Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Tidlig oppe på morgenkvisten og oljet inn bordet med voksolje for andre gang. Dette skal nå trekke skikkelig inn samt tørke i ca. 24 timer.
IMG_1945.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toalmar
Innlegg: 342
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: Vespa 300 GTS
Sted: Gjøvik

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Toalmar »

Synes faktisk hele oppsettet ble bedre nå som hyllen som sto på bordets venstre side er borte.
Vespa 300 GTS 2011 modell

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 15 sep 2019, 11:31 Synes faktisk hele oppsettet ble bedre nå som hyllen som sto på bordets venstre side er borte.
Ja, mulig det. Men jeg trenger all den hylleplassen jeg kan få. Jeg skal også lage hyller under bordet, samt at bordsagen skal trilles under bordet. Da må kompressoren flyttes inn i et annet rom etc.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 14 sep 2019, 22:43 ....men etter 9 år med samme problem ble frustrasjonen for høy, for å si det pent. Å det resulterte nok i det noe overdimensjonerte bordet :roll
Haha. 9 år med ustødig arbeidsbord. Ingen skal si st du ikke har tålmodighet ihvertfall.

En liten søylebormaskin er gull værdt på ethvert hobbyverksted/rom/bu.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kjellv »

Rune75 skrev: 15 sep 2019, 14:52
Bjerknez skrev: 14 sep 2019, 22:43 ....men etter 9 år med samme problem ble frustrasjonen for høy, for å si det pent. Å det resulterte nok i det noe overdimensjonerte bordet :roll
Haha. 9 år med ustødig arbeidsbord. Ingen skal si st du ikke har tålmodighet ihvertfall.

En liten søylebormaskin er gull værdt på ethvert hobbyverksted/rom/bu.
Ja den er viktig, men likevel aller viktigst er skrustikka! Den må på plass før prosjektet er komplett :prf

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Skrustikke har jeg, samt en bordslipemaskin. Men disse er demontert for øyeblikket. Søylebormaskin har jeg egentlig aldri savnet (ennå) og ikke har jeg særlig plass til det heller.

Ellers, har jeg alt fra loddestasjon og håndoverfres, til stikksag, bordsag og gjærsag. Snart kommer det også en elektrisk tykkelseshøvel. Alt av pussemaskiner og driller etc. Er også på plass. Samt verktøy ellers så klart.

En båndsag er nok mer ønsket enn en søylebormaskin, men jeg må rett og slett se hvordan plassen blir når jeg blir ferdig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Søylebormaskin er helt topp! Har brukt det mye etter at man fikk en sånn. Ikke lett å klare å bore helt loddrett alltid.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av dypen »

Det meste av verktøy er kjekt å ha hvis prisen er veldig hyggelig 😊 Autosøk på søylebormaskin på finn, plutselig en dag var det en som ville bli kvitt sin for noen lusne 100 lapper som duger i all mass for mitt bruk :twothumbs:
6C9F6198-92C3-4FCC-90BD-6787131AE168.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Det er mye som er kjekt og ha, helt klart. Jeg har ennå ikke savnet en søylebormaskin. Men dette er vel som mye annet noe man gjør seg avhengig av med en gang man her brukt en slik.

Dem koster jo ikke all verden (bordmodellene) men jeg ser ikke hvorfor jeg plutselig skulle få bruk for en slik nå, når jeg har klart meg uten i alle år. Sist jeg brukte en søylebormaskin var på barneskolen i sløydtimen. Husker vi laget fuglekasse og boret hullet i kassen med denne. Overkill.

Jeg har noen kraftige driller som fint klarer å lage store hull. Selvsagt ikke like nøyaktig, men nøyaktig nok. Plassen er et annet tema. Søylabormaskinen legger beslag på mye plass.

Jeg kjøpte en håndoverfres her om dagen som delvis kan brukes til noe av det samme. Nedsenkig av hull til treplugger etc.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Prøvde og legge på metallplatene i sted for å se hvordan det ble seende ut på nyoljet bordplate. Oljen hadde ikke heeeelt tørket skikkelig ennå, så jeg festet dem ikke, men kanskje senere i dag :)
IMG_1949.JPG
Dog er jeg litt usikker på hvordan jeg skal feste dem til bordplaten. Jeg tenket jeg prøver først med litt tykk dobbeltsidig kraftig teip som jeg kjøpte her om dagen. Disse platene er jo ganske tunge i seg selv, så jeg tror ikke det krever mye festekraft for å få de til å ligge stødig. Jeg har ikke veldig lyst til å bore hull eller skru i bordplaten.

Man kan jo kanskje lime den på sånn pent i hjørnene med epoxylim også.... Tror ikke det er noe vits i å dynke hele bordplaten i kraftig lim og presse disse platene på?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kjellv »

Ettersom du allerede har oljet bordet tror jeg ikke får hverken tape eller lim til å hefte på treverket.
Stålplaten burde vært litt større enn bordet slik at du kunne knekke den ned på utsiden av bordplaten og skrudd den fast der.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 16 sep 2019, 07:07 Ettersom du allerede har oljet bordet tror jeg ikke får hverken tape eller lim til å hefte på treverket.
Stålplaten burde vært litt større enn bordet slik at du kunne knekke den ned på utsiden av bordplaten og skrudd den fast der.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Flere har sagt dette, men har testet med litt kraftig dobbeltsidig teip og det virker som det sitter ganske bra faktisk. Eller, bra nok sli kat ikke platene sklir.

På bildet ser du egentlig fire plater som ligger inntil hverandre. Å knekke platen rundt fremkant på bordet hadde vert ideelt, men jeg har ingenting å knekke platene med og dessuten må jeg knekke fire plater. Vanskelig å få dette 100% likt tror jeg.

Men ja, det hadde vert optimalt. Egentlig ville jeg dekket hele bordet med metallplate, men da begynner det å bli kostbart. Viktig og påminne seg selv på at dette bordet vil bli godt brukt. Det vil ikke se slik ut som nå veldig lenge. Poenget er at det skal være forholdsvis lett og bytte bordplaten og evt. metallplatene på sikt uten å rive i filler alt som er.

Jeg har også sjekket litt og mange anbefaler å bore små hull samt feste platene med popnagler. Såkalt "omvendt popnagler".

jeg tror jeg har kommet til et punkt hvor jeg snart må se meg ferdig med denne bordplaten nå. Den har tatt veldig mye av tiden og det er bordplaten som stanser all videre organisering før neste prosjekt startes.

Derfor så tror jeg at platene blir som du ser på bildet. Men hvordan jeg fester dem må jeg tygge litt på. Jeg prøver med dobbeltsidig teip først. Skulle dette skjære seg, så har jeg vertfall ikke ødelagt noe. Jeg har også epoxy lim som jeg kan teste litt i hvert hjørne. Jeg tror ikke det er noe behov for å etse disse platene fast i bordplaten som nevnt. Men får jeg OK feste i hvert hjørne så tror jeg dem vil bli liggende. Men jeg sier "tror"... :)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av 45316 »

Går jo an å prøve med antiskli matter, helt avhengig av hvor mye tung draing du ska gjøre oppå platene. Da blir ikke benkeplaten besudlet på noen som helst måte...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

45316 skrev: 16 sep 2019, 08:02 Går jo an å prøve med antiskli matter, helt avhengig av hvor mye tung draing du ska gjøre oppå platene. Da blir ikke benkeplaten besudlet på noen som helst måte...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
DET!... var ingen dum ide! :twothumbs:

At ikke jeg har kommet på dette selv er jo nesten litt rart... Skal sjekke om dem har dette på Biltema :)
Må jo være verdt forsøket vertfall :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Er du fornøyd med saga di?
Jeg ble litt skuffet da jeg pakka den ut. Litt mer plast enn jeg hadde trodd, bladet en 1 mm skeivt i forhold til paralellføringen.
Gradene stemmer ganske bra, men det trengs en kalibrering før den er 100%
Synes det var litt for dårlig da dette tross alt er Bosch proffsag.

Svar