Jørgen`s alt-mulig-prat.! 04 R1. Skifte av gaffeltetning på gang.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nybegynner prøver "blogging". Endelig med MC igjen !

Legg inn av kjellv »

Jørgen L skrev:
kjellv skrev: Kan skaffe deg kjede/drevsett til 1790 (DID 525VX)
Kjøp deg TUTORO Chain oiler du og, så slipper du mer av griseriet. Rent og pent og velsmurt til en hver tid.
Kjøpte dette til TDMen i vår, og det funka helt suverent.

O-ring kjede dette? Ferdig levert på Smøla?
Jeg kan nok ikke fire noe på denne prisen dessverre, så vi må nok evt. ta betalt for frakt fra oss til deg dersom du ikke kjører deg en tur hit selv.
Dette er X-ringkjede, og settet er nok levert med klipslås.
Jeg vil nok ha anbefale klinkelås til sykkelen din, vi anbefaler det på alt større enn 125cc. Men det bestemmer du.
En klinkelås i 525VX koster 42,-

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nybegynner prøver "blogging". Endelig med MC igjen !

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: Kjøp deg TUTORO Chain oiler du og, så slipper du mer av griseriet. Rent og pent og velsmurt til en hver tid.
Kjøpte dette til TDMen i vår, og det funka helt suverent.
Støttes!
Folk blir vel kanskje lei Tutoro maset mitt, men det får ikke hjelpe... :P :p
Har nettopp kommet hjem fra en tur fra Lunner på Hadeland - Dokka - Synnfjell - Otta - Lom - Geiranger - Trollstigen (opp og ned et par ganger :knegg ) - Åndalsnes (+ en kveldstur i retning Kr.sund) - Dombås - Otta - Valdresflye - Dokka - Brandbu og hjem.
Glemte å sette på tripteller, så aner ikke hvor mange kom jeg har kjørt... :redface .

Uansett så har Tutoro'en fungert perfekt. Tynt oljelag på kjederullene og ingen avkast på bakfelg. Litt "oljesvetting" i forkant av plastdekslet til fremre drev. Dette fordi jeg har plassert dysa til oljeslangen på oversiden av kjedet der tann og kjede møtes.
Men akkurat noe slikt må man til en viss grad forvente. Det smøres tross alt med olje i friluft (ikke lukket system) på et kjede i bevegelse.

Jeg er i hvertfall veldig fornøyd med dette systemet :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat. Endelig med MC igjen ! Gixxer

Legg inn av Jørgen L »

Har funnet x-ringkjede til 1350kr, men gamlingen mente jeg burde kjøpe o-ringkjede i stedet. Ser ut som det er klinka lås på den jeg har nå.

Får kanskje prøve Mr.Tutoro jeg også da:) Tok en kraftig shine i sta, avfetter kjede og bakdrev, samt felger. Mente jeg hadde en crc-kjedespray stående, men pga utelukkende NULL oversikt over egne eiendeler for tiden (renovere hus/flyttet alt til låve og tilbake osv) så fant jeg den ikke. Så må bestille sånt en av de nærmeste dagene:)

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat. Endelig med MC igjen ! Gixxer

Legg inn av Jørgen L »

Meeen, har fått på noen kilometer inn dag også, og kom endelig hjem til min egen plass i dag etter å ha feriert litt rundt om på Nordmøre.



Bilde

Deilig å suse rundt i fersk sjøluft :)


Bilde


Bilde



Bilde

Over på andre siden der, ligger et eldgammelt handelssted. Ikke landfast til Smøla. Her er fra Kyrhaug, som man ser på babord side om man tar kystekspressen fra Krisiansund til Trondheim, eller på styrbord om man kommer andre veien.


I morgen tror jeg det blir en tur til Veiholmen, en av de siste gjenlevende fiskevær, og så vidt meg kjent landets sørligste(??).


