Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av kjellv »

Rune75 skrev: 16 jan 2018, 23:39
Bjerknez skrev: 16 jan 2018, 23:01
Så det du mener er at hvis jeg synes rent kjøtt uten tilbehør er smakløst så er det noe galt med sansene mine?
Ja.
Om det ikke er noe galt med sansene dine, så kanskje du ikke har smakt godt tilberedt kjøtt.
Selvfølgelig blir alt bedre med tilbehør og ikke minst en god saus, men kjøttet i seg selv kan bli fantastisk godt selv om det er beskjedent krydret. Det handler mest om at det er gode råvarer og gjort riktig :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Det er jo akkurat det jeg mener Kjellv. Du skriver det selv også. Med tilbehør smaker alt godt.

Men kjøttet i seg selv UTEN noe som helst tilbehør og krydder. Altså 100% rent kjøtt smaker svært lite, sammenlignet med feks mye frukt feks.

Kjøttet blir i den forbindelse bare et produkt som gir fyllmasse. Men kjøtt blir jo oftest rullet i marinade, krydret, stekt i fett og servert med med alskens remedier og da blir det godt ja! Men det er ikke kjøttet som spiller størst rolle i en slik rett når det kommer til smak mener jeg.

Da kan jeg like godt spise en potet.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Hehe, du eier selvfølgelig din egen erfaring med kjøtt. Jeg tror likevel du kan erkjenne at du har en ganske annerledes oppfatning av smaken av kjøtt enn de fleste andre. Såpass annerledes at det kanskje er din holdning til mat generelt og muligens smaksløkene dine som fanger opp ting på en annen måte som er svaret.

Alt tilbehør man som regel bruker er jo også krydret/smakstilsatt i forskjellige variasjoner. Sylteagurken er syltet, løken er stekt, osv osv. Vil vil nok mene at et stykke storfekjøtt smaker vesentlig mye mer alene enn alt tilbehøret gjør i ukrydret tilstand. Frukt og bær avviker en del fra dette, men det er fordi det inneholder utrolig mye sukker.

For å være helt tydelig, jeg ville aldri spist tilbehøret uten f.eks biffen. Men jeg kan helt fint spise biffen uten tilbehøret
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Vi får ta en prøvesmaking og noen blindtester ved neste korsvei så får vi se hvor gode smaksløkene våre faktisk er :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 17 jan 2018, 06:50 Vi får ta en prøvesmaking og noen blindtester ved neste korsvei så får vi se hvor gode smaksløkene våre faktisk er :)
Hehe med på det :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av kjellv »

Vi fikk en fantastisk middag på en god restaurant i Milano i forbindelse med Eicma i høst. Jeg angrer på at jeg ikke tok bilde av hovedretten, det hadde passet godt her. Den bestod av en diger biff, en blåbærsaus som egentlig bare var en liten klatt most blåbær, og fire tynne skiver stekt potet. Det var også littegrann rå grønnsaker på tallerkenen. Før jeg hadde spist halve biffen var alt tilbehøret spist opp, så siste halve biffen ble spist uten tilbehør. Det var egentlig en spennende opplevelse, jeg har aldri før spist så mye kjøtt uten tilbehør. Svært lite krydret, medium stekt og meget saftig og god. En kulinarisk opplevelse jeg har tenkt å prøve meg fram med hjemme også, for det var veldig godt med bare biffen også.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 17 jan 2018, 16:52 Vi fikk en fantastisk middag på en god restaurant i Milano i forbindelse med Eicma i høst. Jeg angrer på at jeg ikke tok bilde av hovedretten, det hadde passet godt her. Den bestod av en diger biff, en blåbærsaus som egentlig bare var en liten klatt most blåbær, og fire tynne skiver stekt potet. Det var også littegrann rå grønnsaker på tallerkenen. Før jeg hadde spist halve biffen var alt tilbehøret spist opp, så siste halve biffen ble spist uten tilbehør. Det var egentlig en spennende opplevelse, jeg har aldri før spist så mye kjøtt uten tilbehør. Svært lite krydret, medium stekt og meget saftig og god. En kulinarisk opplevelse jeg har tenkt å prøve meg fram med hjemme også, for det var veldig godt med bare biffen også.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Bare sånn for å være ekstra vanskelig...

Man vet strengt tatt ikke hvor mye kjøttet har blitt krydret/saltet før det ble stekt eller før det ble lagt på talklerkenen. Et kjøttstykke kan gå fra smakløst til ganske godt med bare litt krydder.

Men jeg tviler ikke på at det smakte godt. Hadde nok gått ned på høykant her også :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

I morgen er det to uker siden jeg startet min noe brutale faste/slankeperiode. I skrivende stund har jeg gått ned 7.4 kg. Kaloriinntaket har vert litt mindre enn planlangt da det viser seg at jeg har målt opp Herbalife dosene feil. Så det har i følge mine målinger ligget på 550 kalorier om dagen. Ved siden av litt fysisk arbeid på jobben og turer med bikkja etc. Så har det tatt bra på for å si det pent.

Men det funker, og da ser jeg ingen grunn til å øke kaloriintaket ennå. Jeg merker jeg lever på reservene.en og en halv måned til så skal jeg i teorien ha klart 30 kg. Klarer jeg 30 kg. På to måneder er dette ny personlig rekord. Men av erfaring så går det treigere mot slutten.

Men en ting er sikkert. Det er motiverende når man ser de gamle klærne man har arkivert for hendelsen begynner gradvis og passe. =D>

Men ny kjøredress til sommeren blir nok nødvendig for å si det pent. Kabskje jeg til og med kommer til å gli inn i en kondomdress i skinn? :D
Å hvor mye bedre aks får jeg med bimmern med 30kg. Mindre?

Spørsmålene er mange...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 21 jan 2018, 10:41
Men ny kjøredress til sommeren blir nok nødvendig for å si det pent. Kabskje jeg til og med kommer til å gli inn i en kondomdress i skinn? :D
Å hvor mye bedre aks får jeg med bimmern med 30kg. Mindre?

Spørsmålene er mange...
Med 30 kg mindre å drasse på og en ny romslig kjøredress vil nok oppdriften som fartsvinden sørger for, gjøre sitt til at du og Bimmeren tar helt av... :crazy: :knegg :mc1
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 21 jan 2018, 10:54
Bjerknez skrev: 21 jan 2018, 10:41
Men ny kjøredress til sommeren blir nok nødvendig for å si det pent. Kabskje jeg til og med kommer til å gli inn i en kondomdress i skinn? :D
Å hvor mye bedre aks får jeg med bimmern med 30kg. Mindre?

Spørsmålene er mange...
Med 30 kg mindre å drasse på og en ny romslig kjøredress vil nok oppdriften som fartsvinden sørger for, gjøre sitt til at du og Bimmeren tar helt av... :crazy: :knegg :mc1
Hehe, tenker nok at ny kjøredress står på investeringslisten til sommeren. :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev: 17 jan 2018, 16:52 Vi fikk en fantastisk middag på en god restaurant i Milano i forbindelse med Eicma i høst. Jeg angrer på at jeg ikke tok bilde av hovedretten, det hadde passet godt her. Den bestod av en diger biff, en blåbærsaus som egentlig bare var en liten klatt most blåbær, og fire tynne skiver stekt potet. Det var også littegrann rå grønnsaker på tallerkenen. Før jeg hadde spist halve biffen var alt tilbehøret spist opp, så siste halve biffen ble spist uten tilbehør. Det var egentlig en spennende opplevelse, jeg har aldri før spist så mye kjøtt uten tilbehør. Svært lite krydret, medium stekt og meget saftig og god. En kulinarisk opplevelse jeg har tenkt å prøve meg fram med hjemme også, for det var veldig godt med bare biffen også.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Ikke for å sabotere Bjerknezs slanking, men jeg steker alltid biffen uten salt og krydder.
Den blir mye saftigere og mørere da. Så får hver enkelt salte og krydre etter egen smak når kjøttet ligger på tallerkenen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av FredrikE24 »

Selv er jeg stor fan av å kjøpe feks. høyrygg på butikken, en neve salt, en neve pepper, en til to ts olivenolje og noen kvister i en plastpose som lukkes nedsenket i vann(for å oppnå vakum). Det verste av sener og fett fjernes fra utsiden først.
Legges i vannbad i 35-40 timer som holder ca. 56 grader hele veien(jeg lagde meg en balje med 1kW varmeelement i, styrt via et solid-state relé med en PID-regulator hengende på.

Resultatet etter såpass mange timer i vannbad er ganske formidabelt.. Fett og alle mulige greier inni denne høyryggen avgir mye god smak. Tilberedning i vannbad gjør det mørt. Så kaster man sammen en eller annen passende sævs og noe potet :crazy:

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Jompa skrev: 21 jan 2018, 19:27Ikke for å sabotere Bjerknezs slanking, men jeg steker alltid biffen uten salt og krydder.
Den blir mye saftigere og mørere da. Så får hver enkelt salte og krydre etter egen smak når kjøttet ligger på tallerkenen.
Hadde vært interessant om du hadde en kulinarisk artikkel å vise til der. Noe av utfordringen med å salte etter steking er at i min erfaring vil kjøttet smake salt i stedet for at saltet fremhever kjøttets egen smak.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Jompa »

Stian87 skrev: 21 jan 2018, 23:03
Jompa skrev: 21 jan 2018, 19:27Ikke for å sabotere Bjerknezs slanking, men jeg steker alltid biffen uten salt og krydder.
Den blir mye saftigere og mørere da. Så får hver enkelt salte og krydre etter egen smak når kjøttet ligger på tallerkenen.
Hadde vært interessant om du hadde en kulinarisk artikkel å vise til der. Noe av utfordringen med å salte etter steking er at i min erfaring vil kjøttet smake salt i stedet for at saltet fremhever kjøttets egen smak.
Kun egen erfaring, som jeg ikke føler det minste behov for å dokumentere. Men... det kan hende at jeg steker biffen feil :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: 21 jan 2018, 23:12
Stian87 skrev: 21 jan 2018, 23:03
Jompa skrev: 21 jan 2018, 19:27Ikke for å sabotere Bjerknezs slanking, men jeg steker alltid biffen uten salt og krydder.
Den blir mye saftigere og mørere da. Så får hver enkelt salte og krydre etter egen smak når kjøttet ligger på tallerkenen.
Hadde vært interessant om du hadde en kulinarisk artikkel å vise til der. Noe av utfordringen med å salte etter steking er at i min erfaring vil kjøttet smake salt i stedet for at saltet fremhever kjøttets egen smak.
Kun egen erfaring, som jeg ikke føler det minste behov for å dokumentere. Men... det kan hende at jeg steker biffen feil :-k
Biff og omtrent alt annet kjøtt krydrer jeg forsiktig kun med nykvernet pepper, ikke salt. Saltet har en tendens til å trekke ut væske, utfordringen med biffen er å få resultatet så saftig som mulig. Sausen må saltes, der er det utrolig viktig å treffe akkurat med saltmengde. (selvfølgelig er sausen hjemmelaget, posesaus er ikke saus!)

Svar