Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Fyll den opp med så mye batteri du klarer. Er jo ikke nødvendig og bruke plassen til fyllmasse :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Blyakkumulator = Batteri

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 14:35 Blyakkumulator = Batteri
Joda, men finnes det ikke mer energi i 18650 celler hvis man tar størrelse og vekt med i beregningen?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Sant nok, ser også at prisene har rast på 18650-celler med årene. 4,5Ah og 6V(veier i underkant av 1000g) er ikke veldig mye mer enn hva to 18650 celler gjør i serie(dersom disse er standardisert på 3300mah).

Før var blyakkumulator selve livet :crazy:

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Vær obs på at GSM trekker mye strøm i pulser under oppkobling av samtale. Jeg brukte 2x100uF tantalkondensatorer for å få min til å kjøre skikkelig fra 18650-celler.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Det er nesten så jeg heller ville vurdert og brukt den gamle telefonkabelen som er på telefonen for å få en skikkelig retro sak. Denne kan vel så vidt jeg vet bygges om til en to polet kontakt kanskje?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Får bygge en boks med en telefonkontakt på. Inni den har du strømforsyningen din.

Eneste som tilsynelatende ikke er autentisk da, er at telefonen er «trådløs» fra boksen og ut på eteren

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 17:19 Får bygge en boks med en telefonkontakt på. Inni den har du strømforsyningen din.

Eneste som tilsynelatende ikke er autentisk da, er at telefonen er «trådløs» fra boksen og ut på eteren
Det var ikke så dumt :thumleft

Mange muligheter her. Men som nevnt blir det mye styr med batterier hvis strømforbruket er høyt. Er jo ikke fort gjort i en port og lade hjemmelagede batteripakker heller egentlig. Spesielt hvis batteriene ikke har innebygget BMS. Tenker da spesielt på 18650 batteriene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 15:19 Sant nok, ser også at prisene har rast på 18650-celler med årene. 4,5Ah og 6V(veier i underkant av 1000g) er ikke veldig mye mer enn hva to 18650 celler gjør i serie(dersom disse er standardisert på 3300mah).

Før var blyakkumulator selve livet :crazy:
Det er nok en god del mer jo. For å få 4.5 ampere og 6V trenger man to 18650 celler i serie og to i parallel. Altså fire batterier. Da har man 7.2V nominell og ca. 7 ampere og batteriene veier omtrent 50g pr. Stk. så en vesentlig forskjell ja. I størrelse også vil jeg tro.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Hvor mye bruker en sånn GSM-modul da? Har powret mange slike på nødstrøm før, men da et kommersielt produkt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 17:35 Hvor mye bruker en sånn GSM-modul da? Har powret mange slike på nødstrøm før, men da et kommersielt produkt.
Mener å huske at den bruker rundt 100mA når den er på nett. 400mA ved samtaler. Trekker 2-3A i pulser når den kobler mot et nytt tårn. Kan ofte settes i standby på 10-20mA.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Ved hvilken spenning?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 17:53 Ved hvilken spenning?
Min kjørte på 5V, tror jeg. Mener at det var en versjon som kjørte på 9-12V og som brukte omtrent akkurat like mye strøm, altså med lineærregulator innebygget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, da er det lite å hente på det.

Alltid vært fan av 78xx-serien og 79xx-serien av regulatorer. Men aldri bygd noe på batteridrift :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker nesten aldri lineærregulatirer lenger. Jeg har en drøss regulatorer i 78xx serien, men ser ikke fordelene med å bruke dem i kretser som vertfall JEG holder på med. Ja, jeg har hørt at dem er fine å bruke i kretser som er følsomme for støy, men etter mine målinger så langt har jeg ikke sett de helt store forskjellene mellom 78xx serien og en såkalt buck converter modul.

Dessuten er 78xx serien veldig lite effektive i forhold og dem tåler svært lite før dem overopphetes. Uten heatsink er 500mA absolutt maks i følge mine målinger hvis du gir den 9V inn og tar 5V ut. Elendig alternativ i spesielt kretser hvor man skal bruke batteri.

Svar