AJ Arena...friskmeldt!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure til Mitas Terra Force-R

Legg inn av AJ »

Må fortelle om gla'saken jeg opplevde tidligere i dag før jeg kjørte KaTieM til dekkpusheren.

På formiddagen var jeg nemlig i Hønefoss for å kjøpe bl.a. bremserens og noen spesielle klipperblader til plenkantklipperen som min hageglade kone liker å holde på med.
Etter handling på Jula og Rusta dro jeg mot Hønefoss sentrum for å stikke innom en annen butikk her. Før jeg kom dit oppdaget jeg at YX hadde langt lavdere bensinpris enn på ESSO Hvervenkastet hvor jeg kom fra etter handelturen.
Så da var det inn her å fylle tanken. Av med SW-Motech tankveske , som jeg behendig la på passasjersalen. Fylte opp og dro avgårde til neste butikk, handlet og fant fram varen jeg hadde kjøpt for å legge i... tankveska.

Men hvor var den!?
I hvert fall ikke på sykkelen!
Først da gikk det opp for meg at jeg hadde glemt å feste veska til tanklokkringen igjen... :doh .
Fór tilbake til YX hvor de ikke hadde fått innlevert noen tankveske. Fikk innehaver til å se på overvåkningsvideoen hvordan det så ut da jeg dro fra stasjonen. Joda. tankveska la fint plassert bak meg hele veien ut fra stasjonsområdet, kunne innehaver fortelle.
Ruslet så et stykke ned langs veien mot sentrum for å se om veska kunne ligge i veikanten. Noe den ikke gjorde...
Kjørte strekningen ned til butikken hvor jeg handlet etter bensinfyllingen en gang til uten å si snurten av SW-Motech veska.

Men så kom jeg på at jeg skulle stikke innom politistasjonen med det håpe at noen hadde funnet og levert den der.
Dro dit, trakk kølapp og ble møtt av en politimann jeg kjenner fra før som med bredt smil mente jeg måtte ha kjørt på bakhjulet og hatt metal-musikk på øret da veska forsvant :O :P . Noe jeg på det sterkeste benektet før han opplyste at, joda, de hadde for noen minutter siden fått innlevert en tankveske til MC.
- Den ble funnet ved bilbutikken til Haugli, fortalte han og da skjønte jeg med en gang at den var min.

Så takk til finneren, som jeg i gleden over å få tilbake veska, glemte å spørre politimamnnen om hvem var.

Hell i uhellet der, altså.
Veldig fornøyd med det. Godt man har flaksen på sin side når man tabber seg ut slik jeg gjorde i dag... :redface .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure til Mitas Terra Force-R

Legg inn av Jompa »

Ja, det hender man har flaks .
Jeg la igjen lommeboka på ei bensinpumpe for noen år siden.
Kjørte tredve mil og oppdaget tabben da jeg skulle kjøpe fergebillet
Da jeg ringe bensinstasjonen kunne de fortelle at han som kom først på jobb hadde tatt vare på den.

Og fergebilletten ?
Null problem, rederiet kunne sende regning.: :vs
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Pass på å ha med deg alt også etter bensinpåfyllinger og pauser på MC-turen!

Legg inn av AJ »

Fort gjort å legge ting der man lett glemmer dem.

Så kanskje våre opplevelser kan være en påminnelse om å sjekke nøye at man har med seg alt man hadde da man kom, når man gjør seg klar til avmarsj etter pausen... :gk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure til Mitas Terra Force-R

Legg inn av Snikendeugle »

Flaks i uflaks, ja :D
Hvordan gikk det med vesken og innholdet? Jeg kjørte alltid med en 1,5l oljeflaske i tankvesken (690 :roll ), så det kunne potensielt blitt stygt om det samme hadde skjedd meg før.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure til Mitas Terra Force-R

Legg inn av AJ »

Ingen skader på veske eller innhold.
Den har nok bare falt av i lav hastighet og trillet ut av veibanen.
Finneren opplyste til politiet at den ble funnet ved en rundkjøring rett før man kommer inn i Hønefoss sentrum. Det betyr at veska holdt seg på plass på passasjersalen i bortimot 300 meter!
Men antakelig ikke rart siden kjøringen gikk veldig rolig for seg i tett trafikk fram til rundkjøringa.
Her var det fartshumper og det var nok der veska spratt av og altså landet på en slik måte at den unngikk å bli påkjørt. Hadde den havnet under et bilhjul ville veska vært historie, uten tvil.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Ny dekk betyr grustur som viktigste del av dekkinnkjøringen

Legg inn av AJ »

Når nye dekk kommer på sykkelen er det tid for grustur for å gi dekkflaten røffest mulig behandling, selv om dagens nye dekk ikke har en like glatt hinne som i tidligere tider.
Men for å være på den sikre siden, så blir det altså en lengre grustur enn de få hundre meterne fra asfaltert vei og hjem.

