AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av FredrikE24 »

6 gir under 70? Hva skjer egentlig da? Rister og uffer motoren seg? Jeg cruiser på 6. Giret ned i 30km/t. Da går den på tomgang..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5240
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av dypen »

Sjette gir under 70 med litt pådrag på stor twin så rister og banker hele greia :O
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 06 aug 2020, 23:16 6 gir under 70? Hva skjer egentlig da? Rister og uffer motoren seg? Jeg cruiser på 6. Giret ned i 30km/t. Da går den på tomgang..
"Rister og uffer motoren seg" under 70?
Egentlig ikke, men en merker jo at dette ikke er trivselsområdet rent turtallsmessig.
Så da er det egentlig veldig greit å bare quickshifte ned til 5 giret... ;) .
Og da trives 1290'en utmerket.
Så skal man også huske at KTM 1290 er en 1301 kubikk V twin; mao. 650 kubikk i hver sylinder. Dette gir naturligvis en annen motorgange enn en rekkefirer...

Å kjøre en så effektsterk sykkel som KTM 1290 som en femgiret sykkel med de fartsgrensene vi har i Norge går helt fint.
Bonusen er lavt forbruk, helt ned mot 0,40 på mila.
Tror ikke det er mange andre 1300 kubikkere som greier det samme...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av Flattop »

Hadde en rundtur på 2175 km i sommer.

Med snittforbruk på 0.45.

Men så er min på bare 1200 kubikk da.
Bilde

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av Subsea79 »

AJ skrev: 06 aug 2020, 23:28
FredrikE24 skrev: 06 aug 2020, 23:16 6 gir under 70? Hva skjer egentlig da? Rister og uffer motoren seg? Jeg cruiser på 6. Giret ned i 30km/t. Da går den på tomgang..
"Rister og uffer motoren seg" under 70?
Egentlig ikke, men en merker jo at dette ikke er trivselsområdet rent turtallsmessig.
Så da er det egentlig veldig greit å bare quickshifte ned til 5 giret... ;) .
Og da trives 1290'en utmerket.
Så skal man også huske at KTM 1290 er en 1301 kubikk V twin; mao. 650 kubikk i hver sylinder. Dette gir naturligvis en annen motorgange enn en rekkefirer...

Å kjøre en så effektsterk sykkel som KTM 1290 som en femgiret sykkel med de fartsgrensene vi har i Norge går helt fint.
Bonusen er lavt forbruk, helt ned mot 0,40 på mila.
Tror ikke det er mange andre 1300 kubikkere som greier det samme...
Har samme erfaring med min crf1000. Liker seg dårlig i 6. gir under 70.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg liker nå og brenne av litt suppe jeg da. Ligger på 0.6 på mila. Fyller med et smil hver gang uansett.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 07 aug 2020, 09:01 Jeg liker nå og brenne av litt suppe jeg da. Ligger på 0.6 på mila. Fyller med et smil hver gang uansett.
Forbrukstallene er slett ikke det viktigste når det gjelder KTM 1290 Super Adventure.
Men en hyggelig bonus er det absolutt :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 aug 2020, 09:04
Bjerknez skrev: 07 aug 2020, 09:01 Jeg liker nå og brenne av litt suppe jeg da. Ligger på 0.6 på mila. Fyller med et smil hver gang uansett.
Forbrukstallene er slett ikke det viktigste når det gjelder KTM 1290 Super Adventure.
Men en hyggelig bonus er det absolutt :thumleft .
Husker cruiseren jeg hadde også. Den brukte mellom 0.40-0.45 på langkjøring. Det var også en 1300. Men på langt nær de samme kreftene som i din selvsagt, selv om momentet nok var ganske likt...?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av AJ »

Yamahacruiseren har faktisk 3 kubikkcm. større motor, 1304 mot KTMs 1301.
Men den veier betydelig mer og har godt under halvparten antall HK og dreiemomentet er 111 Nm, om jeg ikke husker feil, mens 1290'en har 140 Nm.
Men momentet oppleves nok ganske brutalt på cruiseren siden det mest sannsynlig er på topp av momentkurven på lavere turtall enn KTM motoren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 aug 2020, 09:35 Yamahacruiseren har faktisk 3 kubikkcm. større motor, 1304 mot KTMs 1301.
Men den veier betydelig mer og har godt under halvparten antall HK og dreiemomentet er 111 Nm, om jeg ikke husker feil, mens 1290'en har 140 Nm.
Men momentet oppleves nok ganske brutalt på cruiseren siden det mest sannsynlig er på topp av momentkurven på lavere turtall enn KTM motoren.
Ja, cruiseren jeg hadde hadde faktisk litt "sjel" synes jeg. Lyden var upåklagelig og nærmest vanedannende, momentet var der HELE tiden og jeg husker jeg satt veldig godt på den, spesielt når jeg la en stor bag på tvers over salen som jeg kunne hvile ryggen på. Helt fantastisk.

På den annen side så var den også full av vibrasjoner (i forhold til bimmern og langt mindre vibrasjoner enn en harley av samme type som jeg prøvde), girkassen var skikkelig "klunk klunk" og alt var på en måte mye "grovere". Bremsene var feks. heller ikke bra i forhold til hva jeg er vant med i dag.

Men du store jeg hadde det gøy på denne også! Men noen banesykkel er det definitift ikke. Der andre svingte seg rundt i fjellheimen lett som igenting satt jeg med blå knoker og stive lår og gjorde mitt beste for å ikke drite meg skikkelig ut :lol

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av oivindg »

Moment er vel målt på veiva, så utveksling vil vel ha en del å si også? Er det samme utveksling på første gir på cruiseren og 1290en?

Ofte glemt når man sammenligner moment på fossilbil mot elbil, og som gjør at elbiler ser mye sprekere ut enn fossilbiler.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av Bjerknez »

Husker jeg rett så hadde nok cruiseren like godt bunndrag som KTM superduke, men problemet er at gleden er veldig kortvarig. Ingen problem å få hjulspinn ved kun gasspådrag på litt fuktig asfalt.

Uten sammenligning forøvrig. KTM'en hadde kjørt i ring rundt meg.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Som ny igjen!

Legg inn av AJ »

Da har jeg vært og prøvekjørt en pent brukt og lite kjørt BMW, som står til salgs hos Hadeland MC.
- Ja, denne må du prøvekjøre, foreslo mekaniker Reimar da jeg avslørte hvilken sykkel jeg var interessert i å kikke nærmere på etter at han fikk et par sjanser til å gjette hvilken jeg tenkte på.
- Den gule Guzzi'en, vel?, var første gjetning. Kunne vært Stone modellen han refererte til. Men nei, denne gangen var det Bimmer'n de nylig hadde fått inn og hvor eieren dro videre med en ny Guzzi :crazy: .

Ingen prøvekjøring av Guzzi i dag, altså. Og heller ikke BMW GS/A...
Men en nett liten Bimmer, ferdig turrigget og som ellers så og kjentes helt strøken ut.
Og jeg må si denne overrasket!
Silkemyk motor, en rekketoer, en like silkemyk og rykkfri drivlinje. God sal, lav sittehøyde og meget behagelig kjørestilling.
Også gikk sykkkelen jammen godt også. En sprek snerten liten sak til 100 tusenlapper, pris justert i forhold til 20K service som må tas på BMW verksted.

Første gang jeg har kjørt denne modellen og det meste stemte sånn med en gang omtrent.
Bortsett fra to ting: låvedørvindskjermen må plukkes av og åpningene for å slippe ut varmen fra motoren er klønete plassert akkurat der man har knærne når sykkelen kjøres.
Selv på den korte turen på ca. en mil ble varmen herfra såpass plagsom at den faktisk øedla litt av den sjarmerende kjøregleden.
Fikk nesten lyst til å handle der og da, men greide likevel fint å helle nok kaldt vann i blodet til å la være.

Men en skikkelig artig og faktisk også potent sykkel er dette så absolutt.
Faktisk likte jeg bedre å kjøe denne enn Honda VFR 800 X-runner, som jeg prøvde samme sted for et år siden.

Her noen bilder:
bimmer8 1.JPG
Enkel og funksjonell instrumentering. Forbruksindikatoren viser 0,42. Greier nok å komme under 0,4 med denne vil jeg tro.
I tillegg bl.a. originale totrinns varmeholker, selvkansellerende blinklys og elektronisk bakdemperjustering.
For øvrig tank under salen med påfylling på siden under salen.
bimmer8 2.JPG
Den eneste i dette segmentet med reimdrift.
bimmer8 3.JPG
Liten og nett.
bimmer8 4.JPG
Altfor stor og høy vindskjerm som var mer til plage enn nytte... Denne hadde jeg kommet til å plukke vekk til fordel for originalskjermen.
bimmer8 5.JPG
Lufteåpningene for motorvarmen klønete plassert, etter min mening. Man kjenner godt varmen fra motoren fra disse åpningene mot knærne etter få km.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: AJ Arena... Prøvekjørt BMW!

Legg inn av pekle »

De kaller det vel en parallell-twin. Kjørte ned mot 0.4 med GS med samme motor, så bør greit klare under 0.4 på en kåpesykkel med "reindrift" vil jeg tro ja. Ganske fin i hvit. Mangler bare quickshifter, så kunne FreewheelBurning kjøpt den :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena... Prøvekjørt BMW!

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 11 aug 2020, 17:43 De kaller det vel en parallell-twin. Kjørte ned mot 0.4 med GS med samme motor, så bør greit klare under 0.4 på en kåpesykkel med "reindrift" vil jeg tro ja. Ganske fin i hvit. Mangler bare quickshifter, så kunne FreewheelBurning kjøpt den :)
Mangler quickshift, ja.
Men girkassa er likevel velvillig med på nedgiringer fra sjette til tredje uten protester.
Men å gire opp så må man bruke clutchen...

Om motoren kan kalles parallell-twin er ikke så sikker på. Parallell-twin betyr vel at begge stemplene går opp og ned samtidig. Det tror jeg ikke denne motoren gjør. Her er det antakelig 270 graders tenningsrekkefølge slik det er på Yamaha TDM 900.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar