Bjerknez' | sin lille furtebu...
- FredrikE24
- Innlegg: 4866
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Hva med å prøve en sportstourer nå? Svakt fremoverlent med fothvilere under deg? Lakkerte kofferter og litt stæsj så trenger det ikke se så verst ut. Ellers så er tipset om nyrebelte helt klart noe jeg også støtter. Har nyrebelte i Klim-jakka, og det hjelper utrolig.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
- Bjerknez
- Innlegg: 23896
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Ja, du er inne på noe. Men det er ingen sportstourere som trigger meg egentlig. Dem er tunge dem også. BMW R1250RS(?) er en god kandidat egentlig, da den ikke veier like mye som de største fra BMW, men den er jo totalt overpriset etter at utstyrslisten er krysset av. Den nærmer seg fort 300k å det er den ikke verdt synes jeg.FredrikE24 skrev: ↑27 jul 2024, 13:10 Hva med å prøve en sportstourer nå? Svakt fremoverlent med fothvilere under deg? Lakkerte kofferter og litt stæsj så trenger det ikke se så verst ut. Ellers så er tipset om nyrebelte helt klart noe jeg også støtter. Har nyrebelte i Klim-jakka, og det hjelper utrolig.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
En Speed Twin hjelper jo. Har kjørt den og den kan jeg fint ta i mot stør med beina med. Jeg liker også det noe enkle men robuste utseende og jeg er svak for twin etc.
BMW S1000XR og Multistrada blir for meg litt adventure. Men det skal sies at spesielt Multistrada er den jeg liker best utseendemessig. S1000XR er diresylindret å det vil jeg ikke ha. Ducati er heller ikke noe jeg har god magefølelse for...
De syklene som trigger meg mest akkurat nå er Triumph Speed Twin 1200, BMW R1250RS og BMW R-nine T. De to sistnevnte er overpriset synes jeg. Jeg har også kjlrt den gamle 1200RS og jeg er også skeptisk til vindskjermen.
- Bjerknez
- Innlegg: 23896
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Jeg har to prolapser som er medfødt. Jeg ble ryggoperert for ca. 10 år siden grunnet stråling ned i beinet som var uutholdelig. Men med den bakdelen at ryggplagene kunne øke gradvis. Noe dem har gjort. Jeg får uansett ikke prolaps operasjon (vertfall ikke to) da dette er en ganske risikabel greie. Spesielt ikke siden jeg fungerer normalt i det daglige, mer eller mindre.Jompa skrev: ↑27 jul 2024, 13:03 Belastning rett opp og ned i ryggen er som oftest det "beste ", hvis man ikke har isjas eller andre ryggplager.
Jeg bruker alltid nyrebelte på lengre turer
Det støtter opp ryggen og hjelper til å holde den rett. Der er lett å sige ned i setet når man kjører langt og da blir man lett sittende med litt krum rygg.
Så alle støt jeg får rett opp i ryggraden er det jeg vil betegne som forferdelig. Det stikker i hele kroppen hver eneste gang det kommer en stor dump. Men sitter jeg litt fremoverlent og eller med beina mer under meg, så kan jeg mer eller mindre eliminere plagene.
Man får Rocket som R versjon som jar fothvilerne lenger bak å jeg har faktisk tenkt på denne, men man får uansett en ganske tung sykkel og drasse på. Jeg tror tiden er inne nå til å prøve noe annet som er litt lettere. Men om det blir til neste år vet jeg ikke enda. Så langt har jeg ikke bestemt noe som helst... :)
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Nå kommer jo både BMW med M1000XR og Duacti med Multistrada RS.Bjerknez skrev: ↑27 jul 2024, 13:32Ja, du er inne på noe. Men det er ingen sportstourere som trigger meg egentlig. Dem er tunge dem også. BMW R1250RS(?) er en god kandidat egentlig, da den ikke veier like mye som de største fra BMW, men den er jo totalt overpriset etter at utstyrslisten er krysset av. Den nærmer seg fort 300k å det er den ikke verdt synes jeg.FredrikE24 skrev: ↑27 jul 2024, 13:10 Hva med å prøve en sportstourer nå? Svakt fremoverlent med fothvilere under deg? Lakkerte kofferter og litt stæsj så trenger det ikke se så verst ut. Ellers så er tipset om nyrebelte helt klart noe jeg også støtter. Har nyrebelte i Klim-jakka, og det hjelper utrolig.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
En Speed Twin hjelper jo. Har kjørt den og den kan jeg fint ta i mot stør med beina med. Jeg liker også det noe enkle men robuste utseende og jeg er svak for twin etc.
BMW S1000XR og Multistrada blir for meg litt adventure. Men det skal sies at spesielt Multistrada er den jeg liker best utseendemessig. S1000XR er diresylindret å det vil jeg ikke ha. Ducati er heller ikke noe jeg har god magefølelse for...
De syklene som trigger meg mest akkurat nå er Triumph Speed Twin 1200, BMW R1250RS og BMW R-nine T. De to sistnevnte er overpriset synes jeg. Jeg har også kjlrt den gamle 1200RS og jeg er også skeptisk til vindskjermen.
Dette er noe som ligner med ADV, men er i realiteten superbike med opp mot 200hk og kjøreegenskaper som er helt vanvittige, men siden de er bygd som ADV har de komforten og mulighetene til langturer.
Dette er ulver i fåreklær og er alt annet enn gubbesykler.
Men de koster flesk, vet ikke prisen på BMW , med Ducatien bikker 500.000 kr med god margin.
Raketten din blir som en kinaputt i forhold
- Bjerknez
- Innlegg: 23896
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Jeg er nok ikke så veldig lysten på slike "supersykler" innpakket i ADV utseendet. Momentet i Rocket samt aksellerasjon opp til lovlige jastigheter vil nok disse supersyklene uansett ha problemer med å holde følge med jernhesten jeg har. Men over 100-150km/t er dem nok overlegne ja. Men så fort kjlrer normalt sett ikke jeg. Å betale en halv mill for muligheten er ikke spesielt fristende. :)simpson skrev: ↑27 jul 2024, 14:39Nå kommer jo både BMW med M1000XR og Duacti med Multistrada RS.Bjerknez skrev: ↑27 jul 2024, 13:32Ja, du er inne på noe. Men det er ingen sportstourere som trigger meg egentlig. Dem er tunge dem også. BMW R1250RS(?) er en god kandidat egentlig, da den ikke veier like mye som de største fra BMW, men den er jo totalt overpriset etter at utstyrslisten er krysset av. Den nærmer seg fort 300k å det er den ikke verdt synes jeg.FredrikE24 skrev: ↑27 jul 2024, 13:10 Hva med å prøve en sportstourer nå? Svakt fremoverlent med fothvilere under deg? Lakkerte kofferter og litt stæsj så trenger det ikke se så verst ut. Ellers så er tipset om nyrebelte helt klart noe jeg også støtter. Har nyrebelte i Klim-jakka, og det hjelper utrolig.
Hva tenker du om BMW S1000XR eller Ducati Multistrada?
Speed Twin 1200 er jo kjipt utstyrt med tanke på hva som behøves på humpete norsk landevei. Det vil ikke hjelpe.
Jeg ville lyttet til kroppen om jeg fortsatt ville kjøre motorsykkel, verre er det ikke.
En Speed Twin hjelper jo. Har kjørt den og den kan jeg fint ta i mot stør med beina med. Jeg liker også det noe enkle men robuste utseende og jeg er svak for twin etc.
BMW S1000XR og Multistrada blir for meg litt adventure. Men det skal sies at spesielt Multistrada er den jeg liker best utseendemessig. S1000XR er diresylindret å det vil jeg ikke ha. Ducati er heller ikke noe jeg har god magefølelse for...
De syklene som trigger meg mest akkurat nå er Triumph Speed Twin 1200, BMW R1250RS og BMW R-nine T. De to sistnevnte er overpriset synes jeg. Jeg har også kjlrt den gamle 1200RS og jeg er også skeptisk til vindskjermen.
Dette er noe som ligner med ADV, men er i realiteten superbike med opp mot 200hk og kjøreegenskaper som er helt vanvittige, men siden de er bygd som ADV har de komforten og mulighetene til langturer.
Dette er ulver i fåreklær og er alt annet enn gubbesykler.
Men de koster flesk, vet ikke prisen på BMW , med Ducatien bikker 500.000 kr med god margin.
Raketten din blir som en kinaputt i forhold
Så motoren i feks. speed Twin 1200 er mer enn nok for min del. Godt moment og sprek i bøtter og spann i moderate hastigheter. Husk at Rocket'en jeg har egentlig ble et impulskjøp da den sykkelen jeg egentlig bestillte ikke dukket opp som avtalt. Rocket var det eneste dem hadde i butikken som trigget meg å jeg fikk en god pris, så det var litt tilfeldigheter.
Nå er vel ikke disse ADV sportssyklene du nevner spesielt lette heller kanskje? Å dem er vel også ganske høye?
Men uansett... så lenge sykkelen har en vindskjerm og ser ut som en ADV så er det ikke veldig interresant for min del egentlig. Det ligger kanskje litt i kortene at jeg mer eller mindre har bestemt meg for hvilken retning dette går hvis det blir bytte. Rocket er en hærlig doning, men det blir veldig mye sykkel som ikke er spesielt snill mot ryggen.
Jeg går heller for R-utgaven som Rocket har før jeg kjøper ADV i den klassen du nevner. Men fortsatt blir Rocket en ganske tung sykkel... :)
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Tja, tror ikke du akkurat parkerer de fra 0-100.
Vekten er vel fort 50-60 kg mindre enn rocketen. Høye? Jeg sitter vertfall med begge beina planta i bakken på Multistrada.
Men klart dette går på smak og behag. Jeg hadde ALDRI kjøpt Rocket, ser ikke poenget med en sånn sykkel og ikke synes jeg de er fine eller kule. Men det er min mening.
Jeg hadde heller ikke brukt en halv mill. på en sykkel. Kjører ikke nok til å forsvare en sånn bruk av penger, men gud det hadde vært gøy….
Vekten er vel fort 50-60 kg mindre enn rocketen. Høye? Jeg sitter vertfall med begge beina planta i bakken på Multistrada.
Men klart dette går på smak og behag. Jeg hadde ALDRI kjøpt Rocket, ser ikke poenget med en sånn sykkel og ikke synes jeg de er fine eller kule. Men det er min mening.
Jeg hadde heller ikke brukt en halv mill. på en sykkel. Kjører ikke nok til å forsvare en sånn bruk av penger, men gud det hadde vært gøy….
- Bjerknez
- Innlegg: 23896
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Sa ikke at keg parkerte dem… langt i fra.
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Nei det stemmer, du sa de ville ha problemer med å holde følge i aksen. Opptil 100-150. Tror ikke det er så sikkert.
Du har sinnsykt mye moment, og det er desto større fare for hjulspinn.
Alle 0-100 tall er teoretiske tall. Du klarer neppe å oppnå de talle produsentene oppgir.
Til syvende og sist er det førerne som avgjør.
Du har sinnsykt mye moment, og det er desto større fare for hjulspinn.
Alle 0-100 tall er teoretiske tall. Du klarer neppe å oppnå de talle produsentene oppgir.
Til syvende og sist er det førerne som avgjør.
- Bjerknez
- Innlegg: 23896
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Legg til lang akselavstand :)
- FredrikE24
- Innlegg: 4866
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Synd å høre om ryggen, men jeg mener du skal gå for noe kroppen kan leve med om du skulle ville fortsette å kjøre motorsykkel fremfor utseendet og stilen. Den Triumph Speed Twin 1200en du nevner er som nevnt ikke noe vidunder på norsk landevei, ei heller motorvei. Jeg dro til Isle of Man med en slik på "slep" det var ikke akkurat egnet til noe annet enn å stå på sidestøtta og se pen ut spør du meg, eller en tur i nabolaget for den saks skyld.
- Canutus
- Innlegg: 559
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Har ikke prøvd Speed Twin, men tror nok på FredrikE her at dette ikke er en super kjøremaskin, men flott er de, og sikkert helt grei for å bromme litt rundt på kvelder og en og annen helgetur.
Har vært inne på tanken selv på noe slikt, siden fornuften sier den jeg har er litt for morro å dra på litt ekstra med, men samtidig vet jeg at savnet ville blitt uutholdelig.
Men Bjerknez har jo ikke problemer med å bytte titt og ofte, så hvorfor ikke... Den er nok snillere mot lappen enn Rocket'en
Har vært inne på tanken selv på noe slikt, siden fornuften sier den jeg har er litt for morro å dra på litt ekstra med, men samtidig vet jeg at savnet ville blitt uutholdelig.
Men Bjerknez har jo ikke problemer med å bytte titt og ofte, så hvorfor ikke... Den er nok snillere mot lappen enn Rocket'en
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Jeg har ikke lest det du skriver om GSA Over til det jeg lurte på, du er jo i dine beste år og du har nevnt ryggen tidligere … gjør du noe for at ryggen skal bli bedre …
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure
-
- Innlegg: 772
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Tar jeg helt fei, men var det noen som sa du burde kjøpe GSA?Bjerknez skrev: ↑27 jul 2024, 02:10Problemet mitt er litt mer kompleks. Det går ikke på hva som går. Jeg kan sikkert stable alt på en tråsykkel også. Men en mindre sykkel med like mye bagasje vil lide mer av tyngden. Spesielt siden sykkelen jeg nevner er litt høyere og samtidig spinklere. All bagasje vil henge mer på utsiden av sykkelen og det igjen går ut over kjlreegenskaper. I tillegg ser det litt dumt ut og lesse like mye bagasje på en sykkel som er litev størrelse.lazyboy skrev: ↑27 jul 2024, 00:54 For egen del kan jeg ikke forstå hva du snakker om. Du kan få med deg allt du stabler og stropper og henger på Rocketen på hvilken som helst sykkel. Adv gjør det bare litt enklere. Det er jo et hav av modeller og velge mellom som gjøre jobben den ENE langturen du tar i året.
Kanskje Taxi og hotel er tingen for deg
90% av kjlreturene mine i løpet av et år er lokale småturer og pendling til jobb. Der skinner nok Speed Twin. Men samtidig er det sommerturen som jeg tar en gang årlig som er den jeg vil satse alt på. På en måte.
Det handler ikke om at jeg bare kjøper meg en BMW GSA med full utrustning, kaster alt ned i boksene og kjlrer av gårde. Den perfekte sykkelen mest trolig isolert sett hvis man tenker praktisk. Men en slik type sykkel gir meg absolutt ingenting ellers i året og egentlig ikke på den årlige langtiren heller. Jeg pendler ikke på jobb med en GSA eller drar til Høk og drikker kaffe med en GSA og parkerer ved siden av de 10 andre som står der som ser helt like ut. For meg er det tragisk. Da dropper jeg heller av MC karusellen.
Nå er ikke dette så negativt som det høres ut skal sies. Jeg lufter bare noen tanker om hva jeg tenker om min fremtidige MC tilværelse. Jeg tror at jeg skal gi Rocket en sesong til. Jeg koser meg på den sykkelen, men den funker best på fine landeveier og motorveier. Det er uansett der jeg trives best når jeg er på tur, men med de bakdelene jeg nevnte lenger opp.
Men jeg får se hva jeg til slutt gjør. Til mandagen er det jobb igjen, og jeg har tenkt til å slå meg med på sverigeturen i slutten av august, å det blir nok årets siste "langtur" for kin del. Selv ok det bare er er snakk om 20ish mil hver vei.
Men igjen... hovedproblemet mitt er ryggen. Det er den jeg må ta hensyn til når jeg teåkker ut kursen videre :)
-
- Innlegg: 772
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
@Bjerknes
Du prater mye om din rygg.
Det finnes også andre med ryggproblemer om du vil lytte.
I 1979 ble jeg grådig påkjørt på enforskjørsvei i 70 km/t og ble kastet avgårde endel meter og landet på panseret av møtende bil.
Høyre legg knust fra kne til ankel og de sa omputasjon. NEI sa vi og2,5 år med gips og krykke så hang skiten sammen……først for 5 år siden fikk jeg innleggssåler dekket av NAV,men da var rygg så skakk kjørt siden 1979 og 1,7 cm høyre ben at rygg ikke hadde brusk igjen på høyre side. Smertene er til tider utholdelige, men jeg kjører GS og det funker 100%
Jeg tror rett og slett at du ikke har funnet ur av det enda. Lykke til
Du prater mye om din rygg.
Det finnes også andre med ryggproblemer om du vil lytte.
I 1979 ble jeg grådig påkjørt på enforskjørsvei i 70 km/t og ble kastet avgårde endel meter og landet på panseret av møtende bil.
Høyre legg knust fra kne til ankel og de sa omputasjon. NEI sa vi og2,5 år med gips og krykke så hang skiten sammen……først for 5 år siden fikk jeg innleggssåler dekket av NAV,men da var rygg så skakk kjørt siden 1979 og 1,7 cm høyre ben at rygg ikke hadde brusk igjen på høyre side. Smertene er til tider utholdelige, men jeg kjører GS og det funker 100%
Jeg tror rett og slett at du ikke har funnet ur av det enda. Lykke til
- Bjerknez
- Innlegg: 23896
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' | Triumph Rocket 3 GT
Her var det mye og svare på
La oss ikke begynne å diskutere hvem som har vondest i ryggen. Det er helt sikkert andre som plages mer enn meg. Jeg forholder meg til den ryggen jeg har og ikke andres :)
Ingenting er bestemt enda uansett. Jeg må gi det litt tid, så ser jeg hva jeg finner på til slutt.
La oss ikke begynne å diskutere hvem som har vondest i ryggen. Det er helt sikkert andre som plages mer enn meg. Jeg forholder meg til den ryggen jeg har og ikke andres :)
Ingenting er bestemt enda uansett. Jeg må gi det litt tid, så ser jeg hva jeg finner på til slutt.