Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 22:21
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 22:18
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 22:15
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 21:58
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:53 nøyaltigheten?
Er nøyaltigheten et Fredrikstad fenomen???
Jeg lover at jeg kommer til å sitere eller spørre deg direkte hvis jeg føler din ekspertise kan være nyttig. Som feks. Når multimeteret mitt selvantenner :twothumbs:
Eller hvis autokorrekturen din svikter…..totalt😂😂😂😂😂😂
Bruker ikke autokorrektur. Da blir det enda værre. Du får nok bare leve med mine skriveleifer. Spesielt når jeg sitter i sofaen og skriver på en ipad. Hvis ikke du kan leve med det, så vet du hva du må gjøre :thumleft
Jepp jepp, da må jeg ta en bjerknez😂😂👍👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 11 sep 2021, 08:07
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 22:21
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 22:18
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 22:15
Jajo82 skrev: 10 sep 2021, 21:58
Bjerknez skrev: 10 sep 2021, 21:53 nøyaltigheten?
Er nøyaltigheten et Fredrikstad fenomen???
Jeg lover at jeg kommer til å sitere eller spørre deg direkte hvis jeg føler din ekspertise kan være nyttig. Som feks. Når multimeteret mitt selvantenner :twothumbs:
Eller hvis autokorrekturen din svikter…..totalt😂😂😂😂😂😂
Bruker ikke autokorrektur. Da blir det enda værre. Du får nok bare leve med mine skriveleifer. Spesielt når jeg sitter i sofaen og skriver på en ipad. Hvis ikke du kan leve med det, så vet du hva du må gjøre :thumleft
Jepp jepp, da må jeg ta en bjerknez😂😂👍👍
Hadde jo vært mer interresant om du for en gangs skyld kunne bidra med noe i diskusjonen annet enn smileys og teite kommentarer. Fredrik24 har mye fornuftig og komme med og det han sier har "tyngde". Jeg og Fredrik er åpenbart ikke enige om alt, men det betyr jo ikke at det han eller jeg sier er feil for vår egen del. Uenighet er helt greit det, men bidra i diskusjonen med noe konstruktivt isteden. Men ut fra hva jeg har sett fra deg så langt så tror jeg det kan bli en vanskelig oppgave for deg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Du spurte om hvordan man kan sjekke nøyaktigheten til et instrument. Det gjør man i et laboratorium. På samme måte som med momentnøkler, fiskale målinger osv. Dette er helt normalt. Ikke så normalt privat, men du spurte, og jeg svarer.

Man må betale for dette, da utførende stadig må få sjekket sin referanse. Så får du et kalibreringsertifikat hvor alle verdiene står og identitet på utstyret som ble brukt til kalibreringen. Som regel ganske detaljert, ned til måleledninger(ikke type, men identitet på de, altså Bjarne eller Mons om måleledninger hadde menneskenavn) og diverse. Slik at dersom laboratoriet finner feil på utstyret sitt en periode etter at kalibrering er foretatt på ditt utstyr, så er dette sporbart og kan meldes i fra om.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 sep 2021, 09:44 Du spurte om hvordan man kan sjekke nøyaktigheten til et instrument. Det gjør man i et laboratorium. På samme måte som med momentnøkler, fiskale målinger osv. Dette er helt normalt. Ikke så normalt privat, men du spurte, og jeg svarer.

Man må betale for dette, da utførende stadig må få sjekket sin referanse. Så får du et kalibreringsertifikat hvor alle verdiene står og identitet på utstyret som ble brukt til kalibreringen. Som regel ganske detaljert, ned til måleledninger(ikke type, men identitet på de, altså Bjarne eller Mons om måleledninger hadde menneskenavn) og diverse. Slik at dersom laboratoriet finner feil på utstyret sitt en periode etter at kalibrering er foretatt på ditt utstyr, så er dette sporbart og kan meldes i fra om.
Ja, jeg spurte om det, men ikke på det nivået su nå nevner. Jeg tenker litt ale dette:
https://youtu.be/jXvGpFMKj5U

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 11 sep 2021, 09:56
FredrikE24 skrev: 11 sep 2021, 09:44 Du spurte om hvordan man kan sjekke nøyaktigheten til et instrument. Det gjør man i et laboratorium. På samme måte som med momentnøkler, fiskale målinger osv. Dette er helt normalt. Ikke så normalt privat, men du spurte, og jeg svarer.

Man må betale for dette, da utførende stadig må få sjekket sin referanse. Så får du et kalibreringsertifikat hvor alle verdiene står og identitet på utstyret som ble brukt til kalibreringen. Som regel ganske detaljert, ned til måleledninger(ikke type, men identitet på de, altså Bjarne eller Mons om måleledninger hadde menneskenavn) og diverse. Slik at dersom laboratoriet finner feil på utstyret sitt en periode etter at kalibrering er foretatt på ditt utstyr, så er dette sporbart og kan meldes i fra om.
Ja, jeg spurte om det, men ikke på det nivået su nå nevner. Jeg tenker litt ale dette:
https://youtu.be/jXvGpFMKj5U
Ikke det nivået? Det er bare et nivå.
Det greiene på videoen du viser er jo ikke verdt en dritt egentlig. Ting er ikke så enkelt.
Blir som å bygge et hus med to ulike tommestokker av tre.

Når det er sagt, så nevnte jeg tidligere at Fluke 8060a måler pinlig nøyaktig selv om det nå er 40-41 år gammelt. Aldri kalibrert, kun sjekket en gang. Jeg er ikke opptatt av kalibrering, noen desimaler feil er ikke avgjørende, men det har også vist seg at instrumentene jeg har viste korrekt, og det gjør de nok fortsatt. Så jeg tenker at du ikke skal bry deg så mye om det, med mindre du er redd for at du tilstadighet måler feil og dette går utover liv og helse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 sep 2021, 10:27
Bjerknez skrev: 11 sep 2021, 09:56
FredrikE24 skrev: 11 sep 2021, 09:44 Du spurte om hvordan man kan sjekke nøyaktigheten til et instrument. Det gjør man i et laboratorium. På samme måte som med momentnøkler, fiskale målinger osv. Dette er helt normalt. Ikke så normalt privat, men du spurte, og jeg svarer.

Man må betale for dette, da utførende stadig må få sjekket sin referanse. Så får du et kalibreringsertifikat hvor alle verdiene står og identitet på utstyret som ble brukt til kalibreringen. Som regel ganske detaljert, ned til måleledninger(ikke type, men identitet på de, altså Bjarne eller Mons om måleledninger hadde menneskenavn) og diverse. Slik at dersom laboratoriet finner feil på utstyret sitt en periode etter at kalibrering er foretatt på ditt utstyr, så er dette sporbart og kan meldes i fra om.
Ja, jeg spurte om det, men ikke på det nivået su nå nevner. Jeg tenker litt ale dette:
https://youtu.be/jXvGpFMKj5U
Så jeg tenker at du ikke skal bry deg så mye om det, med mindre du er redd for at du tilstadighet måler feil og dette går utover liv og helse.
Å der er vi egentlig tilbake til start, vedrørende det jeg mener hvor viktig pinlig nøyaktighet og nødvendigheten av kalibrering er til hobbybruk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror ikke du forstår hva jeg mener.
Det er flere ting ved et instrument som vil påvirke dens målinger utover at det «rett frem» måler unøyaktig ved å måle over en motstand på benken. Dette har med instrumentets kretsdesign, komponentvalg og kvalitet å gjøre. Slike ting som støy, induserte spenninger, indremotstand etc. Kan påvirke instrumentet negativt. Et rimelig instrument kan da begynne å lure deg. Som tidligere nevnt er jeg ganske lite opptatt av målenøyaktighet mtp. Avvik mot en kjent referanse, men heller verdsetter driftssikkerhet og at det er til å stole på. At du måler på desimalen riktig hjelper deg i utgangspunktet ikke.

Hva jeg ville valgt fremfor Fluke vet jeg ikke, for det er jeg overhodet ikke interessert i. Jeg går med Fluke, som med mange andre. Fordi det funker. Eneste jeg vet at andre instrumenter jeg er borti ikke er det samme å bruke.. Et kompromiss på mange måter.

Og som tidligere nevnt, jeg har aldri kalibrert utstyret mitt privat. Det er ikke viktig for meg i praksis. Og Flukene har vist seg å være DØNN stabile. Det har man vel kvaliteten å takke for. Men all verdens kalibrering hjelper lite når instrumentet har noen konstruksjonssvakheter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg er enig i det du skriver, forsåvidt. Man blir som du sier uansett vant til det utstyret man bruker uansett merke og det vil holde i lange baner til hobbybruk. Hva man velger å bruke selv blir litt smak og behag. Akkurat som sykkelvalg. Du har jo giftet deg med BMW også, virker det som. Ikke noe galt med BMW overhodet og jeg har jo hatt det selv, men jeg er nok ikke en som gifter meg med noe som helst annet.... enn kona... :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 11 sep 2021, 13:28 Ja, jeg er enig i det du skriver, forsåvidt. Man blir som du sier uansett vant til det utstyret man bruker uansett merke og det vil holde i lange baner til hobbybruk. Hva man velger å bruke selv blir litt smak og behag. Akkurat som sykkelvalg. Du har jo giftet deg med BMW også, virker det som. Ikke noe galt med BMW overhodet og jeg har jo hatt det selv, men jeg er nok ikke en som gifter meg med noe som helst annet.... enn kona... :)
Det kommer helt ann på hobbyen! Til ditt bruk så funker sikkert det meste.
Men mitt poeng er at du ikke må pisse på Fluke og andre la oss kalle det «high end» instrumenter fordi du selv ikke ser helt vitsen med de på grunn av høy pris. Det er det jeg blir litt provosert av. Vi Fluke-folk er ikke sauer. Jeg har ikke en Fluke heller, jeg har mange til ulike formål. Fordi man kan ikke bare ha et instrument, fordi ingen instrumenter er gode på alt.

Jeg kjemper mot blårussen støtt, som ser på pris og spør meg om den billige kan gjøre det samme som den dyre. Ja, det kan den sier jeg da(i prinsippet).
Så spør de meg hvorfor jeg vil ha et prosessinstrument(feks. En ultralyd mengdemåler) som koster 65 000kr eks mva mer enn det billigere. Da svarer jeg at det er den man må ha for formålet den er tenkt å brukes til.
De fleste som sitter på pengene har nok innsett etter et par feilkjøp(billig) at man må velge noe man vet funker, så blir totalen mye bedre.
For min del handler det om å ha ryggen fri, så det er alltid spennende å se hvor lang tid det tar før jeg får si: «hva var det jeg sa?».

Et annet poeng er at dersom man vet om sitt Instruments svakheter, så er det ikke noe man kan ta høyde for ved bruk, og leve med det. Man må bruke et annet instrument. Man står faktisk med bind for øynene og bruker instrumentet til å se hva som foregår.

At jeg kjører BMW har å gjøre med at jeg liker BMW. Det er ikke sykkelen eller syklene isolert sett. Det hele begynte da jeg var 4år og fikk sitte på i en BMW E30 M3 på Rudskogen. Siden har jeg vokst opp med BMW og drevet med BMW de siste 25 årene. Jeg liker alle bilene deres fra 1961, de såkalte BMWene av «Neue klasse» og helt frem til idag. Det er mye mer enn bare motorsykkelen for min del.

Jeg kunne sikkert kjørt Honda, faktisk sto jeg mellom CBR1100XX fra Honda og den K1200RS jeg endte opp med å kjøpe. En en-eiers sak i god stand. Det kunne blitt Honda.
Tror slik sett Hondaen hadde vært et mye mindre hæssel å eie.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 sep 2021, 15:30
Bjerknez skrev: 11 sep 2021, 13:28 Ja, jeg er enig i det du skriver, forsåvidt. Man blir som du sier uansett vant til det utstyret man bruker uansett merke og det vil holde i lange baner til hobbybruk. Hva man velger å bruke selv blir litt smak og behag. Akkurat som sykkelvalg. Du har jo giftet deg med BMW også, virker det som. Ikke noe galt med BMW overhodet og jeg har jo hatt det selv, men jeg er nok ikke en som gifter meg med noe som helst annet.... enn kona... :)
Det kommer helt ann på hobbyen! Til ditt bruk så funker sikkert det meste.
Men mitt poeng er at du ikke må pisse på Fluke og andre la oss kalle det «high end» instrumenter fordi du selv ikke ser helt vitsen med de på grunn av høy pris. Det er det jeg blir litt provosert av. Vi Fluke-folk er ikke sauer. Jeg har ikke en Fluke heller, jeg har mange til ulike formål. Fordi man kan ikke bare ha et instrument, fordi ingen instrumenter er gode på alt.
Jeg pisser da ikke på Fluke? Jeg ser ikke vitsen med Fluke til hobbybruk er det jeg har sagt. Jeg tror Fluke er det beste man kan få jeg. Det er ikke det det handler om. Men hvis jeg skal råde noen som skal starte med elektronikk, så vil jeg anbefale Fluke. Dem vet selv når multimeteret dem har kommer til kort (hvis dengjør det) og det blir Fluke neste.

Derfor atår jeg fast ved det jeg skrev i den opprinnelige posten. Jeg har hele tiden ment at Fluke er overkill for de aller fleste til hobbybruk. Det hjelper jo lite om multimeteret man bruker er aldri så bra, når man selv er et naut. Kanskje med unntak av sikkerheten som Fluke gir. Men det finnes andre multimetere også som er sikre nok. Men da ville jeg kanskje ikke velg de billigste i kurven.

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Jeg vil gjerne gi en uforbeholden unnskyldning til deg, bjerknez og til alle som har lest mine innlegg. Det skal aldri forekomme igjen, det var veldig hodeløst av meg. Håper unnskyldningen kan godtas.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 11 sep 2021, 23:14 Jeg vil gjerne gi en uforbeholden unnskyldning til deg, bjerknez og til alle som har lest mine innlegg. Det skal aldri forekomme igjen, det var veldig hodeløst av meg. Håper unnskyldningen kan godtas.
Ingen problem. Du er velkommen til å diskutere i denne tråden. Men det er jo en fordel hvis det du kommer med har litt mer substans enn jeg har sett fra deg i denne tråden så langt. Det er slett ikke alle som liker meg, og jeg har heller ikke som mål at alle skal gjøre det. Vi er forskjellige alle sammen med forskjellige meninger og væremåte. Skulle du føle for å gi meg en verbal kjeftesmell eller få utløp for aggresjon, så send meg en PM isteden. :thumleft

Så unskyldningen er godtatt :)

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Jajo82 »

Takk for det, bjerknez og jeg skal følge det du sier. Vi kan starte med blanke ark fra min side. Beklager igjen og fortsatt god kveld

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Snart cruiser jeg inn i solnedgangen igjen...

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 11 sep 2021, 23:37 Takk for det, bjerknez og jeg skal følge det du sier. Vi kan starte med blanke ark fra min side. Beklager igjen og fortsatt god kveld
Ingen problem :thumleft

Du får ta deg en tur hjem til meg (Du bor jo i Sarpsborg) så kan vi slå av en prat en dag. Kaffe kan jeg by på også :thumleft

Svar