Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Domino »

Hvis du kjøper skoene AJ linket til, så vil jo den svarte skinnbuksa passe fint.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Joa, stemmer nok det.

Må ta meg en tur til Sharkspeed en dag ser jeg :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Skoene du linket til i innlegget med jakke, bukse og sko har jeg samme type av og brukes når jeg bruker dongri bukse sammen med øvrig kjøreutstyr. Har brukt de noen få ganger jeg ikke ønsker å se ut som en komandosoldat ved ærende i nabolaget ex lege, tannlege, kommunehuset osv Når du får av jakke, hjelm og hansker så ser skoen ut som helt vanlig fritidssko.

Er ikke veldig fornøyd med skoene og tror de gir liten beskyttelse.

Jakke og bukse type du tenker deg er i mine øyne alt for tight, vil ha romsligere klær og ikke noe som trykker eller strammer noe sted som merkes godt når du har sittet på sykkel’n over tid. Gode og romslige kjøreklær foretrekkes :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 25 jan 2022, 11:18 Skoene du linket til i innlegget med jakke, bukse og sko har jeg samme type av og brukes når jeg bruker dongri bukse sammen med øvrig kjøreutstyr. Har brukt de noen få ganger jeg ikke ønsker å se ut som en komandosoldat ved ærende i nabolaget ex lege, tannlege, kommunehuset osv Når du får av jakke, hjelm og hansker så ser skoen ut som helt vanlig fritidssko.

Er ikke veldig fornøyd med skoene og tror de gir liten beskyttelse.

Jakke og bukse type du tenker deg er i mine øyne alt for tight, vil ha romsligere klær og ikke noe som trykker eller strammer noe sted som merkes godt når du har sittet på sykkel’n over tid. Gode og romslige kjøreklær foretrekkes :)
Ja, helt enig med deg. Jeg liker heller ikke klær som er for "trange". Må være litt løst og ledig.

Man må jo alltids svelge noen kameler med tanke på sikkerhet når man skal ha på seg klær man faktisk kan gå rundt med og sette seg på en kaffeteria eller handle på butikken uten at man ser ut som en, ja... komandosoldat som du sier. :)

Jakka syntes jeg var dritkul. Vanskeligere å finne en tøff bukse som passer til. Skoene er også lette og finne. Mange tøffe sko. Men det er ikke overflod av tøffe bukser synes jeg, til en ålreit pris. ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Er ikke noen her som bor i nærheten som har lyst til å bli med på biltur til Trollhattan da, til Sharkspeed? Kjlrer Caddy, med god plass i og har plass til bare en, men hvis noen melder seg så kunne vi jo reist nedover en lørdag morgen eller noe. Er vel ca. 15 mil hver vei så bør jo ikke akkurat ta hele dagen heller....

Bare ett forslag og skyter fra hofta :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg drevet snart i 2 år med hjemmeelektronikk i furtebua og har fått en del erfaring med tanke på hva slags verktøy som funker. I denne omgang vil jeg dra frem mine synspunkter vedrørende avbitere og kabel avmantlere (eller hva dem kalles).

En ting er vertfall helt sikkert. Knipex avbitere (den minste) og dette knipex spesialverktøyet på bildet under er rett og slett bare søppel. Spesielt i forhold til prisen. Dette spesialverktøyet brukte jeg i dag for å avmantle en kabel og jeg tror jeg kun har brukt den til dette 5-10 ganger tidligere. Men den lille kniven i skaftet spratt ut og forsvant.

Så har jeg hatt min samling av Knipex avbitere som nevnt. En har jeg allerede kastet for lenge siden, men de jeg har igjen som også snart går i søpla er disse to på bildene under. Som dere ser har dem store hakk i eggen og klarer ikke lenger å klippe kobbertråder javnt av. Har kun brukt disse til å klippe komponentbein kabler opp til 1.5mm2 tykkelse og kobbertråder opp til 0.8mm tykkelse. Den første jeg kastet har jeg hatt ett år, og de to siste har jeg hatt ett halvt års tid.
F382C15B-DF74-4A09-9811-3FEB4E21A7F6.jpeg
8FF1AAA4-F8A3-4936-B411-2FE8E3145FEF.jpeg
D4B9AAFB-BB23-4B6B-BF90-760EE698B0F6.jpeg
Det beste allround verktøyet jeg har som jeg bruker absolutt mest og som har god kvalitet, er denne biltema kabelkutteren og kabel avmantleren:
BE4B0799-4FAE-41E4-BF8D-1E4E6DA3B8CD.jpeg
Den har jeg snart hatt i tre år og jeg bruker den veldig ofte. Ikke noe galt med den enda. Jeg har også en Biltema avbiter som min far kjøpte for minst 10 år siden som er bedre enn disse Knipex tengene.

Hovedgrunnen til at disse knipex tengene ikke holder mål er nok fordi dem er alt for bløte i stålet. Så absolutt ikke verdt 2-300 kroner. Dem er ikke en gang verdt en 50-lapp spør du meg.

Så hva har jeg lært, nok en gang? Det enkle er ofte det beste, og det er slett ikke alltid dyrest er best :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Den siste tiden har jeg lekt meg litt med disse billige solcelle lysene man får kjøpt på Jula til 19.90,- for 3 stk.. Slike man bare dytter ned i jorden som spyd.

Disse fungerer faktisk i store deler av året (ikke hele) og til den prisen forventer jeg ikke at disse skal vare livet ut. Fungerer dem ett år eller to (bortsett fra på de mørkeste dagene, for det kan man ikke forvente) så må jeg si det er verdt pengene.

Det som tar knekken på disse er som oftest to ting. Korrosjon/rust på kontakter etc. siden dem ikke er 100% vanntette og batteriet. Jeg har hatt noen slike stående hjemme i hagen i snart tre år og jeg ser tydelig hva som er problemet. Dem fungerer fint på sommeren og årstider som ikke natten er alt for lang.

De medfølgende batteriene i de jeg har er NIMH batterier på 1.2V og 150mA. Solcellen som sitter på disse lysene er som oftest 36x36mm i diameter og gir 2V og maks 40mA i strålende solskinn som lading til batteriet. Jeg tror vi lett kan halvere dette i praksis da det er veldig sjelden man har strålende solskinn. Vertfall året rundt.

Så hva må man gjøre for å få disse til å fungere hele året her i sør Norge og lyse hele natten og lade seg helt opp på dagen. Også de dagene som er veldig korte (på vinteren).

Jeg har lest meg litt opp på dette, og selv om det er ganske logisk for mange, så er det ikke bare å tenke at man bare kan bytte til et større batteri.

De billigste NIMH batteriene jeg fant til salg i Norge fant jeg på Biltema og disse kostet rett under 60 kroner for 4 stk. Disse er på 900mA. Men det hjelper jo lite og bytte til større batterier når solcellen ikke klarer og lade disse opp hele året. Så disse vil fungere helt fint helt til dem er tomme for så og yte akkurat det samme i form av lys som de gamle batteriene på 150mA.

Man må også tenke kostnad her. Disse lysene koster 6.50,- pr. stk(!!!!) inkludert batteri, solcelle, ladekrets, selve lampen etc. Det er mer lønnsomt å kjøpe nye lamper enn å fikse disse. Så dette gjøres kun for morroskyld og kanskje LITT for miljøet sin del. (Jeg liker vertfall å innbille meg deg noen ganger) :)

For å få disse til å fungere hele året og gi bra med lys til minst mulig kostnad har jeg bestillt en ett par ting for å teste ut som jeg er ganske sikker på funker.

Batterier med litt mer kapasitet og litt større solcellepanel som fortsatt får plass på toppen av lysene.

Jeg tror at med 600mA 1.2V AAA NIMH batterier som kostet meg 250,- for 50stk. på AliExpress og 20 stk. solcellepaneler på 50x50mm som gir 2V og 160mA til 150 kroner fra samme sted.

Batteriene koster meg da 5,- pr. stk. og solcellepanelene 7.50,- pr. stk.

Allerede nå så kunne jeg like godt kjøpt meg en ny lampe, så det sier seg selv at prisen på disse er faktisk ganske ode. man kan bare ikke forvente at disse lysene fungerer hele døgnet på de mørkeste dagene, og man bør ta dem inn en gang i året og rense kontaktene etc. da korrosjon tar knekken på disse.

Man kan lett tenke at til den prisen gidder jeg ikke det. Jeg kjøper heller nye. Det er sant, men sannheten er at de nye lysene er akkurat like dårlige som dem gamle hvis man kjøper helt like. og dem vil aldri fungere hele natten på vinteren uansett. Det vil trolig de modifiserte lysene gjøre og disse vil i teorien vare evig, for det er faktisk ikke så mye som kan gå i stykker på disse.

Ladekretsen består av to komponenter + batteriet. Disse to komponentene vil vare livet ut, så lenge ikke korrosjon tar dem. Man kan bytte ut disse to komponentene veldig enkelt selv også med en loddebolt. Komponentene er nærmest gratis. Man trenger en QX5252 komponent og en inductor. Thats it.

Men disse bør man kun bytte hvis komponentbeina har rustet i stykker. Noe dem ikke gjør ved riktig vedlikehold. Problemet er at INGEN gidder å vedlikeholde disse.

Det er nettopp DET jeg vil forsøke med dette lille eksperimentet. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Sitter å leker litt med tanken på og lage en krets som detekterer 12V på en motorsykkel som et signal som igjen prosseseres av en mikrokontroller som igjen kan slå av på andre kretser, som feks. En led stripe etc.

På den måten kan feks. Få en led stripe som lyser opp motor lyse rødt når man bremser og man senser 12V til bremselyset bak.

Planen er å lage en universel sak som man kan koble flere kretser til samt flere utganger for at også andre lett kan gjøre det samme. Selvsagt skal det lages et skikkelig kretskort etc. planen med dette er at man lett skal kunne bruke dette med minst mulig plundring med det orginale elektriske systemet på motorsykkelen.

Hovedproblemet med en slik krets så langt er at man må ta høyde for "voltage spikes" som KAN komme opp i 100V. Riktignok er det snakk om veldig korte spikes, men jeg har bestilt meg TVS dioder som jeg skal teste ut i slike tillfeller.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Sender en koronafri skål til alle forummedlemmer! Tro det eller ei, men jeg setter pris på dere alle :thumleft
EA376330-1835-4660-8B57-A47058799B11.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 12 feb 2022, 17:36 Tro det eller ei, men jeg setter pris på dere alle :thumleft
Nei :O ...! Nå tuller du fælt :lol !

Uansett, ha en riktig fin koronafri kveld på by'n :vs .

Og tro det eller ei, men det skal bli riktig trivelig å møte deg på to hjul igjen :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 12 feb 2022, 17:41
Bjerknez skrev: 12 feb 2022, 17:36 Tro det eller ei, men jeg setter pris på dere alle :thumleft
Nei :O ...! Nå tuller du fælt :lol !

Uansett, ha en riktig fin koronafri kveld på by'n :vs .

Og tro det eller ei, men det skal bli riktig trivelig å møte deg på to hjul igjen :D .
Dagen derpå kom brått. Men ja, det skal bli trivelig å møte folk folk fra forumet igjen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

SItter og prøve og tweake ned strømforbruket på en mikrokontroller i "deep sleep mode" med regulatorer og litt koding. Har nå klart og få den ned i 100uA (micro ampere). 0.1mA.

Med et slikt forbruk kan jeg kjøre feks. en temperatursensor via wifi som jeg kan lese av i en app med ett 3.7V Lithium Ion batteri, og i teorien burde batteriet vare i nesten 4 år mellom hver opplading. Temperatursensoren våkner til live i ca. 1-2 sekunder hvert 5. minutt så den trkker jo litt strøm den også, men 3 år er nok helt innafor :)

Planen er på sikt og bytte ut garasjeportåpneren med denne slik at denne ikke trenger å gå på nettstrøm. Det sparer en del kabling og ikke minst gjør jeg dette for morroskyld :)
ua.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

For dere som lurer, så bruker jeg en "hjemmelaget" LDO regulator (HT7333) til dette med en 1000uF og en 100nF kondensator.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 12 feb 2022, 17:36 Sender en koronafri skål til alle forummedlemmer! Tro det eller ei, men jeg setter pris på dere alle :thumleft

EA376330-1835-4660-8B57-A47058799B11.jpeg
Hyggelig og skål tilbake :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 19 feb 2022, 19:16
Bjerknez skrev: 12 feb 2022, 17:36 Sender en koronafri skål til alle forummedlemmer! Tro det eller ei, men jeg setter pris på dere alle :thumleft

EA376330-1835-4660-8B57-A47058799B11.jpeg
Hyggelig og skål tilbake :)
I dag så angrer du vel? :knegg

Svar