Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I dag skal jeg hente Beeline GPS modulen på posten og teste den ut :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg merker forøvrig også at Triumph Speed Twin 1200 vokser veldig på meg. Det blir overhodet ikke noe bytting sykkel, bare så det er sagt, men jeg synes rett og slett det er en utrolig lekker sykkel, med akkurat passe mengder med power, fin lyd og den ser klassisk ut samtidig som den åpenbart også er "moderne".

Det er en type sykkel som ser bra ut utenfor kafeen og som samtid kan brukes på lengre turer, selv om dette kanskje ikke er noen utpreget langtur sykkel sånn i første øyekast.

Prisen er også god synes jeg og med brembo bremser og øhlins dempere rund baut så er dette en sykkel jeg så absolutt kommer til å vurdere ved neste korsvei.

Den er også leken og lett i forhold til Rocket som bokstavlig talt er et beist av dimensjoner.

Selvsagt ser jeg fordelene med en Rocket, men bakdelene som trolig kommer til å bite meg i baken på sikt er størrelsen på sykkelen.

Men det blir uansett ikke noe bytte ed det første, men skulle jeg byttet i dag og MÅTTE velge noe annet, så hadde dte uten tvil blitt en Speed Twin 1200. En akkurat passe sykkel for meg som stort sett drar på 1-2 langturer i året og resten av turene består som oftest i jobbpendling, en og annen tur til Høk og kanskje en tur over grensen hvis jeg vil ta den helt ut. :lol

Men foreløpig skal jeg da altså nyte dagene på Rocket'en. En utrolig allsidig sykkel som ser bra ut med sidevesker og bagasje og som også ser bra ut med sideveskene tatt av siden brakettene faktisk blir endel av designet. Motoren trenger jeg vel neppe og nevne, men det er jo hovedgreia med denne sykkelen. Bremsene er veldig gode og den er leken nok til å ha det gøy hvis ikke svingene blir for krappe.

Men ja, den er stor og tung og ikke minst dyr. Så om Rocket'en blir byttet ut i en nyere Rocket eller om jeg "nedgraderer" til en Speed Twin får tiden vise :)

Jajo82
Innlegg: 334
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Jeg er veldig nysgjerrig på en ting, når du sier den er allsidig, hva legger du i det?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jajo82 skrev: 08 jun 2022, 14:12 Jeg er veldig nysgjerrig på en ting, når du sier den er allsidig, hva legger du i det?
Jeg mener den er allsidig i forhold til hva jeg bruker den til. Den har utseendet med seg og trekker oppmerksomhet og er en såkalt showoff sykkel. Den er trolig en fin langtursykkel med god sittestilling med mye plass. Man kan også tre på den sidevesker uten at den ser nevneverdig stygg ut og sidevesker kan lett tas av ved behov etc.

Den har motor nok til å ha det gøy, og den er samtidig veldig smooth hvis man er forsiktig på gasshånden.

Den har også akkurat passe med klaring vedrørende nedleggsvinkel så man skraper ikke nedi i hver sving.

Men noen offroad sykkel er det åpenbart ikke. Men den allsidigheten trenger jeg ikke.

Jajo82
Innlegg: 334
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Jajo82 »

Ja okei

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

En liten time til jeg henter den nye Beeline GPS modulen på posten. Dere kan forøvrig lese mer om denne modulen her:
https://global.beeline.co/pages/beeline-moto

Blir å teste den litt kjapt der hvor jeg bor i dag (på landet) så har jeg planer om å teste den i byen (Fredrikstad) i morgen hvor jeg skal sette den litt på prøve.

Så skal jeg selvsagt montere den på sykkelen i dag også 8)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

I går hentet jeg Beeline GPS modulen hos min post pusher. Yey! :twothumbs:
IMG_1178.JPG
IMG_1179.JPG
Pakket den opp allerede i bilen og slo den på. Ingen strøm overhodet. Så da fikk jeg ikke testet den på vei hjem. Vel hjemme, fikk den gode 2-3 timers lading og da viste den 100% og var klar til test. Men JEG hadde ikke lenger like mye energi som før jeg ladet den, så det ble med litt sofa testing.

Jeg ble litt utålmodig når jeg ikke fikk slått på baklyset via Beeline appen da den var i overkant mørk i vanlig grått dagslys inne i i en bil. Jeg tenkte at her måtte det være noe galt. Jeg leste selvsagt ikke bruksannvisningen, men sendte heller en bekymringsmelding til Cutless som allerede har testet ut denne.

Før han svarte fant jeg ut at baklyset måtte slår på via settings menyen på selve enheten. Dette mener jeg skulle vært en mulighet fra appen, men ingen big deal. First problem solved! :twothumbs:

Så bestemte jeg meg for å ta en liten prøvetur i nabolaget (med bil). Bare for å konstatere at den virket som den skulle. Jeg var sliten og hadde ikke all verdens av energi til overs, så det ble en tur på 4 km.

Jeg stilte den inn på en adresse som lå litt krunglete til, og det var ingen problemer med å forstå hvor den ville ha meg, når man først har blitt vant til hvordan denne funker. Det går VELDIG fort. :thumleft

Når jeg var fremme på adressen, så plottet jeg inn min hjemmeadresse igjen, og på vei hjem så forsvant den prikken som viste hvilken retning jeg skulle svinge. Jeg tror den må ha mistet kontakten med telefonen, for i selve appen så funket veiviseren. Jeg plottet inn ruten en gang til og da funket den hele veien.

Litt usikker på hva som skjedde, men det KAN ha vært en menneskelig svikt, for dette har ikke skjedd siden.

-----------------------------

I dag tok jeg sykkelen på jobb og på vei til jobb så må jeg kjøre gjennom Fredrikstad sentrum med en haug rundkjøringer og flerfelts veier etc. Jeg plottet inn adressen til jobben og la samtidig inn et viapunkt opp i et boligområde i byen.

Dette gikk 100% knirkefritt og jeg merket med en gang at dette var en god invistering i forhold til Google Maps med veiviser på øret og jeg skal forklare hvorfor.

Når Google dama sier feks. "Turn left on second exit" når man skal gjennom en rundkjøring et stykke før man kommer til rundkjøringen, så kan man i et stresset øyeblikk gjerne ønske en bekreftelse da man fort kan få en skikkelig omvei om man tar feil avkjøring. men det får man altså ikke.

Med Beeline GPS så viser den konstant hvor du skal hele tiden og jeg føler derfor dette er en tryggere måte og navigere på enn å få det gjennom øret. Dessuten er det helt stille! Nyedelig! :twothumbs:

Så denne lille saken kommer jeg til å bruke veldig mye. Om ikke jeg bruker den som veiviser, så kommer jeg til å bruke den som en liten informasjonstavle som viser min faktiske hastighet og eller hvor langt det er igjen til destinasjonen.

Fordeler og bakdeler så langt?

Fordeler:
1. Enklere blir det ikke og appen fungerer utmerket.
2. Man kan mene mye om prisen, men 1795,- synes ikke jeg er en veldig stor sum for en enhet som oppfyller kravene mine og gjør hverdagen enklere med tanke på navigering.
3. Batteritiden skal være 30 timer i følge manualen. Etter en times bruk viser indikatoren 98% etter første opplading, så jeg har ingen grunn til å betvile dette.
4. Gikk raskt og lade opp med en vanlig 2.4A USB lader. Etter litt over to timer var batteriet fullt. (mulig den ble full lenge før også, men det var da jeg sjekket)

Bakdeler:
Jeg finner kun TO små draw backs som jeg skulle ønske var mulig.

1. Når man ankommer målet så skulle jeg ønske en liten notis i displayet som sier "Finish" eller "Goal" etc. men den sier ingenting. Prikken som viser veien bare forsvinner og det gjør den også når den mister kontakt med telefonen, så man må bruke hue litt selv. Ikke noe krise, men det burde være en enkel sak og implementere mener jeg.

2. Det burde være mulig og slå av/på baklyset via appen. Det krever totalt 4-5 tastetrykk for å slå dette av og på på selve enheten. heller ingen krise, men noe jeg kunne ønsket meg.

Konklusjon:
Denne fungerer definitivt bedre enn Google navigering med taleannvisning på øret synes jeg. Den er uhyre enkel og viser deg nøyaktig det du trenger å vite og ikke noe mer. Knappene på selve enheten er akkurat store nok til å kunne brukes med MC hansker, for å bytte mellom visningsmodus etc. og i den er lett og ta av/på og putte i lommen.

I appen kan man legge opp ruten veldig enkelt ved å legge inn flere via punkter. Appen er laget for dette så det er mye enklere der enn å bruke selve Google Maps appen. (Beeline bruker Google maps).

Så hvis du er ute etter å erstatte google maps navigering med lyd på øret og eller bare vil ha en enkel veiviser som får deg frem dit du skal uten for mye fuzz, så er denne en veldig god investering mener jeg. Løp og kjøp.

Hvis du er ute enn en GPS som forteller deg hastigheten på stedet, varsler kontroller, har 5" skjerm som sluker strøm, touch funksjonalitet og som i det hele tatt fungerer som en elektronisk reiseguide så er selvsagt ikke Beeline enheten noe for deg.

Mitt inntrykk etter første dag gjennom Fredrikstad Sentrum er at den er lett og forstå og viser veien kjapt og enkelt uten problemer. For min del er ikke hovedmålet med denne og finne adresser i byer, men å geleide meg i riktig retning når jeg er på tur :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Dette har jo ikek noe med selve enheten å gjøre, men hvordan min motorsykkel er utformet. Men jeg fant ikke et eneste sted og feste braketten som fulgte med. Grunnen er at det finnes ikke en eneste rett overflate noe sted (Å jeg har letet LENGE!!!) rundt displayet på motorsykkelen. Målet var å feste den på undersiden av vindskjermen, men denne er også buet alle veier.

jeg fant et gammelt GoPro feste som var litt buet, men vindskjermen buer begge veier så det ble feil uansett hva jeg prøvde. SKikkelig irriterende! For jeg ville montere den slik at Beeline GPS modulen befant seg midt i synsfeltet mitt rett under vindskjermen.

jeg kommer nok til å finne en løsning på dette og jeg skal teste med et eller to ekstra lag med dobbeltsidig teip som former seg etter underlaget. men intill da, så kan jeg bruke braketten som følger med som festes til styret. Den er idiotsikker og dermed kan den brukes på nærmest alle sykler.

Problemet på min sykkel er at jeg ikke har noen naturlig plass på styret og feste den. jeg kan feste den slik som vist på bildene over, men da peker den ikke rett mot meg og befinner seg ganske langt ut på siden da styret er ganske bredt. Det funker, men er ikke optimalt. Jeg kan heller ikke feste den nærmere midten for der er det ikke plass.

Men det har som nevnt ikke noe med selve enheten å gjøre, men med hvordan sykkelen min er utformet. Uflaks, kan vi vel si :)

kaLARSnikov
Innlegg: 179
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av kaLARSnikov »

Kikket litt på en slik sak i fjor en gang, men ble aldri noe av. Artig å lese at den fungerer såpass bra, selv i bykjøring. Skal nok vurdere noe slikt igjen fremover. Ikke at jeg nødvendigvis har det store behovet, men det er en del "kjekt å ha" og en del "glad i duppedingser"...

Vet du om denne kan lades mens den er i bruk?

Hva er det forresten du har på sykkelen rett over bensintanksymbolet? Minner meg om "lane assist"-funksjon på bil xD

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 09 jun 2022, 10:41 Kikket litt på en slik sak i fjor en gang, men ble aldri noe av. Artig å lese at den fungerer såpass bra, selv i bykjøring. Skal nok vurdere noe slikt igjen fremover. Ikke at jeg nødvendigvis har det store behovet, men det er en del "kjekt å ha" og en del "glad i duppedingser"...

Vet du om denne kan lades mens den er i bruk?

Hva er det forresten du har på sykkelen rett over bensintanksymbolet? Minner meg om "lane assist"-funksjon på bil xD
Så absolutt verdt pengene mener nå jeg, så lenge du vet hva du vil ha og vet hva du evt. ikke får med en slik :)

Det symbolet du ser der er symbolet som viser kjøremodusen som i dette tillfellet er "Road". Det er tre kjøremoduser til. Rain, som viser en sky med regndråper, Sport, som viser en kurvete vei og Rider, som viser en custom oppsatt kjøremodus hvor symbolet da en er hjelm. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Så har jeg også bestillt meg to USB ladere som jeg kan ta med meg på tur. Jeg har alltid så mye greier som skal lades opp og ikke sjeldent er de som har bygget hytter rundt om vært sparsomme på kontaktene, og da er det uansett kjekt med slike :)

Det er disse to jeg har bestillt:
PA-T11.jpg
1141090_2_900x900_w_g.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 09 jun 2022, 06:04 I går hentet jeg Beeline GPS modulen hos min post pusher. Yey! :twothumbs:

IMG_1178.JPG

IMG_1179.JPG

Pakket den opp allerede i bilen og slo den på. Ingen strøm overhodet. Så da fikk jeg ikke testet den på vei hjem. Vel hjemme, fikk den gode 2-3 timers lading og da viste den 100% og var klar til test. Men JEG hadde ikke lenger like mye energi som før jeg ladet den, så det ble med litt sofa testing.

Jeg ble litt utålmodig når jeg ikke fikk slått på baklyset via Beeline appen da den var i overkant mørk i vanlig grått dagslys inne i i en bil. Jeg tenkte at her måtte det være noe galt. Jeg leste selvsagt ikke bruksannvisningen, men sendte heller en bekymringsmelding til Cutless som allerede har testet ut denne.

Før han svarte fant jeg ut at baklyset måtte slår på via settings menyen på selve enheten. Dette mener jeg skulle vært en mulighet fra appen, men ingen big deal. First problem solved! :twothumbs:

Så bestemte jeg meg for å ta en liten prøvetur i nabolaget (med bil). Bare for å konstatere at den virket som den skulle. Jeg var sliten og hadde ikke all verdens av energi til overs, så det ble en tur på 4 km.

Jeg stilte den inn på en adresse som lå litt krunglete til, og det var ingen problemer med å forstå hvor den ville ha meg, når man først har blitt vant til hvordan denne funker. Det går VELDIG fort. :thumleft

Når jeg var fremme på adressen, så plottet jeg inn min hjemmeadresse igjen, og på vei hjem så forsvant den prikken som viste hvilken retning jeg skulle svinge. Jeg tror den må ha mistet kontakten med telefonen, for i selve appen så funket veiviseren. Jeg plottet inn ruten en gang til og da funket den hele veien.

Litt usikker på hva som skjedde, men det KAN ha vært en menneskelig svikt, for dette har ikke skjedd siden.

-----------------------------

I dag tok jeg sykkelen på jobb og på vei til jobb så må jeg kjøre gjennom Fredrikstad sentrum med en haug rundkjøringer og flerfelts veier etc. Jeg plottet inn adressen til jobben og la samtidig inn et viapunkt opp i et boligområde i byen.

Dette gikk 100% knirkefritt og jeg merket med en gang at dette var en god invistering i forhold til Google Maps med veiviser på øret og jeg skal forklare hvorfor.

Når Google dama sier feks. "Turn left on second exit" når man skal gjennom en rundkjøring et stykke før man kommer til rundkjøringen, så kan man i et stresset øyeblikk gjerne ønske en bekreftelse da man fort kan få en skikkelig omvei om man tar feil avkjøring. men det får man altså ikke.

Med Beeline GPS så viser den konstant hvor du skal hele tiden og jeg føler derfor dette er en tryggere måte og navigere på enn å få det gjennom øret. Dessuten er det helt stille! Nyedelig! :twothumbs:

Så denne lille saken kommer jeg til å bruke veldig mye. Om ikke jeg bruker den som veiviser, så kommer jeg til å bruke den som en liten informasjonstavle som viser min faktiske hastighet og eller hvor langt det er igjen til destinasjonen.

Fordeler og bakdeler så langt?

Fordeler:
1. Enklere blir det ikke og appen fungerer utmerket.
2. Man kan mene mye om prisen, men 1795,- synes ikke jeg er en veldig stor sum for en enhet som oppfyller kravene mine og gjør hverdagen enklere med tanke på navigering.
3. Batteritiden skal være 30 timer i følge manualen. Etter en times bruk viser indikatoren 98% etter første opplading, så jeg har ingen grunn til å betvile dette.
4. Gikk raskt og lade opp med en vanlig 2.4A USB lader. Etter litt over to timer var batteriet fullt. (mulig den ble full lenge før også, men det var da jeg sjekket)

Bakdeler:
Jeg finner kun TO små draw backs som jeg skulle ønske var mulig.

1. Når man ankommer målet så skulle jeg ønske en liten notis i displayet som sier "Finish" eller "Goal" etc. men den sier ingenting. Prikken som viser veien bare forsvinner og det gjør den også når den mister kontakt med telefonen, så man må bruke hue litt selv. Ikke noe krise, men det burde være en enkel sak og implementere mener jeg.

2. Det burde være mulig og slå av/på baklyset via appen. Det krever totalt 4-5 tastetrykk for å slå dette av og på på selve enheten. heller ingen krise, men noe jeg kunne ønsket meg.

Konklusjon:
Denne fungerer definitivt bedre enn Google navigering med taleannvisning på øret synes jeg. Den er uhyre enkel og viser deg nøyaktig det du trenger å vite og ikke noe mer. Knappene på selve enheten er akkurat store nok til å kunne brukes med MC hansker, for å bytte mellom visningsmodus etc. og i den er lett og ta av/på og putte i lommen.

I appen kan man legge opp ruten veldig enkelt ved å legge inn flere via punkter. Appen er laget for dette så det er mye enklere der enn å bruke selve Google Maps appen. (Beeline bruker Google maps).

Så hvis du er ute etter å erstatte google maps navigering med lyd på øret og eller bare vil ha en enkel veiviser som får deg frem dit du skal uten for mye fuzz, så er denne en veldig god investering mener jeg. Løp og kjøp.

Hvis du er ute enn en GPS som forteller deg hastigheten på stedet, varsler kontroller, har 5" skjerm som sluker strøm, touch funksjonalitet og som i det hele tatt fungerer som en elektronisk reiseguide så er selvsagt ikke Beeline enheten noe for deg.

Mitt inntrykk etter første dag gjennom Fredrikstad Sentrum er at den er lett og forstå og viser veien kjapt og enkelt uten problemer. For min del er ikke hovedmålet med denne og finne adresser i byer, men å geleide meg i riktig retning når jeg er på tur :)
Morsom sak, dog noe dyr for hva det er, bare så synd jeg aldri lurer på hvor jeg skal

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet også utmerket godt hvor jeg skal til enhver tid. Veien dit derimot er ikke alltid jeg husker eller er helt kjent med.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Hva koster den da?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 09 jun 2022, 16:46 Hva koster den da?
1.795,-

Svar