Bjerknez' | sin lille furtebu...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23899
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Er tilbake i furtebua og har tenkt til å lage meg en litt modifisert røykvarsler hvor jeg skal bruke en lithium drevet røykvarsler fra Biltema. Problemet med røykvarsler i furtebua er at den fort kan utløses av lodderøyk etc. så jeg tenkte å lage en krets som slår av røykvarsleren når jeg er fysisk i kjelleren og aktiverer den igjen når jeg går ut.

Dette gjøres da ved hjelp av en mikrokontroller som detekterer feks. Lys i kjelleren. Noe som idikerer at jeg er der. Når lyset er på så åpner et rele som kutter strømmen til røykvarsleren. Npr lyset slås av så aktiveres den igjen automatisk.

Siden dette bare et er litt artig prøveprosjekt, så har jeg ikke tenkt til å seriekoble varsleren med den vi har inne i huset, så jeg setter opp varsling til telefon i steden, samtidig som jeg skal montere en sirene i kjelleren som gjør at den høres ekstremt godt.

Har tenkt til å lage et eget kretskort til dette som skal plasseres inne i en boks, slik at det ikke ser alt for hjemmemekket ut... :)

Toalmar
Innlegg: 415
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: Gjøvik

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Toalmar »

Hva med og heller benytte noe som detekterer bevegelse i steden for lys?
Lys kan man glemme og slå av

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 206
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Bosted: Årnes

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Roargutten »

Eller brann/lysbuer skaper lys og deaktiverer varsleren.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23899
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

To ganske gode poeng. Spesielt @Roargutten hadde et meget godt poeng.

Problemet med å detektere bevegelse har jeg testet tidligere med flere sensorer og det er faktisk ikke like enkelt som det høres ut i en slik situasjon. Fordi sensoren skal ikke bare detektere bevegelse, men den skal også detektere at jeg er der uten at jeg beveger meg. Infrarøde sensorer gjør dette, men det funker ikke i,praksis.

Jegbhar slike "Human presence" sensorer som er klarer dette bedre, men dem er ikke optimale. Jeg har en slik i garasjen for å styre lys ved bevegelse. Den funker greit, men lyset slår seg ofte av før det slår seg på igjen.

Men som Roargutten sier så vil selvsagt en evt. brann skape lys og dermed skru av varsleren. Ganske så selvsagt egentlig :lol

Så jeg må finne en annen måte og aktivisere sensoren på. Kanskje bare gjøre det velsig enkelt ved hjelp av en bryter? Eller en krets med optocoupler som leser at strømbryteren til taklyset er påslått? En enkel bryter mener jeg kanskje er veien å gå..... ?

mekkern
Innlegg: 7751
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av mekkern »

Montere en topolet bryter til lyset og koble brannvarsleren på ene kontaktsettet.ev bryter på dørlåsen
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4866
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av FredrikE24 »

mekkern skrev: 24 jul 2024, 09:07 Montere en topolet bryter til lyset og koble brannvarsleren på ene kontaktsettet.ev bryter på dørlåsen
Ville også gjort det sånn. Nå er det "ledige" kontaktsettet i en to-polt bryter åpen når lyset er av. Så det må nok henges på at relé.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23899
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Til å begynne med vil jeg ungå og rote meg bort i 220V. Det er ikke livsviktig hvis jeg glemmer å slå på denne røykvarsleren uansett. Det forenkler også en del hvis jeg bare bruker en simpel bryter for å slå den av og på.

Så får jeg se om jeg tar dette videre når jeg først får det opp og det fungerer. Ett steg av gangen tenker jeg. Dette er uansett et sommer/høst prosjekt. Jeg kommer til å surre med dette i lang tid, noe jeg synes er helt greit. Koser meg med slike prosjekter som jeg bare kan surre med lenge og når jeg har lyst.

Jeg har også bestillt meg ny 3D printer (Elegoo Mars 5 Ultra) som blir levert i august som skal brukes i forbindelse med dette, å jeg skal også tegne en krets og bestille eget kretskort etc.

I tillegg til dette prosjektet skal jeg også montere LED lys på snøfreseren før vinteren som skal få strøm fra et 18V drillbatteri. Så jeg endrer nok ideer samt forbedrer hele tiden, frem til det punktet jeg føler det er på tide og trå til. Mikrokontroller skal kodes også. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23899
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Første utkast på kretskortet:
kretskort.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23899
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

En liten oppdatering av kretskortet.

Har byttet ut onboard LED til loddepunkter da jeg skal montere denne i en boks og lodde egne led. Jeg har også lagt til mer beskrivelse samt lagt til verdien på komponentene. Så har jeg lagt til en "pulldown" motstand til mosfet.
kretskort.png
Koden jeg foreløpig har hostet opp som skal installeres på chip'en er denne:

Kode: Velg alt

const int inputPin = 2; // Pin for å overvåke signal (PB3 på Attiny85)
const int sirenPin = 1; // Pin for å kontrollere sirenen (PB1 på Attiny85)
const int ledPin = 0; // Pin for å kontrollere den røde LED-en (PB0 på Attiny85)
const unsigned long checkInterval = 5000; // Tid mellom hver sjekk (i millisekunder)
const unsigned long monitoringDuration = 3000; // Varighet for sjekken (i millisekunder)
const unsigned long blinkInterval = 500; // Blinkintervall for LED (i millisekunder)

void setup() {
  pinMode(inputPin, INPUT); // Sett inputPin som input
  pinMode(sirenPin, OUTPUT); // Sett sirenPin som output
  pinMode(ledPin, OUTPUT); // Sett ledPin som output
}

void loop() {
  static unsigned long lastCheckTime = 0;
  static unsigned long lastBlinkTime = 0;
  static bool ledState = LOW;
  static bool signalDetected = false;
  static unsigned long detectionStartTime = 0;

  // Sjekk om det er tid for en ny signalcheck
  if (millis() - lastCheckTime >= checkInterval) {
    lastCheckTime = millis();
    signalDetected = false;
    detectionStartTime = millis();

    // Sjekk om det er signal i løpet av monitoringDuration
    while (millis() - detectionStartTime < monitoringDuration) {
      if (digitalRead(inputPin) == HIGH) {
        signalDetected = true;
        break;
      }
    }

    if (signalDetected) {
      digitalWrite(sirenPin, HIGH); // Aktiver sirenen
    } else {
      digitalWrite(sirenPin, LOW); // Deaktiver sirenen
      digitalWrite(ledPin, LOW); // Sørg for at LED-en er av
    }
  }

  // Blink LED hvis signal er oppdaget
  if (signalDetected) {
    if (millis() - lastBlinkTime >= blinkInterval) {
      lastBlinkTime = millis();
      ledState = !ledState; // Bytt LED tilstand
      digitalWrite(ledPin, ledState);
    }
  } else {
    digitalWrite(ledPin, LOW); // Sørg for at LED-en er av
  }
}
Her er Schematic for dem som er interreserte:
Schematic_SMOKE-DETECTOR-CIRCUIT_2024-07-25.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23899
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Har tegnet meg en boks med lokk som passer ovenstående kretskort i Fusion 360. Denne skal 3D printes når jeg får den nye printeren i begynnelsen av august :)
box_1.PNG
box_2.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23899
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

Noen tanker rundt årets sommertur er nå på tide og få luftet da jeg har fordøyet turen litt :)

Sommerturen i år var meget vellykket. Jeg merker at Rocket'en leverer, vertfall når det kommer til kjørekomfort, morrofaktor og det faktum at den drar veldig mye oppmerksomhet.

Det med kjørekomfort har dog en liten hake og det er ryggen min som får alle dumper rett opp i ryggraden, uten å ha mulighet for å ta i mot med beina. Hadde ryggen vært frisk hadde dette vært den ultimate langtursykkel langs landeveien og også på motorvei.

Jeg kjørte 64 mil i strekk (minus bensinstopp) fra Molde til Fredrikstad her om dagen og kunne egentlig bare fortsatt og kjørt 60 mil til uten problemer. Men det er på fine landeveier samt motorvei. På humpete småveier blir den for tung og ryggen får seg stadige støt som gjør like vondt hver gang.

Skal jeg parkere litt grisgrent til, så må det planlegges. Svingradiusen er typ danskebåten og den er tung å trekke opp av lyngen.

Så hvilke planer har jeg..?

Jeg vet neimen ikke. Men merker at ryggen gradvis blir værre og bare det å skreve over sykkelen får meg til å ligne på Erna som tar et bakvendt karatespark.

Hjertet vil beholde sykkelen en sesong til, men hodet mener jeg bør ha noe lettere som jeg har fothvilerne under meg og ikke forran meg. Det muligjør mer kjøring på litt mer grisgrente veier med humper og det blir mer naturlig og utforske litt mer. Ryggen vil også føle seg mye bedre.

Bakdelen er at jeg nok ikke får med meg like mye bagasje og det blir definitivt færre øyne som snur seg etter sykkelen. For strengt tatt er Rocket en sykkel som overgår det meste når det kommer til å dra oppmerksomhet, å det er jo litt gøy.

Den sykkelen som ligger nærmest mitt hjerte akkurat nå, utenom Rocket er Triumph Speed Twin 1200. Men dette blir jo en tråsykkel i forhold med tanke på størrelse og kjørekomfort. De fleste andre sykler blir liksom litt tamme i forhold, selv om jeg isolert sett liker utseendet på dem.

Så jeg står litt fast når det gjelder hva jeg ønsker videre. Målet mitt er ikke lange dagsetapper skal sies. Jeg har ingenting i mot og stoppe ofte så lenge jeg føler jeg må. Men så lenge jeg sitter godt når jeg kjører, noe jeg gjør på Rocket, så er det bare gøy og sluke mil etter mil.

Campingturen vi hadde hvor det kun ble EN overnatting i villmarken var egentlig en kjempesuksess, men også her fikk ryggen kjørt seg. Oppblåsbar madrass, pute og ny sovepose fungerte supert, men stolen jeg kjøpte var skivebom. Den var grei åp sitte i når jeg drakk morgenkaffen. Men jeg savnet en skikkelig stol. Eller vertfall gjorde ryggen min det.

Jeg må bare innse at jeg ikke er 20 år lenger og legge løpet deretter tror jeg. For akkurat nå er jeg veldig usikker på om det blir noe sykkel igjen hvis jeg selger Rocket'en.

Derimot har jeg mase annet og finne på i så måte, så jeg kommer ikke til å kjede meg, men en annen del av meg vil jo få dette til å funke lengst mulig. Campingtur ga egentlig mersmak, men jeg MÅ legge til rette for god komfort og slikt tar plass og da blir nok trolig en Speed Twin 1200 for liten....

Å til dere som allerede sitter og småsmiler mens dere VET hva dere vil svare:

Nei... jeg kommer IKKE til å kjøpe meg adventure sykkel. Da legger jeg heller hele sykkelgreine på hylla. Ferdig snakka :)

lazyboy
Innlegg: 342
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av lazyboy »

For egen del kan jeg ikke forstå hva du snakker om. Du kan få med deg allt du stabler og stropper og henger på Rocketen på hvilken som helst sykkel. Adv gjør det bare litt enklere😎. Det er jo et hav av modeller og velge mellom som gjøre jobben den ENE langturen du tar i året.

Kanskje Taxi og hotel er tingen for deg🤣

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23899
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Bjerknez »

lazyboy skrev: 27 jul 2024, 00:54 For egen del kan jeg ikke forstå hva du snakker om. Du kan få med deg allt du stabler og stropper og henger på Rocketen på hvilken som helst sykkel. Adv gjør det bare litt enklere😎. Det er jo et hav av modeller og velge mellom som gjøre jobben den ENE langturen du tar i året.

Kanskje Taxi og hotel er tingen for deg🤣
Problemet mitt er litt mer kompleks. Det går ikke på hva som går. Jeg kan sikkert stable alt på en tråsykkel også. Men en mindre sykkel med like mye bagasje vil lide mer av tyngden. Spesielt siden sykkelen jeg nevner er litt høyere og samtidig spinklere. All bagasje vil henge mer på utsiden av sykkelen og det igjen går ut over kjlreegenskaper. I tillegg ser det litt dumt ut og lesse like mye bagasje på en sykkel som er litev størrelse.

90% av kjlreturene mine i løpet av et år er lokale småturer og pendling til jobb. Der skinner nok Speed Twin. Men samtidig er det sommerturen som jeg tar en gang årlig som er den jeg vil satse alt på. På en måte.

Det handler ikke om at jeg bare kjøper meg en BMW GSA med full utrustning, kaster alt ned i boksene og kjlrer av gårde. Den perfekte sykkelen mest trolig isolert sett hvis man tenker praktisk. Men en slik type sykkel gir meg absolutt ingenting ellers i året og egentlig ikke på den årlige langtiren heller. Jeg pendler ikke på jobb med en GSA eller drar til Høk og drikker kaffe med en GSA og parkerer ved siden av de 10 andre som står der som ser helt like ut. For meg er det tragisk. Da dropper jeg heller av MC karusellen.

Nå er ikke dette så negativt som det høres ut skal sies. Jeg lufter bare noen tanker om hva jeg tenker om min fremtidige MC tilværelse. Jeg tror at jeg skal gi Rocket en sesong til. Jeg koser meg på den sykkelen, men den funker best på fine landeveier og motorveier. Det er uansett der jeg trives best når jeg er på tur, men med de bakdelene jeg nevnte lenger opp.

Men jeg får se hva jeg til slutt gjør. Til mandagen er det jobb igjen, og jeg har tenkt til å slå meg med på sverigeturen i slutten av august, å det blir nok årets siste "langtur" for kin del. Selv ok det bare er er snakk om 20ish mil hver vei.

Men igjen... hovedproblemet mitt er ryggen. Det er den jeg må ta hensyn til når jeg teåkker ut kursen videre :)

lazyboy
Innlegg: 342
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av lazyboy »

Hva om du ser litt på flytting av fothvilere, sete , styre , ny demper osv om du i hjertet ønsker og beholde Rocketˋn ?
Utrolig hvor mye det kan gjøre for kroppen.
Jeg mente heller ikke at du skal kjøpe gsa (du drar den stadig frem, så jeg tror egentlig du har lyst😂) men det er mange flotte sykkler i markedet som kan gi ryggen din litt avlastning og samtidig brukes på korte/lang turer.

For min del har jeg aldri kjøpt en mc uten og gjøre mods for at den passer for meg.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7074
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT

Legg inn av Jompa »

Belastning rett opp og ned i ryggen er som oftest det "beste ", hvis man ikke har isjas eller andre ryggplager.
Jeg bruker alltid nyrebelte på lengre turer
Det støtter opp ryggen og hjelper til å holde den rett. Der er lett å sige ned i setet når man kjører langt og da blir man lett sittende med litt krum rygg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar