Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

@dypen

Jeg synes du burde vurdere hele greia vedrørende lys i uthuset/skjulet/garasjen. Kjøp deg en switch mode forsterker isteden og koble til DC led lys. Hvis dette er lys du kun har på av og til og i korte perioder, så kjøp deg evt. et lite batteri og et solcellepanel. Da slipper du og koble deg til strømnettet i det hele tatt.

Hjemme i garasjen så har jeg laget meg en egen bevegelsessensor som slår av og på en 220V arbeidslampe som henger i taket når jeg nærmer meg garasjen. Dette kunne selvsagt like godt vært en 12V led lampe, men siden jeg allerede har strøm til garasjen så er jo det det enkleste.

Sensoren jeg bruker er en såkalt microwave sensor. som registrerer "endringer" i frekvensen i omgivelsene rundt. Denne slår ikke ut på smågnagere, katter og fugler etc. og virker til og med gjennom tynne vegger og plastbokser etc.

En slik sensor fungerer mye bedre enn de vanlige infrarøde sensorene som slår ut på alt som beveger seg. Jeg har en slik lampe hjemem med infrarød sensor og den har jeg revet ned. Den slo ut på alt fra katter, til fugler samt busker som beveget seg i vinden etc.

Med microwave sensor er alle falske positive så og si eliminert.

Det er disse jeg har: (ca. 4 kr. stykket, inkludert frakt)!
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 7999%22%7D

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Vedrørende utelyset så er det montert før steinlegging og opparbeiding av blomsterbedd og gårdsplass, det er 3 stk 2W lamper i blomsterbedd, resten 8 stk lamper er 1W som sitter i borrede hull i belegningstein som jeg ikke har planer om å bytte ut. Alt er 12V med kabler i bakken og styres av fotocelle og trafoen du har. Ved feilsøking ble fotocelle blendet og velgerbryter ble testet i flere stillinger samtidig som jeg sjekket autosikring i bunn av trafo ... Alle lamper er LED
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Å ingen lamper lyste eller blinket etc. overhodet?

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Alt var helt svart, ikke livstegn etter mange tester. Byttet trafo og sjekket, alle lyste helt fint som tidligere. Har byttet en komplett lampe for to år siden og det er alt utenom trafoene ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Okay.

Jeg TROR jeg vet hva feilen er. Enten er det releet, eller så er det trafoen. Jeg målte motstand på primærsiden av trafoen, så jeg tror sjansen er stor for at denne har tatt kvelden. Hvis dte er samme feilen på den andre du sendte, så ville jeg nok aldri kjøpt det samme merket igjen, da en trafo skal være solide saker.

Skal teste senere i dag med mer last og se hva som skjer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Følger med, venter :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Noe sier meg at trafoen er kaputt. ALt det andre ser ut til å virke som det skal
Det vil forundre meg om det er forskjellig feil på de to trafoene … Sikkert ikke bare meg som har hatt problem med disse … nå er det en helt ny trafo som selges som jeg får håpe er bedre.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 30 sep 2021, 12:56 Okay.

Jeg TROR jeg vet hva feilen er. Enten er det releet, eller så er det trafoen. Jeg målte motstand på primærsiden av trafoen, så jeg tror sjansen er stor for at denne har tatt kvelden. Hvis dte er samme feilen på den andre du sendte, så ville jeg nok aldri kjøpt det samme merket igjen, da en trafo skal være solide saker.

Skal teste senere i dag med mer last og se hva som skjer.
Jeg synes det er veldig bra at du målte motstand på primærsiden av trafoen jeg da. Skulle egentlig bare mangle! Jeg hadde nok heller begynt å lure om jeg hadde målt kortslutning eller brudd. Og ved kortslutning så hadde sikringen i sikringsskapet tilhørende furtebua gått. Og ved brudd hadde det ikke skjedd en dritt.

Du sier at du måler lav spenning over pæra når den lyser.

Du mistenker releet? Relékontakten? Du vet sånn ca. hva spenningen ut fra trafo er, og du vet hva du måler over lasten. Mål over relékontakten. Mistenker du relleet så vil du måle ca. 8V og det var rundt 4V du målte over lasten. Summen skal bli nogenlunde lik sekundærspenningen på trafoen.

Problemet med relleer som her og vekselstrøm er at dersom kabellengden blir lang så kan det bli lysbue over relékontakten når den skal bryte grunnet induktans. Husk at du har en trafo, den er induktiv og en trafo vil slik sett alltid prøve å tviholde på situasjonen. Så når relleet ligger inne, og du er i ferd med å bryte kan spenningen bli rimelig høy over kontakten når trafoen prøver å opprettholde strømtrekket når motstanden øker over relekontakten. Dette medfører sotbelegg på relékontakten over tid som skaper et spenningsfall. Er du uheldig så "sveises" kontaktene seg fast.
Sist redigert av FredrikE24 den 30 sep 2021, 14:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Det har aldri vært noen sikringer som har slått ut i garasje eller hus i forbindelse med dette …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Litt usikker på hvordan jeg skal takle det du skriver der Fredrik. Mente du det ironisk, eller var det faktisk bra?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 30 sep 2021, 14:33 Litt usikker på hvordan jeg skal takle det du skriver der Fredrik. Mente du det ironisk, eller var det faktisk bra?
La til noe greier

Jeg mente det som bra, med en litt ironisk tone, fordi jeg synes du konkluderer litt vel fort med at trafoen er gåen. En trafo består av en primærvikling og en sekundærvikling viklet rundt en kjerne. Det er et magnetfelt som sørger for at energi overføres.

Du bestemmer forholdet mellom primær- og sekundærspenningen ved antall viklinger, eller "turn" som er rundt jernkjernen på begge sider.
Forholdet bestemmes av følgende likning: V1/V2=N1/N2. Så du får da 230/12=N1/N2. Vet man primær eller sekundærviklingens antall "turn" så kan man regne ut den siste den siste.

Har du en såkalt skilletrafo er dette en transformator med samme antall viklinger på både primær og sekundærside. Kjekt å bruke i visse typer applikasjoner.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har da ikke konkludert noe jeg? Er ikke ferdig enda…

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes du skal tegne opp dette her, men jeg kan godt skissere det jeg også, men synes du skal få lært litt samtidig :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 30 sep 2021, 12:56 Jeg TROR jeg vet hva feilen er. Enten er det releet, eller så er det trafoen.
Du skal måle motstand over primær- og sekundærviklingene. Det skal imidlertid være brudd mellom sidene.
Hvis trafoen er overbelastet og lakken på kobbertråden smelter så vil motstanden minke. Jo flere viklinger jo større motstand. Isolert sett skal man måle større motstand på primærside, enn på sekundærside. Siden dette er en 230V/12V trafo.
Sist redigert av FredrikE24 den 30 sep 2021, 15:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Legg merke til de store bokstavene :)

Jada, fint og lære litt. Men jeg kan få tenke litt høyt også. :)

Svar