Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke nødvendig å plukke noe som helst i fillebiter. Kunne bare ønske meg en mer systematisk fremgangsmetode slik at man med sikkerhet kan si at relleet var feilen. Å bytte komponenter uten et eller annet grunnlag er ikke effektivt om du skjønner hva jeg mener.

Men greit, jeg synes alltid tankeprosesser, målinger, vurderinger, tenking, bruk av teori og slike ting under en feilsøkingsjobb er det morsomste. Hadde egentlig et håp om å få vite hva de tre spenningene jeg etterspurte var. Det kunne liksom gitt et konkret svar, så kunne vi drodlet litt rundt det, men greit nok.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Var ikke helt uten grunnlag at releet ble byttet. Nevnte dette lenger opp. Men jada, jeg forstår hva du mener. Men jeg orker ikke å bruke all min tid på noe som uansett skal kasseres. Det var aldri meningen at jeg skulle bruke veldig mye tid på denne.

Jeg har har hatt det ganske gøy selv og jeg er jo ikke ferdig enda. Har en til jeg skal se på. Men å dokumentere absolutt alt jeg gjør på natten nårjeg har tid, for så og svare på alle hendvendelser på dagtid har jeg desverre ikke tid til.

Dette er som sagt gøy, men kun hvis det skjer i mitt eget tempo :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Da går turen ned til furtebua for å sjekke den andre transformatoren :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Ved første øyekast finner jeg ikke noe galt med den andre trafoen.

Jeg plugget den rett i kontakten og koblet på en 3.6W spot pære. Den holder 12.7VAC ut og alle modusene på innstillingshjulet virker. også lys sensoren.

Så litt usikker på hva jeg skal se etter her...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Nå tenker jeg bare høyt, men kan det tenkes at releet kan ha hengt seg opp siden den ikke virket dypen?

Du fikk som du sa null og nada strøm ut på disse uansett hva du gjorde, men her virket den rett ut av boksen. Kan det være at releet trengte en "restart"?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Målte forøvrig nettopp at spenningen som brukes til å slå av/på releet er 5.3VDC og det vil si at jeg med litt flaks hadde byttet til et rele som faktisk kan brukes :) (altså på den første transformatoren).

Den andre ser ut til å virke som den skal. Men har jo ikke testet den over lang tid eller med veldig mye last over tid. Har ikke lyst til å gå fra denne med mye last tilkoblet i lang periode.

Men 3.6W påren jeg koblet til lyser som den skal enda og har gjort dette i ca. 30 minutter nå. Altså på den andre transformatoren. Den første virker som den skal nå, så langt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Da tester jeg den første transformatoren (hvor jeg byttet releet) med tanke på last. Har koblet til tre 12V glødepærer på til sammen 46 watt. Maks rated last er i følge beskrivelsen på boksen 56 watt. Dette er så vidt jeg vet større last enn det dypen har brukt. Kommer til å la den stå på med denne lasten så lenge jeg er i kjelleren og den har stått på nå i ca. 30 minutter.
C5F62AA2-7282-41F9-926A-02F1BB2DB04A.jpeg
Jeg kan slå av og på etc. og det fungerer utmerket. Releet funker som bare det.

Jeg er mest redd for at loddeskjøtene skal smelte for pærene blr ekstremt varme...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 02 okt 2021, 06:32, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Men altså, den andre transformatoren virker som den skal. også med den samme lasten uten problemer. Så vet ikke helt hvorfor dypen hadde problemer med denne. Kan jo være at rellet har hengt seg opp kanskje?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Laget meg en simpel liten fordelerkontakt i dag med skruterminaler for å kunne laste transformatorer etc. med AC.

Vurderer forøvrig å kjøpe meg en variac på sikt...
CEB16103-8B80-42F5-B4A1-72FE0EC6FBA1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Hei igjen, den første trafoen jeg byttet ut har jeg ikke men når den ble byttet ut hadde jeg med en elektriker som konstaterte at den ikke virket. De du har er den andre og tredje jeg kjøpte som er testet av undertegnede og når lyset er borte så brenner det her i huset ;) Den fjerde er ny type med digitalt display, får håpe den varer lengre vs tidligere model :)

Feil på rele kan forekomme vil jeg tro her også, ofte så er det jo en fillefeil som velter hele lasset uten at det hjelper meg nå eller da det oppsto.

Setter pris på jobben som gjøres i tråden og på trafo av Bjerknez og FredrikE24 :thumleft

Håper på ett oppsummerings innlegg her i tråden når trafoene går ut av kjellerbua :prf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Den andre enheten fungerer fortsatt som den skal og jeg klarer ikke å fremtvinge noen feil på denne. Jeg vet derfor ikke hvordan jeg kan feilsøke. Den første jeg så på ser ut til å virke som den skal etter bytte av rele. Så begge virker som dem skal nå vertfall...

Det eneste jeg kommer på er at releet må ha hengt seg opp på et vis...?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Det er sannsynlig at det har vært samme feil på alle tre siden de har vært identiske …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 10:59 Den andre enheten fungerer fortsatt som den skal og jeg klarer ikke å fremtvinge noen feil på denne. Jeg vet derfor ikke hvordan jeg kan feilsøke. Den første jeg så på ser ut til å virke som den skal etter bytte av rele. Så begge virker som dem skal nå vertfall...

Det eneste jeg kommer på er at releet må ha hengt seg opp på et vis...?
Du har satt inn et 5V relé har du ikke? Skal være 12V? Det er jo ikke en fiks om du måler for lav spenning på styrestrømskretsen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 okt 2021, 14:47
Bjerknez skrev: 03 okt 2021, 10:59 Den andre enheten fungerer fortsatt som den skal og jeg klarer ikke å fremtvinge noen feil på denne. Jeg vet derfor ikke hvordan jeg kan feilsøke. Den første jeg så på ser ut til å virke som den skal etter bytte av rele. Så begge virker som dem skal nå vertfall...

Det eneste jeg kommer på er at releet må ha hengt seg opp på et vis...?
Du har satt inn et 5V relé har du ikke? Skal være 12V? Det er jo ikke en fiks om du måler for lav spenning på styrestrømskretsen.
Neida, målet mitt er ikke å fikse noen av disse, men å finne ut hva som feiler dem. Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være releet som henger seg. Det er den eneste mekaniske delen som slår av/på strøm.

Det mest ideelle hadde vært og teste dem med høy last over tid, men jeg er litt skeptisk til å la denne stå på for lenge uten tilsyn.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

men har ikke du satt inn et relé med 5V spole da? Det blir ikke riktig.

Synes du skulle funnet feilen før du begynner å bytte ting.

Hva du laster med over tid spiller egentlig liten rolle her etter mitt syn, lampene sitter rett på sekundærsiden på trafoen med en enkel relékontakt som skrur av og på lasten.

Svar