AJ Arena...friskmeldt!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev:
SilverSmurfer skrev: 10 jul 2022, 19:48 akkurat det samme folk får ut av 1250GS.
Vet at enkelte 1250 RT eiere har opplevd å komme ned i 0,39, om jeg ikke husker feil.
Men så langt ikke hørt om og fått doumentert at 1250 GS ned i 0,40.
Sier ikke at det ikke har skjedd, men kan gjerne tenke meg bildebevis på dette.
1250RT'n min lå på 0.5 fra Oslo og hjem i fjor.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: AJ Arena...

Legg inn av ErikW »

rolf-arne skrev: 29 jul 2022, 10:26
AJ skrev:
SilverSmurfer skrev: 10 jul 2022, 19:48 akkurat det samme folk får ut av 1250GS.
Vet at enkelte 1250 RT eiere har opplevd å komme ned i 0,39, om jeg ikke husker feil.
Men så langt ikke hørt om og fått doumentert at 1250 GS ned i 0,40.
Sier ikke at det ikke har skjedd, men kan gjerne tenke meg bildebevis på dette.
1250RT'n min lå på 0.5 fra Oslo og hjem i fjor.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Min 2012 1250 GS gikk fint å få ned på 0,38 men da var det kjedelig cruise kjøring. Kjørte på Lofoten turen og 0.48 var enkelt.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: AJ Arena...

Legg inn av biker7 »

ErikW skrev: 29 jul 2022, 15:54 Min 2012 1250 GS gikk fint å få ned på 0,38 men da var det kjedelig cruise kjøring. Kjørte på Lofoten turen og 0.48 var enkelt.
0,38 går nok ikke med min -20mod GS 1250 (ca 33000km) :-k
Gikk virkelig inn for å kjøre økonomisk og meeeget forsiktig med gassen over ca 10mil, og da klarte jeg såvidt 0,42.
Men dette er IKKE min vanlige kjøre stil, så normalt ligger jeg på +/- 0,5 :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Nå går ikke jeg inn for å kjøre spesielt nøysomt, men følger stort sett trafikken - uten å sinke den... ;) - og foretar noen kjappe forbikjøringer rett som det er i i tillegg til å ikke ligge på latsiden på påkjøringsfeltene...
Med slik kjøring har jeg altså oppnådd å komme ned i 0,40 over en strekning på noen få mil.

I det daglige med kjøring her i distriktet og omliggende områder ligger forbruker på 0,43 /0,44.
Og i går på tur med fruen bakpå og toppboks var forbruket det samme. Da med en del jevnere kjøring enn ellers siden jeg får kjapt beskjed om kjøringen føles ubehagelig. Fikk ingen klager i går... :knegg .
Men fortsatt med noen kjappe og effektive forbikjøringer og relativt spenstige påkjøringsrampeakselerasjoner... :crazy: .

Tall som 0,48 er det for øvrig lenge siden jeg har sett. Over 0,5 lun én gang i Sverge på tur med fruen og full oppakning og med vind fra alle kanter i det flate svenske landskapet, noe jeg tror må ha påvirket forbruket. Har ingen annen rimelig forklaring siden jeg ikke har opplevd det samme under andre forhold, heller ikke der det er svært så kupert og svingete.

Å få denne 1301 kubikkeren under 0,4 og samtidig ha det passe underholdende underveis ser jeg på som lite realistisk. Men likevel antakelig mulig om man virkelig går inn for det.

Og med det tenker jeg at en evt. videre forbruksdiskusjon kan gjøre i egen dedikert tråd, som faktisk er snart 10 år gammel :eh .
Du verden som tiden går!

https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=159557#p159557
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Ja, da ble det en ny grustur på Duke'en i dag :) .
Like morsomt og overraskende hver gang med denne lille kruttønna fra KTM :crazy: :
290722 3.jpg
290722 2.jpg
290722 4.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: AJ Arena...

Legg inn av ErikW »

AJ skrev: 29 jul 2022, 17:32 Ja, da ble det en ny grustur på Duke'en i dag :) .
Like morsomt og overraskende hver gang med denne lille kruttønna fra KTM :crazy: :

290722 3.jpg

290722 2.jpg

290722 4.jpg
Denne 390’n kunne du hatt mer grusrelaterte dekk på kanskje. Ville ikke den vært fin til det tro?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 30 jul 2022, 22:47 Denne 390’n kunne du hatt mer grusrelaterte dekk på kanskje. Ville ikke den vært fin til det tro?
Helt sikkert :) !
Og da gjerne litt smalere foran enn det som sitter på nå. Husker ikke dimensjoinen på dette, men et nr. ned i bredde og Duke'ens grusegenskaper ville antakelig bli merkbart bedre med mer grusrelaterte dekk.
Ikke utenkelig at det skjer ved neste dekkbytte siden det er et eldorado av grusveier rett ved her jeg bor :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

I dag bar jeg inn omtrent halvparten av vinterveden jeg felte og kløvde tidligere i vår og sommer. Denne har fått "sole seg i glansen" i garasjesolveggen et par-tre måneder.
I dag bestemte jeg meg for å ta det meste inn i garasjen og stable det opp der, som vinterved for kommende vinter.
Noe kona ikke var helt med på siden hun (selvfølgelig... :roll ) hadde lest noe på nettet om at tørketiden hadde vært altfor kort.
Så måtte jeg (enda... :roll en gang) fortelle henne at det ikke er nødvendigvis solstrålene i seg selv som må til for at veden tørker, men selve temperaturen og det tørre stabile østlandsklimaet. Være seg ute eller inne under tak.

Som jeg har nevnt tidligere flere ganger her inne, er jeg vokst opp på gård hvor vedfyring var hovedoppvarmingskilden da jeg vokste opp på sekstitallet.
Da tørket vi ikke veden veldig lenge ute under åpen himmel før vi stablet den opp i den luftige vedskålen i låven. Og veden var alltid tørr og fyringsklar da fyringssesongen startet.

Jeg var selvfølgelig helt sikker på at veden i garasjesolveggen ikke hadde behov for mer utendørstørking og bar den inn og stablet den opp under tak innendørs. Dette ser og kjenner jeg på veden og er en del av det man har lært fra barnsben av.

Men for å overbevise fruen i huset måtte det en fyringstest til. Som ble bestått med glans. Selvfølgelig :D .
Så nå er det bare å "glede" seg til fyringssesongen... :scratch :
vedfyrtest 310722.JPG
Vedfyrtest 31.7.2022.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Jeg har i noen år visst om at det er et hasselnøtttre rett utafor vår egen tomt .
Men først i år, hvor det har vært ekstra gode forhold for alt gtrønt som gror her vi bor, la jeg merke til at dette krattet av et tre oppe i skråningen ved nordendens av huset hadde vokst seg merkbart større dette året.
Usikker på hva slags trevekst det var, men etter nærmere sjekk så fant jeg jo fort ut at det faktrisk var et hasselnøtt tre :crazy: .
Som faktisk også bærer nøtter i år!
Så får vi se hvor mye og hvor store de blir.
Ser lovende ut.
Artig med et slikt tre på tomta sammen med de andre trærne (rogn, bjørk, lønn, or, osp, furu, gran, hasselbusk og et par til jeg ikke kan navngir i farten) og vekstene vi har, som også innbefatter markjordbær :yeyeye .
hassel.JPG
hassel 2.JPG
Og sånn for ordens skyld; jeg har aldri plantet noen hasselbusk her vi bor. Så den har kommet hit på naturens naturlige måte :) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da er man kommet hjem igjen etter å ha hentet 1290'en etter 70K årlig 15K service (hovedservice hver 30K) og kan slå fast at man stadig er storfornøyd med sykkelen :crazy: .
Dette er den aller første av de syklene jeg har hatt med kjørelengde over 70.000 km. Og ingenting tyder på at vi er ferdig med hverandre enda, 1290'en og jeg :) .

Service gjennomført uten anmerkninger av noe slag fra verkstedet. Så da er det bare å tute og kjøre :mc1 :D !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Katten her hjemme er kosete, kjælen og hjemmekjær.
Men er også en dyktig jeger og ville neppe lidt noen nød om den skulle møte en stengt dør.
I tillegg til smågnagere har vi observert at ekorn og fugl stadig står på menyen.
I ettermiddag var det fugl. Smakelig måltid, går vi ut fra... ;) :
jeger.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da er det satt strek for årets bærsesong her vi bor selv om det fortsatt bugner av de vanligste skogsbærene her i området, kun få steinkast unna her vi bor.
Her siste innhøsting av en av favorittbærene, tyttebær, for et par dager siden:
tytt22.JPG
I tillegg til det vi har plukket tidligere i høst er dette mer enn nok for oss to i vår husholdning.

Så er det å si om avlingsåret 2022 at dette antakelig har vært det beste så langt man kan huske. Ikke bare når det gjelder bær, men også gras, korn. poteter og grønnsaker mm.
Fantastisk sommer i så måte :twothumbs: !
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: AJ Arena...

Legg inn av dypen »

Det var flotte bær :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 09 sep 2022, 20:20 Det var flotte bær :thumleft
Ca. halvparten av det jeg har plukket av tyttebær i år.
Er mye mer i nærområdet, men har ikke plass til mer i fryserne her hjemme.

Så igjen, fantastisk bærhøst i år. Som det også var i fjor.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: AJ Arena...

Legg inn av Domino »

Men om det ikke er plass til mer i fryseren kan dere jo bare koke syltetøy? Godt gammeldags syltetøy er jo også godt.

Svar