Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Mens jeg venter på ny sykkel og ventetiden blir lang, så har jeg lest meg en del opp på multimetere og hva som bør velges for hjemmebruk og hobby.

Jeg har besøkt alt fra utelandske forum, snakket med to elektroingeniører med lang fartstid og som har plukket fra hverandre og testet mangfoldige multimetere, sett en del på tester etc.

Ut fra all informasjonen jeg har fått, så har jeg en ganske klar formening om hva en som driver med hjemmelektronikk som hobby bør velge og hvor man stort sett driver med DC under 50V'ish. 99% av alle som driver med hjemmeelektronikk beveger seg sjelden over 12V og stort sett holder man seg i 3-9V området.

I den forbindelse vil stort sett ALLE multimetere gjøre jobben og det med en nøyaktighet som er mer enn bra nok. Det eneste viktige er at man må passe på at multimeteret har muligheten til å måle uA (micro ampere). Dette er noe jeg ofte har målt i forbindelse av batterisparing på mikrokontrollere etc.

Oppløsningen er stort sett god nok på de fleste til hjemmebruk.

Mange elektro geeker anbefaler Fluke til flere tusen kroner og hvis flott utstyr er viktigere enn det å faktisk få jobben gjort, så for all del, klin til. Men saken er at et Fluke multimeter koster fort 10 ganger mer enn et billigere multimeter med like mange eller faktisk flere funksjoner. Grunnen til at Fluke koster så mye mer går mer på byggekvalitet, sertifiseringer og at den spennings ratingen faktisk lover det den sier.

Fluke er bygget stort sett for dem som driver med AC og høyere spenning. Elektrikere etc. For hjemmebruk og DC under 50V er en Fluke fullstendig overkill.

Derimot kan man faktisk få multimetere som nesten er helt på høyde med Fluke for en mye rimeligere penge. Et eksempel er Brymen. Men selv dette er fullstendig overkill til hjemmebruk, men allikevel ikke så kostbart at man kan vurdere et slikt.

Aneng er feks. et såkalt "billigmerke" laget i Kina som har et godt rykte i forhold til prisen. Man får et Aneng multimeter til rundt 2-300 kroner på Aliexpress. Det man må huske på med disse er at man ser bort fra ratingen på CAT III 600V. Den innebyggede sikkerheten er for dårlig til at dette skal kunne brukes forsvarlig ved slike spenninger. Dette er uansett ikke noe å tenke på når man skal drive med DC hjemme i kjelleren. Ellers så er disse tilnærmet like nøyaktige som langt dyrere multimetere og ofte får man også høyere oppløsning på disse (faktisk).

Jeg kan vise til videoer av folk som har plukket multimetere i filler og testet dem i alle bauger og kanter hvis ønskelig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjenner meg faktisk litt provosert av det du skriver, du kan liksom ikke ta mer feil på enkelte ting av det du skriver :crazy:

Å måle mikroampere er jo heftig(og ganske unødvendig til hobbybruk..) og tviler på at instrumentet ditt klarer dette nøyaktig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 10:26 Jeg kjenner meg faktisk litt provosert av det du skriver, du kan liksom ikke ta mer feil på enkelte ting av det du skriver :crazy:

Å måle mikroampere er jo heftig(og ganske unødvendig til hobbybruk..) og tviler på at instrumentet ditt klarer dette nøyaktig.
Kan godt hende du har rett i det. Men jeg har målt ned til 3uA med Biltema sitt meter når jeg testet strømforbruket til en Attiny85 i sparemodus. Om det tallet er 100% riktig vet jeg jo ikke, men om det er 4uA eller 2uA er for meg ikke viktig. Jeg trenger ikke prosentvis høy nøyaktighet i det området.

Jeg er usikker på om et Fluke vil gi noe nevneverdig mer nøyaktighet i disse områdene også? Jeg regner med du sitter på erfaring og kanskje noen eksempler kanskje? Ta gjerne screenshot. Slike ting er veldig nyttig for meg å vite :)

Ikke fordi jeg trenger nøyaktigheten, men fordi jeg vil ha svar :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Her er en video som kan være verdt og se hvis du har tid:
Se forøvrig også de andre videoene hans. Han er også aktiv på evvblog som Dave er admin for.

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Nomade »

Bjerknez du har postet tidligere her i tråden om batterilader som lader vanlige batterier til husbruk. Aliexpress produkt sikkert? Kan du anbefale en grei en til lading av typiske batterier som trippel/dobbel A?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 10 sep 2021, 11:14 Bjerknez du har postet tidligere her i tråden om batterilader som lader vanlige batterier til husbruk. Aliexpress produkt sikkert? Kan du anbefale en grei en til lading av typiske batterier som trippel/dobbel A?
Batteriladeren jeg kan anbefale heter Xtar Dragon VP4 Plus. Denne fungerer vertfall utmerket til å lade samt teste Lithium Ion batterier. Denne skal også klare og lade som ikke er oppladbare. Men jeg ville kanskje ikke prøvd på dette.

Anbefaler å kun bruke oppladbare batterier :)

Du kan lese mer om den her:
http://www.xtar.cc/product/XTAR-DRAGON- ... er-26.html

Men om du trenger en såpass avansert lader for å lade noen AA/AAA batterier tror jeg ikke. Vil du også ha muligheten til å lade Lithium Ion batterier så er denne god :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Nomade »

Takk for tips. Jeg tror oppladbare batterier kommer mer inn i bildet fremover. Var det ikke Ikea som skulle slutte å selge engangsbatterier nå? Mulig det er flere som følger etter....
Da kan det være greit å ha en kvalitetslader i hus, hva kostet denne modellen din Bjerknez?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 10:41
FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 10:26 Jeg kjenner meg faktisk litt provosert av det du skriver, du kan liksom ikke ta mer feil på enkelte ting av det du skriver :crazy:

Å måle mikroampere er jo heftig(og ganske unødvendig til hobbybruk..) og tviler på at instrumentet ditt klarer dette nøyaktig.
Om det tallet er 100% riktig vet jeg jo ikke
Det er jo det som er hele cluet. Målinger man ikke kan, eller vet å stole på er ikke verdt noe.

Jeg jobber i prosessbransjen, med instrumentering mot store styresystemer. Alt fra flow(væskemengde eller vekt(massestrøm) som passerer "et tversnitt" pr tidsenhet), vekt, temperaturer, trykk, nivå, konsentrasjon av div. substanser måles. Erfaring tilsier at når man kjiper på instrumentering så blir det dritt. Man kan ikke stole på det.

Blant multimetere har jeg også erfaringer og det er for meg kun en ting som gjelder, og det er Fluke.

Direktesammenligning mellom instrumenter i et øyeblikk er etter min mening bare tull.
Da skulle man isåfall målt mange forskjellige ting, både strøm, spenning, kapasitans, motstand og temperatur under forskjellige temperaturer og fuktighet over flere år. Da vil man nok se at Fluke måler korrekt innenfor oppgitt målenøyaktighet. Det er det man betaler for. Det er også veldig stabilt i dårlige strømmessige omgivelser(støy, induserte spenninger etc.).

Da jeg jobbet med feilsøking i prosessanlegg var det alltid like gøy å hjelpe andre folk med feilsøking. Særlig elektrikere har dårlige instrumenter. Det første man gjorde var å hive instrumentet deres og dra frem feltinstrumentet Fluke 179. Da gav ofte målingene mye mer mening. Så ble ikke feilsøkingen så vanskelig allikevel. Feltinstrumentet Fluke 179 er langtifra et presisjonsinstrument, men det er litt av en potet.. Man hadde bedre Fluke-instrument i koffert ved behov.

Om du trenger et Fluke-instrument tror jeg ikke, du klarer deg nok fint med et fra Biltema sålenge man passer på at batteriet er i god form. Jeg bruker instrumentene mitt stadigvekk og liker at det er driftsstabilt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Om du trenger et Fluke-instrument tror jeg ikke, du klarer deg nok fint med et fra Biltema sålenge man passer på at batteriet er i god form. Jeg bruker instrumentene mitt stadigvekk og liker at det er driftsstabilt.
Det er jo nettopp det som er hele kluet her og det jeg prøver og si hele veien. Du bruker dette profesjonelt og trenger ekstrem nøyaktighet. Man trenger ikke dette hjemme i hobbykjelleren.

Jeg snakker om HOBBYBRUK.

Men jeg anbefaler deg å lese litt om Brymen multimeterne. Disse er nesten helt på høyde med Fluke, og koster på langt nær like mye.
Sist redigert av Bjerknez den 10 sep 2021, 12:44, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 10 sep 2021, 11:37 Takk for tips. Jeg tror oppladbare batterier kommer mer inn i bildet fremover. Var det ikke Ikea som skulle slutte å selge engangsbatterier nå? Mulig det er flere som følger etter....
Da kan det være greit å ha en kvalitetslader i hus, hva kostet denne modellen din Bjerknez?
Jeg har jo ikke testet en drøss med ladere, så det kan hende det er flere der ute som er bedre enn den jeg nevner, men ut fra hva jeg har lest og funnet ut skal Xtar laderen være veldig bra.

Jeg tror jeg betalte rundt 600 kroner inkludert frakt når jeg kjøpte den på AliExpress.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 12:08
Om du trenger et Fluke-instrument tror jeg ikke, du klarer deg nok fint med et fra Biltema sålenge man passer på at batteriet er i god form. Jeg bruker instrumentene mitt stadigvekk og liker at det er driftsstabilt.
Det er jo nettopp det som er hele kluet her og det jeg prøver og si hele veien. Du bruker dette profesjonelt og trenger ekstrem nøyaktighet. Man trenger ikke dette hjemme i hobbykjelleren.

Jeg snakker om HOBBYBRUK.

Men jeg anbefaler deg å lese litt om Brymen multimeterne. Disse er nesten helt på høyde med Fluke, og koster på langt nær like mye.
Jeg kan jo også legge til at jeg driver med feilsøking på elektronikk på fritiden støtt og stadig. Både på audio-utstyr og bil/MC. Jeg ønsker allikevel et instrument jeg kan stole på. Selv om dette er på fritiden.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 13:50
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 12:08
Om du trenger et Fluke-instrument tror jeg ikke, du klarer deg nok fint med et fra Biltema sålenge man passer på at batteriet er i god form. Jeg bruker instrumentene mitt stadigvekk og liker at det er driftsstabilt.
Det er jo nettopp det som er hele kluet her og det jeg prøver og si hele veien. Du bruker dette profesjonelt og trenger ekstrem nøyaktighet. Man trenger ikke dette hjemme i hobbykjelleren.

Jeg snakker om HOBBYBRUK.

Men jeg anbefaler deg å lese litt om Brymen multimeterne. Disse er nesten helt på høyde med Fluke, og koster på langt nær like mye.
Jeg kan jo også legge til at jeg driver med feilsøking på elektronikk på fritiden støtt og stadig. Både på audio-utstyr og bil/MC. Jeg ønsker allikevel et instrument jeg kan stole på. Selv om dette er på fritiden.
Hvor god nøyaktighet trenger du hvis du skal feilsøke måle elektronikk på MC/bil etc.? Kan du gi meg et scenario som man krever Fluke for å teste?

Hva er det som på fritiden krever såpass høy grad av nøyaktighet og robusthet at du kun velger å bruke Fluke?

Det er bare noe her som skurrer veldig i uttalelsene du kommer med. jeg skjønner at du er Fluke fanboy, men jeg er litt mer der at jeg ikke vil betale for mer enn jeg faktisk trenger. På den måten kan jeg frigjøre kapital til andre ting som gir fremgang i prosjekter.

Merk at jeg her hele tiden snakker om hobbybruk.

Jobebr man i et firma (eller evt. driver ett selv) som går bra, så forstår jeg derimot invisteringen i Fluke. Det er vel så vidt jeg vet 10 års garanti på Fluke og siden multimetere ofte blir mer herjet med til slik bruk, så kan det være lønnsomt i lengden hvis man ser det store bildet.

Jeg ser som sagt den, men her snakker jeg altså hele tiden om hobbybruk hjemme.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er til og med overbevist om at et multimeter til 29 kroner hadde holdt til 90% av målingene jeg krever. Trolig vil det nok skorte litt når det kommer til å måle lave strømstyrker. Det er kun grunnet måling ned mot microampere og en god del i mA området jeg trenger et multimeter som er sånn noenlunde. Men om det er 1-10-30% feilmargin i dette området så bryr ikke det meg.

Jeg vil bare sjekke om jeg feks. har klart og aktivere "sleep mode" på en mikrokontroller etc. Det eneste jeg da trenger å vite er om den bruker 30mA eller 1mA eller deromkring. Dette tror jeg de aller fleste multimetere klarer. Også det rimeligste på Biltema.

Vet du foresten om man får kjøpt slike moduler som gjør at man kan teste nøyaktigheten på multimetere med tanke på måling av strøm? Hadde vært artig og testet :)

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av xavi0n »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 14:46
FredrikE24 skrev: 10 sep 2021, 13:50
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 12:08
Om du trenger et Fluke-instrument tror jeg ikke, du klarer deg nok fint med et fra Biltema sålenge man passer på at batteriet er i god form. Jeg bruker instrumentene mitt stadigvekk og liker at det er driftsstabilt.
Det er jo nettopp det som er hele kluet her og det jeg prøver og si hele veien. Du bruker dette profesjonelt og trenger ekstrem nøyaktighet. Man trenger ikke dette hjemme i hobbykjelleren.

Jeg snakker om HOBBYBRUK.

Men jeg anbefaler deg å lese litt om Brymen multimeterne. Disse er nesten helt på høyde med Fluke, og koster på langt nær like mye.
Jeg kan jo også legge til at jeg driver med feilsøking på elektronikk på fritiden støtt og stadig. Både på audio-utstyr og bil/MC. Jeg ønsker allikevel et instrument jeg kan stole på. Selv om dette er på fritiden.
Hvor god nøyaktighet trenger du hvis du skal feilsøke måle elektronikk på MC/bil etc.? Kan du gi meg et scenario som man krever Fluke for å teste?

Hva er det som på fritiden krever såpass høy grad av nøyaktighet og robusthet at du kun velger å bruke Fluke?

Det er bare noe her som skurrer veldig i uttalelsene du kommer med. jeg skjønner at du er Fluke fanboy, men jeg er litt mer der at jeg ikke vil betale for mer enn jeg faktisk trenger. På den måten kan jeg frigjøre kapital til andre ting som gir fremgang i prosjekter.

Merk at jeg her hele tiden snakker om hobbybruk.

Jobebr man i et firma (eller evt. driver ett selv) som går bra, så forstår jeg derimot invisteringen i Fluke. Det er vel så vidt jeg vet 10 års garanti på Fluke og siden multimetere ofte blir mer herjet med til slik bruk, så kan det være lønnsomt i lengden hvis man ser det store bildet.

Jeg ser som sagt den, men her snakker jeg altså hele tiden om hobbybruk hjemme.
Kan svare deg her jeg, når man trenger såpass høy nøyaktighet på bil/MC/maskiner.
Mye sensorer opererer på 5v der 0,05 er min og 4.95 er max.
Om dette så er et potensiometer som skal feilsøkes eller kalibreres så MÅ man kunne stole på målinger man tar.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har egentlig svart på det du spør om flere ganger. Driver man med elektronikk, feilsøking etc. Så må man ha et instrument hvor man kan stole på målingene man tar, om det er diodemåling, strøm eller spenningsmåling spiller egentlig liten rolle. At det er noen desimaler feil spiller i praksis også liten rolle.

Jeg deltok i et verdensmesterskap i et elektrofag en gang i tiden(WorldSkills) hvor alle fikk samme feilsøkingsoppgave. Man skulle måle inn mot en svart boks, gjøre rede for målingene og komme med feilrettingsforslag. Målte med et Fluke DTX1800(tilsvarer DSX5000 idag) som alle fikk bruke. Jeg var fra tidligere godt kjent med dette instrumentet fra min daglige jobb.

Måleresultatene var så spinnville at jeg stoppet oppgaven rimelig kjapt. Det kunne ikke stemme, det måtte være feil på instrumentet. Jeg kalibrerte instrumentet fire fem ganger, men målte fremdeles like rare resultater. Så jeg stoppet feilsøkingen, brøyt av med armene i været og en smule raseri. De andre utøverne uten praksis fra virkelig arbeidsliv og en viss forventning over hva resultatene skulle bli sånn ca. Besto jo selvsagt oppgaven.
I dette tilfellet var feilen som var laget i den svarte boksen så praktisk umulig å gjøre i det virkelige liv at jeg ikke trodde på det jeg målte. Instrumentet målte imidlertid «riktig», men allikevel et helt høl i huet uforventet resultat. Det er poenget mitt, at når man måler på noe, så skal man ha en oppfatning om hva man forventer seg å måle. Samsvarer det ikke overhodet så blir man ofte helt ute å kjøre. Så det handler om å kjenne instrumentet sitt og vite på forhånd hva som forventes av resultat. Det er når du driver med noe med et ræva instrument og måler noe rart, noe man ikke forstår at man ønsker seg noe man vet funker. Det er jo å utelukke alle mulige ting man gjør ved feilsøking, gjennom målinger. Så er det på bakgrunn av målingene, teoretisk kunnskap, erfaring og praktisk sans at man staker ut veien for hvor man går videre.

I multimeter-segmentet er det typisk Fluke. Hadde det samme skjedd i det virkelige liv hadde jeg dratt opp andre verktøy/dingser fra lomma for å danne meg et bilde av hva som foregikk inni den svarte boksen, men det var ikke lov. Oppgaven skulle løses med dette ene verktøyet. Da det kom fram hva slags feil som var laget i boksen ble det furore blant dommerne kan du si.

Om man sorterer motstander og måler spenning på batterier kan man bruke nær sagt hva som helst. Men jeg har gang på gang kommet venner og kjente til utsetning når de står fast med feilsøking på et eller annet. Tar ALLTID med et av mine instrumenter med, og det går som regel kort tid før feilen er funnet. Målte på ladingen på en motorsykkel her forleden. Et par dager var brukt med et eller annet instrument og det hang ikke med i det heletatt. Svært frustrerende for eier. Med Fluke 177 som jeg brukte da så kunne man konstatere at feilen lå i regulatoren på 3-4 minutter. Jeg sjekket ikke målingene med dette andre instrumentet annet enn at de målingene man fikk med Fluken sa noe helt annet enn det andre i følge eier.

Man får kjøpe og bruke det man vil, men det er en grunn til at Fluke er kongen. Det står for kvalitet. Det er det man betaler for.
Sist redigert av FredrikE24 den 10 sep 2021, 17:17, redigert 2 ganger totalt.

Svar