AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 20686
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Min motorsykkel: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 10 jul 2022, 19:26
Bjerknez skrev: 10 jul 2022, 19:13 Jeg er nå nede i 0.58 i snittforbruk med en nesten dobbelt så stor motor og en trolig enda tyngre sykkel. :)

Men forbruket gikk bittelitt opp over Venabygds fjellet så nå ligger den på 0.6.

Men bryr jeg meg egentlig om forbruket? Nope :)
3 liters motor 4x4, 6 ganger vekta og 0,63 på mila … Veldig fornøyd :twothumbs:
Haha, ja det burde du være da ja :knegg
Min blogg: www.bjerknez.no
LocaToWeb: Følg meg LIVE på tur!
Nye dekk ved 4.100km.

SilverSmurfer
Innlegg: 839
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Honda Forza 350

Re: AJ Arena...

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 09 jul 2022, 18:45 Og så et bilde til de som gjerne poengterer at de ikke bryr seg om bensinforbruket... ;) :

forbruk juni22.JPG
Men skal straks innrømme at dette forbrukstallet kun varte et par-tre mil før jeg igjen lå stabilt på 0,41 l/m.
Ikke verst for en 1300 kubikker med 68K på telleren.
Hmmm, der står det Øl 4L/100KM.
Bilde

Er det ølteller eller bensinteller dette her? :)
Sist redigert av SilverSmurfer den 10 jul 2022, 19:43, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 35083
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 10 jul 2022, 19:26
3 liters motor 4x4, 6 ganger vekta og 0,63 på mila … Veldig fornøyd :twothumbs:
Bil og gjerne bil med dieselmotor blir noe annet.
Det er jo en kjent sak at MCmotorer ikke er like effektive når det gjelder forbruk.
Luftmotstandskoefessienten er også på et helt annet nivå.

Uansett og okkesom er jeg fornøyd med med et forbruk på 0,41, som jeg hadde på turen til Villfisken i dag med 1290'en. Og da var jeg ikke akkurat noen sinke i trafikken...

Greit nok med de som ikke bryr seg om drivstofforbruket. Jeg legger heller ikke avgjørende vekt på dette, men nå er det engang slik at lavt forbrukt gjør at man får lavere drivstoffutgifter.
Og selv om jeg langt fra har noen anstrengt økonomi så er jeg fornøyd med å holde drivstoffutgiftene så lave som mulig uten at det går ut over kjøregleden.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 35083
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 10 jul 2022, 19:39
Er det ølteller eller bensinteller dette her? :)
Ja... ikke sant :knegg

:P
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 839
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Honda Forza 350

Re: AJ Arena...

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 10 jul 2022, 19:42
SilverSmurfer skrev: 10 jul 2022, 19:39
Er det ølteller eller bensinteller dette her? :)
Ja... ikke sant :knegg

:P
Tror nesten jeg må ringe politiet angående fyllekjøring.

Men spøk til side, 4L/100KM er vel omtrent akkurat det man må forvente seg av en større sykkel. Forza'en kommer ned i 0.3 på mila, og NC750X ligger vel på ca 0.35 på mila men selv en Tracer 700 ligger vel på ca 0.4. Så det er jo et imponerende lavt forbruk alt i alt. Omtrent akkurat det samme folk får ut av 1250GS.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 35083
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 10 jul 2022, 19:48 akkurat det samme folk får ut av 1250GS.
Vet at enkelte 1250 RT eiere har opplevd å komme ned i 0,39, om jeg ikke husker feil.
Men så langt ikke hørt om og fått doumentert at 1250 GS ned i 0,40.
Sier ikke at det ikke har skjedd, men kan gjerne tenke meg bildebevis på dette.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 839
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Honda Forza 350

Re: AJ Arena...

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 10 jul 2022, 19:53 Sier ikke at det ikke har skjedd, men kan gjerne tenke meg bildebevis på dette.
Ser ut som du har rett. https://www.fuelly.com/motorcycle/bmw/r_1250_gs/2019

R1250GS ligger på ca 21-23 kmpl. Så 4.5L/100KM. Samtidig så ligger 1290 Super Adventure R på omtrent akkurat samme nivå som GS'en, så noe av dette kan jo være at du rett og slett kjører fint og effektivt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 35083
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 10 jul 2022, 19:58 så noe av dette kan jo være at du rett og slett kjører fint og effektivt.
Kjører jevnt og effektivt, kan vi gjerne si ;)
Og veldig momentbevisst.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 2801
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Min motorsykkel: 1290SAS KZ900 Z1A900
Sted: Lillestrøm

Re: AJ Arena...

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 10 jul 2022, 19:41
dypen skrev: 10 jul 2022, 19:26
3 liters motor 4x4, 6 ganger vekta og 0,63 på mila … Veldig fornøyd :twothumbs:
Bil og gjerne bil med dieselmotor blir noe annet.
Det er jo en kjent sak at MCmotorer ikke er like effektive når det gjelder forbruk.
Luftmotstandskoefessienten er også på et helt annet nivå.

Uansett og okkesom er jeg fornøyd med med et forbruk på 0,41, som jeg hadde på turen til Villfisken i dag med 1290'en. Og da var jeg ikke akkurat noen sinke i trafikken...

Greit nok med de som ikke bryr seg om drivstofforbruket. Jeg legger heller ikke avgjørende vekt på dette, men nå er det engang slik at lavt forbrukt gjør at man får lavere drivstoffutgifter.
Og selv om jeg langt fra har noen anstrengt økonomi så er jeg fornøyd med å holde drivstoffutgiftene så lave som mulig uten at det går ut over kjøregleden.
Er helt klart opptatt av forbruk og kostnader men strømpriser sammen med drivstoffprisen som er helt ute av kontroll som påvirker alt vi kjøper spiser fort opp den berømte buffern.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900

SilverSmurfer
Innlegg: 839
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Min motorsykkel: Honda Forza 350

Re: AJ Arena...

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 10 jul 2022, 20:10 Kjører jevnt og effektivt, kan vi gjerne si ;)
Og veldig momentbevisst.
Og muligens med lite bruk av bremser?

Jeg er i alle fall sikker på at en av de tingene som reduserer bensinforbruket mitt er at jeg tendenserer til å slippe gassen og trille fremover mot kryss og svinger i stedet for å gi gass til siste øyeblikk for så å måtte bremse.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 35083
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 10 jul 2022, 21:03
AJ skrev: 10 jul 2022, 20:10 Kjører jevnt og effektivt, kan vi gjerne si ;)
Og veldig momentbevisst.
Og muligens med lite bruk av bremser?
Helt riktig :)
:thumleft
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 699
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Min motorsykkel: Kawasaki ZX-6 1992
Sted: Troms

Re: AJ Arena...

Legg inn av Domino »

Det var en av de tingene jeg poengterte til sønnen min d vi drev og øvelseskjørte med bil. Hver gang du bremser, sløser du med drivstoffet. Min gamle forgasserutrustede rekkefirer ligger for øvrig omkring 0,46 på mila. Jeg tror jeg skal si meg fornøyd med det.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 35083
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Godt jeg tok turen innom MC-verkstedet hvor mine nye Mitas Terra Force-R dekkene har stått på dekklageret noen uker.
Fra neste uke stenger nemlig verksted i tre uker, noe de ikke har gjort tidligere. I år skyldes det en mekaniker i manko pga. en oppstått familiesituasjon og flytting, fikk jeg høre i dag.
Så fra neste uke er det stengt...
Jeg hadde tenkt å få byttet dekk i slutten av juli siden de som sitter på har mer å gå på. Likevel ikke mer enn et par tusen km. antakelig.
Byttet til de som sitter på nå i august i fjor og har så langt kjørt vel 12K med disse.
Så i å bli det altså bytte et par tusen km. tidligere enn de de forrige Terra Force-R dekkene på sykkelen.

Om været blir bra så få jeg legge inn et par dagsturer i morgen og på onsdag sånn at jeg får brukt mest mulig av de utbyttklare dekkene.
En BarbIQ grilltur er jeg som regel alltid klar for... . :crazy:

Her et par bilder av slitasjestatusen etter vel 12K:
Mitas slitasje 1.JPG
Framdekket mindre slitt enn bakdekket. [attachment=0]Mitas slitasje.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 848
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Min motorsykkel: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: AJ Arena...

Legg inn av Geiroe »

Har alltid slitt ut fordekket først. Kanskje jeg ikke er aggressiv nok på gassen. :-k
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 35083
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Min motorsykkel: KTM 1290 SA S, ('18), KTM 390 Duke ('21)
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da kan det se ut til at det blir ny MC-tur på fredag etter dekkbyttet på torsdag siden jeg er invitert til å møte et dansk forummedlem på Brufoss nord for Larvik.
Guzzi Kim, som jeg møtte og hadde en lang og veldig hyggelig frokostsamtale med på Lindum camping i 2019 er nemlig tilbake i Norge med laksefiskestanga si og har meldt sin ankomst til nettopp Brufoss på fredag.
Passer jo perfekt for meg med tanke på ny MC-tur i et område jeg sjeldent har kjørt, nedover mot sørlandskysten og de mange, for meg, ukjente veiene der.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar