Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 11 apr 2021, 13:27 Den så kjekk ut!
Ja, den er ikke dum den der. Også er det vel noe av det absolutt simpleste man kan lage. Vurderte først å lage en som gikk på batteri, men slo det fra meg. Ble bare mer styr og det er faktisk enklere med en som kan brukes med USB da jeg uansett har en pc der. Man kan o bruke en batteribank evt. hvis man vil ha den med seg noe sted.
mekkern skrev::twothumbs: Hvis du bruker "installasjonskabel" i "håndtaket" ditt så kan du bøye og forme det ganske fritt. :prf
Ja, jeg tenkte på det, men den kabelen jeg har er ikke rund og da blir det ikke like "pent". Ikke for at den jeg har laget nå er direkte vakker, ledningen er tøyelig nok og den funker.

Noen ganger kan man lage de enkleste ting for en mikroskopisk sum med penger som attpåtil er veldig brukanes :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Denne fungerer som bare det :)

Den virker solid og omslaget er av metall. Ikke noe plast her.
IMG_3505.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg satt sammel 4x4 batteriholdere til 18650 batterier som jeg hadde liggende etter at jeg åpnet en del laptop batterier for en stund siden. Jeg har loddet terminalene sammen og satt batteriene i holderen. (16 stk.) siden alle minus og pluss terminalene er loddet sammen virker denne remsen batterier som en batteribank på 3.7V (nominell) og hele 52.800mA (52.8 ampere).

Jeg har satt dem i holderen for at spenningen skal stabilisere seg i alle batteriene. Når dette er gjort så kobler jeg til den nye laderen og kjører en storage lading som lader ut batteriene til dem når rundt 3.7V før jeg legger bort batteriene til den dagen jeg vil bruke dem.
F24B5571-1D22-4B0D-B253-F2CD0AF7ADBF.jpeg
89C523F0-4C11-4835-9170-F60CBC61121F.jpeg
745FBE4C-820E-4707-AE41-97D6D31129D8.jpeg
25A52F2F-2A7A-4D4F-84AB-F54818597D51.jpeg
1E5BFEEF-AC1D-4984-BFA0-9CE79365FA55.jpeg
3A396F4A-1DD5-4180-8ACE-10B768F80DFE.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg en liten pakke med slike :thumleft
bms.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 22 apr 2021, 06:47 I dag fikk jeg en liten pakke med slike :thumleft

bms.JPG
De ser kjemefine ut.....tror jeg. Er bare litt nyssgjerring på hva det er?
Rørepinne til maling? Dørstopper? Termostat til hjemmebrent-apparat? :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 22 apr 2021, 10:42
Bjerknez skrev: 22 apr 2021, 06:47 I dag fikk jeg en liten pakke med slike :thumleft

bms.JPG
De ser kjemefine ut.....tror jeg. Er bare litt nyssgjerring på hva det er?
Rørepinne til maling? Dørstopper? Termostat til hjemmebrent-apparat? :scratch
Det er BMS (Battery Management System) kort. Rettere sagt et kretskort som beskytter Lithium Ion batterier mot over/underlading :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Er det forresten noen her som vet om jeg kan levere inn brukte 18650 celler der hvor dem selger hvitevarer, som Elkjøp etc.?

Eller må disse leveres direkte til en miljøstasjon?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 23 apr 2021, 07:40 Er det forresten noen her som vet om jeg kan levere inn brukte 18650 celler der hvor dem selger hvitevarer, som Elkjøp etc.?

Eller må disse leveres direkte til en miljøstasjon?
Batteri er vel batteri - så om dem selger noe lignende så må dem ta i mot.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Domino »

Ja, du kan jo levere laptoper med batteri. Så da skal du jo kunne levere kun batteri også.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 23 apr 2021, 07:40 Er det forresten noen her som vet om jeg kan levere inn brukte 18650 celler der hvor dem selger hvitevarer, som Elkjøp etc.?

Eller må disse leveres direkte til en miljøstasjon?
Er vel bare å hive dem oppi batteriboksen som står der?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av cannon »

Det er batteriretur etc. i de fleste matbutikker og kjøpesenter.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av cannon »

Hjelp til styredemper? Fredrik og Bjerknez, evt andre?

Jeg har en elektronisk styredemper fra en ny Yamaha R1. Den styres av spenning og dempingen økes ved tilført spenning. Noen tips til hvordan jeg kan teste/fastslå hvilken (eller hvilke) spenningsnivå(er) som skal brukes? Ønsker å kunne styre dette manuelt, med bryter, på en annen sykkel.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av oivindg »

cannon skrev: 23 apr 2021, 11:50 Hjelp til styredemper? Fredrik og Bjerknez, evt andre?

Jeg har en elektronisk styredemper fra en ny Yamaha R1. Den styres av spenning og dempingen økes ved tilført spenning. Noen tips til hvordan jeg kan teste/fastslå hvilken (eller hvilke) spenningsnivå(er) som skal brukes? Ønsker å kunne styre dette manuelt, med bryter, på en annen sykkel.
Først må du prøve å finne ut hva maks spenning er. Sannsynligvis 12 Volt. Da bør det være mulig å teste med å sette på forskjellige spenninger og jokke på demperen for å kjenne om det er noe forskjell. Står det noe på demperen?

Jeg kan søke litt på nett seinere i dag. Det jeg fant nå kjapt tyder på at du styrer med å variere fra 0 til 12V, så hvis det ikke går mye strøm er det enkelt å lage en styring. Kan hende at det er nok med et potmeter for å lage et testoppsett.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22671
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 23 apr 2021, 11:50 Hjelp til styredemper? Fredrik og Bjerknez, evt andre?

Jeg har en elektronisk styredemper fra en ny Yamaha R1. Den styres av spenning og dempingen økes ved tilført spenning. Noen tips til hvordan jeg kan teste/fastslå hvilken (eller hvilke) spenningsnivå(er) som skal brukes? Ønsker å kunne styre dette manuelt, med bryter, på en annen sykkel.
Får du ikke koblet til et multimeter eller noe? Regner med det går to ledninger inn på demperen? Evt. bare en, hvor jording er i chassis?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Ser det er forskjellige typer elektroniske styredempere, men det mest vanlige er at de enten er spenningstyrt eller strømstyrt med likestrøm. Disse har en kontakt med to terminaler. Har du et powersupply med variabel spenning og et multimeter som kan måle strøm? Da ville jeg prøvd forskjellige spenninger samtidig som jeg holdt et øye med strømmen for å unngå at noe blir for varmt og går i stykker. Før du starter kan du måle motstanden mellom terminalen for å ha en anelse om hva strømmen vil bli. Mål gjerne motstanden i begge retninger mellom terminalene for å se om det er noen dioder eller annet i kretsen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar