AJ Arena...friskmeldt!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... På bærtur!

Legg inn av AJ »

Bladde gjennom noen bilder her om dagen og kom over blant annet disse:
MCminner 1.JPG
MCminner 2.JPG
En av langturene med TDM'en, til et vennepar på Stord og en uforglemmelig tur til bl.a. Bømlo og små pittoreske tettsteder der ute.
MCminner 3.JPG
Da jeg hentet min nyervervede Triump Tiger 1050 SE og leverte den trofaste TDM'en der jeg kjøpte den, på GMS Gjøvik, etter tett på 60K på telleren.
MCminner 4.jpg
På ferietur i Danmark og fra en pause på turen rett før Frederikshavn, hele 95 MOH, og eneste stedet i Danmark hvor vi så et "fare"skilt med bratt stigning mot Øksnebjergtoppen :crazy: . Husker ikke lenger stigningsprosenten på skiltet...

For øvrig en flott tur. Danmark er et undervurdert MC-land. Og det skriver jeg uten et minste snev av ironi :[-X !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Møte med fortiden og ny milepæl i MC-karrieren

Legg inn av AJ »

Etter en grundig vask i dag ble det en liten runde i nærområdet med HAdeland MC som første stoppested.
Og der ble det et hyggelig møte med fortiden!
Rett bak meg inn på plassen for verkstedet og butikken trillet en hvit Moto Guzzi Stelvio. Ikke en hvilken som helst Stelvio, men min gamle :crazy: .
Og endelig fikk jeg en prat med den nye eieren, som har eid den godt over dobbelt så lang tid som meg. Men som i løpet av denne tiden har kjørt langt mindre enn hva jeg gjorde med sykkelen... ;) .
Det hadde eieren, som er en travelt opptatt advokat og bestefar til sju barnebarn, en god forklaring på.
Sykkelen så like fin nå som da jeg ga slipp på den.
Veldig hyggelig å kunne se, føle og ta på denne hvite italieneren igjen :love !

Her et ikke fullgodt bilde av sykkelen med eieren i bakgrunnen mens han er i ferd med å kikke nærmere på 1290'en...:
Fortid.JPG
Fra Hadeland MC gikk ferden videre til Roa og gamleveien til Harestua hvor milepælen i min MC-karriere så langt ble nådd, nemlig dette:
60K.JPG
Første sykkel jeg har kjørt fra 0km til 60000 km.

Noen andre her på forumet med en 2018 modell, uansett merke og modell, som hr kjørt like mye?

Ellers må det nevnes at etter kjedejusteringen i går, som jeg brukte litt ekstra tid på for å få til så optimal justering som mulig, er sykkelen som ny igjen. Bare enda litt bedre :crazy: ! All rykk og napp er borte og quickshifteren fungerer fantastisk - myk og smidig, bedre enn noen gang :twothumbs: !
Vi motorsyklister sier gjerne at sykkelen er som ny hver gang vi får satt på nye dekk. Det samme gjelder helt klart også når det gjelder kjedejustering og ikke minst god og jevn smøring av kjede og drev.

Etter 115K fordelt på to sykler så langt kan jeg med en viss erfaringstyngde si at KTM 1290 er en herlig sykkel :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av Rha »

Ikke fra 2018, men har en fra 2017 med 68000 og noe på telleren. Har kjørt for lite i år, skulle vært på nesten 80 nå.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av AJ »

Rha skrev: 26 aug 2021, 18:57 Ikke fra 2018, men har en fra 2017 med 68000 og noe på telleren. Har kjørt for lite i år, skulle vært på nesten 80 nå.
Slett ikke verst :) !
Og syklene blir bare bedre og bedre etter hvert som kilometerne ruller på :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av Rha »

Det er det liten tvil om. Etter ca 50k var det som at jeg fikk ny motor. Gøy var det 👍
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av AJ »

Rha skrev: 26 aug 2021, 19:08 Etter ca 50k var det som at jeg fikk ny motor. Gøy var det 👍
Samme her!
Artig at andre også legger tydelig merke til dette :D.

Ellers kan jeg si at 1290'en ser ut til å ikke ha hatt noe målbart oljeforbruk i løpet av MCsiden.no touren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror ikke jeg helt har skjønt dette med at en motor blir mer "frisk" jo mer man kjører. Jeg skjønner at motor må kjøres inn og at metalldeler slites til slik at alt blir taightere etc på sikt, men hvordan merker man dette over natten?

Å vil det si at de som opplever dette i utgangspunktet har motorer som ikke er spesielt godt tilpasset fra starten?

Siden en motor gradvis slites ned, så kan jeg vanskelig forestille meg at den blir friskere med årene. Selvsagt kan det hende karakteristikken endres noe når alle deler har gått seg til, men friskere?

De syklene jeg har hatt, bortsett fra den siste, har gått ca. 20-25k fra dem var nye og jeg kan ikke si at eg har merket at motorene i disse har endret karakter under mitt eie. men nå er jo ikke jeg noen globetrotter heller i forhold til mange andre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 27 aug 2021, 07:13 De syklene jeg har hatt, bortsett fra den siste, har gått ca. 20-25k fra dem var nye og jeg kan ikke si at eg har merket at motorene i disse har endret karakter under mitt eie. men nå er jo ikke jeg noen globetrotter heller i forhold til mange andre.
Du får komme tilbake til saken så fort du har kjørt en sykkel mer enn 50K fra den var ny ;) .
Vanskelig å ha noen mening om dette når man mangler erfaring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 27 aug 2021, 09:04
Bjerknez skrev: 27 aug 2021, 07:13 De syklene jeg har hatt, bortsett fra den siste, har gått ca. 20-25k fra dem var nye og jeg kan ikke si at eg har merket at motorene i disse har endret karakter under mitt eie. men nå er jo ikke jeg noen globetrotter heller i forhold til mange andre.
Du får komme tilbake til saken så fort du har kjørt en sykkel mer enn 50K fra den var ny ;) .
Vanskelig å ha noen mening om dette når man mangler erfaring.
Det er jo derfor jeg spør.... ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av AJ »

OK, Bjerknez
Skal forsøke å si litt om min erfaring og som er svært omstridt.
Jeg har alltid kjørt inn syklene (motorene... ;) ) rimelig brutalt og ikke slik mange gjør, som etter min mening er altfor forsiktig.
Jeg girer mye opp og ned og bruker mye motorbrems fra første km.
Dette har jeg gjort veldig bevist på mine fire siste sykler.

Traff han som kjøpte Moto Guzzi'en min i går. Og han kunne fortelle at han er strålende fornøyd med sykkelen.

Ingen av syklene jeg har kjørt inn fra de var nye bruker olje. Motorene går jevnt og fint og gassresponsen er god.

Å forklare "friskhetsfenomenet" etter 50K mer enn utover det jeg har gjort her skal jeg ikke begi meg ut på.
Bare nevne til slutt at du helt sikkert har hørt om biler (og motorsykler...) som er "daukjørte" og at disse kjøretøyene er blitt merkbart sprekere etter hvert i hendene på folk med en langt friskere og mer inspirert kjørestil...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av cannon »

Jeg kan huske at oljeforbruk var en slitasjeindikator på mc og bil på 70/80-tallet. Min oppfatning er at moderne mc svært sjelden får oljeforbruk, før man når veldig høye kjørelengder. Diskusjonen om hard eller lett innkjøring tar aldri slutt, og en "daukjørt" motor er gjerne daukjørt mest på grunn av sot og slagg.
En motor er innkjørt etter 50 til 100 mil. All kjøring etter det, opp til 50, 100 eller 150 tusen km medfører slitasje som ikke er positivt for sykkelen. Hver kilometer forkorter sykkelens resterende levetid, og alt som er tight og fint som nytt blir slarkete over tid.
Jeg har allikevel en tilsvarende opplevelse som AJ, at en sykkel jeg har kjørt 50 tusen km føles kjempegod. Jeg tror det har med at jeg kjenner sykkelen ut og inn, at jeg trives på den. Dette gjelder selv om blinklysbryteren tar kvelden, reflektoren blir matt, kamkjedestrammeren tar kvelden, termostaten ryker, regulator ryker, hjullagrene må byttes og bremesskivene nærmer seg minimums tykkelse. Dessuten har jeg gjerne kostet på litt gjennom årene og tilpasset sykkelen til akkurat mitt behov. Det gir også godfølelse.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av ErikW »

Rha skrev: 26 aug 2021, 19:08 Det er det liten tvil om. Etter ca 50k var det som at jeg fikk ny motor. Gøy var det 👍
Må jo være jævli kjedelig å vente 50.000 km for å oppleve noe slikt. Da hadde jeg kjøpt noe som virket fra dag 1.
Har eiet noen snes biler fra japse til heftige BMW'r som det har blitt flest av, men ingen av de har gitt meg dette. Litt trist da :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 27 aug 2021, 23:53
Rha skrev: 26 aug 2021, 19:08 Det er det liten tvil om. Etter ca 50k var det som at jeg fikk ny motor. Gøy var det 👍
Må jo være jævli kjedelig å vente 50.000 km for å oppleve noe slikt. Da hadde jeg kjøpt noe som virket fra dag 1.
Har eiet noen snes biler fra japse til heftige BMW'r som det har blitt flest av, men ingen av de har gitt meg dette. Litt trist da :lol
:knegg
Her har du nok misforstått mye.
Mye motormoro fram til 50K, uten tvil.
Men enda mer etter 50K :D

At du ikke har samme erfaring får så være...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg velger og dra denne litt videre jeg da, da jeg prøver og finne en forklaring på hvorfor enkelte opplever at noe magisk skjer etter 50k kilometer.

Løsning nr. 1 kan selvsagt være placebo effekten.

Men hvis det faktisk stemmer at motoren plutselig begynner å fungere optimalt etter rundt 50.000km. Så vil vel dette si at den IKKE har fungert optimalt frem til dette punktet? Samtidig så har vel motoren blitt mer slitt på 50.000km?

Jeg tror cannon trolig har et poeng. Jeg tror at man blir vant med sykkelen og lærer den å kjenne. Man har justert og tilpasset den over tid og dette vil også være en medvirkende årsak til den økte opplevelsen vedrørende motoren.

Men for meg høres det bare rart ut når noen mener at etter 50.000km. Så skjer det en voldsom endring som er såpass tydelig at man merker det med en gang.

Så i mitt hode må jo grunnen være (hvis dette faktisk stemmer) at motoren aldri har fungert optimalt før 50.000km. Noe jeg annser som litt urovekkende. Kanskje det er noen mekanikere her inne som kan forklare et slikt fenomen med overbevisning og kunnskap? Altså fakta?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Gode MC-minner!

Legg inn av Bjerknez »

Mulig jeg søker på feil ting, men jeg finner ikke noe informasjon om hvorfor slike fenomen skjer. Derimot finner jeg i bøtter og spann informasjon om det motsatte. Altså at en motor gradvis mister effektiviteten over tid.

Da lurer jeg mer på om dette kanskje kan skyldes selve lyden på sykkelen? Altså at man opplever en slags endring i lyden fra potta som igjen får en til å tro at sykkelen endrer karakter. Noe den kanskje også gjør hvis masse sot fra potta plutselig løsner og forsvinner ut? Ikke vet jeg. Jeg finner ingen naturlig forklaring på et slikt fenomen.

Derimot så forstår jeg at sykkelen blir mer effektiv etter førstegangsservice. Men her snakker vi altså 50.000km.

Kanskje det har å gjøre med den noe harde innkjøringen å gjøre? Altså at innkjøringen tar mye lenger tid fordi den ikke har blitt utført riktig fra starten?

Jeg vet ikke. Jeg er ingen mekaniker, men vil gjerne se dokumentasjon på at dette kan ha rot i virkeligheten. For når opplevelsen er såpass stor og skjer rundt 50.k km. Så vil jeg tro man skulle finne flere artikler om dette rundt om. Men jeg finner ingen...

Svar