Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Påskeferien har begynt og det gjør at jeg får noen timer i furtebua. Nå er den berømte "kjellerboksen" min snart ferdig. Nå er alt montert i boksen og det er boret hull til led dioder og ekstern strøm. I morgen skal jeg sluttføre prosjektet ved å lodde ledninger til fire led dioder. Da er det bare å lukke igjen lokket og henge den på veggen.

Jeg har bestillt med Solid State rele som skal styre vifteovnen da jeg ikke våger å bruke relene jeg har fra før da disse er helt i grenseland når det gjelder å switche 10amp. Dette kobler jeg på ledningen til ovnen med egen modul, men alt blir samlet i et grensesnitt i appen :)

Jeg synes det ble greit ryddig i boksen...
1.JPG
Lys sensoren ble felt inn i siden...
2.JPG
Slik blir resultatet, men det mangler fortsatt lys i led diodene. Det fikses i morgen :)
3.JPG
Til å knapt vite forskjell på pluss og minus for 4 måneder siden, synes jeg selv jeg har lært mye på relativt kort tid. Artig er det også og lage noe helt selv :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 06 apr 2020, 02:27 Artig er det også og lage noe helt selv :)
Ja det er jo det man hele tiden har lyst til - har fuska med elektronikk for masser av år siden - og har så lyst å ha ei elektronikk "furtebu" men håper på å få ferdig en del andre nødvenndigheter som man også vil bygge sjøl.... så kanskje det kommer..

Flott å se at noen i allefall gjør det...

God Påske

PS bygg bare mer!
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 06 apr 2020, 02:27 Jeg synes det ble greit ryddig i boksen...
NICE!! :thumleft
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av oivindg »

Dette ser veldig bra ut. Ser at du har lodda før også.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Takk for det folkens. :)

Ja, jeg har egentlig 8 års erfaring med lodding vedrørende montering og reparasjon av batteriladere til mobiltelefoner da jeg jobbet i produksjonen. Jeg har til og med reparert power supply enheter til respiratorer. Dette er mange år siden og jeg hadde ingen utdannelse rundt dette.

Men jeg forsto egentlig aldri hva jeg gjorde. Jeg fikk bare beskjed om at hvis jeg fikk denne kurven på oscilloscopet, så bytter du denne, fikk jeg denne kurven gjør datt og var den død kast den i søpla.

Så man kan si jeg har mange års erfaring med å gjøre ting jeg ikke egentlig skjønte så mye av. Ikke var interessen der heller. Jeg jobbet meg oppover og fikk plutselig hovedoperatør for en SMD maskin som jeg også lærte meg å programmere samt vedlikeholde. Man kjørte jo stikkprøver hvor man sjekket komponentverdier og måtte man kunne lese verdier på feks. Resistorer i smd og axial format.

Så jeg har hatt det liggende latent hele tiden, men det er først nå jeg faltisk begynner å forstå hvordan ting henger sammen. Når jeg så et kretskort med komponenter før, så så jeg bare elefanter og tannpirkere. Ett sammensurium av "duppeditter" jeg ikke forsto noe av. I dag vet jeg vertfall hva de fleste av komponentene gjør og at det ikke er så innviklet som man først trodde. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke så innviklet? Det blir så innviklet man ønsker. Tro meg, det kan bli svært så innviklet.

En hel del matematikk, transformasjoner og transfunksjoner bare man skraper til rett under overflaten. Det praktiske er i mine øyne det morsomste, og er gøy å følge med på hva du driver med!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 06 apr 2020, 13:01 Ikke så innviklet? Det blir så innviklet man ønsker. Tro meg, det kan bli svært så innviklet.
"Så innviklet man ønsker", det var godt sagt. Jeg var ferdig med elektronikkutdannelsen i 1990 og har jobbet med utvikling siden. Har lært en del etterhvert, men jeg synes vel egentlig at jeg oppdager flere og flere ting som jeg ikke kan. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av FredrikE24 »

Veldig mye har blitt enklere med færre komponenter og mindre fuzz. En mikrokontroller kan gjøre så veldig mye bare ved hjelp av litt smart programmering. Istedefor og konstruere filterkretser, OP-amp-kretser(komparatorer, add, sub osv.) med passive komponenter.

Bjerknez lager sin LDR-krets nå med en mikrokontroller.

På videregående lagde jeg samme kretsen vha. et relé, en diode(over reléspolen), to spenningsdelere(spenningsdeler er et kjent mye brukt krets realisert med to like motstander), en med to like motstander, og en spenningsdeler med en LDR og et potmeter(potmeter ble satt inn for å justere spenningsdeleren). Hver spenningsdeler ble koblet inn på en OP-amp koblet opp som komparator. Utgangen var koblet til basis på en transistor. Relé var koblet til kollektor og emitter til 0V.

OP-Amper er fantastiske vesener. Verdt å fordype seg litt i, og regne litt på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Altså, jeg sier ikke at jeg har løst gåten og kan bygge hva som helst. Det kan jeg så absolutt ikke. Men jeg har lært nok til at jeg kan ha det gøy i furtebua og lage mine egne småprosjekter. Dette er ikke innviklet.

Jeg er som sagt veldig langt fra og kalle meg noen ingeniør, og det er ikke målet heller :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Hey!! Da ble denne kjellerboksen omsider ferdig. Alt er koblet til, sjekket, målt og loddet i hop. All informasjon blir sendt til appen som det skal og i morgen skal jeg henge opp boksen på veggen. Gidder ikke å begynne med slagdrill og murborr klokken 06:20 om morgenen. Jeg har en tålmodig kone, men ett sted tenker jeg det er greit å sette grensen. Spesielt siden hun skal på jobb og ikke skal stå opp før om to timer :knegg

Her er de siste tre bildene jeg tok før boksen omsider ble ferdig.

Her har jeg loddet på ledningene til led diodene. Jeg festet dem til baksiden av lokket med smeltelim for å hindre stress på på loddepunktene. (Smeltelim er konge til slik bruk!!)
01.JPG
Her er boksen ferdig montert og lokket påsatt. Den rnr dioden til høyre for LCD skjermen er en RGB led. Den lyser rødt og blått under oppstart og går fra grønt til blå når det er mørkt i rommet og LCD automatisk slår seg av,

De tre led diodene nederst indikerer temperaturen inne i selve boksen. Led'en til venstre er blå og lyser når det er under 20 grader inne i boksen. Den grønne lyser når det er mellom 20 og 50 grader inne i boksen og den røde til høyre lyser når temperaturen overstiger 50 grader.

Da startes også en alarm og jeg får beskjed rett på telefonen.
02.JPG
Å slik ser det ut i appen :)
03.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

I disse påsketider fikk jeg noen dager fri og da var det jo veldig dumt å bli med madammen ut for å kikke på nytt kjøkken. Kjøkken er ikke helt min greie og hadde ikke satt meg inn i hva slikt koster så jeg tenkte at min høyst fantasifulle sum i værste fall kunne svelges hvis man fant noe der og da som falt i smak.

Vi satt oss ned med en "kjøkkentegner" hos Power som tegnet et Norema kjøkken for oss som vi syntes så bra ut. Dagen etter fikk vi prisen på opptegnet kjøkken ferdig montert og levert på døren.

Jeg fomlet meg nedover i mailen på leten etter hvor dem hadde gjemt prisen, for denne var jo opplagt ikke det første jeg skulle se. Mens jeg skrollet merket jeg det romlet i mageregionen, det begynte og svi litt mellom rumpebollene og en lett skjelving i venstre hånd samt en noe varm panne.

Der helt i enden av mailen sto prisen, og den varme pannen og svien bak ble rett og slett såpass ille at jeg lurte på om jeg hadde fått Corona av å lese en mail.

185.000 norske riksdaler KUN for kjøkkenet inkludert hvitevarer. Altså et 3x3 meter kjøkken! Jeg tenkte.. jeg kunne kanskje tatt bort vinskapet og valgt en annen benkeplate samt gått ned litt på prisen på hvitevarene og prøvde dette. Det hjalp ikke nok til at svetteperlene roet seg og svien bak var like ille som den var.

Jeg måtte finne meg i at min fantasi sum på 80.000 kroner var 20 år gammel...

I tillegg til dette skal vi jo også pusse opp kjøkkenet. Nytt gulv, nytt tak med spotter og panen på veggene. Elektrikker må vi også få besøk av da kontakter skal flyttes og lysene i kjøkkenskapene må ha sin del av kursen etc.

Så her kommer vi garantert til å runde 300 laken før kjøkkenet står ferdig. Så da blir det nok Grandis på meg i noen år til....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4716
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøkken og bad er svindyrt.

Monterte hybelkjøkken fra Ikea. Det minste kjøkkenet jeg har sett. Bare det kom på over 60k.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Geiroe »

Har akkurat pusset opp både bad og kjøkken, så jeg har en ide' om hva det koster ja. :O
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av AJ »

185.000,- for 3x3 m kjøkken på Power :O !?

Vi ga 136.000,- for 3,5x3x3,5 m inkl. en god del utstyr og gode løsninger, synes vi. Dog ikke vinskap. Det har vi annet sted i huset.

Prisen er fra 2015 da vi altså kjøpte nytt kjøkken etter våre spesialtipassa ønsker fra en lokal kjøkkensnekker.

Kan legge ut et par bilder og utstyrsliste senere, hvis det er interesse for det.
Men nå skal gjøres klar for MC-tur \:D/ :prop: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22910
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 09 apr 2020, 13:55 185.000,- for 3x3 m kjøkken på Power :O !?

Vi ga 136.000,- for 3,5x3x3,5 m inkl. en god del utstyr og gode løsninger, synes vi. Dog ikke vinskap. Det har vi annet sted i huset.

Prisen er fra 2015 da vi altså kjøpte nytt kjøkken etter våre spesialtipassa ønsker fra en lokal kjøkkensnekker.

Kan legge ut et par bilder og utstyrsliste senere, hvis det er interesse for det.
Men nå skal gjøres klar for MC-tur \:D/ :prop: !
Det skal sies at det var inkludert montering. Det var heller ikke de rimeligste løsningene, så fullt mulig å få prisen ned til rundt 100.000, men da blir det liksom litt njeeh allikevel....

Alle dørene i overskap har glass og alle har innebyggede spotter. 90cm. Induksjons platetopp, innebygget kjøleskap, stekeovn, mikro, fryser og oppvaskmaskin. Ventilatorviften er i børstet kobber og det er tatt med led lys både under skaper og i fotlisten som lyser ned mot gulvet.

Så det skal inrømmes at vi nok ikke siktet oss inn på det rimeligste. Vi var nok bare litt optimistiske vil jeg tro. :redface

Svar