Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Sendte av gårde et elektronisk brev til AGM hvor jeg spurte om det var mulig å montere Varmeholker, quickshifter og cruice control på en Speed Twin 1200. Varmeholker er bankers fikk jeg vite, men quickshifter og cruice control var vist ikke mulig.

Derimot kunne dem montere tredjeparts quickshifter som man får kjøpt som kan justeres via mobiltelefon og en app. Dem kunne selvsagt ikke gi garanti på på selve quickshifteren, men ellers så fikk jeg beskjed om at garantien på sykkelen gjaldt ved montering av en slik. Hvis jeg kjøpte quickshifteren selv.

Cruice control er nok det jeg ser på som minst viktig, så det kan jeg leve med uten og jeg tror jeg har funnet en løsning på bagasjemysteriet som gjør at jeg kan ha med meg mindre bagasje.

Grunnen til at jeg har med mye bagasje er fordi jeg blir værende i Molde hos familie en god stund. Men det er jo ting jeg bare kan sende oppover med posten i forkant. Da klarer jeg meg lenge med to små sidevesker og en tankveske.

Men altså... det blir uansett ikke noe bytte i år, det er helt sikkert og strengt tatt har jeg ikke bestemt meg heller for hvilken sykkel det blir, men det står mellom Speed Twin 1200, BMW RNineT og Yamaha XSR900. Sistnevnte er en sykkel jeg alltid har hatt litt sansen for. Jeg synes Yamaha NESTEN har truffet innertier der. Det er litt trist at dem har byttet ut det runde displayet med et firkantet et dog...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet ikke helt om det er greit å nevne at været i Fredrikstad er bra fremover nå med tanke på at andre ikke er like heldige, men i morgen blir det til at jeg kjører sykkel på jobb igjen etter noen dager med ruskevær. Også blir det nok en svingom på vei hjem.

Jeg skal selvsagt ikke ta bilder. Jeg skjønner at enkelte her kan bli litt krenket av det. :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Var en kjapp tur i furtebua og fikset en solcellelampe som ikke lenger funker. Ladekresten hadde noen rustne bein så jeg byttet ut denne og skrudde den sammen igjen. Pris på ladekretsen eller komponenten er vel rundt 50 øre og tiden jeg brukte var rundt 5 minutter. Nå varer den nok ett år til :)
632AEE3F-0895-4D35-85D5-8D971CBFE0F3.jpeg
B16A8FC8-3921-444B-B35B-51EEBD042169.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Etter å ha skrudd i filler samt satt sammen drøssevis av disse typiske solcelle lampene til hagen man får kjøpt rundt omkring i forskjellige butikker så har jeg gjort meg opp en mening om kvaliteten på disse i forhold til hva dem faktisk koster.

For det første, så er selve ladekretsen som er uhyre enkel og som består av 2-3 komponenter den samme i stort sett alle sammen som bruker NIMH oppladbare batterier på 1.2V. No dem aller fleste av disse gjør.

Forskjellene ligger i selve utformingen og materialvalget på disse lampene. En lampe med glasskuppel som er fysisk større enn andre lamper er også litt dyrere. Derimot er lysmengden mer eller mindre akkurat den samme som de billigste variantene. Men de dyrere versjonene har som oftest en slags diffuser forran LED dioden som sprer lyset annerledes. Batteriet har som oftest noe høyere kapasitet på de dyrere lampene også.

Derimot spiller denne kapasiteten veldig liten trille, så lenge ladekretsen og solcellepanelet klarer og lade opp batteriet 100% gjennom en gjennsomsnittlig norsk dag med lys.

Men generelle erfaring så langt er at de aller billigste solcelle lampene som man typisk får for rundt 10 kr. stykket på Europris holder akkurat like lenge som de langt dyrere lampene, med ett lite unntak. Noen av dem blir lebvert med batterier med veldig lav kapasitet. Typisk 50mA. Det er for lite. Man bør ha et batteri på rundt 150-300mA i disse. Man kan selvsagt også sette i batterier med mye høyere kapasitet enn dette, men tenk på at lampen koster 10 kroner. Et oppladbart NIMH batteri på typisk 2000mAh koster fort 20-30 kroner stykket.

Så det er i mine øyne ingen grunn til å gi 100 kroner eller mer for en slik solcellelampe til hagen. Så sant ikke da selve solcellepanelet er større og tillater hurtigere lading, større batterier og mulighetene for at disse lampene varer året rundt.

Disse 10 kroners lampene fra Europris/Jula etc. er faktisk verdt hver krone spør du meg. At dem klarer å lage noe slikt med en utpris til sluttbruker for 10 kroner er helt uforståelig.

Ja, det er brukt billige materialer og helt sikkert crappy batterier, men her snakker vi om en lampe som trekker rundt 5-10mA strøm fra batteriet og lader det med omtrent like mye. Batteriet i disse lampene blir på ingen måte utsett fra store påkjenninger. Annet enn været og evt. fuktighet.

For sistnevnte er den største fienden til disse lampene. Korrosjon og rust er det som tar kverken på dem for står dem ute året rundt så kommer vannet/kondensen inn uansett. Derimot er dette veldig simpelt og fikse. Har man en skrujern og en loddebolt så fikser man dette på under 5 minutter. Gi batteriet samtidig en manuell opplading så har man en lampe som fint varer et år til.

10ish kroner for en slik lampe er jo egentlig helt latterlig billig og jeg mener dem er verdt hver krone.

Nå er dem jo ikke direkte vakre og se på, men dem kan gi noen fine effekter hvis man plasserer dem riktig. Man kan også enkelt endre farge på LED dioden om man ønsker det.

Jeg har laget meg en ladekrets som er identisk den som sitter i disse lampene. Ladekretsen koster meg omtrent 2-3 kroner inkludert komponenter og kretskortet og jeg har også kjøpt oppladbare 300mA NIMH batterier fra AliExpress til rundt 4 kr. stykket.

Så madammen trenger nok aldri å kjøpe nye slike lamper igjen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har den siste tiden øvekjørt med en som har lappen på mellomtung og som er 19 år i dag. Vi øvekjører fordi han kjører en tung sykkel som har kjøpt.

Jeg vet ikke om det er vanlig, men føler han "vingler" veldig når han kjører. 1. Holdt på og kjøre rett i ræva på en bil som sto stille i en 50 sone. Jeg så jo at bilen sto rolig og jeg sa via interkom at "nå må du bremse!" og svaret jeg fikk var "å faen..." før han stoppet 10 cm. fra støtfangeren på bilen.

Oversiktlig vei, solen i ryggen og hele pakka.

Jeg har opplevd flere slike episoder når vi har kjørt sammen. Ikke like alvorlig, men for meg virker det som om han ikke "følger med" eller ikke slenger blikket langt nok fram. men den bilen jeg snakker om hadde man jo sett uansett. Var ikke noe bråstopp på den bilen. Den sto bare og ventet til motgående trafikk var passert og jeg så den sto der hele tiden. men han jeg øvekjørte med hadde kjørt rett i ræva på den bilen i rundt 50km/t om jeg ikke hadde sagt noe.

Vi snakket om dette etterpå da vi kjørte inn på en bussholdeplass og da var han litt sånn "uredd" og sa at "fy faen han kan jo ikke stoppe midt i veien!"

Jeg skjønte jo at han var litt preget og gikk litt i forsvar, men vi kjørte på Høk og snakket om situasjonen og da takket han meg for at jeg hadde sagt i fra...

Er det bare slik 19-åringer er? Jeg føler nesten det blir litt lotto og slippe 19-åringer som han ut på en tung sykkel, og spesielt i samens med kammerater hvor dem sikkert tøffer seg litt.

Jeg vet ikke ... på en side er jeg for at man skal ha det gøy på motorsykkel, men på en annen side blir jeg plutselig litt usikker... :scratch

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av kaLARSnikov »

Høres ut som han er noe uoppmerksom. Har han eller har han hatt en mellomtung sykkel som han har kjørt på egenhånd? I så fall tenker jeg at om han konsekvent kjører slik så hadde han vel allerede vært i et uhell eller tre, så kanskje det er noe med å kjøre i lag med noen og/eller å kjøre ny sykkel.

Han har jo klart oppkjøring på et eller annet tidspunkt og det å evne å oppdage at en bil rett foran står stille burde ikke påvirkes av om sykkelen går under lett, mellomtung, eller tung.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Nomade »

Har denne 19 åringen lite kjøreerfaring generelt sett?
Kjørte han moped/lett mc mellom 16-18? Har han lappen på bil?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

Han har lappen på bil og i følge han selv så har han kjørt til sammen rundt 20.000km. på A2.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

kaLARSnikov skrev: 28 apr 2023, 11:14 Høres ut som han er noe uoppmerksom. Har han eller har han hatt en mellomtung sykkel som han har kjørt på egenhånd? I så fall tenker jeg at om han konsekvent kjører slik så hadde han vel allerede vært i et uhell eller tre, så kanskje det er noe med å kjøre i lag med noen og/eller å kjøre ny sykkel.

Han har jo klart oppkjøring på et eller annet tidspunkt og det å evne å oppdage at en bil rett foran står stille burde ikke påvirkes av om sykkelen går under lett, mellomtung, eller tung.
Jeg er ganske avslappet i væremåten vertfall, spesielt fordi han har lappen fra før, så det handler EGENTLIG ikke om øvekjøring. Men jeg bare lurer på om det er slik unge folk kanskje er?

Jeg skjønner at alle kan være uheldige, men å tre seg inn på hengerfestet på en bil som står helt rolig midt på en slette som skal svinge i fullt dagslys, tørre veier og sola i ryggen forstår jeg ikke engang er mulig.

Han har som nevnt kjørt en del A2. Han hadde en MT07. Om han har vært borti ulykker tidligere vet jeg ikke, men etter hva jeg har sett så må det jo nesten dreie seg om mye flaks...?

Har er i utgangspunktet flink til å kjøre ellers. Føler seg trygg i svinger etc. men plutselig i tettere trafikk hvor det skjer mye så virker det som om han fort blir lett distrahert....

StianM
Innlegg: 32
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av StianM »

Om dere ikke allerede har det, kan det være en idé å investere i et eller to GoPro-kameraer og filme turene? Det vil muligens gjøre det lettere å plukke ut enkeltsituasjoner i etterkant sammen med sønnen din og heller spørre "hva kunne vi gjort annerledes her?".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

StianM skrev: 28 apr 2023, 15:23 Om dere ikke allerede har det, kan det være en idé å investere i et eller to GoPro-kameraer og filme turene? Det vil muligens gjøre det lettere å plukke ut enkeltsituasjoner i etterkant sammen med sønnen din og heller spørre "hva kunne vi gjort annerledes her?".
Det er ikke min sønn dette, bare for å si det ;)

GoPro kamera er helt uaktuelt. Da dropper jeg heller hele øvekjøringa. Jeg var mer nyskjerrig på HVORFOR det var slik. Finnes jo ikke noen fasit kanskje, og stort sett kjører han jo bra tross alt, men han virker litt usikker til å ha kjørt så mye som han har gjort.

StianM
Innlegg: 32
Registrert: 12 apr 2023, 11:28
Motorsykkelen din: 2022 BMW F900R
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av StianM »

Bjerknez skrev: 28 apr 2023, 15:37 Det er ikke min sønn dette, bare for å si det ;)

GoPro kamera er helt uaktuelt. Da dropper jeg heller hele øvekjøringa. Jeg var mer nyskjerrig på HVORFOR det var slik. Finnes jo ikke noen fasit kanskje, og stort sett kjører han jo bra tross alt, men han virker litt usikker til å ha kjørt så mye som han har gjort.
Beklager, det visste jeg ikke! Da gir det mening hvorfor du ikke ønsker å investere i et GoPro kamera. Men poenget mitt står fortsatt. Det er gull å kunne kunne henvise til enkeltsituasjoner i etterkant når en har fått roet nervene litt etter en litt ekkel situasjon. Man er gjerne mer mottakelig for konstruktive tilbakemeldinger når adrenalinet ikke står i taket. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Bjerknez »

StianM skrev: 28 apr 2023, 18:04
Bjerknez skrev: 28 apr 2023, 15:37 Det er ikke min sønn dette, bare for å si det ;)

GoPro kamera er helt uaktuelt. Da dropper jeg heller hele øvekjøringa. Jeg var mer nyskjerrig på HVORFOR det var slik. Finnes jo ikke noen fasit kanskje, og stort sett kjører han jo bra tross alt, men han virker litt usikker til å ha kjørt så mye som han har gjort.
Beklager, det visste jeg ikke! Da gir det mening hvorfor du ikke ønsker å investere i et GoPro kamera. Men poenget mitt står fortsatt. Det er gull å kunne kunne henvise til enkeltsituasjoner i etterkant når en har fått roet nervene litt etter en litt ekkel situasjon. Man er gjerne mer mottakelig for konstruktive tilbakemeldinger når adrenalinet ikke står i taket. :)
Jada, han tok i mot tilbakemeldingen 10 minutter etterpå, men rett etter uhellet på busslommen, så fleipet han det litt bort og sa at bilisten bare stoppet midt i veien. En fullstendig lite gjennomtenkt ordspill som tydelig var preget av mye rart (naturlig nok). Men 10 minutter etterpå over en kaffe, så var han langt mer motakelig og forsto greia.

Men hva i alle dager gjorde at han ikke så bilen. Det var 200 meter rett fremm og jeg så bilen stå der på veldig lang avstand. En rød varebil i fullt dagslys og vi hadde sola i ryggen. Jeg begynte så smått og bremse ned, men så at han fortsatt holdt fartsgrensen (ca. 50km/t) og forsvant fra meg litt. Han hadde god fart mot bilen og til slutt sa jeg kjapt "nå må du bremse!" Via intercom. Da sa han "å faen!" Og bremset hardt og holdt seg på sykkelen.

Men jeg skjlnner bare ikke hva han tittet den på den bilen sto der vertfall i 1 minutt å jeg så den hele tiden. Han kan jo ikke ha kikket vekk fra veien i ett minutt? Noen sekunder hender kanskje av og til, men her må han nesten ha sovnet spør du meg...

Hadde dette vært øvekjøring hadde han virkelig fått så hatten passet.

Vi kom liksom aldri til bunns i hvorfor det skjedde. Han sa bare at bilen kom brått på, hvor jeg svarte at den sto der hele tiden. Da svarte han noe med sola og at han ikke så den etc.

Men uansett... gjort er gjort. Har bestemt meg for at jeg ikke ønsker å øvekjøre mer med han uansett. Dessuten øvekjlrer vi kun for at han skal få teste tung sykkelen sin. Han får uansett tunglappen i juni/juli en gang så er nok ikke noe synd på'n ;)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av Nomade »

Hadde varebilen blinklys/bremselys på?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Triumph Rocket III GT

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg hadde en kollega som var litt sånn da han begynte å kjøre sykkel. Det var bare å kjøre på og de rare tingene som oppsto og nesten-ulykkene på landevei var nesten morsomt og ble bagatellisert. Det gikk bra, helt til det ikke gikk så bra(han hadde englevakt). Alt jeg fortalte bare prellet av han. Etter ulykken han hadde, ble han langt roligere og viste mer interesse for å bli teknisk god på å kjøre.

Så det er vel en prosess. Noen må lære på en litt hardere måte enn andre.

Svar