Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Dette ser veldig bra ut :)

Hvordan går du frem når du feks. skal kjøre en full vask og polering på en annen sykkel? Jeg tenker da mest på poleringsbiten. Leverer du garantier for jobben og er du forsikret med tanke på evt. skader som fort kan oppstå?

Demonterer du enkelte deler av sykkelen for å komme til alle lakkerte flater?

Tilpasser du polering/rubbing/våtsliping for hver sykkel, eller kjører du en "standard" 1-2-3 stegs uten å ta mer hensyn til problematiske områder enn andre?

Måler du lakkdybden før du starter og opplyser kunden om dette med et skjema som viser lakkdybden de forskjellige stedene?

Har du et egnet støvfritt område med riktig temperatur hvor coating kan herde?

Hvis svaret på alle disse spørsmålene er ja og du fjerner alt av riper som ikke går igjennom klarlakk og leverer en motorsykkel som ser ny ut og er 100% hologram fri, så blir jeg en fast kunde hos deg. Slipper jeg 3-4 dagers jobb for 2.500 kroner er det jaggu meg verdt det! :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg tegnet meg en bitsholder som jeg skal sette inn neodynium magneter i for å holde dem på plass. Holderen er laget med klipsfester som skal passe på en lomme i en veske jeg har bestillt.

Denne skal 3D printes så fort temperaturen i furtebua nærmer seg 20 grader :)
1.png
2.png
3.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 16 mar 2024, 23:42 Dette ser veldig bra ut :)

Hvordan går du frem når du feks. skal kjøre en full vask og polering på en annen sykkel? Jeg tenker da mest på poleringsbiten. Leverer du garantier for jobben og er du forsikret med tanke på evt. skader som fort kan oppstå?

Demonterer du enkelte deler av sykkelen for å komme til alle lakkerte flater?

Tilpasser du polering/rubbing/våtsliping for hver sykkel, eller kjører du en "standard" 1-2-3 stegs uten å ta mer hensyn til problematiske områder enn andre?

Måler du lakkdybden før du starter og opplyser kunden om dette med et skjema som viser lakkdybden de forskjellige stedene?

Har du et egnet støvfritt område med riktig temperatur hvor coating kan herde?

Hvis svaret på alle disse spørsmålene er ja og du fjerner alt av riper som ikke går igjennom klarlakk og leverer en motorsykkel som ser ny ut og er 100% hologram fri, så blir jeg en fast kunde hos deg. Slipper jeg 3-4 dagers jobb for 2.500 kroner er det jaggu meg verdt det! :)
Kunden bestemmer hvilken grad det skal være, men liker best selv å vaske og tørke og la den stå til tørk og blåse tørr selv.
Til nå har alle villet ha vask, polering (rubbing når de må.) samt coating. Tar av vindskjermer, maskerer det meste annet, men tar av noen deksler der det er hensikts messig.

Jeg er ikke forsikret og de som er her vet det og blir gjort oppmerksom på at er det en som ser helt j... ut og må grundig rubbes, så kan ting skje. Det er jo kun lakkerte flater, som kan få skader, med det trengs jo normalt ikke å gå så gæli om man vet hva man driver med da.
Stoppe i tide heter det.....Så har jeg heller ikke noe problemer med å få ting lakkert proft og rimelig heller i min venne krets og slikt skulle skje :D

Bjerknez, her måler vi kun temperatur og dybde i sjøen :lol Dette er jo ikke noen tanker om alt det du der beskriver og jeg har helle IKKE noe behov eller ambisjoner om at det må være slik for å få ting til å skinne. Selv om vi har vært igjennom dette på kurset. Den graden gidder ikke jeg å være i heller.
Her får de step 1 -3 ++ med øye for at dette skal bli super bra og bedre enn hva de har giddi og gjort selv, det er tanken og de som er her til nå har vært svimlende fornøyd
Å ha deg som kunde blir det ikke noe av..... :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Haha, ut fra hva du skriver så er nok 2.500 en god pris for din del. Du slipper ansvaret ved evt. feilsteg og utfører en grundig vask med en random god polering. Det er slik dem fleste gjør. Meg inkludert. Husk at jeg er heller ingen proff detailer i den grad at jeg tar betalt for oppdrag. Det er alt for mye jobb i forhold til inntjening. Hadde tjent mer på og gå med avisene hvis man teller timene opp mot inntjening.

Når det er sagt så har jeg sagt tidligere at mye kan skje når du vasker motorsykler. Og oftest når du minst venter det. Spesielt ved bruk av avfetting. Avfetting på varme motordeler og eller i solen er rett og slett fyfy. Avfetting kan også regelrett på sekunder ødelegge ubehandlet plast. Å få dette bra igjen er relativt enkelt på overflater som er lett tilgjengelige, men ikke når det er mange kriker og kroker.

Sort emalje rundt motor etc er også meget ømfintlige saker som er kresen på avfettingen.

Skumvask med snowfoam er dog ganske harmløst og som oftest holder dem med skumvask etterfulgt med washmitt og avspyling samt tørk på motorsykler.

Lakkerte flater med klarlakk er det minste problemet. Der kan man sjelden gjøre skade.

Jeg bruker ikke avfetting på motorsykkelen lenger grunnet dårlige erfaringer. Den blir uansett aldri så skitten at jeg trenger å dynke den i avfetting. Derimot bruker jeg mye parafin og WD40 på alle metalldeler. Det funker gull. WD40 er jo egentlig bare en tynn olje som gjør underlaget fett og løser opp evt. asfaltflekker og oljesøl etc. jeg bruker kun det på felger, eksos, motor etc.

Men missforstå meg rett. Jeg synes sykkelen din så skikkelig snasen ut. Vertfall på bildene. Jeg liker å se andre gjøre litt mer enn å bøåse den ren med kaldt vann fra hageslangen for så og vaske den med skumgummisvampen fra i fjord. Selvsagt bruker man Zalo i bøtta. :)

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av ErikW »

@Bjerknez, det høres ut som du er en Detailer..

Som jeg sa. Jeg tok noen kurs for å lære litt mer og ikke for å bli proff i en alder av 65 år. Har polert og slipt ned biler og båter mang en gang og alltid kommet i mål med et resultat som folk sier. jøss haru lakka båten eller...
Samme med M3`n til sønn min som vi hentet i Italia. Jærvli leker bil, men ikke stelt slik det skal i lakk. Slipte den ned og i dag er det er flere ganger premiert bil med 1. plass pga. nettopp lakk og shine. Så ja, vi kan hvis vi gidder.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av FredrikE24 »

Man kan gjøre mye med bilshampoo, poleringsmiddel og roterende maskin.
Selv polerer jeg til det blir så blankt jeg vil ha det enkelt og greit. Så blåser man av støvet etterpå.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 17 mar 2024, 19:57 @Bjerknez, det høres ut som du er en Detailer..

Som jeg sa. Jeg tok noen kurs for å lære litt mer og ikke for å bli proff i en alder av 65 år. Har polert og slipt ned biler og båter mang en gang og alltid kommet i mål med et resultat som folk sier. jøss haru lakka båten eller...
Samme med M3`n til sønn min som vi hentet i Italia. Jærvli leker bil, men ikke stelt slik det skal i lakk. Slipte den ned og i dag er det er flere ganger premiert bil med 1. plass pga. nettopp lakk og shine. Så ja, vi kan hvis vi gidder.
Jeg har vel en liten detailer i blodet ja, men det er ikke det jeg driver med hver gang jeg vasker og gnikker på sykkelen. Men jeg har polert en rekke biler opp igjennom og det jeg lærte på bilpleiekurset hos Autoglym den gangen var egentlig noe jeg kunne fra før og hadde lært av andre detailere.

Men til daglig så kan man vel si t jeg kun er en som tar MC vasken lenger enn dem fleste. Men kanskje ikke en detailer. Som regel er jeg fornøyd med et blankt resultat jeg også. Men jeg liker å teste meg selv til tider.

S1000R'en jeg hadde vannslipte jeg de lakkerte delene bak på sykkelen med stort hell for å fjerne gnissemerker etter bagasjestropper. Det hle utrolig bra, men jeg målte lakkdybden før jeg startet. Men jeg gjorde det fordi at en ny lakkert del i værste fall ikke hadde sprengt kontoen.

Jeg er uansett glad når jeg ser folk som deg legge litt mer enn vanlig i MC vasken. :thumleft Så får dem andre vaske og polere som dem vil. Er jo ikke min sykkel dem vasker :thumleft

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av ErikW »

Liker puss og gnikk, derfor litt kursing som sagt. Folk kommer ihvertfall hit for å få det rent pent og blankt ihvertfall, så får andre avgjøre hvor proft d er. Det er ihvertfall noe mer proft enn det de fleste driver med.

Driver med mye annet også vi her og kanskje noe du ikke har peil på :lol :lol da det virker som du kan alt.

Vi bygger felger slik folk vil ha det til utstilling og show. Noen er customisert slik de aldri ble levert
IMG_2030.png
IMG_2032.png
IMG_2031.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 17 mar 2024, 22:38 Liker puss og gnikk, derfor litt kursing som sagt. Folk kommer ihvertfall hit for å få det rent pent og blankt ihvertfall, så får andre avgjøre hvor proft d er. Det er ihvertfall noe mer proft enn det de fleste driver med.

Driver med mye annet også vi her og kanskje noe du ikke har peil på :lol :lol da det virker som du kan alt.

Vi bygger felger slik folk vil ha det til utstilling og show. Noen er customisert slik de aldri ble levert

IMG_2030.png
IMG_2032.png
IMG_2031.png
Bygge felger kan jeg svært lite om ja. Men jeg kan gjerne 3D tegne en felg hvis det er til noe hjelp. Men skal felgen faktisk brukes, så må man jo selvsagt vite en del om belastning, og materialtykkelse etc. Det er ikke mitt bord :lol

Jeg kan så langt fra alt, men har vel drevet med mye rart og har en mening om det meste :knegg

ErikW
Innlegg: 696
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av ErikW »

@Bjerknez, det var deilig å høre. Kommer til å sove godt eg nå 💪

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 17 mar 2024, 23:18 @Bjerknez, det var deilig å høre. Kommer til å sove godt eg nå 💪
Jeg er glad for at min manglende kunnskap gir deg god nattesøvn. Værsågod :lol

Brukeravatar
Forza750
Innlegg: 12
Registrert: 22 jun 2022, 22:16
Motorsykkelen din: Honda XRV 750 RD04 Africa Twin 1990

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Forza750 »

ErikW skrev: 17 mar 2024, 16:19

Å ha deg som kunde blir det ikke noe av..... :lol
Det samme tenkte jeg haha...

@Bjerknez No offence! Bare dro litt på smilebåndet når jeg leste innlegget ditt (har drevet med alt dette i mange år...) :twothumbs:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Forza750 skrev: 18 mar 2024, 08:28
ErikW skrev: 17 mar 2024, 16:19

Å ha deg som kunde blir det ikke noe av..... :lol
Det samme tenkte jeg haha...

@Bjerknez No offence! Bare dro litt på smilebåndet når jeg leste innlegget ditt (har drevet med alt dette i mange år...) :twothumbs:
Ingen problem. :twothumbs:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22926
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av Bjerknez »

Skulle ut å starte opp Rocket'en i går, men da sa det bare "klikk" også så ble det svart. Jeg prøvde flere ganger, men hørte bare et "klikk" før det ble svart. Tenningen slår seg på og batteriet måler 12.9V og har blitt vedlikeholdladet flere ganger gjennom vinteren.

Ringte AGM og dem var ganske skråsikre på at det var defekt batteri. Litt merkelig syntes nå jeg, men jeg skulle få levere det i retur hvis det viser seg at det ikke var batteriet så skulle dem ta det i retur.

2.599 kroner takk.

Jaja... da får vi se :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Legg inn av FredrikE24 »

Har du ikke målt spenningen da? Trodde du hadde masse bra multimetere :P

Burde ikke måle den spenningen om det blir svart når du trykker på start og batteriet er kæss

Svar