Alt i alt en deilig dag
Bilde




....og det viste seg at en kompis også hadde handla sykkel nå nylig, så vi tok en luftetur sammen før en liten prat hjemme hos meg :)

Bilde

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat. Endelig med MC igjen ! Gixxer

Legg inn av Jørgen L »

Da ble det bestilt nye bremseklosser foran og kjede og drevpakke på XLmoto!
En kompis stikker innom en sjappe og handler depostøtte i morgen, så da har man ting klart for å gjøre den jobben.:)

Er Haynes en god investering ifbm ventilsjekk / justering? Eller er det andre service/håndbøker som er mere egnet? Den har jo passert intervallet med snart 3000km, så jeg har planer om å plukke den ned i høst/vinter og få gjort dette :) Men greit å ha en liten styring på hva som skal gjøres og hvordan, samt å ha klaringer og avvik tilgjengelig.

Tenkte å kjøpe ny toppdekselpakning nå også, men siden operasjonen blir å gjennomføre etter sesongen er ferdig, så kan man vel evt kjøpe dette sammen med shims, om det blir nødvendig :)

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat. Endelig med MC igjen ! Gixxer

Legg inn av E-strom »

Jørgen L skrev:...Er Haynes en god investering ifbm ventilsjekk / justering? Eller er det andre service/håndbøker som er mere egnet? ...
Haynes er normalt en sikker investering for oss hobbymekanikere med bare to tommeltotter. Vær obs på at Haynes gjerne forteller deg. f.eks. hvordan du skal demontere noe, men ikke nødvendigvis hvorfor du skal gjøre det (varierer mellom ulike håndbøker, bil/mc osv.). Du må altså selv vite at for å serve ventilene må du av med kåpene, tanken, luftboksen, løsne ledinger, ta av toppdeksel osv... :scratch

Men dette finner du ut av - kjøp boken og les deg opp utover høsten - mc-mekking er en kjempefin "hobby i hobbyen" :mk

Dessuten er det fint med litt "man-to-machine-bonding" - sykkelen blir mer din etterpå. Lykke til ;-)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat. Endelig med MC igjen ! Gixxer

Legg inn av Jørgen L »

E-strom skrev: Haynes er normalt en sikker investering for oss hobbymekanikere med bare to tommeltotter. Vær obs på at Haynes gjerne forteller deg. f.eks. hvordan du skal demontere noe, men ikke nødvendigvis hvorfor du skal gjøre det (varierer mellom ulike håndbøker, bil/mc osv.). Du må altså selv vite at for å serve ventilene må du av med kåpene, tanken, luftboksen, løsne ledinger, ta av toppdeksel osv... :scratch

Men dette finner du ut av - kjøp boken og les deg opp utover høsten - mc-mekking er en kjempefin "hobby i hobbyen" :mk

Dessuten er det fint med litt "man-to-machine-bonding" - sykkelen blir mer din etterpå. Lykke til ;-)

Takk takk, for bra svar :) Nei, tror ikke jeg har ti tommeltotter, snudd på hodet med votter på, men var mest for å ha en liten mal når man skal ta fatt på jobben, samt spec`s på klaringer/tolleranser:) Så regner jeg med fattern ikke klarer å holde seg unna, så da er jobben på den sikre siden i alle fall :prf

Mest sannsynlig fått leid en meget egnet plass for lagring i vinter (gamle Smøla Mc-klubb sine lokaler), slik at jeg kan holde på i fred og ro, med verktøy tilgjengelig.

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Jørgen`s alt-mulig-prat.! Gixxer 600 K4

Legg inn av Jørgen L »

Da ble det bestilt nytt bakdekk også! Dunlop Sportmaxx. Andre som kjører dette? Fornøyd?

Er vel et tidsspørsmål før korden er fremme, og kjedelig at det skal sette stopper for evt langtur. Har planer om å få til trollstigen-tur, samt lyst til å ta en tur på banekjøring i Malmedalen i regi av NAF uti september, der det er fokus på plassering og bruk av blikk. Må være midt i blinken for en fersk mopedist:)

Drar en tur på jobb i morgen, men håper på å komme hjem til helga. Da blir det montering av ny kjede og drev, samt bremseklosser foran:)

Dyrt med sykkel :lol:

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat.! Gixxer 600 K4

Legg inn av Jørgen L »

Nytt kjede og drev montert i går! Været er knall i dag, så etter jeg har gjort klar den gamle BMW E30'n for visning/salg så blir d tohjulstur!! :D

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat.! Gixxer 600 K4

Legg inn av freddy123 »

Bare lurer litt hvor mye får du for e30'n ? Mener den lå rimelig stivt priset ute på finn :)

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat.! Gixxer 600 K4

Legg inn av Trondgv »

Du som har den røde E30en med Hartge front? Eller er jeg helt på bærtur?

Sent from my D6503 using Tapatalk

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat.! Gixxer 600 K4

Legg inn av Jørgen L »

Freddy: Jeg har antydet en pris til han ved kjapp avgjørelse, så vi får se hva han evt blir å tilby:) Foreløpig så blir det mellom meg og evt kjøper:) Tja, ta en titt på mobile/autoscout etc da, så ser du hvor mange originale 325 2-dørs du finner, med historikk, orginal lakk etc, og hva de ligger til:) Er to stk "tilsvarende" der nå.. Begge til langt over 200.000kr før både moms og toll:)

Trondgv: Det stemmer ja:)

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat.! Gixxer 600 K4

Legg inn av Jørgen L »

Ble en lengre tur med moppsa i dag, etter 1,5 døgn i fosterstilling etter tidenes fest på lørdag. :lol: Hellbillies gir god stemning, kan man si!!!

Mandagen har vært av typen blå, men d hjalp med en luftetur:)

Blir nytt bakdekk i løpet av uka, så må få frem korden på det som står på før jeg skifter :mrgreen:


Bilde


Bilde

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat.! Gixxer 600 K4

Legg inn av Jørgen L »

Da ble det nye montert nye bremseklosser foran i dag, samt nytt bakdekk :) Det viste seg at de klossene som sto på kanskje ikke var så slitt som jeg trodde, men du verden for mye bedre respons og kvassere brems det ble!

Brukeravatar
Jørgen L
Innlegg: 134
Registrert: 02 sep 2013, 00:26
Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
Sted: Smøla, Møre og Romsdal

Re: Jørgen`s alt-mulig-prat.! Gixxer 600 K4

Legg inn av Jørgen L »

Da fikk gixxern ny eier i dag, som jeg tror og håper blir veldig fornøyd!
Var lenge i tvil om salg, men etter jeg la den på FINN så ble jeg nedringt og fikk så mye mail at jeg måtte sette den innaktiv. Enten er det en populær sykkel, eller så hadde jeg prisa meg alt for lavt :lol:


Så. What to do? Det er ikke veldig mye tid til overs om dagen, men må si jeg har lyst på en større sykkel. R1-savnet har meldt seg. Igjen. Så i all hovedsak vil det nok bli å se etter en slik sykkel.

Jeg hadde en tråd i fjor, om at prisene på div eldre sykler hadde steget. Det ser jeg de har fortsatt med, så det ser ut til å bli vanskelig å finne et objekt som er normalt prisa, i mine øyne, slik det liggen an på FINN pr dags dato.

Men, håper å kunne finne en normalt prisa 02-03 R1, evt en rimelig 04 R1 som jeg kan erstatte gixxeren med. Andre R-sykler kan også være av interesse, så lenge det ikke er for gammelt og at tiden med forgassere er forbi ;)

Har du et tips, eller vet om noe, gi meg gjerne et hint på 909 85 402 eller send en PM her:)
Holder til i Midt-Norge (Nordmøre) så i omegn møre / trøndelag hadde jo passet veldig bra :)


Jørgen

Svar