Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av FredrikE24 »

Vel, mitt forslag var å se på dette fort og gæli uten å kjøpe halve Kina i forsøket med greit resultat. DC tangamperemeter er der sjeldent bruk for, så spar nå de pengene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 mar 2024, 02:27 Vel, mitt forslag var å se på dette fort og gæli uten å kjøpe halve Kina i forsøket med greit resultat. DC tangamperemeter er der sjeldent bruk for, så spar nå de pengene.
Hvis man feks brukte et tangamperemeter og setter sykkelen på støtten slik at den ikke starter, så tror jeg vel kanskje man kan få en ganske grei indikasjon på strømtrekket? Siden tangamperemeteret da får mer tid på seg og man lettere kan se et mønster. Det jadde nå i vertfall gitt en ganske gid indikasjon slik jeg ser det.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av mekkern »

Det viktigste er at batteriet leverer det som trengs for å starte-ved bytte av batteri skal man passe på at CCA er minst like stort som på OEM batteriet.Sjekk spenningsfallet når du har et ferskt toppladet batteri-da har du en fasit på "alt ok".
Noe mer er egentlig ikke noe å rote med.
Hvis den da ikke starter er det en annen feil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 29 mar 2024, 07:44 Det viktigste er at batteriet leverer det som trengs for å starte-ved bytte av batteri skal man passe på at CCA er minst like stort som på OEM batteriet.Sjekk spenningsfallet når du har et ferskt toppladet batteri-da har du en fasit på "alt ok".
Noe mer er egentlig ikke noe å rote med.
Hvis den da ikke starter er det en annen feil.
Batteriet jeg fikk i posten fra AGM er identisk med batteriet som sto i sykkelen fra før. Så jeg tenker at alt er i orden nå. Å måle strømtrekk er som du sier liten vits. Sykkelen må jo ha den strømmen den trenger uansett og det er ett år garanti på batteriet så jeg tenker at dette ordner seg, uten tangamperemeter, shunter og annet :)

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av GSXR-Erling »

Har ikke lest alt her 😅, men har du/biken kverka flere batterier, som først merkes nu på våren?
Hvor ofte og langt kjøres den? Mye korte turer? Noen nye strømtrekk montert i det siste? Hvordan oppbevarer du batteriet? Hvilken lader har du? Sjekka at jordkabel er seriøst festa?
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 29 mar 2024, 08:16 Har ikke lest alt her 😅, men har du/biken kverka flere batterier, som først merkes nu på våren?
Hvor ofte og langt kjøres den? Mye korte turer? Noen nye strømtrekk montert i det siste? Hvordan oppbevarer du batteriet? Hvilken lader har du? Sjekka at jordkabel er seriøst festa?
Som nevnt er feilen fikset nå. Det var defekt batteri. Hvorfor det ble defekt vet jeg dog ikke. Det har aldri skjedd meg før med noen av kjlrwtøyene jeg har hatt de siste 30 årene.

Har ikke behandlet det batteriet noe annerledes enn andre batterier jeg har hatt. Dog skal det sies at vinteren i pr har vært vesentlig kaldere enn andre vintere. Om det er årsaken vet jeg ikke.

Fra jeg parkerte sykkelen i oktober måned så startet jeg den opp for første gang i februar for å kjøre den ut og vaske den. Da startet den fint. Den startet også når jeg skulle kjlre den inn igjen.

Men i mars når jeg skulle fortsette vasken, så sa det bare klikk.

Kablene satt som dem skulle og batteriet hadde blitt sporadisk vedlikeholdsladet gjennom vinteren med en Sønnak Exide 12/7 batterilader. Denne lyste grønt stort sett hele tiden og batteriet har målt 12.8V gjennom hele vinteren. Hvilespenning vel og merke.

Når jeg skulle starte sykkelen og hørte et klikk, så sank spenningen fra 12.8V til 11.6V kun ved at jeg slo på tenningen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 29 mar 2024, 08:16 Har ikke lest alt her 😅, men har du/biken kverka flere batterier, som først merkes nu på våren?
Hvor ofte og langt kjøres den? Mye korte turer? Noen nye strømtrekk montert i det siste? Hvordan oppbevarer du batteriet? Hvilken lader har du? Sjekka at jordkabel er seriøst festa?
Nei det er kun snakk om ett batteri.

Den har rullet 19.000km. Nå på snart 2 år. Så sånn ca. 10.000km. Pr. År. Hvor 8.000 av kjørelengden foregår i juni/juli/august.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av SveinHa »

mekkern skrev: 29 mar 2024, 07:44 Det viktigste er at batteriet leverer det som trengs for å starte-ved bytte av batteri skal man passe på at CCA er minst like stort som på OEM batteriet.
Når jeg leter på nett etter batteri til min BMW R1100RS dukker der opp CCA fra 170 til i alle fall 310A. Mitt batteri er 4 år og 170Ah så det er vel ikke så urimelig at det ikke virker særlig sprekt. Får ALLTID start men ofte konker ABS ut fordi spenningen blir for lav under start...
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Det er dette batteriet jeg har vertfall:
https://www.batterionline.no/yuasa-ytx2 ... bfEALw_wcB

Ser jeg lett kunne spart en 1000-lapp på å bestille fra et annet sted, men av erfaring vet jommerkeforhandlere å ta seg godt betalt :)

Ser det har CCA på 270....?

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av GSXR-Erling »

Batteriet er defekt.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 30 mar 2024, 08:42 Batteriet er defekt.
Ja, det har jeg funnet ut for lengst :thumleft

GSXR-Erling
Innlegg: 69
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: XT1200Z 2011

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av GSXR-Erling »

Er veldig viktig å lade det nye batteriet absolutt helt opp, før du setter det i biken.
Har nu:
YZ250F, VTR1000F, RSV1000R, XT1200Z og R6 (bane). :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Batteriet viste 12.87V så jeg tror det var oppladet :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Ble en liten tur på meg i dag. En ganske beskjeden en på rundt 3 mil da jeg har vært syk i hele påsken og fortsatt er litt uggen. Men tur er tur og sesongen har nå startet for meg også :) Selv om det nok var mange som slo meg i år. Selv noen fra Vestlandet.... :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Sesongen har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Starter sesongen i år med en ny kniv fra Helle :twothumbs:
IMG_0448.jpeg
IMG_0449.jpeg
IMG_0450.jpeg
IMG_0451.jpeg
IMG_0452.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar