:
walls2paint.jpg
Ta en titt på skjøten bak glassbordet. Skjøten forsvinner plutselig midt på veggen men ikke bak glassbordet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Nå får jeg forøvrig 2 uker "fri" fra kjøkkenoppussing før gutta kommer og monterer det nye kjøkkenet. Nå er alt klart og jeg får ikke gjort noe mer før kjøkkenet er på plass. Når de som skal montere kjøkkenet dukker opp, så har dem kontakt med elektriker og derfra skulle det gå på skinner uten for mye innblanding fra meg. Håper jeg....

Det er et Norema kjøkken vi til slutt valgte, og det blir glasskap oppe med LED spotter, led spotter under skap mot benk, og led skinne i fotlisten mot gulvet. Nytt gulv skal også legges. Alle hvitevarer er innebygde og det blir en 90cm. platetopp (induksjon) samt en ventilator i kobber.

Jeg var også på Biltema og kjøpte meg noen meter med 36mm hampetau her om dagen samt noen filament pærer. Filament pærer er pærer beregnet for dekorasjonslys som er LED pærer som ser bra ut.

Det er to slike jeg nå har laget, hvor jeg har gjemt ledningen inne i tauet, koblet til en E27 socket og festet den i enden. Disse to lampene skal henge i hjørne der kaffemaskinen skal stå, eller "kaffehjørnet" som vi kaller det.
double-hanging-rope-with-2-holders-500x500.jpg
Det gjør at det blir litt personlighet på kjøkkenet også.

jeg kommer også til på sikt og bytte ut alle spotter samt led skinne på kjøkkenet med Philips Hue systemet, slik at alt kan appstyres og endres farge på via en app på mobilen. Men det får bli noe jeg tar på sikt. Hovedsaken nå er at kjøkkenet kommer på plass, for akkurat nå føler vi oss som huleboere.... :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Jompa »

Det e stil over taulampa di.
Du er mao en ganske kreativ huleboer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 18 mai 2020, 21:48 Det e stil over taulampa di.
Du er mao en ganske kreativ huleboer.
Hehe, ganske fornøyd med den (selv om den på bildet bare var et eksempel, så er min helt lik) :thumleft

Ikke noe nytt akkurat da man får kjøpt disse rundt om. Men denne lampen kostet meg vel rundt 100 lappen i materiale. Den man før kjøpt koster fort 1000 kroner eller mer :roll

Føler meg ganske komfortabel med hjemmeelektronikk nå. Selv om elektronikken i en slik lampekun består av en ledning stappet inn i et tau med en kontakt i enden. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

Det er en liten ting jeg lurer på, som jeg sikkert kunne spurt om andre steder for bedre respons, men jeg vet Fredrik24 er innom her og kikker litt til tider og ingenting er vel bedre og få svar fra noen med utdannelse rundt dette, så jeg prøver... Andre kan selvsagt også svare hvis dem vet svaret.

Jeg har sett mange Youtube videoer hvor flere viser at de ter mulig å lyse opp en 3v led diode fra en 220v AC kurs med en vanlig 1/4 watt resistor. Jeg ser jo at dem får det til og jeg ser jo at resistoren dem bruker trolig er en 1/4 watt grunnet størrelsen da dette er en ganske vanlig komponent.

Men jeg får ikke dette til å stemme i mitt hode. jeg tenker at hvis man skal lyse opp en 2V led diode på en 220V kurs, så viser mitt regnestykke at man trenger 4.5 ish watt resistor som jo er mye større enn en liten 1/4 watt resistor.

Er dte slik at de jeg har sett gjøre dette er totalt uvitende og at dem bare har vert heldige som ikke har brent resistoren (eller LED dioden) eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 19 mai 2020, 15:00

Men jeg får ikke dette til å stemme i mitt hode. jeg tenker at hvis man skal lyse opp en 2V led diode på en 220V kurs, så viser mitt regnestykke at man trenger 4.5 ish watt resistor som jo er mye større enn en liten 1/4 watt resistor.

Er dte slik at de jeg har sett gjøre dette er totalt uvitende og at dem bare har vert heldige som ikke har brent resistoren (eller LED dioden) eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?
Hvordan regner du deg frem til en 4,5W resistor? Og hvor mange ohm skal den ha?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av oivindg »

Hvis du velger en LED som lyser med et par milliampere strøm, så går det nesten opp. Si at du velger en 81k motstand. På 230V blir det 2.8mA og 0.33W. Dette forutsetter at du har en vanlig diode i serie med LEDen for å sperre for reversstrøm, slik at den bare lyser den ene halvperioden. Siden frekvensen er 50Hz vil øyet oppfatte det som at den lyser hele tida.

Jeg ville aldri koblet hjemmelaget elektronikk rett på 230V i heimen, men jeg er vel av den forsiktige typen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 19 mai 2020, 15:27
Bjerknez skrev: 19 mai 2020, 15:00

Men jeg får ikke dette til å stemme i mitt hode. jeg tenker at hvis man skal lyse opp en 2V led diode på en 220V kurs, så viser mitt regnestykke at man trenger 4.5 ish watt resistor som jo er mye større enn en liten 1/4 watt resistor.

Er dte slik at de jeg har sett gjøre dette er totalt uvitende og at dem bare har vert heldige som ikke har brent resistoren (eller LED dioden) eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?
Hvordan regner du deg frem til en 4,5W resistor? Og hvor mange ohm skal den ha?
En typisk LED diode som jeg snakker om trenger 20mA. 0.02amp x 220V blir 4.4 Watt. Minus ett par volt (forward Voltage). Hvor mange om den skal ha er egentlig ikke relevant i denne sammenhengen (tror jeg). Men en 2V diode med 20mA trenger 10.9k ohm. resistor.
Sist redigert av Bjerknez den 19 mai 2020, 15:44, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 19 mai 2020, 15:28 Hvis du velger en LED som lyser med et par milliampere strøm, så går det nesten opp. Si at du velger en 81k motstand. På 230V blir det 2.8mA og 0.33W. Dette forutsetter at du har en vanlig diode i serie med LEDen for å sperre for reversstrøm, slik at den bare lyser den ene halvperioden. Siden frekvensen er 50Hz vil øyet oppfatte det som at den lyser hele tida.

Jeg ville aldri koblet hjemmelaget elektronikk rett på 230V i heimen, men jeg er vel av den forsiktige typen.
Jeg tror ikke jeg skjønte den beregningen der... selv om den trolig er riktig... :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 19 mai 2020, 15:28 Jeg ville aldri koblet hjemmelaget elektronikk rett på 230V i heimen, men jeg er vel av den forsiktige typen.
Neida, dette er en desidert dårlig ide selvsagt. Jeg bare lurte på hvordan dette kunne gjøres etter å ha sett noen youtube videoer om dette :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 19 mai 2020, 15:39
oivindg skrev: 19 mai 2020, 15:28 Hvis du velger en LED som lyser med et par milliampere strøm, så går det nesten opp. Si at du velger en 81k motstand. På 230V blir det 2.8mA og 0.33W. Dette forutsetter at du har en vanlig diode i serie med LEDen for å sperre for reversstrøm, slik at den bare lyser den ene halvperioden. Siden frekvensen er 50Hz vil øyet oppfatte det som at den lyser hele tida.

Jeg ville aldri koblet hjemmelaget elektronikk rett på 230V i heimen, men jeg er vel av den forsiktige typen.
Jeg tror ikke jeg skjønte den beregningen der... selv om den trolig er riktig... :redface
Hvis du velger 0.00284 Ampere i regnestykket ditt, så får du vel 81 kOhm og 0.65 Watt? Og så deler du 0.65 på to og får 0.33 Watt.

Finnes mange LEDer som lyser med bare et par milliampere strøm.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

Bruk denne kalkulatoren
http://www.ohmslawcalculator.com/ohms-law-calculator

Sleng inn 220V og 20mA. Det blir 4.4 Watt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

Eller enda bedre, denne:
https://www.digikey.com/en/resources/co ... s-resistor

SLå inn 220V, og 2V i forward voltage og 20mA i current.

Denne viser da at man trenger en 4.4 watt resistor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av Bjerknez »

I dag testet jeg ut den nyinnkjøpte bålpannen. Funket den :thumleft
EC81F708-E57F-4F58-B17C-9B0670D745A8.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bjerknez' kjøkkenprosjekt i full gang!

Legg inn av 45316 »

Et lite tips, ville ha hengt panna litt høyere. Fort gjort og få brennmerker på terrassebordene hvis den henger for lavt. Særlig hvis man fyrer litt hardt over tid.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Svar