Valgt falt på almenningsveien fra Hvalebykampen til Skjerva, ca. 10 km.
Jeg er absolutt ingen gruskonge, men med sykkelen i "Offroad" kjøremodus og nye Mitas dekk kunne jeg, etter egen bedømning. kjøre ganske friskt på denne veien som slett ikke består av hardpakket grus. Dette er en ekte grusvei med mange og tildels krappe svinger hvor det helt klart er nødvendig å ta nødvendige forholdsregler.

Så, ja - uten å være noen gruskjøringsekspert - opplevde jeg at Mitas Terra Force-R takler grusunderlaget på en overbevisende måte med god retningsstabilitet, godt feste og stødig framoverrettet skyv uten påtrengende brå sideveis sladdbevegelser.

Og på asfalten etter grusturen fikk jeg en opplevelse av at dette er lettsvingte dekk med godt grep og utmerket retningsstabilitet. Jeg var en smule betenkt over det grove dekkmønsteret med tanke på vibrasjoner, men den frykten var ubegrunnet. Min opplevelser er at Mitas Terra Force-R idrar til mindre vibrasjoner i sykkelen enn Bridgestone Battlax Adventure A-41, som ble byttet ut.
Dekkstøy skal jeg ikke uttale meg bastant om siden jeg alltid bruker ørepropper under kjøring og dermed uten særlig sjans til å fange opp dekkstøy- Men det føles som at disse lager mindre rullelyd enn Bridgestonedekkene .

Så etter snaue 10 mils kjøring har jeg ingen grunn til å angre på dekkevalget denne gangen. Men det er selvfølgelig over tid og ved flere ulike kjøreforhold dekkegenskapene kommer klarere til uttrykk.
Og det betyr oppdateringer her i bikerloggen med ujevne mellomrom.

Her noen bilder fra dagens grustur:
Grustur 1.JPG
Grustur 2.JPG
Grustur 3.JPG
Grustur 4.JPG
Grustur 5.JPG
Grustur 6.JPG
Grustur 7.JPG
Grustur 8.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure A-41 til Mitas Terra Force-R

Legg inn av Snikendeugle »

Veldig fin den 1290'en altså! Og sikkert veldig kapabel på grusen. "Offroad" innstillingen gjør vel kanskje mest med elektroniske dempingen og ABS?
Om jeg plutselig skulle hatt råd til å eie en sykkel til, så skulle det blitt en mellomstor ADV sykkel jeg kan dra på grustur med. Utømmelig morro :crazy:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure A-41 til Mitas Terra Force-R

Legg inn av AJ »

Snikendeugle skrev: 19 jun 2019, 19:14 Veldig fin den 1290'en altså! Og sikkert veldig kapabel på grusen. "Offroad" innstillingen gjør vel kanskje mest med elektroniske dempingen og ABS?
Om jeg plutselig skulle hatt råd til å eie en sykkel til, så skulle det blitt en mellomstor ADV sykkel jeg kan dra på grustur med. Utømmelig morro :crazy:
Jo'a... sykkelen er fin, den. Men verdens peneste er den kanskje ikke... :-k :8-[ .
Men nydelig å kjøre! Også på grus, forsåvidt, selv om jeg på slike veier heller kjører Husaberg med langt mert tilpassa dekk, noe jeg har gjort en del.

I dag var det faktisk første gang jeg kjørte KTM 1290 i Offroad modus. Ganske behagelig, må jeg si. Mykere demping med lengre fjæringsvei og sånn passe gassrespons. Ingen brå og overraskende kraftutbrudd, som bidrar til god kontroll på sykkelen og kjøringen.
Mener også at ABS bremsene kobles ut i dette kjøremoduset.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure A-41 til Mitas Terra Force-R

Legg inn av Snikendeugle »

Det er noe med fronten og fargen på den jeg liker, selv om det kanskje ser litt merkelig ut :-# :x
Men sånn sett så ser 1290 SuperDuke GT mye bedre ut også :-)å Prøvde du den noen gang ved sykkelbyttet? Det er litt vanskelig å si hva den prøver å være. Sports tourer, Duke eller bare en litt mer agressiv adventure :-k
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure A-41 til Mitas Terra Force-R

Legg inn av AJ »

Snikendeugle skrev: 19 jun 2019, 19:31 Det er noe med fronten og fargen på den jeg liker, selv om det kanskje ser litt merkelig ut :-# :x
Men sånn sett så ser 1290 SuperDuke GT mye bedre ut også :-)å Prøvde du den noen gang ved sykkelbyttet? Det er litt vanskelig å si hva den prøver å være. Sports tourer, Duke eller bare en litt mer agressiv adventure :-k
Prøvde ikke Super Duke, nei.
Med tanke på jeg ofte kjører med passasjer og oppakning så passer ikke Super Duke. Og når jeg konkluderer slik blir interessen for å prøve deretter. Skjønt det kunne jo vært artig å kjent på kreftene, kjørestilling og kjørestil. For meg er Super Duke en sportstourer. Men ikke 100 % siden den mangler en god totalbagasjeløsning som andre sporttourere har.

Men som nenvt, kunne vært artig å prøvd. Omtrent som da jeg fikk tilbud av Loxkel om å låne Aprilia Tuono 1100 av det heftigste slaget for et par-tre år siden. Skikkelig artig å kjøre og med en sterkt avhengighetsskapende eksoslyd :crazy: !
Men lite praktisk til mitt bruk...
Ville vært det samme med Super Duke; artig å oppleve, men ganske irrelevant som sykkelvalg slik situasjonen er nå.

Men jeg er "bare" 61 så det er ikke utenkelig at noe slikt kan finne veien til MC-stallen om noen år :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure A-41 til Mitas Terra Force-R

Legg inn av Snikendeugle »

Ja, sånn sett så forstår jeg tankegangen godt. Mye morro man rekker å prøve :D
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure A-41 til Mitas Terra Force-R

Legg inn av schnellfahrer »

Hvor langt kom du med A41? Har disse på selv og lurer på hvilken kjørelengde jeg kan forvente.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure A-41 til Mitas Terra Force-R

Legg inn av AJ »

schnellfahrer skrev: 23 jun 2019, 22:18 Hvor langt kom du med A41? Har disse på selv og lurer på hvilken kjørelengde jeg kan forvente.
Byttet etter å ha kjørt 8000 km.
Da var jeg ned på TWI/slitemerkene i dekkflaten på bakdekket og kunne sikkert kjørt et par-tre tusen km. til uten problemer.
Selv om dekkprodusentene opplyser at dekket må byttes når dekkmønsteret er slitt ned til TWI...
Fordekket hadde en god del mer å gå på.

Valgte å bytte før det strengt tatt var nødvendig siden det skal kjøres to langturer i slutten av juni og juli.

Min erfaring fra tidligere med A40 er at disse dekkene har god og jevn slitestyrke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: AJ Arena... Fra Bridgestone Adventure A-41 til Mitas Terra Force-R

Legg inn av schnellfahrer »

Jeg har et håp om å få litt mer enn som så. Jeg de forrige Battlewing fikk jeg 12.500 ut av før de var på slitemerkene. De fleste kilometerne var med passasjer og full bagasje. Litt færre hestekrefter taler vel til min fordel

Har gått fra 8mm til 6mm bak på 5500km så langt. Kjører som en prest...

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Kartreise på nett før Sverigeturen til helga

Legg inn av AJ »

Årets første ferietur på MC med kona bakpå skjer til helga.
Ikke verdens mest spennende destinasjon om man er ute etter de spektakulære MC-veiene og Alpeeventyr, men MC er MC uansett.
Så en bra tur tar vi sikte på at det blir.
Gleder oss til å starte turen på den BlåGrønne veien... :) :

https://www.oslo-fjord.no/den-bla-gronne-vegen

Kun bestilt en overnatting, på Öland sør for Stockholm, som åpenbart er et populært reisemål for mange.
Gleder oss til å ta turen dit siden ingen av oss har vært der før.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar