Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Datablad finner man overalt, 7333 datasheet

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 nov 2021, 21:05 Datablad finner man overalt, 7333 datasheet
Ja, det vet jeg. Har lest det, men finner ikke det du nevner angående anbefaling av kondensator. Men jeg har ikke studert databladet fra side til side.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Fant det nå. Jeg letet i teksten, men så nå at det var en eksempel skisse i data sheet. Ser det står to 10uF ja. Men funker gull med min metode også. I følge oscilloscopet så får jeg altså ingen volt spikes. Hovedsaken er som nevnt at mikrokontrolleren fungerer og ikke henger seg fordi jeg brukte for liten kondensator. :)

Tror dette blir bra jeg, selv om det ikke er helt etter boken. Lever kun en gang :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker litt sånn at anbefalingene vedrørende kondenstorene til denne HT7333 i datasheet er ment for regulatoren alene (i hovedsak) og ikke for kretsen ellers da det er mange måter å lage en krets på etc.

Så i mitt tillfelle føles det viktigere og beskytte mikrokontrolleren slik at den fungerer så stabilt som mulig, og hvis en 1000uF må til. Så kan man kanskje mene at at man kunne gjort begge deler og og brukt flere komponenter, men flere komponenter gir også flere feilkilder, mer komplekse kretser og trenger mer plass.

Er jo ikke vanskelig å bygge en krets helt etter boken. Det er bare å følge datasheet, og i en komersiell sammenheng er nok dette lurt, men til mine prosjekter i furtebua vil dette fungere helt utmerket.

Alt jeg har laget så langt vedrørende garasjeportåpner som er appstyrt, temperaturkontrollere i kjelleren, dør sensorer, rele kretser for app styring av varmeovner med arduino og wifi mikrokontrollere har nå fungert i nesten 3 år uten noe som helst problemer. Å skulle noe gå galt, så vil jeg få beskjed på mobilen vedrølrende høye temperaturer etc.

Jeg har også flamme detektorer i kjelleren og i det hele tatt har jeg laget såpass mange kretser nå totalt sett at jeg er forundret over at alt har fungert uten problemer. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ved hjelp av regulatoren nevnt i forrige post, så har jeg nå laget meg en helt trådløs temperatur sensor som jeg skal teste ut i stuen. Temperaturen blir sendt til en app på telefonen en gang hvert minutt og jeg bruker en Wemos D1 Mini Wifi controller som går i deep sleep og trekker kun 80uA (micro ampere) i deep sleep og ca. 80mA (milli ampere) når den sender temperaturen (ca. 5 sekunder pr. Minutt).

Mikrokontrolleren får strøm fra 1 stk. 18650 batteri. Min noe grove beregning sier at batteriet vil vare i ca. Ett år.

Enheten har også en ladekrets som beskytter batteriet. Når batteriet er tomt, kan man enten bytte det ut med ett nytt, eller bare lade det opp. :)
080A0848-DE05-40DD-BAF6-6711F111D834.jpeg
EBC85532-DE25-4F73-9852-B912D55381EB.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg laget meg en slags "testjigg" vedrørende batteribank modulen som skal holde batteribanken våken og enhetene oppladet hele tiden når man er på tur.

Testjiggen består av såkalte jumpere hvor jeg kjapt kan koble til batteribanker og teste med forskjellige laster, pulstider etc. uten å lodde av og på komponenter.

Mekkern var den første som fikk en slik controller tilsendt fra meg og det viste seg at denne ikke fungerte på hans batteribank. Det var jo en viss fare for det selvsagt og ikke kjempeoverraskende, men han skal sende både batteribank og controller tilbake til meg så jeg kan koble den til testjiggen og teste ut ganske kjapt hva som må til for å holde hans batteribank våken.
349D2131-5C3A-4FD0-B75D-B6F537F29BB7.jpeg
Det jeg derimot har funnet ut som vertfall virker på MIN batteribank, er at man kan få batteribanken til å holde seg våken med langt mindre last hvis man øker varigheten på pulsen. Det virker som om det er varigheten på pulsen som er mest avgjørende og ikke mengden last. Vertfall på min batteribank.

Lasten på min batteribank er nå satt ned fra 100mA til 50mA, men pulsvarigheten er satt opp til 1.5 sekunder. Lyset i furtebua er slukket og slik skal den få stå til i morgen ettermiddag. Så får vi se om den fortsatt er aktiv og hvor mye strøm batteribanken er tappet for. Dette er uansett snakk om ubetydelige mengder strøm som denne controlleren trekker. 2.5mA i hvilemodus og en puls på 50mA som varer i 1.5 sekund som aktiveres hvert 20. sekund.

Den som gidder kan sikkert regne ut hvor mye kapasitet denne trekker pr. Time etc. :)
B609DAD4-77F4-4FBD-98C0-35F66FAF16ED.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Tok en liten smugtitt i furtebua nå ca. 12 timer etter at jeg aktiverte controlleren og det er fortsatt liv i batteribanken :)

Derimot er jeg litt overrasket over at vertfall min batteribank har en slags krets som slår av batteribanken etter en stund hvis pulsen ikke er lang nok. Det med lengden på pulsen har faktisk større betydning enn jeg trodde. Derfor tror jeg det krever litt mer tilpassing til hver batteribank. Eller man kan gå for en slags idiotsikker løsning hvor man bruker lenger puls og høyere last som en slags standard.

Uansett. Så ser det ut til at strømtrekket fra denne controlleren har veldig liten betydning i praksis.

Normalt så bruker man en slik batteribank i maks 12 timer som feks. På en MC tur, eller en timelapse video etc. hvor man lader den opp en gang i døgnet. Da vil en slik controller ha svært liten betydning. Uansett så er fordelene større enn ulempene.

Noen batteribanker kan trolig ha en "smartere" krets med følere etc. som gjør det vanskeligere og tilpasse en slik controller, men jeg tror vel kanskje de aller fleste batteribanker har ganske standard ladekretser. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tenker du bare øker pulsbredden, og det er nok denne som har noe å si, og ikke det faktiske strømtrekket.

Dette strømforbruket du nevner er ikke så nøye spør du meg. Mister du 15 minutter med batteri ila. Dag så tror jeg nok ikke noen irriterer seg over det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 06 des 2021, 09:46 Jeg tenker du bare øker pulsbredden, og det er nok denne som har noe å si, og ikke det faktiske strømtrekket.

Dette strømforbruket du nevner er ikke så nøye spør du meg. Mister du 15 minutter med batteri ila. Dag så tror jeg nok ikke noen irriterer seg over det.
Det er ikke helt riktig ut fra testene jeg har gjort. Man må både gi riktig strømtrekk OG pulsbredde.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Tenker at man bare passer på at den strømmen er stor nok. Er jo ikke så nøye akkurat..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 06 des 2021, 16:00 Tenker at man bare passer på at den strømmen er stor nok. Er jo ikke så nøye akkurat..
Nei, er jo egentlig ikke så nøye. Men problemet her er at dette kretskortet er VELDIG lite og motstanden jeg bruker for lasten er en 1206 0.5W motstand. Jeg har laget en ny type som bruker en fysisk større mostand (2512) på 1W, og selv om jeg ikke tror det er nødvendig, så tenker jeg litt på hvor varm denne motstanden kan bli ved høye laster. Selv om det bare er pulser.

Men jeg har laget meg denne testjiggen nå, så nå kan jeg teste flere batteribanker og lettere finne en slags allround løsning for å holde de fleste batteribanker i live. Uten at strømtrekket blir for stort.

Man kan jo tross alt fikse dette enkelt ved å lodde på en 50ohm motstand i parallell. Problemet er bare at da drar den 100mA kontinuerlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Et lite eksempel ut fra en del tester jeg har gjort så langt.

Med 100mA puls som varer i ~1 sek. så funker det en stund, men batteribank slår seg av etter en stund. Jeg vet ikke hvor lenge den ble holdt våken da jeg ikke var i kjelleren, men kretsen holdt liv i batteribanken den timen jeg var der.

Med samme last, men med 1.5 sekund puls, så sto den på ett helt døgn uten problemer. Med 200mA last og kun 0.5 sek. varighet på pulsen så funket det ikke. Den slo seg av etter få minutter.

Så MIN batteribank som jeg forøvrig anser som relativt "sofistikert" i forhold til batteribanker fra supern, har tydeligvis en liten krets som måler utgangseffekten på en mer "intelligent" måte. Ikka bare måler den lasten, men den måler også hvor lang tid lasten varer etc. Det holder altså ikke å bare sende av gårde en høy puls. Pulsen må stå i stil til varigheten.

På "rimeligere" og mindre sofistikerte batteribanker kan trolig dette være litt enklere da disse kanskje måler kun last etc.

______________

Målet mitt nå er egentlig at jeg har lyst til å lage meg en testjigg som jeg nevnte over men med trinnløs justerbare motstander hvor jeg kan finjustere kretsen til å passe den enkelte batteribank.

Slett ikke nødvendig selvsagt, men litt gøy er det jo om ikke annet :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg batteribanken til mekkern i posten samens med "Stay Awake Controlleren" jeg sendte han for noen dager siden. Denne klarte ikke å holde liv i batteribanken hans, så det endte med at vi ble enige om at han skulle sende den til meg så jeg fikk konfigurert controlleren skikkelig.

Ut fra mine målinger var lasten for liten. Det sat en 75ohm motstand i parallell som kun lastet batteribanken med pulser på i underkant av 70mA. Dette var ikke nok, og selv ikke en 47ohm motstand holdt som lastet med 106mA.

Men når jeg satt på en 33ohm motstand som laster med hele 150mA så så det ut til at det funket. Da kunne jeg også sette ned pulslengden slik at denne ble litt kortere.

Heldigvis hadde jeg en komponent sample book med mange verdier :thumleft
8E23A6D0-11E8-433B-9913-FB289B8F12EC.jpeg
Den fungerte vertfall de 20 minuttene jeg var i kjelleren og tenker jeg lar den stå på til i morgen. Er batteribanken fortsatt våken i morgen, så anser jeg problemet som løst.
02991582-5523-4423-8BC0-7FF16A2B620F.jpeg
Jeg bruker 1/2 watt 1206 motstander og med en last på 150mA så bruker den 0.7 watt under last. Men siden pulsene er veldig korte og kommer i en intervall på 15-20 sekunder så tror jeg ikke dette gjør noe. Jeg har derimot bestillt meg nye kretskort som kan ha motstander som takler opp til 2 watt, men jeg tror egentlig ikke det er nødvendig. Men skulle man lastet denne kretsen med 150mA kontinuerlig så hadde denne motstanden blitt veldig varm og levetiden hadde nok ikke vert veldig lenge. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av mekkern »

men hvordan ser dette ut i forhold til andre powerbanker?
er det noen fellesnevner slik at man si at "denne funker" på alle? eller er forskjeller på last eller pulsbredde for store?
med det mener jeg at en puls med lav last med lengre varighet funker på noen og vise versa?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 11 des 2021, 06:12 men hvordan ser dette ut i forhold til andre powerbanker?
er det noen fellesnevner slik at man si at "denne funker" på alle? eller er forskjeller på last eller pulsbredde for store?
med det mener jeg at en puls med lav last med lengre varighet funker på noen og vise versa?
Nja, det er forskjeller på powerbanker. Det vil si i den elektroniske kretsen dem bruker. Bruker man en ator last og en lang puls med korte intervaller så vil nok en slik sak som dette fungere på veldig mange batteribanker.

Den jeg har fikset for deg nå bruker en ganske høy last. 150mA. Mitt inntrykk etter å ha lest litt om dette er at de aller fleste batteribanker krever rundt 100mA. Enkelte trenger ikke mer enn 50mA men kanskje en lenger puls etc. men din måtte ha 150mA uansett puls lengde.

Dette forteller meg trolig at ladekretsen i denne ikke er like "sofistikert" som på andre batteribanker. Uten at dette bør være negativt i virkeligheten. Alt handler om å beskytte batteriene i batteribanken da disse er helt ubeskyttet alene. Uten en slik ladekrets/batterikrets ville batteribanken tatt fyr eller eksplodert ved første opp eller nedlading.

Jeg har testet å laste batteribanker (for å tømme batteriene) med store 50W 10ohm motstander, og selv disse blir veldig varme. Så og bare montere en motstand som laster batteribanken konstant er en ganske simpel og dårlig ide synes jeg. Den controlleren jeg laget blir ikke var i det hele tatt og er langt "smartere"

Hadde jeg feks. Økt pulslengden på den du sendte meg til feks. 2-3 sekunder med intervaller på rundt 10 sekunder med 150mA last så ville den nok fungert på de aller fleste batteribanker. Men den hadde også konsumert langt mer strøm etc.

Med en pulslengde pårundt 0.5 sekunder, en intervall på ca 20 sekunder og en last på 150mA er en slags sweetspot for denne batteribanken.

Jeg har ikke vært i kjelleren ennå så vet ikke om den fortsatt holder liv i batteribanken. Skal ned å sjekke dette om ikke alt for lenge. Hvis den har slått seg av nå, så må jeg evt. øke pulslengden og ikke lasten. :)

Svar