Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Må justeres av forhandler. Teit det da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 apr 2023, 17:08 Må justeres av forhandler. Teit det da.
Egentlig ikke noe jeg merket jeg savnet før jeg opplevde det på Rocket'en. Det positive er at jeg føler den er "smooth" satt opp. Det bare funker. Man slår på blinklys mens man står i et kryss. Det blinker hele tiden. Man kjlrer ut av krysset og etter 80 meter så slår det seg av. Dem har tydligvis lagt litt jobb i å justere disse sensorene for jeg har enda til gode å se den feile i tett trafikk.

Er jo egentlig ikke rocket science dette, men det var det tydeligvis på Bimmern. At ikke dette var valgt inn som standard og programmert fra forhandler er merkelig. Jeg har lest i ettertid at en slik funksjon finnes i manualen, og dette er bedre beskrevet i den nye manualen enn den gamle som jeg hadde. Men uansett så slo blinklyset aldri seg av hvis jeg glemte å skru det av.

Man skulle jo tro at dem tok software oppdateringer etc. på service som fikset dette, men det ser altså it som om man må be spesifikt om dette?

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av mekkern »

Like viktig som å slå av,om ikke viktigere: Vise i rimlig tid hva man SKAL -ikke hva man HAR gjort.
Belønningen for manglende bruk er nå 3700kr.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 19 apr 2023, 06:31 Like viktig som å slå av,om ikke viktigere: Vise i rimlig tid hva man SKAL -ikke hva man HAR gjort.
Belønningen for manglende bruk er nå 3700kr.
Enig.

Når det gjelder automatisk deaktivering av blinklys så må vel nesten MC'er ligge forran biler? På biler har man vel den mekaiske greia so skyver spaken tilbake på plass?

Denne funker ikke alltid optimalt for noen svinger er ganske lange og slakke etter et kryss, slik at denne ikke slår seg av på alle biler. Den gjorde det på en VW Touran, Audi 2.0T og til og med VW UP, men ikke på en Mazda CX-5. Det resulterte i at jeg nesten kjørte ned en motorsyklist i neste kryss.

Det var riktignok ett par andre faktorer inne i bildet også som at rattet skjulte akkurat blinkindikatoren inne i bilen og at musikken var akkurat såpass høy at jeg ikke hørte den lave lysen av releet.

Så jeg kjørte som vanlig og holdt på retten min, mens motorsyklisten kjørte rett ut forran meg i krysset når han trodde jeg skulle svinge til høyre.

Missforstå meg rett, feilen var min og selv om det var motorsyklisten som hadde vikeplikt for meg inn på veien og skal forvisse seg om at jeg faktisk skal svinge etc. så hadde jeg nok ikke levd godt med meg selv etter en evt. ulykke der.

Hadde han fulgt med hadde han sett at jeg blinket hele veien fra rundkjøringen lenger opp også og hadde han sett farten min i tillegg hadde vertfall jeg som motorsyklist avventet.

Så helt feilfri var ikke han heller, men det teller jo svært lite hvem som har skylden eller ikke i utgangspunktet. Å fordele skyld har kun med penger å gjøre. En skarve egenandel...

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 19 apr 2023, 02:57 Er jo egentlig ikke rocket science dette,
På sykkelen du har nå så kan man vel egentlig si at det faktisk er Rocket science? Hø hø...

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Domino »

kaLARSnikov skrev: 19 apr 2023, 08:14
Bjerknez skrev: 19 apr 2023, 02:57 Er jo egentlig ikke rocket science dette,
På sykkelen du har nå så kan man vel egentlig si at det faktisk er Rocket science? Hø hø...
Du kom meg i forkjøpet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Ikke dum den :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Til lørdagen har jeg booket time hos AGM. Da skal jeg prøvekjøre en Triumph Speed Twin 1200. Har alltid likt denne sykkelen og er spent på hvordan denne er å kjøre :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt har jeg booket tid for prøvekjøring av Triumph Speed Twin 1200 til lørdagen hos AGM. Ikke noe annen dramatikk rundt dette enn at jeg alltid har hatt lyst til å prøvekjøre denne. Denne er også en meget sterk kandidat hvis jeg skulle finne på og bytte sykkeltype til noe som er "lettere".

Så langt setter jeg pris på bagasjemulighetene, motoren og ikke minst kjørekomforten på Rocket'en. Men den er stor og tung, noe man merker spesielt i rushtiden gjennom byer og i tett trafikk. Lane splitting sitter LITT lenger inne med en slik. Rocket er en langtur sykkel og strengt tatt er det den årlige sommerturen som er høydepunktet så jeg legger en vesentlig vekt på nettopp disse egenskapene.

Nå er det jo ikke slik at en sykkel ala Speed Twin 1200 IKKE egner seg på langtur, men jeg liker ryggstøtten bak der som gjør at man kan feste en ganske stor roller bag til salen. På en Speed Twin er nok ikke det like sømløst. I tillegg vil en Speed Twin trolig se rar ut med store sidevesker som rommer like mye som dem jeg har. Umulig er det ikke, men for meg skal det se litt bra ut også. Det skal liksom være en match mellom brukervennlighet og utseende.

Det jeg er mest nyskjerrig på i så måte er sittestilling og ikke minst motorkarakteristikken på en Speed Twin 1200. Å ligge i 100+ km/t og føle at motoren "maser" orker jeg ikke. Jeg vil også ha litt krefter igjen å leke med i disse hastighetene.

Så må jeg jo evt. se litt på bagasjemuligheter, selv om dette ikke akkurat er interresant nå, da det uansett ikke blir noe bytte i år vertfall. Trolig ikke til neste år heller.

Uten at det har noen stor betydning for sykkelvalg, så ser jeg at dekkprisene har økt drastisk! Letet frem fakturaen fra i fjor og da betalte jeg totalt 4.500 kroner for ett sett dekk til Rocket'en. De samme dekkene koster nå 6.600 kroner og jeg ser dekkprisene generelt har økt mye på andre dimmensjoner også.

Når man har slike dekk som jeg har på Rocket så krever det nesten at man har et nytt sett liggende i tilfelle punktering, for disse dekkene finnes nok neppe på lager rundt om.

Før betalte jeg snaue 3.000 kroner for ett sett med dekk til S1000R feks. fra motorsykkeldekk.com. I skrivende stund må jeg betale 4.600 for de samme dekkene (+ frakt selvsagt).

Hva skyldes forresten denne massive økningen? Korona? Ukraina krigen?

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av kaLARSnikov »

Minns jeg leste i fjor at dekkprisene var på vei opp da mange dekk tilsynelatende produseres i Russland og dermed ble tilgangen påvirket av ymse sanksjoner.

Eller så finner jeg en veldig kort artikkel herhvor i alle fall Metzeler/Pirelli skylder på økte kostnader til logistikk og råvarer, noe jeg også har merket at går igjen på tvers av flere bransjer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser også at det er vanskelig å få tak i Avon Cobra Chrome dekk til min sykkel. Metzeler M888 er det eneste alternativet jeg har med den dimensjonen jeg har ser det ut til. Vertfall som er relativt lett tilgjengelig (via nett).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Du er ikke tilfeldigvis fra russland vel @kaLARSnikov ?

Eler er nicket ditt helt tilfeldig? :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Da er det snart tid for prøvekjøringsdag hos AGM :)

Er ikke så veldig mye annet som frister enn en Triumph Speed Twin 1200 med tanke på prøvekjøring, men denne frister også veldig. Hovedårsaken er at jeg digger designet på den. Skulle jeg hatt en slik hadde det uansett blitt Øhlins dempere og en del dilldall så jeg legger ikke så veldig mye vekt på akkurat demperne.

Jeg vil til og med si jeg liker den orange fargen:
9D0EF644-14DD-4887-AD0E-CBBE1B7B7661.jpeg
Det er den eneste sykkelen jeg for øyeblikket er veldig nyskjerrig på. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av kaLARSnikov »

Bjerknez skrev: 21 apr 2023, 15:00 Du er ikke tilfeldigvis fra russland vel @kaLARSnikov ?

Eler er nicket ditt helt tilfeldig? :)
Tok en sånn DNA-test på nett en gang og der ble det konkludert med "100% skandinavisk", men rent slektshistorisk tenker jeg nok at det ikke er spor av stort mer enn kun norsk i meg. Nicket er et kallenavn fra en tidligere kollega og jeg er over gjennomsnittlig begeistret for ordspill og slikt, så det har hengt på xD

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg akkurat kommet hjem etter en prøvekjøring av Triumph Speed Twin 1200 :twothumbs:
275C82D1-3DB4-4F60-A357-0A33119BD625.jpeg
Førsteinntrykket mitt i forhold til egne forventninger var utrolig bra!

Motoren og lyden overrasket meg mest. En utrolig momentsterk motor som overhodet ikke hadde holdt meg tilbake om det var denne det sto på. Utrolig fin lyd i sykkelen også og den var ekstremt smooth og kjøre. Full pott der vertfall!

Demperne bak var veldig fine, men fremdemperen var i mykeste laget. Den dykket en god del mer enn ønskelig, men slik kan man jo trolig justere eller oppgradere evt. så fremdemperne får ikke full pott for min del.

Sittestillingen var veldig bra. Fothvilere satt kanskje LITT høyere enn ønskelig, men salen var veldig behagelig.

Den virket LITT "nervøs" når man slapp gassen etter at man hadde dratt på litt. Den vinglet på en måte litt og det har jeg ikke opplevd på noen annen sykkel. Trolig bare en vanesak? Eller kanskje det skyldes en noe slapp fremdemper?

Ellers synes jeg sykkelen er et smykke å se på. Med litt bling bling, øhlins dempere og bagasjeløsninger samt diverse justeringer er nok dette en sykkel jeg helt fint kunne leve med hvis jeg skulle ønske noe som var litt mer lettkjørt i fremtiden. :twothumbs:

Når jeg satt meg tilbake på Rocket'en igjen så var det som og gå fra en litt dyr kontorstol til en stressless med beinstøtte. Du store så behagelig. Dessuten er Rocket dønn stabil ved gasspådrag og demperne er mye bedre. Vertfall fremdemperne. Motormessig er det selvsagt mer moment og krefter i Rocket, men ikke så mye mer som jeg faktisk trodde.

Alt i alt en meget flott sykkel som med noen få justeringer fint kunne fått plass i garasjen her hos meg :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar