AJ Arena...friskmeldt!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 16 jul 2021, 20:03 Hvordan er den turmaten der ift drytech sin?
Får fullstendig krampe ved synet av real turmat etter noen år i hæren
Sjekk her:

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=401583#p401583

Jeg tenker at Gilde bør gjøre en best mulig jobb når det gjelder dette turmattilbudet om de skal ha noen sjanse for å lykkes i dette markedet, som trolig er i vekst.
Så langt virker det lovende, slik jeg vurderer det etter første test nå i kveld.
Men husk å røre godt når det gjelder Pasta Bolognese :[-X !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: AJ Arena...

Legg inn av Leoparden »

xavi0n skrev: 16 jul 2021, 20:03 Hvordan er den turmaten der ift drytech sin?
Får fullstendig krampe ved synet av real turmat etter noen år i hæren
Da er vi to... Det og Nescafe Gull pulverkaffe.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: AJ Arena...

Legg inn av Geiroe »

AJ skrev: 16 jul 2021, 18:36 Men jeg skrev forrige innlegg kastet jeg av og til et blikk mot KTM'en der den sto parkert på asfaltplassen rett utenfor teltåpningen.
Plutselig så det ut som at sykkelen helte mer enn vanlig der den sto på sidestøtten...
Og tror du ikke at asfalten hadde gitt etter for støttefoten!
At asfalten, som ikke akkurat ser nylagt ut, var blitt så myk i varmen hadde jeg ikke trodd. Men nå har jeg fått meg en påminnelse akkurat dette og vil parkere på grasbakke heretter. Det er bare det at man fort får lignende overraskelser der. Så før man gjør det bør bakken sjekkes nøye med tanke på skikkelig fast grunn under foten.

Uansett fikk jeg reddet sykkelen fra å tippe :-)å !
Og en hyggelig og hjelpsom nederlandsk innvandrer fra Ålesund, på ferie med familie og campingvogn og nærmeste campingnabo, kom til unnsetning med en bordbit som caravanfolket bruker når vogna parkeres.
Ser ut til å være redningen sånn at jeg slapp å styre med å flytte sykkelen ut på grasplenen.

BT har jo en liten plastikkplate til å legge under støtta. Koster nesten ingenting, og tar nesten ikke plass.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Geiroe skrev: 16 jul 2021, 20:28 BT har jo en liten plastikkplate til å legge under støtta. Koster nesten ingenting, og tar nesten ikke plass.
Klar over det, men jeg har laget mine egne med større fotavtrykk. Men tror heller de ville hjulpet i dette tilfellet.
Men bordbiten til nederlederen funker som bare det :) .
Og den har jeg fått til odel og eie, kunne han fortelle meg :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: AJ Arena...

Legg inn av Leoparden »

BT har jo en liten plastikkplate til å legge under støtta. Koster nesten ingenting, og tar nesten ikke plass.
Hvilken!? Finner den ikke!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Leoparden skrev: 16 jul 2021, 20:47
BT har jo en liten plastikkplate til å legge under støtta. Koster nesten ingenting, og tar nesten ikke plass.
Hvilken!? Finner den ikke!
Kanskje fordi Biltema skal avvikle MC-produktene sine?
Ble antakelig ikke så lønnsomme som de håpet på...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1016
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: AJ Arena...

Legg inn av Domino »


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: AJ Arena...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hva med en "extender" til foten på sidestøtta i stedet?

Funker fjell på både grus og jord, den øker arealet på foten til støtta med 3 gangeren minst.
Får nok noe med KTM på og som passer din 1290 både i Norge og fra f. eks. Aliexpress.
Bare husk å bruke blå locktite på skruene ;-)
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... +extension
fot.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 17 jul 2021, 00:25 Hva med en "extender" til foten på sidestøtta i stedet?
Jeg hadde en slik inntil ganske nylig, en som tydeligvis var et 3D print produkt.
Den holdt ikke særlig lenge...

Har kikket på en annen så etter denne "synkehull"opplevelsen blir det nok en nyanskaffelse, ja.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da er man tilbake i hjemmets lune rede etter en tredagers tur i Telemark og Vestfold og Agder med Tonstad som det sørligste punktet denne gangen.
Litt sliten etter hjemturen fra Evje i dag.
Men det kommer litt mer om turen her i bloggen senere i helga, som kort kan oppsummeres med som en riktig god tur i strålende og stedvis en smule for varmt vær :-)å ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1265
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: AJ Arena...

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 17 jul 2021, 07:51
Gammelsmurfen skrev: 17 jul 2021, 00:25 Hva med en "extender" til foten på sidestøtta i stedet?
Jeg hadde en slik inntil ganske nylig, en som tydeligvis var et 3D print produkt.
Den holdt ikke særlig lenge...

Har kikket på en annen så etter denne "synkehull"opplevelsen blir det nok en nyanskaffelse, ja.
Hehe 3D-printet versjon av sånt funker nok dårlig ja, har selv 2 3D printere og noen års erfaring med det.
Tanken ville ikke slått meg en gang, for det vil ikke tåle verken vekta eller værslitasjen denne blir utsatt for.
Min (som er på bildet) er CNC frest, skikkelig massiv og solid.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: AJ Arena...

Legg inn av erik m »

Sommeren 2018 parkerte jeg på sidestøtta i steikvarme på asfalt, og plutselig så seg sykelen deisa i bakken. Minnet sitter godt på sidekofferten! Kjøpte en Touratech extender til sidestøtta; den dobla foten fra 10-krone til 20-krone. Knapt noe hjelp i og dyr var den også! :sk?
Så jeg investerte ti kroner i den plata til Biltema som Domino viser over, og den har holdt sykkelen på "beina" siden på allslags underlag. Helt til jeg glemte den og kjørte fra den for en måned siden. Måtte investere en ny tier, og da gjorde jeg som den ene kjørekompisen min; borra et lite høl og festa ei flaggline med løkke til styreholka (sånn som liner til navlås.) Og da er den også lettere å få med.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Å ta feil utkjøring i rett rundkjøring for så å tro at den rette rundkjøringen var den neste man kom til hvor man naturligvis ikke "fant" utkjøringen man hadde tenkt å ta, vil garantert endre planlagt rute ganske så mye.

Ja, det var nettopp dette som skjedde på forrige tur med niko. En generaltabbe fra min side, men likevel ingen katastrofe siden det ofte handler om å kjøre seg vill når man er på MC-tur.
Men å kjøre seg vill og havne på veier man har kjørt kanskje kjedsommelig mange ganger er ikke alltid like moro...

Derfor var jeg ekstra påpasselig denne gangen da jeg la ut på tur torsdag denne uka, i samme retning som den forrige turen.
Men nå sørget jeg for å ta den rette utkjøringen i den rette rundkjøringen og fikk kjøre på veier jeg sjelden og aldri har kjørt tidligere.
En riktig god start på en flott tur! Selv om jeg var noe betenkt på å dra avgårde pga. reumatiske plager.
Julitur 1.JPG
Rett rundkjøring ved Krødern.

Derfra gikk ferden mot Prestfoss og videre til Sandsbråthen badeplass:
Julitur 2.JPG
For så å fortsette videre mot Lyngdal på FV134 / FV2822 til Lampeland hvor det var på tide med en burgerlunsj og en aldri så liten avkjølingpause, for nå var det blitt skikkelig sommerlig, for å si det slik...:
Julitur 3.JPG


Deretter var det å sale opp igjen og sette kursen mot Jondalen og videre mot Ormemyr hvor planen var å dra av til høyre vei 364.
Og det var her det glapp på denne turen, uten at det i seg selv ble noen krise:
Julitur 9.JPG

Avkjørselen her glapp altså jeg endte opp med å kjøre på den andre siden av Tinnsjå og svingte inn på 364 der 37 og 364 møtes.
Freste opp til høyre og kjørte meg "vill" over Imingfjell, til Rødberg, ned til Veggli og videre på Vegglifjellveien tilbake til Austbygde før jeg satte kursen sterkt forsinket etter opprinnelig kjøreplan, til Rjukan...


Men pytt! Imingfjell var en opplevelse i seg selv! Aldri kjørt her før og heller ikke Vegglifjellveien med grusveipartiet.
At det ble kjørt langt mer enn planlagt gjorde altså ikke all verdens og lite tid ble brukt på å irritere seg over at man gikk glipp av det planlagte 364 strekket på vestsida av Tinnsjå.
Alle steder jeg kjørte ble jeg igjen slått av hvor vakkert Norge er og hvilket MC-paradis vi har her til lands!
Julitur 4.JPG
Julitur 5.JPG
Julitur 6.JPG
Planen var å komme seg til Buøy Camping i Dalen første kjøredag. Så langt dro jeg ikke, men heller ikke veldig langt unna siden jeg slo leir på Groven Camping i Åmot, full av god kjørefølelse, litt ryggsmerter og mange inntrykk:
Julitur 7.JPG
Dagen etter startet også bra helt til jeg tok igjen et bobilfølge på Suleskarveien på vei til Tonstad.
Den kjøreopplevelsen fortjener helst å bare bli forbigått i stillhet. Men at noen representanter for bobilfolket får seg til å ta så lite hensyn til annen trafikk enn den som førte an dette kjørefølget, er helt utrolig! Mange møteplasser hvor de kunne stoppet og sluppetforbi de som lå bak. Særlig der det var lang og god sikt hvor alle tydelig kunne seg at det ikke kom møtende trafikk. Hadde bobilene gjort dette ville trafikkflyten vært mye, mye bedre.
Møtesituasjoner hvor trafikk i begge retning må tilpasse hverandre og stedvis stoppe helt ,vil alltid kunne skje. Men bobilene må, etter mitt syn ta særlig hensyn til andre trafikanter siden det er de som er "proppene" på veier som dette.

Sånn! Da gidder jeg ikke bruke mer tid på (uerfarne?) bobilsjåfører denne gangen.

Vel framme i Tonstad ble det varm thailunsj i 30 graders varme. Her var det også en gruppe voksne motorsyklister på 7-8 stykker som dro derfra rett før jeg også var kjøreklar igjen i retning Evje på 42.
Flott MC-vei!

Vel framme i Evje var det blitt så varmt igjen at jeg fant det best å avslutte for dagen. Så det ble en lang ettermiddag her, men det var helt greit nok en god kjøredag og ikke minst en hyggelig prat med MC-gjengen fra Tonstad som jeg tok i gjen på vei mot Evje.

Så siste etappe på vei hjem igjen gikk kjøreruta til Treungen, Dølemo og Vrådal, videre til Seljord med stopp og varm stekt ørret med argurksalat og rømme, før ferden fortsatt Garvikstrondi veien og 36 til Gvarv og om Nordagutu til Notodden og derfra strake veien hjem igjen.
Igjen en strålende kjøredag og med temperaturer helt i grenseland for de riktig lange etappene. Så her ble det forholdsvis hyppige pauser hvor kjørejakke og hjelp fort havnet i skyggen.

En rundreise jeg gjerne tar igjen, men med noen endringer for å unngå samme strekning på en og samme dag.

Blir nok en kjørepause en stund framover nå, men siden spesielt andre teltovernatting på denne turen var omtrent som å sove hjemme, blir jeg ikke overrasket over meg selv om lysten på en ny tur vokser fram mot slutten av måneden... :crazy:

Og helt til slutt må det bare sies igjen; KTM'en er en helt utrolig turkamarat på turer som dette! Det er så vilt med krefter i denne sykkelen at det er vanskelig å begripe. Og komforten er heller ikke så verst... ;)

:P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: AJ Arena...

Legg inn av oivindg »

364 på østsida av Tinnsjøen er såpass humpete at du ikke gikk glipp av noe ved å måtte ta vestsida.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 18 jul 2021, 16:20 364 på østsida av Tinnsjøen er såpass humpete at du ikke gikk glipp av noe ved å måtte ta vestsida.
OK, greit å vite :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar