Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 19:05 Traktorer for meg er GS, kTM Super Adventure, Multistrada, Triumph Explorer/Tiger og ellers alle høyreiste sykler med provisoriske vindskermer som man oftest ser med tåppbåks og sidevesker/kofferter. Det er mine preferanser selvsagt.

Spesielt GS synes jeg er skikkelig gubbete. Tenker da mest på at det florerer av dem, samtidig som dem er direkte stygge. Spesielt med sidevasker og tåppbåkser. Uten tvil gode sykler å kjøre. Det tviler jeg ikke på. Men det er ikke noe for meg. Jeg ser fordelene med god lagringsplass og komfort på tur, men vil jeg ha med halve huset på tur og sitte omtrent som i en bil, ja så tar jeg heller bilen.

Jeg vil ha en sykkel jeg ikke skjemmes over.

At andre liker traktorer er helt greit. Trivelige mennesker alle sammen okke som, og den berømte hvilken motorsykkel er best diskusjonen på en hyttetur over en pils er alltid like morsom. Oftest er det mindre krangling der også, enn det kan bli her i forumet. Pussig det der :knegg
Vil tippe at din BMW vil måtte slite med en Multistrada når det gjelder prestanda. Det er ett par andre ADV som også ville ha hatt er par ord med i spiller :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 29 jul 2019, 19:14
Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 19:05 Traktorer for meg er GS, kTM Super Adventure, Multistrada, Triumph Explorer/Tiger og ellers alle høyreiste sykler med provisoriske vindskermer som man oftest ser med tåppbåks og sidevesker/kofferter. Det er mine preferanser selvsagt.

Spesielt GS synes jeg er skikkelig gubbete. Tenker da mest på at det florerer av dem, samtidig som dem er direkte stygge. Spesielt med sidevasker og tåppbåkser. Uten tvil gode sykler å kjøre. Det tviler jeg ikke på. Men det er ikke noe for meg. Jeg ser fordelene med god lagringsplass og komfort på tur, men vil jeg ha med halve huset på tur og sitte omtrent som i en bil, ja så tar jeg heller bilen.

Jeg vil ha en sykkel jeg ikke skjemmes over.

At andre liker traktorer er helt greit. Trivelige mennesker alle sammen okke som, og den berømte hvilken motorsykkel er best diskusjonen på en hyttetur over en pils er alltid like morsom. Oftest er det mindre krangling der også, enn det kan bli her i forumet. Pussig det der :knegg
Vil tippe at din BMW vil måtte slite med en Multistrada når det gjelder prestanda. Det er ett par andre ADV som også ville ha hatt er par ord med i spiller :thumleft
Helt klart. Men du snakker om fart og motor. Det er den som kjører sykkelen det kommer ann på. Og på norske landeveier spiller det liten trille om man kjører Multistrada eller MT07. Det er føreren det stort sett kommer ann på. På bane blir det selvsagt annerledes. Der er toppeffekt mer viktig, eller evt. Begge deler.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 29 jul 2019, 19:09 Min forrige Ducati, 1098, prøvde å ta livet av deg hvis du ikke tok kommandoen og fortalte den hva den skulle gjøre. Ikke lettkjørt i forhold til japser, men for en kjøreglede når du lærte sykkelen å kjenne og brukte den for det den er lager for.
Jeg har hatt en sånn en, sjelfull en, Ducati 851. Den krevde sitt, men leverte kjøreglede i bøtter og spann. Men som tursykkel for "eldre" herrer er den fullstendig uegnet. Egentlig dugde den kun til en eneste ting, og det bør man avstå fra på landevei i Norge :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Ringte en hyggelig selger til meg fra IF Forsikring i sted. Han lurte på om jeg var interresert i få et tilbud på forsikringer som totalkunde hos dem. Det kommer helt ann på hvor gode priser dere har på MC forsikring sa jeg. Der skal vi være blandt de bedra sa han...

Ok, sa jeg, gi meg pris på 2017 BMW S1000R, med full bonus, ingen førere under 24 år og parkering i egen garasje etc. Hva betaler du i dag da sa han. Bare kom med den beste prisen du kan gi du sa jeg...

Hmmm...tja... dette er jo en "sportsmodell" sier han men han sier også at som totalkunde og 20% rabatt kunne klemme prisen ned i 11.200 kroner.

Hvis du halverer prisen og vel så det, så er dere på Gjensidige sitt nivå sa jeg.

Det trodde han ikke noe på... Nei vel sa jeg... men hadde jeg løyet og prisen du ga meg var god så hadde jeg vel takket ja sa jeg...

Joa... men den prisen kunne han nok ikke matche. Men jeg kunne få med gratis Reiseforsikring på kjøpet sa han. Nå graver du eter vann i sahara sa jeg, mens jeg lo. Han sa han forsto det og måtte til slutt gi seg.

Men hyggelig at dem ringer vertfall da synes jeg. Synes det er helt greit. :)

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Subsea79 »

Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Subsea79 skrev: 30 jul 2019, 15:20 Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.
Jeg lurer egentlig litt på det samme. Men jeg tror at luftkjølte motorer ikke er like "effektive" som andre motorer og dermed blir dem kanskje ikke like fort varme. Noen nevnte også at en av sylindrene kunne kutte ut hvis det ble for varmt etc. Men hvordan dette fungerer på R Nine T vet jeg neimen ikke.

Kan liksom ikke forestille meg at sykler som er laget i 2019 ikke klarer en tur på Trollstigen sommerstid uten å koke...?

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Subsea79 »

Bjerknez skrev: 30 jul 2019, 15:24
Subsea79 skrev: 30 jul 2019, 15:20 Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.
Jeg lurer egentlig litt på det samme. Men jeg tror at luftkjølte motorer ikke er like "effektive" som andre motorer og dermed blir dem kanskje ikke like fort varme. Noen nevnte også at en av sylindrene kunne kutte ut hvis det ble for varmt etc. Men hvordan dette fungerer på R Nine T vet jeg neimen ikke.

Kan liksom ikke forestille meg at sykler som er laget i 2019 ikke klarer en tur på Trollstigen sommerstid uten å koke...?
Det er sant.
Ville være pussig om det ikke skulle gå på en ny sykkel.
Markede ville være betydelig redusert om dette var et problem i varmen.
Såg bare med skrekken på temp måleren på min hvor for den steg, og det var noe så inn i hampen varmt der jeg sto.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22908
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror rett og slett andre må komme med løsningssvaret her tror jeg. Mekkern!... hvor er du? :D

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av LarsE »

En vannkjølt motor er jo avhengig av vifta og kjølevannet for å holde seg kjølig, og er dermed også bygget rundt det. Dvs, at motoren er mer gjemt enn den ville vært på en luftkjølt motor, og som det nevnes så tynes gjerne en vannkjølt motor mer enn en luftkjølt. Boxermotoren sitter jo omtrent utenfor selv motorsykkelen og har dermed mye mer luftstrøm (gjennom kjøleribbene, som en vannkjølt motor heller ikke har) enn en "vanlig" motor.

Og så er det verdt å ta med en katalysators påvirkning på motoren. Hadde katalysator i potta som hang under motoren på Duken min, og hadde ett par ganger hvor den rett og slett ble overopphetet, selv med vifta i full vigør. Monterte anlegg uten katalysator og hadde aldri noe problem med det igjen.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av mekkern »

Jeg aner ikke hva Boxeren sier er max men jeg vet den tar «emergency shutdown» / stopper hvis den står i ro for lenge på tomgang.
Men nå er jo ikke motorsykler laget for å være stasjonærmotor.
Men de tåler jo å rusle rundt i ørkener på syke temp men da er de i bevegelse.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av AJ »

Subsea79 skrev: 30 jul 2019, 15:20 Ikke for å kuppe tråden på noen måte, men ser at det her diskuteres 3 sykler som ligger på topp 5 liste over hva som blir min neste sykkel. S1000R, XSR900 og R NINE T.
I den forbindelse så lurte jeg litt på dette med luftkjøling.

Kjørte Trollstigen på min MT-07 i 29’C nå for ca ‘en uke siden. Viften slo inn hele tiden på 106 grader når jeg sto i kø, og lurte på om jeg ville klart og gjennomført denne turen med en luftkjølt motor som i BMW’en?
Er jo helt krise om en skulle få problemer i en kø der det er så smal vei.
Jeg var i Italia med luftkjølte Moto Guzzi Stelvio i 2013 og havnet mer eller mindre tilfeldig i periodevis ganske så langsomtgående og stillestående trafikk i Milano. Mener å huske at tempmåleren på sykkelen viste tett opp mot 40 grader. Hva oljetempen i motoren var aner jeg ikke siden Stelvio ikke er utstyrt med oljetempmåler, ei heller indikator på oljetempen.

Det var aldri noen tegn til motorproblemer under disse forholdene. Dvs. ingen varmgangsproblemer så det sinnrike oljekjølingssystemet med spylerdyser for å holde temperaturen innafor, særlig i den fireventilers toppen på sylindrene, er nok mer enn nok dimensjonert for slike kjøreforhold.
Sykkelen er jo produsert der nede, så disse italienerne vet nok hva de holder på med...
Det samme gjelder nok germanerne og deres boxermotor, en motor de faktisk har holdt på å lage siden 1923...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av pekle »

Hovedgrunnen til at BMW innførte væskekjøling av toppene var for å kunne øke effekten utover 110hk og samtidig klare utslippskrav. R nine T-motoren har nok således nådd sitt toppunkt effektmessig dersom den samtidig skal være godkjent. Det finnes ettermarkedsløsninger som øker effekten også på den, men da er den nok ikke lovlig lenger. Den blir så klart varm, men samtidig går det flere hundre tusen BMW boxere på betydelig varmere breddegrader enn her. Men hovedgrunnen til vannkjøling er altså utslippskrav, ikke overoppheting.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av mekkern »

Hadde man bare kunnet driftet motorene som før så....
Merker stor forskjell på varmen fra motor og eksos ved overgang fra Euro3 til Euro4/5...
Denne varmen skal også fjærnes fra motoren og vil gi høyere snitttemp enn tidligere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Bimmern selges!

Legg inn av Stian87 »

Da har jeg prøvekjørt R nine T Urban GS, du kan lese om det her: https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t ... 50#p364650
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar