Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Å der var Cobra Slip on bestillt :)

Etter at jeg så en video på Youtube angående hvordan denne monteres så tror jeg at selv JEG skal klare dette uten de store problemene :)

Kostet 305$ inkl. frakt. moms og evt. toll kommer i tillegg.

Yamaha Vinterbro skulle ha 8.000,- for montering av en slik og her snakker vi rundt 2.500,- hvis jeg gjør det selv :)
Sist redigert av Bjerknez den 01 sep 2013, 18:04, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Snikendeugle »

Du skal ikke betale toll for den, men moms blir det :) 25%.
Sparer endel kroner på å gjøre det selv ja. Spesielt når det er så enkelt
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Du skal ikke betale toll for den, men moms blir det :) 25%.
Sparer endel kroner på å gjøre det selv ja. Spesielt når det er så enkelt
Okay :)

Men hvorfor er det ikke toll på denne?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Snikendeugle »

Det er ikke tollavgift på bil- og motorsykkeldeler
http://www.toll.no/templates_TAD/Import ... =no&step=1" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Det er ikke tollavgift på bil- og motorsykkeldeler
http://www.toll.no/templates_TAD/Import ... =no&step=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Takk for den :)

Ser det er lenge mellom hver gang jeg handler fra utlandet, for i følge denne listen så var det ikke toll på noe som helst... :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Elolz skrev:Håper du blir fornøyd :thumleft Det blir bare 25% moms og fortollingsgebyr utenom dette. Husk at det er moms på frakten også. Fortollingsgebyret er på 261kr om det er posten som fortoller, siden vareverdien er over 1000kr.
Så det blir fortollingsgebyr altså? :scratch :bl3

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av jongsanim »

Bjerknez skrev:
Elolz skrev:Håper du blir fornøyd :thumleft Det blir bare 25% moms og fortollingsgebyr utenom dette. Husk at det er moms på frakten også. Fortollingsgebyret er på 261kr om det er posten som fortoller, siden vareverdien er over 1000kr.
Så det blir fortollingsgebyr altså? :scratch :bl3
Ja, det er et gebyr som vanligvis dekker papirarbeid, oppbevaring, osv. Dette kommer uavhengig om det er en tollpliktig vare eller ikke.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av TBI81 »

Eller så er du heldig også seiler det rett igjennom. Skjer titt og ofte ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

jongsanim skrev:
Bjerknez skrev:
Elolz skrev:Håper du blir fornøyd :thumleft Det blir bare 25% moms og fortollingsgebyr utenom dette. Husk at det er moms på frakten også. Fortollingsgebyret er på 261kr om det er posten som fortoller, siden vareverdien er over 1000kr.
Så det blir fortollingsgebyr altså? :scratch :bl3
Ja, det er et gebyr som vanligvis dekker papirarbeid, oppbevaring, osv. Dette kommer uavhengig om det er en tollpliktig vare eller ikke.
Okay :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Tok meg en lenger rolig tur i dag på bygda (ssshhh...) med den nye sykkelen (XVS 1300) på ca. tre mil :)

Har erfart at mannermest ikke har bruk for mer enn to gir på denne sykkelen i hastigheter opp mot 80km/t. Nå har ikke jeg passert 80km/t ennå da deter helt andre grunner til at jeg er ute åkjører enn å kjøre fort, men kan liksom ikke helt forestille meg når det fjerde og femte giret skal legges inn. Når jeg la inn fjerde giret i 80km/t så følte jeg den "hoppet" litt. 3. giret var mer et hvilegir i den farten synte jeg. fjerde er velgrei å bruke når man nermer seg ulovlige hastigheter, men femte......?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av mortenolb »

Det er forskjeller gitt. Jeg kan bruke 6. giret i 70/80. :roll

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Tok meg en lenger rolig tur i dag på bygda (ssshhh...) med den nye sykkelen (XVS 1300) på ca. tre mil :)

Har erfart at mannermest ikke har bruk for mer enn to gir på denne sykkelen i hastigheter opp mot 80km/t. Nå har ikke jeg passert 80km/t ennå da deter helt andre grunner til at jeg er ute åkjører enn å kjøre fort, men kan liksom ikke helt forestille meg når det fjerde og femte giret skal legges inn. Når jeg la inn fjerde giret i 80km/t så følte jeg den "hoppet" litt. 3. giret var mer et hvilegir i den farten synte jeg. fjerde er velgrei å bruke når man nermer seg ulovlige hastigheter, men femte......?
Du klarte ikke å dy deg altså... :lol Skulle ikke sykkelen stå i garasjen til lappen var i lomma?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:Tok meg en lenger rolig tur i dag på bygda (ssshhh...) med den nye sykkelen (XVS 1300) på ca. tre mil :)

Har erfart at mannermest ikke har bruk for mer enn to gir på denne sykkelen i hastigheter opp mot 80km/t. Nå har ikke jeg passert 80km/t ennå da deter helt andre grunner til at jeg er ute åkjører enn å kjøre fort, men kan liksom ikke helt forestille meg når det fjerde og femte giret skal legges inn. Når jeg la inn fjerde giret i 80km/t så følte jeg den "hoppet" litt. 3. giret var mer et hvilegir i den farten synte jeg. fjerde er velgrei å bruke når man nermer seg ulovlige hastigheter, men femte......?

Hehe, kjenner meg igjen i "hyssjjjj". Fikk nå kjørt inn sykkelen før jeg fikk lappen 8) (selvfølgelig på lukket bane! :[-X )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22861
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, man må jo få prøve seg litt, hehe.

Jeg har jo faktisk kjørt en del nå, men er overasket over hvor lang tid det tok for meg å faktisk klare å kjøre denne sykkelen på en anstendig måte. Når jeg feks. ligger i 1. giret (som man nermest MÅ bruke helt opp til 40km/t) så skal det uhyre lite bevegelse på gasshendelen til før det rykker og napper som satan. Følte jeg må clutche hele tiden for å få en jevn flyt. Det er jo voldsomme krefter i sving langt nede i registeret og jeg kan kanskje ikke se for meg at dette er et like stort "problem" på en såkalt plastikkrakett?

Det er jo ikke noe problem sån sett, for dte er jo bare snakk om å lære seg å kjenne sykkelen og temme slikt, men det tok faktisk litt tid før jeg fikk til en bra flyt.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bjerknez' blogg - 2012mod Yamaha XVS 1300A

Legg inn av mortenolb »

1. Gir har vært ganske rykk og napp på alle sykler jeg har kjørt. Er vel verre jo større motor manhar også har jeg fått inntrykk av.

Svar